Gratulerer så mye Jørgen. Det ser flott ut. Jeg gleder meg til å ta turen når formen er bedre. Ser forresten at det er en reportasje i ØB (Østlandets Blad) i dag, men desverre er det en sk plussartikkel og får ikke lest den. Masse lykke til.
Hei og god bedring TT.
Det var en oppfølgningssak fra en artikkel i forrige uke:
"
– Vanligvis pleier jeg å oppsøke platesjapper i London eller New York. De ligger alltid i de kuleste bydelene. Nå har vi fått vår egen vinylsjappe i Ski. Det er nesten ikke til å tro, melder en henrykt Henrik Dahlstrøm.
– Ikke bare det: Her var det ikke langt mellom høydepunktene i hyllene heller, fortsetter Ski-mannen, og flekker et øre-til-øre glis mens han plukker med seg ei plate av selveste Dr. John.
Henrik Dahlstrøm holder altså til i Ski, har samlet vinyl i en årrekke og tok turen innom Stasjonsbyens splitter nye platesjappe, Jorwed HiFi & Vinyl, under åpningen tirsdag kveld. Han føler seg ekstra heldig at han bor der han bor nå. – Jeg bor i Ellingsrudåsen rett bak her, så det var bare å spasere ned til et funn av en platesjappe. Se her, Natalie Merchant også. Den må jeg ha, her skal du neimen ikke bla lenge før gullet dukket opp, fortsetter Henrik, og får et klaps på skulderen av innehaver Jørgen Wedøe med på kjøpet.
Fant frem i hopetall For det var altså tirsdag kvelddet skjedde, at nevnte Wedøe endelig kunne åpne butikken som Ski ikke har hatt på mange år, og som mange musikkinteresserte har ventet både vinter og vår på: Jorwed HiFi & Vinyl, en bruktsjappe for vinyl og hifi.
I et temmelig bortgjemt lokale på Ellingsrud industrifelt i Ski, der Ski glassmesterforretning tidligere holdt til, er det Wedøes butikk holder hus. Bortgjemt eller ikke, de vinyl- og hifi-frelste fant frem på åpningsdagen i går, i bortimot hopetall. Antallet hadde vært enda høyere hvis det ikke hadde vært for at værgudene nektet å spille på lag. Mange kunder fra Oslo måtte rett og slett snu ved Ryenkrysset på grunn av kaos på veiene. Uten at det preget humøret til herr Wedøe nevneverdig. – Jeg tror jeg har truffet en nerve hos Ski-folk med den nye butikken min - og det gleder meg stort. Jeg har fått mye god respons og begynner å få en bra skare med følgere på Facebook. Det gir meg en solid base å jobbe ut fra. – I første omgang kommer jeg til å holde åpent torsdager fra 9-17, men det går an å sende meg en melding og få til en egen avtale utover det. Jeg kommer til å være her mesteparten av tiden. Dette er jo en heltidsjobben min, understreker Wedøe, og mønstrer et ekte entusiast-glis.
Flere åpningsdager Rundt 10 000 vinylplater kommer til å være tilgjengelig i butikken til Jørgen når alt er på plass, de fleste av dem står klare allerede. I hifirommet har det også begynt å fylle seg opp, der Pink Floyd og Dire Straits knivet om den lydlige oppmerksomheten på åpningsdagen. – Etter hvert vil jeg satse på flere åpningsdager, lørdag peker seg ut som en aktuell dag, understreker Jørgen Wedøe, som er fra Bergen opprinnelig, men som har bodd i Ski i en årrekke. 52-åringen bruker mye tid på å sanke inn både vinyl og hifi-produkter. Han reiser land og strand rundt, faktisk, og målet er at utvalget av plater hele tiden skal endres og utvikles. Wedøe reparerer også defekt HiFi-utstyr selv, og har drevet med kjøp og salg av dette i mange år. – Facebook-siden til Jorwed Hifi & Vinyl er allerede blitt et digitalt møtested, hva med egen nettside der kunder kan se utvalget av vinyl og følge med på hva du har inne av hifi-utstyr? – Nettsiden er allerede etablert, og jeg jobber med å gi den nok innhold. Noe salg kan sikkert foregå der, men praten på Facebook-siden og det fysiske besøket her i butikken, er nok enda viktigere, kommenterer Jørgen.
– Like mye et møtested Wedøe er økonom av utdanning og jobbet i flere år innenfor finans og forsikring. Han vet med andre ord hvordan man gjør én krone om til to kroner. På et tidspunkt gikk han lei av pengejaget og skiftet beite til Flyktninghjelpen, der han gjennom tolv år for det meste syslet med HR og IT. Men nå er det Jorwed Hifi & Vinyl Jørgen satser på for hele seddelen. – Denne uka har jeg åpent hver dag, så blir det altså torsdager fra neste uke av. Jeg tror ikke at det kommer til å stå kø utenfor inngangsdøra her, men jeg satser på å bygge opp Jorwed Hifi & Vinyl stein på stein, med kvalitet i alle ledd. – Dette skal være et møtested for musikkinteresserte folk, like mye som en butikk, understreker Skis nyslåtte platesjappe-driver, Jørgen Wedøe."