hififorum.nu - har vi noe å lære her ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.073
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har fulgt med her inne på sentralen ett års tid, kanskje lenger. Samtidig har jeg også vært innom det svenske forumet hififorum.nu. Det som slår meg er den store forskjellen når det gjelder den generelle tonen der i forhold til her på sentralen. Her inne er det den stadige gneldringen om det du hører er målbart, kan bevises, osv,,, som i lengden er veldig ødeleggende for entusiasmen til en "troende" hifi freak.

    Hvis en er så nådig å poste noen positive erfaringer som en har gjort, det kan være bytte av cd-spiller, forsterker og ikke minst kabler. Da er det påan igjen med en ny runde med teoretikerne i førersetet som betviler dine erfaringer fordi dette ikke er målbart, eller at du ikke ville hørt forskjell i en blindtest, osv,,

    Dette forekommer ikke hos våre svenske venner. Hvorfor er det sånn forskjell da ? Kanskje fordi de har holdt på mye lenger og har rensket vekk endel medlemmer som stadig vekk avslørte seg som kverulanter uten å være oppriktig glad i denne hobbyen ?

    Mitt innlegg her er kanskje en brannfakkel, men det må kanskje en holdnings endring til hvis forumet skal være til glede for den sanne entusiast.

    Er jeg helt på jordet ? eller har noen andre tenkt noe lignende som meg ? Kom med innspill.

    mvh
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.784
    Antall liker
    5.209
    Sted
    Nøtterøy
    Kanskje det skulle vært påbudt med fullt navn på forumsidene for å bli kvitt de værste kverulantene? ;D
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.073
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En subjektiv påstand må det jo nødvendigvis bli i mange tilfeller, og det kan jo være mange bra av disse.

    Det handler vel om å dele av sine erfaringer, men samtidig være åpen for at andre kan ha erfart noe annet enn deg, UTEN å komme med en masse krav om dokumentasjon av disse. Verre burde det ikke være, eller ?
     
    S

    Simplistic

    Gjest
    Helt enig...

    Det er ganske kjedelig når så mange diskusjoner ender med å forsøke å bevise (ved hjelp av en teori) at motparten er skrullete i huet og hører syner. Hva er vitsen? Hifi er mer enn bare spesifikasjoner og komponenter, selv om dette også er en del av hele greia.

    ...men det er ikke det eneste norske forumet som har en gjennomgående kverulerende tone. Kanskje det er noe typisk norsk?

    Å alltid måtte ha rett er en slags form for vold. Eneste måten man kan sitte inne med den universelle sannheten på et forum er ved å bruke teori. Jeg synes det er bedre å støtte opp om hverandre og hverandres erfaringer, og lære av dette, istedenfor å bruke forumet som stimuli for egoet.
     

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    289
    Antall liker
    3
    Amen..sier nå jeg.

    Vi har mye å lære av svenskene på dette området.
    Ikke alt kan forklares eller bør forklares matematisk eller grafisk eller hva nå det måtte være. Mye har med hvordan akkurat du eller jeg oppfatter og opplever ting. Det blir fort for mye teknisk. Og da blir mye av gleden borte.

    Skal hi-fi interessen øke og ikke begrenses til noen få tekniske nerder må gleden, følelsene og kanskje ikke minst placebo(!!!) få større grep.

    :)
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

    Støtter innlegget 100%. La folk få gjøre seg sine egne erfaringer med elektronikk, kabler, akkustikk og la dem få dele erfaringene sine med oss, uten at de skal bli halshogg og stemplet som tullinger bare fordi de oppnår andre erfaringer enn dem du selv oppnår.

    Endre
    Har fulgt med her inne på sentralen ett års tid, kanskje lenger. Samtidig har jeg også vært innom det svenske forumet hififorum.nu. Det som slår meg er den store forskjellen når det gjelder den generelle tonen der i forhold til her på sentralen. Her inne er det den stadige gneldringen om  det du hører er målbart, kan bevises, osv,,, som i lengden er veldig ødeleggende for entusiasmen til en "troende" hifi freak.

    Hvis en er så nådig å poste noen positive erfaringer som en har gjort, det kan være bytte av cd-spiller, forsterker og ikke minst kabler. Da er det påan igjen med en ny runde med teoretikerne i førersetet som betviler dine erfaringer fordi dette ikke er målbart, eller at du ikke ville hørt forskjell i en blindtest, osv,,

    Dette forekommer ikke hos våre svenske venner. Hvorfor er det sånn forskjell da ? Kanskje fordi de har holdt på mye lenger og har rensket vekk endel medlemmer som stadig vekk avslørte seg som kverulanter uten å være oppriktig glad i denne hobbyen ?

    Mitt innlegg her er kanskje en brannfakkel, men det må kanskje en holdnings endring til hvis forumet skal være til glede for den sanne entusiast.

    Er jeg helt på jordet ? eller har noen andre tenkt noe lignende som meg ?  Kom med innspill.

    mvh
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Jeg er til en viss grad enig, men syns allikevel at det bør være lov å påpeke at ingen hittil har påvist hørbare forskjeller på fornuftig konstruerte kabler når et nytt medlem spør om hva neste oppgradering til anlegget bør være og åtte forskjellige kabelfantaster anbefaler kabler til halve nyprisen av anlegget hans.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Et flott innlegg. Skulle det være nødvendig med en mastergrad i elektronikk og en generell ingeniørkompetanse for å nyte hi-fi og å ha det som hobby, da tror jeg det kjapt ville blitt tynt i rekkene.

    Har fulgt med her inne på sentralen ett års tid, kanskje lenger. Samtidig har jeg også vært innom det svenske forumet hififorum.nu. Det som slår meg er den store forskjellen når det gjelder den generelle tonen der i forhold til her på sentralen. Her inne er det den stadige gneldringen om  det du hører er målbart, kan bevises, osv,,, som i lengden er veldig ødeleggende for entusiasmen til en "troende" hifi freak.

    Hvis en er så nådig å poste noen positive erfaringer som en har gjort, det kan være bytte av cd-spiller, forsterker og ikke minst kabler. Da er det påan igjen med en ny runde med teoretikerne i førersetet som betviler dine erfaringer fordi dette ikke er målbart, eller at du ikke ville hørt forskjell i en blindtest, osv,,

    Dette forekommer ikke hos våre svenske venner. Hvorfor er det sånn forskjell da ? Kanskje fordi de har holdt på mye lenger og har rensket vekk endel medlemmer som stadig vekk avslørte seg som kverulanter uten å være oppriktig glad i denne hobbyen ?

    Mitt innlegg her er kanskje en brannfakkel, men det må kanskje en holdnings endring til hvis forumet skal være til glede for den sanne entusiast.

    Er jeg helt på jordet ? eller har noen andre tenkt noe lignende som meg ?  Kom med innspill.

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.378
    Antall liker
    35.570
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei

    Støtter innlegget 100%. La folk få gjøre seg sine egne erfaringer med elektronikk, kabler, akkustikk og la dem få dele erfaringene sine med oss, uten at de skal bli halshogg og stemplet som  tullinger bare fordi de oppnår andre erfaringer enn dem du selv oppnår.

    Endre
    Helt enig, synd at man skal bli sablet ned fordi noen har andre meninger. En mer ydmyk holdning, og gjensidig respekt ønskes velkommen - uansett hvilke lyd-idealer eller holdninger man måtte ha.
    Vitsen med forumet bør jo være å dele erfaringene man har, og de som finner et tema uinteressant kan kanskje heller diskutere noe annet?
     
    T

    tjn

    Gjest
    Det er ikke lyden og inntrykket som er viktigst må vite, det er det å ha rett som gjelder. Vi er da nordmenn i 2006 er vi ikke....?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Har fulgt med her inne på sentralen ett års tid, kanskje lenger. Samtidig har jeg også vært innom det svenske forumet hififorum.nu. Det som slår meg er den store forskjellen når det gjelder den generelle tonen der i forhold til her på sentralen. Her inne er det den stadige gneldringen om  det du hører er målbart, kan bevises, osv,,, som i lengden er veldig ødeleggende for entusiasmen til en "troende" hifi freak.

    Hvis en er så nådig å poste noen positive erfaringer som en har gjort, det kan være bytte av cd-spiller, forsterker og ikke minst kabler. Da er det påan igjen med en ny runde med teoretikerne i førersetet som betviler dine erfaringer fordi dette ikke er målbart, eller at du ikke ville hørt forskjell i en blindtest, osv,,

    Dette forekommer ikke hos våre svenske venner. Hvorfor er det sånn forskjell da ? Kanskje fordi de har holdt på mye lenger og har rensket vekk endel medlemmer som stadig vekk avslørte seg som kverulanter uten å være oppriktig glad i denne hobbyen ?

    Mitt innlegg her er kanskje en brannfakkel, men det må kanskje en holdnings endring til hvis forumet skal være til glede for den sanne entusiast.

    Er jeg helt på jordet ? eller har noen andre tenkt noe lignende som meg ?  Kom med innspill.

    mvh
    Er svensker høfligere og mer joviale enn oss nordmenn?
    Har den senere tid besøkt www.euphonia-audioforum.se endel i tillegg til hififorum.nu. og på begge steder virker det som de holder en hyggelig tone.
     

    Vedlegg

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    289
    Antall liker
    3
    Dra nå ikke kabeldebatten inn i denne tråden da...for guds skyld....eh vær så snill (bare for å myke opp tonen litt) :)

    Jeg er til en viss grad enig, men syns allikevel at det bør være lov å påpeke at ingen hittil har påvist hørbare forskjeller på fornuftig konstruerte kabler når et nytt medlem spør om hva neste oppgradering til anlegget bør være og åtte forskjellige kabelfantaster anbefaler kabler til halve nyprisen av anlegget hans.
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Dra nå ikke kabeldebatten inn i denne tråden da...for guds skyld....eh vær så snill (bare for å myke opp tonen litt) :)
    Det var ikke meningen, jeg ville bare påpeke at man faktisk kan hjelpe folk inn i hobbyen vår ved å styre dem unna den verste snakeoilen og tipse dem om hvordan de kan bruke pengene sine for å faktisk få noe igjen for det. Hvis noen er plaget av ubalanse i anlegget, for mye bass, for skarp diskant osv. syns det er flott å påpeke at akustikkforbedring sannsynligvis gir mye bedre resultater enn en ny kabel til 7000 kroner. :)
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Hadde vi hatt flere innlegg av denne sort,hadde vi knust SVenskene.
    Noe av det bedre av innslag på lenge.

    En TAKK til trådstarter
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje svenskene generelt har bedre folkeskikk og respekt for andre mennesker.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å bekrefte at gangsynet mitt er litt under pari, så må jeg ærlig talt innrømme at jeg ikke helt skjønner problemstillingen.

    Jeg har ikke helt oversikt over hvor mange ganger jeg er beskyldt for å ha for dårlig anlegg eller fått beskjed om å vaske øra, eller at jeg burde finne meg en ny hobby. Jeg tar meg forsåvidt ikke spesielt nær av det. Utover det debatttekniske siden av problemstillingen, kan førstnevnte sikkert være riktig selv om jeg egentlig er svært tilfreds med lyden i stugu (det er selvfølgelig ren innbilning men det er også det som er poenget), jeg er også helt åpen for at egen hørsel ikke er optimal, påtross av regelmessig hygienisk pleie ... det jeg ikke helt skjønner er behovet for å framstå som meningspoliti både den ene og andre veien, dette er dels et debattforum hvor motstridende meninger og oppfatninger om haifai utveksles, og ingen meninger om temaet er «feil».

    En kjapp uformell gjenomgang av tråder den siste tiden, så er det i mine øyne svært få tråder som blir «kuppet» av objektivistene, hvor metodikk, målbarhet, hørbarhet ikke er et konkret tema. Følgende tråder utpeker seg er:
    1) ABX trådene til Trompeten, som etter min ringe oppfatning gjenomgående har en grei tone og etter forutsetningene et rimelig saklighetsnivå.
    2) CD-spiller tråden til Fush.

    I disse trådene så er nettopp metodikk, målbarhet og befisførsel en del av temaet, og må kunne debateres som alt annet.

    Poenget til Styx må heller ikke undervurderes, av og til hender det at noen stiller opp en problemstilling: det låter dritt, hvilken kabel skal jeg kjøpe? Veldig ofte så er ikke kabel riktig medisin, og det må det være lov å påpeke.

    Bevares, folk må etablere sine egene erfaringer og referanserammer. Men nettopp derfor er det også viktig å synliggjøre at ulike folk, erfarne som uerfarne, har forskjellig oppfattninger og tilnærminger til ting, og at veldig mye av det vi driver med har en vitenskaplig ramme (selvfølgelig er den imperfekt, men representerer likevel summen av det vi kan kalle etabelert viten, som valing står den seg inntill man med sikkerhet har ny viten som gir en bedre forklaring på ting). Det er heller ingenting i veien for å legge andres erfaringer og meninger til grunn for egen erfaringsdannelse og utforsking av temaet.

    Så lenge folk holder et rimelig saklighetsnivå så ser jeg ikke helt hva problemet er. Noen foretrekker å tro, noen foretrekker å vite, noen klarer å kombinere både tro og viten. Så lenge tro og viten ikke røres sammen så går det stort sett greit. Jeg kan bare ikke se poenget med at sentralen kun skal være et trossamfunn.

    mvh
    KJ
     

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    289
    Antall liker
    3
    Poenget er vel heller tonefallet generelt på dette forumet fra en rekke besservissere. Som kanskje er med på å dra ned helhetsinntrykket.

    Ting skal diskuteres, også tekniske ting og også kabler bevares. Men det må ta være mulig å holde en høflig tone uansett.


    Bare for å bekrefte at gangsynet mitt er litt under pari, så må jeg ærlig talt innrømme at jeg ikke helt skjønner problemstillingen.

    Jeg har ikke helt oversikt over hvor mange ganger jeg er beskyldt for å ha for dårlig anlegg eller fått beskjed om å vaske øra, eller at jeg burde finne meg en ny hobby. Jeg tar meg forsåvidt ikke spesielt nær av det. Utover det debatttekniske siden av problemstillingen, kan førstnevnte sikkert være riktig selv om jeg egentlig er svært tilfreds med lyden i stugu (det er selvfølgelig ren innbilning men det er også det som er poenget), jeg er også helt åpen for at egen hørsel ikke er optimal, påtross av regelmessig hygienisk pleie ... det jeg ikke helt skjønner er behovet for å framstå som meningspoliti både den ene og andre veien, dette er dels et debattforum hvor motstridende meninger og oppfatninger om haifai utveksles, og ingen meninger om temaet er «feil».

    En kjapp uformell gjenomgang av tråder den siste tiden, så er det i mine øyne svært få tråder som blir «kuppet» av objektivistene, hvor metodikk, målbarhet, hørbarhet ikke er et konkret tema. Følgende tråder utpeker seg er:
    1) ABX trådene til Trompeten, som etter min ringe oppfatning gjenomgående har en grei tone og et etter forutsetningene rimelig saklighetsnivå.
    2) CD-spiller tråden til Fush.

    I disse trådene så er nettopp metodikk, målbarhet og befisførsel en del av temaet, og må kunne debateres som alt annet.

    Poenget til Styx må heller ikke undervurderes, av og til hender det at noen stiller opp en problemstilling: det låter dritt, hvilken kabel skal jeg kjøpe? Veldig ofte så er ikke kabel riktig medisin, og det må det være lov å påpeke.

    Bevares, folk må etablere sine egene erfaringer og referanserammer. Men nettopp derfor er det også viktig å synliggjøre at ulike folk, erfarne som uerfarne, har forskjellig oppfattninger og tilnærminger til ting, og at veldig mye av det vi driver med har en vitenskaplig ramme (selvfølgelig er den imperfekt, men representerer likevel summen av det vi kan kalle tabelert viten, som somvaling står seg inntill men med sikkrrhet har ny viten som gier en bedre forklaring på ting). Det er heller ingenting i veien for å legge andres erfaringer og meninger til grunn for egen erfaringsdannelse og utforsking av temaet.

    Så lenge folk holder et rimelig saklihetsnivå så ser jeg ikke helt hva problemet er. Noen foretrekker å tro, noen foretrekker å vite, noen klarer å kombinere både tro og viten. Så lenge tro og viten ikke røres sammen så går det stort sett greit. Jeg kan bare ikke se poenget med at sentralen kun skal være et trossamfunn.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er vel heller tonefallet generelt på dette forumet fra en rekke besservissere. Som kanskje er med på å dra ned helhetsinntrykket.

    Ting skal diskuteres, også tekniske ting og også kabler bevares. Men det må ta være mulig å holde en høflig tone uansett.
    Åh, siden det kun er språkføringen du kritiserer så kan kanskje alle samen starte med seg selv, jf.
    .... Her inne er det den stadige gneldringen om det du hører er målbart, kan bevises, osv,,, som i lengden er veldig ødeleggende for entusiasmen til en "troende" hifi freak.
    Det er mangt og mye å kritisere om folks språkføring og diksjon (også min egen), men som regel synes jeg det er formålsløst. Jeg har sikkert en haug med svin på skogen selv, og som som de fleste av oss er jeg litt blind i forhold til hvordan andre fortolker mine ord og vendinger, ofte legger «de» en litt annen fortolkning/betydning i mine formuleringer enn min intensjon. Selv synes jeg det er en del av morroa.

    Dersom intensjonen er å spre det glade budskap, så mener jeg det viktigste er å framheve musikkgleden. Det går an å glede seg over musikk, uten det evindelige «maset» om at du må ha de og de kablene og uten å vite døyten om hvordan husalteret måler, eller hvor god/dårlig hørsel man har. Det er helt greit å være lidenskaplig interessert i både musikk og haifai, uten at det betinger at man «skal» ha mening slik eller slik.

    mvh
    KJ
     

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    289
    Antall liker
    3
    Jeg mener bare at det er unødvendig å kalle noen for dust, tulling, idiot osv osv. Eller være ironisk spydig bare fordi man har sin mening. Være seg kabler eller annet.


    Åh, siden det kun er språkføringen du kritiserer så kan kanskje alle samen starte med seg selv, jf.
    Det er mangt og mye å kritisere om folks språkføring og diksjon (også min egen), men som regel synes jeg det er formålsløst. Jeg har sikkert en haug med svin på skogen selv, og som som de fleste av oss er jeg litt blind i forhold til hvordan andre fortolker mine ord og vendinger, ofte legger «de» en litt annen fortolkning/betydning i mine formuleringer enn min intensjon. Selv synes jeg det er en del av morroa.

    Dersom intensjonen er å spre det glade budskap, så mener jeg det viktigste er å framheve musikkgleden.  Det går an å glede seg over musikk, uten det evindelige «maset» om at du må ha de og de kablene og uten å vite døyten om hvordan husalteret måler, eller hvor god/dårlig hørsel man har. Det  er helt greit å være lidenskaplig interessert i både musikk og haifai, uten at det betinger at man «skal» ha mening slik eller slik.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener bare at det er unødvendig å kalle noen for dust, tulling, idiot osv osv. Eller være ironisk spydig bare fordi man har sin mening. Være seg kabler eller annet.
    Jeg synes ikke det er slitsomt mange av disse tåpelige karakterisitkkene ute og går ... riktig nok kan det sies at en er for mange og forumet hadde utvilsomt vært bedre uten, men som oftest så sier slike karakteristikker mer om avsender enn om mottaker. Jeg kan heller ikke si at jeg har oppfattet noen systematikk i hvem som utdeler menisgsløse personkarakteristikker (bortsett fra at kanskje enkelte utmerker seg mer enn andre), slik som trådstarter antyder. På den andre siden så synes det også som at det er enkelte som unødig føler seg truffet, nesten personlig berørt, av enkelte generelle merknader.

    Men uansett, dette forumet er det vi gjør det til (+/- evt. inngrep fra o'store Høvding). Det hjelper ikke å gneldre om andres debatteknikk, når man praktiserer den samme teknikken selv.

    mvh
    KJ
     

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    289
    Antall liker
    3
    Ingen røyk uten ild...

    Dersom man leser de svenske forumsidene oppdager man nok hva trådstarter sikter til. Og det er mange som er enig...så da må det vel være noe. Men kanskje du også har rett. Kanskje det er bare sånn Nordmenn er, uten at det skal oppfattes som nødvendigvis negativt. Vi har bare et litt mer krassere ordformuleringer. Eller kanskje vi bare syntes det svenske språket er så mykt.


    Jeg synes ikke det er slitsomt mange av disse tåpelige karakterisitkkene ute og går ... riktig nok kan det sies at en er for mange og forumet hadde utvilsomt vært bedre uten, men som oftest så sier slike karakteristikker mer om avsender enn om mottaker. Jeg kan heller ikke si at jeg har oppfattet noen systematikk i hvem som utdeler menisgsløse personkarakteristikker (bortsett fra at kanskje enkelte utmerker seg mer enn andre), slik som trådstarter antyder. På den andre siden så synes det også som at det er enkelte som unødig føler seg truffet, nesten personlig berørt, av enkelte generelle merknader.

    Men uansett, dette forumet er det vi gjør det til (+/- evt. inngrep fra o'store Høvding). Det hjelper ikke å gneldre om andres debatteknikk, når man praktiserer den samme teknikken selv.

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    S

    Simplistic

    Gjest
    Jeg kan bare ikke se poenget med at sentralen kun skal være et trossamfunn.
    Det er jo allerede et trossamfunn. Det er bare det at når katolikker og protestanter er samlet på ett og samme sted, så blir det rabalder.

    Ingen av "retningene" kan betegnes som veldig nøkterne, men hvis det er noen som er på grensen til religiøse her så er det vel helst teoretikerne.
     

    E-60

    Fersking
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Vi bør kanskje ta til etteretning at mange folkeslag anser nordmenn som lite høflige. Mange svensker reagerer for eksempel på det de oppfatter som uhøflige nordmenn. Kanskje har de rett?

    Når vi skriver innlegg bør vi ha i bakhodet at teksten kan bli tolket på ulike måter. Ta for eksempel setningen

    "Begrunn standpunktet ditt" (ikke hentet fra noe annet enn mitt eget hode)

    Hvordan oppfatter du meningen med setningen? Det kan godt være at forfatteren kun er nysgjerrig på begrunnelsen, men jeg tror mange lett vil oppfatte det som et angrep. Dersom en av diskusjonsdeltakerne sitter med den subjektive følelsen av å bli angrepet, vil diskusjonen aldri bli særlig konstruktiv.

    Generelt tror jeg vi vil være tjent med at samtlige reflekterer noe mer over hvordan det vi skriver kan - merk ordet "kan" - bli oppfattet.

    Jeg har dessuten tatt meg selv i å poste mange innlegg (på andre diskusjonsforum) med det formål å "vinne" over motparten. Det er etter min mening lite konstruktivt.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    ...
    Når vi skriver innlegg bør vi ha i bakhodet at teksten kan bli tolket på ulike måter. Ta for eksempel setningen

    "Begrunn standpunktet ditt" (ikke hentet fra noe annet enn mitt eget hode)

    Hvordan oppfatter du meningen med setningen? Det kan godt være at forfatteren kun er nysgjerrig på begrunnelsen, men jeg tror mange lett vil oppfatte det som et angrep. Dersom en av diskusjonsdeltakerne sitter med den subjektive følelsen av å bli angrepet, vil diskusjonen aldri bli særlig konstruktiv.

    Generelt tror jeg vi vil være tjent med at samtlige reflekterer noe mer over hvordan det vi skriver kan - merk ordet "kan" - bli oppfattet.

    Jeg har dessuten tatt meg selv i å poste mange innlegg (på andre diskusjonsforum) med det formål å "vinne" over motparten. Det er etter min mening lite konstruktivt.
    Det er et godt poeng. Ved å lese igjennom innlegget en ekstra gang med kritiske øyne kan man prøve å luke ut setninger og vendinger som kan misforstås.

    Hvis man ser innlegg som irriterer kan man ganske enkelt gå ut og ta seg en røyk/kaffe eller hva man nå sverger til.

    Ved å følge disse to enkle reglene som forøvrig gjelder all sosial omgang kan man redusere sjansen for krangel og friksjon. Nå vil enkelte hevde at krangel er en nødvendig ingrediens i sosiale relasjoner, men det kan man kanskje få andre steder enn her?

    At vi vil "vinne" er noe jeg kjenner meg veldig godt igjen i som sta og bedreviter. Sånn er det nå bare. Jeg har ingen problemer med at andre er det samme så lenge de har en fin tone og rolig og behersket forklarer meg hvorfor de mener at jeg tar feil.

    mhv
    k
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    Har fulgt med her inne på sentralen ett års tid, kanskje lenger. Samtidig har jeg også vært innom det svenske forumet hififorum.nu. Det som slår meg er den store forskjellen når det gjelder den generelle tonen der i forhold til her på sentralen. Her inne er det den stadige gneldringen om  det du hører er målbart, kan bevises, osv,,, som i lengden er veldig ødeleggende for entusiasmen til en "troende" hifi freak.

    Hvis en er så nådig å poste noen positive erfaringer som en har gjort, det kan være bytte av cd-spiller, forsterker og ikke minst kabler. Da er det påan igjen med en ny runde med teoretikerne i førersetet som betviler dine erfaringer fordi dette ikke er målbart, eller at du ikke ville hørt forskjell i en blindtest, osv,,

    Dette forekommer ikke hos våre svenske venner. Hvorfor er det sånn forskjell da ? Kanskje fordi de har holdt på mye lenger og har rensket vekk endel medlemmer som stadig vekk avslørte seg som kverulanter uten å være oppriktig glad i denne hobbyen ?

    Mitt innlegg her er kanskje en brannfakkel, men det må kanskje en holdnings endring til hvis forumet skal være til glede for den sanne entusiast.

    Er jeg helt på jordet ? eller har noen andre tenkt noe lignende som meg ?  Kom med innspill.

    mvh
    Ett godt og berettiget spm!, men dessverre kan man ikke si at noe forum er spart for denne polariseringen, temperatuen kan bli heit på de svenske forumene også, feks en tråd jeg leste litt i på faktiskt.se.
    Andre forum har kanskje vært mer eksemplariske i det å ta ondet ved roten, og moderere det slik at begge leire holder seg til en hyggelig tone.

    Er ellers enig med el-mariachi i at euphonia-audioforum.se er ett meget hyggelig og fordragelig sted å diskutere opplevelser og observasjoner, uten å få HiFi polisen på nakken.

    Det er vel bare å akseptere at man ikke blir enig med alle, men at man kan vise den nødvendige respekten alikevel ivaretas, det er mest positivt utviklende i lengden....

    mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Ingen røyk uten ild...

    Dersom man leser de svenske forumsidene oppdager man nok hva trådstarter sikter til. Og det er mange som er enig...så da må det vel være noe. Men kanskje du også har rett. Kanskje det er bare sånn Nordmenn er, uten at det skal oppfattes som nødvendigvis negativt. Vi har bare et litt mer krassere ordformuleringer. Eller kanskje vi bare syntes det svenske språket er så mykt.
    Hmm ... det ser ut til at svenskene har hatt sine kriger de også, jf. denne tråden, mye av det samme som kan prege sentralen til tider ... mange diskusjoner her på sentralen er jo egentlig «bare» en form for skyttergravskrig med posisjonsmarkering. Fruktbare diskusjoner hvor «begge» parter er innstillt på å endre oppfatning er det forsåvidt ikke mange av. En større grad av ydmykhet i forhold til egen tro, mening og oppfatning er ofte en fordel, og kan muligens løse opp i den evindelige posisjonsmarkeringen som for mange egentlig kun innebærer en resirkulering av tidligere argumenter om samme sak. At enkelt så finner det formålstjenlig å lange ut usmaklige personkarakteristikker mot sine meningsmotstandere når de går lei av å resirkulere egene/adopterte mengeringer og argumenter er en i høyeste grad kritiserbar debatteknikk. Det samme kan forsåvidt sies om usaklig kritikk av mostanderens debatteknikk, hvilket forsåvidt leder meg tilbake til trådstarter, som jeg ikke synes har prosedert sin sak på en måte som tjener saken, gitt at jeg i samsvar med ovennevnte har forstått saken.

    mvh
    KJ
     

    CinqueAudio

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Min erfaring er at folk stort sett er ok. Spesielt på "eye-ball-stadiet". Om en erfarer noe annet, kan en bare gå. På et forum blir det fort annerledes. En kan enten ha en hyggelig tone. Diskutere saklig. Hjelpe hverandre. Eller gå i klinch, bli usaklig og hugge i alle retninger. Bare fordi en ikke ser den / de andre. Om en er svensk, dansk eller norsk spiller liten rolle.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Hmm ... det ser ut til at svenskene har hatt sine kriger de også, jf. denne tråden, mye av det samme som kan prege sentralen til tider ... mange diskusjoner her på sentralen er jo egentlig «bare» en form for skyttergravskrig med posisjonsmarkering. Fruktbare diskusjoner hvor «begge» parter er innstillt på å endre oppfatning er det forsåvidt ikke mange av. En større grad av ydmykhet i forhold til egen tro, mening og oppfatning er ofte en fordel, og kan muligens løse opp i den evindelige posisjonsmarkeringen som for mange egentlig kun innebærer en resirkulering av tidligere argumenter om samme sak. At enkelt så finner det formålstjenlig å lange ut usmaklige personkarakteristikker mot sine meningsmotstandere når de går lei av å resirkulere egene/adopterte mengeringer og argumenter er en i høyeste grad kritiserbar debatteknikk. Det samme kan forsåvidt sies om usaklig kritikk av mostanderens debatteknikk, hvilket forsåvidt leder meg tilbake til trådstarter, som jeg ikke synes har prosedert sin sak på en måte som tjener saken, gitt at jeg i samsvar med ovennevnte har forstått saken.

    mvh
    KJ
    Jeg ser ikke at man skal "bedømmes" ut fra hvor ydmyk man er ovenfor sine meningsmotstandere hvis man virkelig er sikker på å ha rett.

    Men uansett hvor uenig du måtte være med noen så er det alltid fornuftig å fremlegge din mening på en høflig og forklarende måte.

    Kanskje når du fram med budskapet, kanskje synes motparten at du er teit, men du har i alle fall lagt grunnlaget for en voksen diskusjon eller enighet om å være uenig.

    Å kalle folk for stygge navn burde vi være ferdig med i barneskolen =)

    -k
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Jeg vet ikke hvem det er som er "verstingene" og som angivelig ødelegger forums-gleden, men de som gjerne bringer frem disse spørsmålene er de som karakteriseres som "troende"... Rasjonalistene er de som hver gang må ta skylden, og det blir vel hintet mer enn litt att de nå er hovedårsaken til forfallet.. Det er i hvertfall luftet i div. tråder i det siste.. Vi blir til og med dratt inn i usaklighetene, som om det var vi som hadde hovedansvaret for dette inkl. personlig skittkasting... For min egen del kan jeg ikke huske en gang å ha beskyldt noen for å ha for dårlig lydverk eller andre nedlatende påstander som er graverende.. jeg har selvfølgelig mistet huet inn i mellom, men stort sett har jeg forholdt meg saklig... Jeg mener det nå er på sin plass for majoriteten å ta dette opp med høvdingen hvorvidt "vi" skal utestenges for å argumentere for vitenskapen som all tydelighet viser, ikke er videre populær her på forumet. Det er min oppfordring slik att dere andre får ha kunnskapsdebatten på det nivået dere trives og føler dere komfortable med... Noen mener heldigvis att det er plass også til "oss". Så gjør det dere må for å beholde kabeldebatten upåvirket av oss og for den saks skyld alle andre debatter som er for de inviterte..

    mvh
    brand-x
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Freedom of speech...
    Alle kan lufte sin mening...

    Av opg til jatter jeg med, av og til prøver jeg med ett skudd for baugen.

    Men etterhvert som man blir eldre vet man at de uerfarne og håpefulle må få tappe damptrykket sitt, dette kan ta en stund.

    De som laller avsted med sine krav om bevis... lall med eller ignorer...

    JEG DRITER FULLT!

    Er ikke med på kabeldebatter lenger da jeg har ervervet meg så stor kunnskap på området at jeg har skjønt at
    det av og til bare er lurt å la humla suse, av og til vil andre ikke fatte hva du preiker om...
    Dette gjelder spesielt de med det de annser for god utdannelse på feltet, spesielt de med ny utdannelse og masse ord fra lærenen ferskt som ekko i øret...

    Hva gjør jeg? Joda jeg leser patenter jeg og mixer og matcher med diy så det holder...

    Deler jeg? NIX no fucking way!!! ikke mer, det nytter ikke...

    Koser meg med min kunnskap og lar humla suse...
     

    Vedlegg

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Her inne er det den stadige gneldringen om det du hører er målbart, kan bevises, osv,,, som i lengden er veldig ødeleggende for entusiasmen til en "troende" hifi freak.

    Kom med innspill.
    Hvis ønsket er helt ukritisk utveksling av synsing, så kjør på, jeg har sluttet å bry meg. Dog tror jeg fortsatt overbevist om at snakeoil og lurium er skadelig for den genuine hifi-interessen, selv om noen sikkert kan føle det engasjerende i perioder.
     
    S

    Simplistic

    Gjest
    Koser meg med min kunnskap og lar humla suse...
    Det er vel kanskje det beste.


    Jeg kommer i alle fall ikke til å benytte meg av forumet etter at den gørrkjedelige sommerjobben min er ferdig. ;D
     
    O

    om.s

    Gjest
    Jeg kommer i alle fall ikke til å benytte meg av forumet etter at den gørrkjedelige sommerjobben min er ferdig.  ;D
    Det var jo ikke noe positivt bidragende ;)

    mvh
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    497
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Jeg har vært endel innom Hififorum og jag har tenkt på det samme. De er hyggelige med hverandre. Sånn som man er i forskjellige hobbyklubber der man er kommet sammen for å dele hobbyen sin med andre. HFS synes jeg til tider kan være utviklende og hyggelig, men oftest drar trådene ut i evinnelige diskusjoner som ikke handler om å komme frem til noe nytt, men å ha rett. Det er jo forsåvidt helt greit det, hvis det er det man ønsker. Jeg får ikke tilført hobbyen min så mange nye impulser på den måten. Diskusjonskulturen som er etablert synes jeg rett og slett ikke er så veldig konstruktiv i forhold til å få inspirasjon og glede ved å dele hifi interessen med andre.

    Hvordan svenskene har fått det det til, vet jeg ikke, men da jeg meldte meg inn der over satt jeg meg faktisk for en gang skyld ned og leste retningslinjene for forumet. Her står det bl.a:

    §.7 Inlägg för den goda stämningens skull
    Inlägg på HiFiForum.nu skall inte förstöra den goda
    stämningen. Vi är här för att lära oss, och hjälpa andra

    Jeg tok iallefall dette innover meg, og da jeg kom inn i forumet og folk forholdt seg til hverandre på denne måten, da inspirerer det selvsagt til å gjøre det samme.

    Jeg tror ikke svensker som sådan er så annerledes enn oss. HFS er da fylt av masse hyggelige folk, det er bare kulturen som er blitt annerledes. Mitt bud er enten at Høvdingen kaster ut folk som skaper dårlig stemning, eller at hver især begynner med seg selv og bidrar med sitt så det blir hyggeligere. Eller en kombinasjon av de to.

    Og nå kommer snart høsten og den deilige HiFi tid gutter. Og Norge er et av verdens aller beste HiFi land. ;D ;D ;D

    Puma
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Vil bare nevne at det på avsforum ikke er mulighet for å diskutere kabler.
    Hififorum og euphonia er veldig koselige forum. Jeg setter spesielt stor pris på at folk er så flinke til å legge ut bilder.
     
    A

    Affa

    Gjest
    Det er bare psykisk utviklingshemmede som er hyggelige med hverandre hele tiden.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har sett psykisk utviklingshemmede som er slemme med hverandre hele tiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn