hififorum.nu - har vi noe å lære her ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    Disse skjønte ikke hva en pølse skulle brukes til. Men sinte var de.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Nordmenns språk er nok mer direkte enn svenskenes. Kan ligge noe der.

    Enkelte av deltakerne her inne synes å være utrolig hårsåre; Det virker som innlegg tolkes i verste mening eller som et angrep uansett. Da kan det til tider være vanskelig å være den hyggelige og forklarende deltakeren.

    Ok, jeg har startet "slemme" tråder, vet det, men minst en av dem har vært riktig lærerik for meg og flere enn meg.
    Til gjengjeld har jeg startet opptil flere rent kunnskapssøkende tråder også.
     

    CinqueAudio

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Tipper det ville vært fred og fordragelighet på hfs dersom det hadde vært adgang forbudt for ingeniører.
     
    C

    cpc

    Gjest
    Tipper det ville vært fred og fordragelighet på hfs dersom det hadde vært adgang forbudt for ingeniører.
    Kan du være grei å forklare hvorfor?

    Kunnskapsforakten her lever i beste velgående...
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Tipper det ville vært fred og fordragelighet på hfs dersom det  hadde vært adgang forbudt for ingeniører.
    Jeg tipper det hadde vært fryktelig tomt her inne uten ingeniører, jfr tidligere polls om yrke og utdanning =)

    -k
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Tipper det ville vært fred og fordragelighet på hfs dersom det hadde vært adgang forbudt for ingeniører.
    Det kan jo kanskje sile ut de minst populære meningene ja.

    Forslag følger:

    Ingeniører, fysikere, akustikere/elektroakustikere, lydteknikere og ellers alle som er involvert i utviklingen og produksjon av de tingene hifi-entuiaster lytter til til daglig, har ikke adgang til riget.
     

    Vedlegg

    B

    brand-x

    Gjest
    SP1 !

    Kan du sende den som pm til HØVDINGEN...
    du blir nok velsignet skal du tro.....

    mvh
    brand-x
     
    S

    Simplistic

    Gjest
    Forslag følger:

    Ingeniører, fysikere, akustikere/elektroakustikere, lydteknikere og ellers alle som er involvert i utviklingen og produksjon av de tingene hifi-entuiaster lytter til til daglig, har ikke adgang til riget.
    God idé
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Det kan jo kanskje sile ut de minst populære meningene ja.

    Forslag følger:

    Ingeniører, fysikere, akustikere/elektroakustikere, lydteknikere og ellers alle som er involvert i utviklingen og produksjon av de tingene hifi-entuiaster lytter til til daglig, har ikke adgang til riget.
    Føy til musikere, de som har fullført gymnaset, data-interesserte, psykologer, og litt flere så vi virkelig blir kvitt bermen =)

    For å se på motsatsen så hadde det sikkert blitt veldig kjedelig med et rent teknisk/rasjonalistisk forum hvor ingen religionskriger fant sted ;-)

    -k
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe vondt sagt om ingeniører/ konstruktører, men jeg har det inntrykket at jo mere "utlært" de er, jo større er skepsisen for at det finnes forskjeller i lydgjengivelsen som ikke kan bevises teoretisk eller måles. Ganske logisk egentlig.

    De mest anerkjente konstruktører innen hi-fi tror jeg må ha et åpent sinn i tillegg til sin teoretiske ballast.

    Uansett, vi trenger alle de entuastiske ingeniører som måtte finnes her inne.

    mvh
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Jeg tror de fleste ingeniører blir skeptisk til fenomener som ikke kan gjentas under kontrollerte former. Kanskje har det noe med typen personer som søkerseg til slike yrker, kanskje har det noe å gjøre med hjernevaskingen under utdanningen.

    For min egen del har jeg alltid vært skeptiker. Jeg fant det rart med folk som betalte for spåkoner, jeg trodde ikke helt på Uri Geller, jeg syntes Von Daniken var interessant men ikke spesielt troverdig.


    Det underholdende er at det store argumenter mot "ingeniører og konstruktører" er at de bare holderseg til teori og målinger når de alle fleste er klare til å kaste kull på alle lærebøker for en eneste blindtest som bekrefter hifi-folkets påstander :)

    -k
     

    Vedlegg

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.134
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    4
    Har du fått blindtest på hjernen, knutinh?
     

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    289
    Antall liker
    3
    Her er et godt eksempel (ble nylig skrevt i en annen tråd) på tonelaget til mange. Kan vel ikke være nødvendig å formulere seg så ironisk å spydig.

    "Hva er ditt grunnlag for og si at de har lite Kunnskap ,litt ydmyghet lønner seg .
    Mulig du har doktor grad i Akustikk og er professor i Musikk men kjære deg du har nok gode ører. "
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Hvis de som mener rasjonalistene har noe ansvar, begynn å lese deres egne innlegg, vær så snill........????? og hvis ikke det hjelper få noen "normale" til å gjøre det for dere.. dere må tydligvis ha store problemer med saklighet og dette var spesielt rettet mot RJEL....
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Nok et saklig innlegg...
    Så for deg skal alt være saklig rundt hobbyen, det skal kunne måles, testes og verifiseres fordi mennesket er befengt med placebo og sanser det for all del ikke må ha noen tillit til. Da tror jeg faktisk du har valgt feil hobby, fordi de fleste er her for musikkgleden. Skal man ikke slenge litt her og der og ha litt usakligheter da vet ikke jeg..........................................
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    De fleste av oss - i hvert fall jeg - reagerer vel på omverdenen
    og oppfører seg deretter.

    Hvis noen kjefter på meg - og det er uberettiget - så kjefter jeg tilbake.
    Hvis jeg er omgitt av idioter - så oppfører jeg meg som en idiot.
    Hvis jeg befinner meg i et saklig miljø - så er jeg saklig.

    De som gidder kan undersøke hvordan jeg oppfører meg her................

    Jeg skriver ikke dette av mangel på respekt,
    men som forsøk på forklaring på hvorfor alt ikke er som det bør være her på hs.....

    ;)
     
    B

    brand-x

    Gjest
    slowmotion !

    hvis du forandrer deg etter omgivelsene, kan vel neppe de du tror kjenner deg verifisere hvordan du er ettersom du i følge deg selv tillpasser deg en hver situasjon med å forandre personligheten din... komplisert tillfelle uten å mene det nedlatende..
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Ikke personligheten....men kanskje oppførselen  :D

    Dessuten... detter er en webside - ikke det virkelige liv....

    Eksempel: diskuterer du relativitetsteori med fotballidioter?
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Så det du sier er att oppførsel ikke forteller noe om personligheten... den er nå i alle andre tillfeller relatert til hverandre... Og dessuten har ikke inteligens noe med interesse å gjøre eller utdannelse for den saks skyld... hvis du tror fotballidioter er mindre inteligente en hifi nerder eller rakett-nerder tar du med stor sannsynlighet feil... litt gammeldags tenking, gjerne fra personer som følte de var viktigere enn andre pga. interesse eller utdannelse/tittel.. Men jeg håper nå fremdeles det ikke gjelder deg ?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Ikke personligheten....men kanskje oppførselen  :D

    Dessuten... detter er en webside - ikke det virkelige liv....

    Eksempel: diskuterer du relativitetsteori med fotballidioter?
    At vi alle er adaptive mhp væremåteer vel hevet oven enhver tvil. Man endrer adferd ovenfor svigermor kontra sammen med kameratene på byen.

    Men du ser ut til å preke en "øye for øye tann for tann" holdning. Den er ikke i tråd med reglementet her på forumet og det burde være opplagt at det gir et "ustabilt" system. Hvis alle skal opptre som sheriffer og "straffe" alle de oppfatter som frekke eller vanskelige så ender det opp i kaos. Send heller en melding til høvdingen du.

    Trøst deg med at i det øyeblikk folk begynner å bli frekk så har de allerede tapt diskusjonen. Når jeg passivt leser igjennom tråder og ser noen som har mistet besinnelsen på en diskusjonsside på internett... Så får forfatteren ingen gratispoeng av meg =)

    -k
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Så for deg skal alt være saklig rundt hobbyen, det skal kunne måles, testes og verifiseres fordi mennesket er befengt med placebo og sanser det for all del ikke må ha noen tillit til. Da tror jeg faktisk du har valgt feil hobby, fordi de fleste er her for musikkgleden. Skal man ikke slenge litt her og der og ha litt usakligheter da vet ikke jeg..........................................
    Hvorfor tillegger du meg meninger jeg aldri har gitt uttrykk for? Dette kalles stråmannsargumentasjon, og er et ganske simpelt virkemiddel. Jeg påpekte at innlegget var usaklig i forhold til temaet i tråden. Det må da være mulig å diskutere en sak uten å rakke ned på andre deltakere personlig.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Må bare svare på dette litt i detalj også:
    Så for deg skal alt være saklig rundt hobbyen, det skal kunne måles, testes og verifiseres
    Aner ikke hvor du har den konklusjonen fra, men det er i allefall ikke fra meg.

    fordi mennesket er befengt med placebo og sanser det for all del ikke må ha noen tillit til.
    Misliker uttrykket "befengt med" i denne sammenhengen. Placebo er en naturlig, og som oftest positiv, del av det å være menneske.

    Da tror jeg faktisk du har valgt feil hobby, fordi de fleste er her for musikkgleden.
    Du har fint lite med å fortelle meg hvilke hobbyer jeg skal ha, og hvordan jeg skal bedrive dem. Dessuten heter det vel HiFi-sentralen, og ikke Musikksentralen.

    Skal man ikke slenge litt her og der og ha litt usakligheter da vet ikke jeg..........................................
    Det gjør du tydeligvis ikke. Sjekk tråden "Hovedregler for bruk av HFS", spesielt regel nummer 2 og 5.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Jeg ser at jeg brukte litt sterke ord i går.
    Beklager.

    ;)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Føy til musikere, de som har fullført gymnaset, data-interesserte, psykologer, og litt flere så vi virkelig blir kvitt bermen =)
    Psykologer med interesse for lyd burde jo være varmt velkomne!, dette handler jo iflg noen, bare om placebo og annent følelsesmessig svermeri, så dette må jo være rett mann på rett plass!.
    Og er vi heldige så kanskje hadde han også klart å lære fra seg noe om gjensidig respekt ;)

    mvh
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    Psykologer med interesse for lyd burde jo være varmt velkomne!, dette handler jo iflg noen, bare om placebo og annent følelsesmessig svermeri, så dette må jo være rett mann på rett plass!.
    Og er vi heldige så kanskje hadde han også klart å lære fra seg noe om gjensidig respekt ;)

    mvh
    For å avklare så fortsatte jeg ironien som SP1 startet lengre opp. Jeg ønsker ikke å ekskludere noensomhelst, men jeg vil gjerne være med på debatten på hvorfor det er så viktig å ekskludere de man oppfatter som uenige med seg selv.

    -k
     
    O

    om.s

    Gjest
    For å avklare så fortsatte jeg ironien som SP1 startet lengre opp. Jeg ønsker ikke å ekskludere noensomhelst, men jeg vil gjerne være med på debatten på hvorfor det er så viktig å ekskludere de man oppfatter som uenige med seg selv.

    -k
    Og for å kultivere det hele litt, så tok jeg også ut en yrkesgruppe av de du nevnte, og ironiserte det hele litt til, derav denne: ;) .

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    For å avklare så fortsatte jeg ironien som SP1 startet lengre opp. Jeg ønsker ikke å ekskludere noensomhelst, men jeg vil gjerne være med på debatten på hvorfor det er så viktig å ekskludere de man oppfatter som uenige med seg selv.

    -k
    "
    Hvis alle andre var som meg så ville alt bli bra
    Men ingen andre er som meg, å langt, å langt i fra! Huff!"
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Enkelte forum har forbud mot diskusjoner på det som går på ABX og blindtester. Det er kanskje en god grunn til det.......tror ikke debatten her på HFS er helt ulik samme debatt på andre fora om emnet.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Kanskje blindester og ABX kan få en egen avdeling, slik kabler har fått det?
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    Allerede i dag er det et "problem" at folk ikke greier å poste innleggene under rett forum. Det problemet vil neppe avta om det innføres flere kategorier. Ellers vil jeg hevde at pluralitet er hva som holder liv i et slikt forum. Hvis alle skal få sin egen kategori slik at de slipper å se poster de er uenige i så blir det fort lite aktivitet.

    En teknikk som jeg synes blir brukt for lite er rett og slett å hoppe over poster man vet vil inneholde tema man ikke bryr seg om. I stedet for å gå inn i nevnte tema og klage :)

    -k
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    Enkelte forum har forbud mot diskusjoner på det som går på ABX og blindtester. Det er kanskje en god grunn til det.......tror ikke debatten her på HFS er helt ulik samme debatt på andre fora om emnet.
    Så løsningen er å «forby» alle «kontroversielle» tema ?
    Pent vær i dag ...

    mvh
    KJ
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Pent vær i dag ...

    mvh
    KJ
    Hmm, det må være noe du innbiller deg. Er du villig til å ta en dobbel blindtest under kontrollerte og reproduserbare forhold på det? 8)
     

    Vedlegg

    CinqueAudio

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Jeg tipper det hadde vært fryktelig tomt her inne uten ingeniører, jfr tidligere polls om yrke og utdanning =)

    -k
    Tomt her inne? Og stille der ute! Ingen ingeniører, ingen HiFi. Ikke sant?
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Alt er visst ikke fryd og gammen på HiFiForum heller, spesielt ikke om man er Ino Audio-tilhenger. De er visst ikke særlig velkomne der :mad:
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    291
    den 08/04/06 klokken 16:15:14, skrev SP1 :
    Forslag følger:

    Ingeniører, fysikere, akustikere/elektroakustikere, lydteknikere og ellers alle som er involvert i utviklingen og produksjon av de tingene hifi-entuiaster lytter til til daglig, har ikke adgang til riget



    Mat vil vi ha, men hva skal vi egentlig med bønder??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn