HiFiMAN HE-6 og HE-500: Fysiske egenskaper og komfort
Under butikkbesøk har jeg prøvd både HiFiMAN HE-6 og HE-500 på hodet, men kun lyttet til HiFiMAN HE-6.
HiFiMAN HE-6 passet meget bra, og jeg opplevde den som uventet komfortabel. Demoekesemplarets bøyleform passet mitt hode meget bra, og polstringen var tilstrekkelig. Butikkmedarbeideren så at bøyleformen passet mitt hode meget bra slik at den fikk stor anleggsflate. Bøylen på HE-500 passet ikke fullt så bra, men jeg antar at den kan bøyes. Stemmer det? Er det forskjeller på disse modellene, eller var dette bare eksemplarforskjeller?
Bøyleutdraget var antagelig omtrent halvveis eller kanskje 40/60 (en av veiene).
(Høyre?) antiheliks berørte vel så vidt driverplaten på HiFiMAN HE-6 (og formodentlig også HE-500), men det ble ikke et problem under lyttingen, og kan antagelig avhjelpes med linemodifikasjon. Er det forskjell på de ulike putenes dybdetykkelse?
Disse hodetelefonene er ganske tunge, men jeg opplevde altså allikevel HiFiMAN HE-6 som (uventet) komfortabel, formodentlig særlig fordi bøylen passet så bra til mitt hode og fordelte vekten over et ganske stort område, samt bøylepolstringen.
HiFiMAN HE-6 leveres med en meget tynn og lett kabel.
Audeze LCD2.2b og LCD3 passet ikke like bra. Jeg trengte fullt utdrag på bøylens reguleringsstenger forbi ytterste hakk slik at stangtoppene var i flukt med stangklemblokkene. Dette var sannsynligvis nok for meg, men mennesker med større hode har behov for Audezes skjøtestenger. Jeg opplevde dessverre etterhvert et ubehagelig press i fremkant. Dette har (vel) bl.a. InnerFidelitys Tyll Hertsens skrevet om. Det skyldes (innfestings)vinklingen mellom bøyle og "klokker".