Introduksjon
Hvordan jobber vi egentlig for å få lyden til å sitte i et messerom? På denne typen messer opplever man ofte ganske varierende lydkvalitet, og ikke nødvendigvis sterk korrelasjon mellom hvor bra utstyret er, og hvor bra det faktisk låter. Dette er en ganske sterk indikasjon på at rommet man spiller i har svært mye å si for opplevelsen. Det kan være greit å tenke på hvis man ikke er fornøyd hjemme også, nytt utstyr er ikke alltid svaret. Skal man sette opp for god lyd i en slik situasjon er det flere hensyn å ta og kompromisser man må gjøre, og man har også endel begrensninger i hvilket rom man får tildelt, størrelsen på dette, hva det er plass til hvor og hva man har av behov knyttet til å presentere produktet og ha plass til publikum.
Vi har gjennom utviklingsprosessen av våre produkter vært svært transparente med miljøet om hvordan vi har jobbet, og tenkte kanskje det var interessant å gjøre tilsvarende for vår tilnærming til lyd på hifimessen 2021. Her følger dermed en ganske detaljert gjennomgang av hvordan vi jobber og tenker for å få lyd i messerommet. En lyd som de fleste oppfattet som god, i et rom som uten det nedlagte arbeidet trolig hadde gitt et ganske stusselig resultat.
Er det noen som har tatt med Glava inn på hotellet sier dere? Det er det verste jeg har hørt, skulle likt å vite hvem det er!
Reduksjon av gjenklang
Rommet vi hadde fått tildelt var drøyt 20 kvadratmeter og ganske høyt under taket. Da jeg og Sigberg Audio ambassadør @alphamale ankom rundt kl 12 på fredag var rommet helt tomt. Som du sikkert har merket hvis du f.eks har beveget deg i en tom visningsleilighet, eller tømt et rom for å male det, så gir ikke det spesielt behagelig akustikk. En enkel klappe- eller plystretest gjør det åpenbart at gjengklangstiden er lang. Første oppgave blir dermed å få ned denne. Vi har med nok gulvtepper til å dekke ca halve gulvet, og bare det gjør relativt stor forskjell. Deretter har vi med to ganske store absorbenter på 150x60x8cm (https://www.lydogakustikk.no/produkt/broadsorber/) som plasseres i hjørnene foran. Vi har så åtte hjemmelagede absorbenter på 120x60x5cm som plasseres i førsterefleksjon, tre på hver side pluss ett i hvert hjørne bak. Til slutt smugler vi inn en hel rull med glava, og dekker veggen bak det store banneret i frontveggen med rundt 4m^2 med glava. Inn kommer også 8 stoffkledde stoler til gjester, utstyret vi skal spille på, noen ekstra høyttalere og subwoofere til utstilling, pluss noe annet småtteri. Persienner trekkes ned foran vinduene. Vipps er gjenklangstiden innenfor det "normale" i en vanlig stue over det meste av det hørbare frekvensområdet, rundt 0,3-0,4s. Det er ikke lenger ubehagelig å snakke sammen eller bevege seg rundt i rommet.
Oppsett av rommet fredag ettermiddag
Vannfall og gjenklang etter litt glava og dilldall, endel av det som skjer nede i bassen er nok bakgrunnsstøy
Bass og DSP
Bass og subwoofere er ganske sentralt i vårt produktsortiment og vår lydfilosofi, så det er viktig å få bassen til å sitte godt. DSPeaker sin Antimode X4 passer svært godt til vårt oppsett, da det er en 2.2-kanals preamp, DAC og DSP. Vi får dermed koblet til både høyttalere og to subwoofere via XLR til denne, og får tilgang til både manuell og aktiv romkorreksjon for samtlige kanaler. Vi har satt opp høyttalere relativt tett på framveggen (ca 25cm fra baksiden av høyttaleren til veggen), og subwoofere på innsiden, slik som man ser på bildet. Vi har satt opp tre stoler i første rad, og fem stoler i andre rad, dette for å få en stol i senter i begge rader. Vi starter med å sette målemikrofon i midtre stol på første rad og gjøre en fullfrekvensmåling. Denne viser en ganske bred dip fra 35-50hz, en stor peak rundt 60hz, og en relativt stor dobbel peak fra 80-100hz. Ikke optimalt, men heller ikke ulikt mange vanlige rom. Vi tester å flytte subbene ut på utsiden av høyttalerne og helt inn i hvert sitt hjørne foran. Det hjalp litt, men ikke så veldig, og rent visuelt så det jo mye bedre ut når subbene stod inntil subbene på innsiden. Vi er jo der for å vise frem produktene også, så hvordan det ser ut estetisk er også av en viss betydning. Jeg og @alphamale blir enige om at vi trolig har verktøyene vi trenger for å få fornuftig lyd i den opprinnelige posisjonen, og flytter subbene tilbake.
Før/Etter automatisk korreksjon med Antimode X4
Korreksjon med X4
Vi starter med å la X4 kjøre automatisk korreksjon med utgangspunkt i midtre stol i første rad. Den rapporterer fornøyd at det har blitt rimelig flatt opp til rundt 170hz bortsett fra en ganske smal dip ved ~90hz, og en kontrollmåling med REW viser at den snakker (nesten) sant. Men nå er da responsen dradd ned til å være ganske rett/flat i bassen, og det skal vi jo ikke ha noe av. I tillegg vet vi altfor godt at det ikke kommer til å se like pent ut på tvers av et bredere område. Vi kontrollmåler på de tre stolene bak (midten, en til venstre og en til høyre på rad to), og snittet av dette ser overraskende nok ikke så halvgalt ut. Ved å gå rundt + teste de forskjellige sitteplassene hører vi at bassen varierer på tvers av de forskjellige stolene, men det er ingen som er helt krise eller hvor bassen forsvinner helt. Dette ser ut til å være Godt Nok(tm), og jeg begraver meg i menyene til X4 for å få et fornuftig løft i bassen. X4 har en bass tilt-funksjon som lar meg velge hvor tilten skal begynne, og hvor mange dB. Vi får mer "kjøtt" i mellombassen ved å starte denne ved 300hz, men det kan fort bli litt rotete i trøblete rom, så jeg inngår et kompromiss med meg selv og velger 200hz. Et løft som starter senere oppfattes gjerne renere, selv om det kan bli litt tynt i nedre mellomtone på noen låter. Jeg sikter meg inn på et "tradisjonelt" løft på ca 1dB/oktav, dvs at ved 20hz skal vi ha ca 9dB høyere nivå enn ved 10khz.
Kranglefanter utfordrer X4
Et par andre sentralen-figurer titter innom, og setter seg ned for å lytte litt. Det kommenteres at det låter litt for kontrollert/lite punch i øvre bass, og X4 blir mistenkt for å overkorrigere. X4 lar oss velge hvor høyt den skal korrigere, men selv om man velger fullfrekvens så avtar korrigeringen gradvis oppover. Over 500hz skjer det veldig lite korreksjon. Vi drar ned korreksjonen helt ned til 65hz (da vi vil ha med oss korreksjon av den største peaken som vi husker lå på 60hz). Det blir bedre, men jeg tror ikke helt på at X4 er syndebukken, og oppdager peaken/shelfen ved 30hz. Min teori blir som følger: Det faktum at vi har i overkant mye nivå ved 30hz gjør trolig at det på noen låter blir for mye her, og dette gjør at vi etter øret har skrudd subbene for lavt. Nivået fra 30-100hz blir lavere enn det bør, og vi mister punch. Men nå har vi holdt på så lenge at det er på tide å dra og spise. Teorien min får hvile til dagen etter.
Ca slik endte det til slutt (snitt over fire plasser målt på fredag), bortsett fra at de tre peakene som er ringet rundt ble dradd ned til bassen tracket den røde kurven ganske jevnt. Den brede dipen fra 650hz-1khz ble løftet litt dag 2.
Lørdag
Lørdag morgen var det på tide å teste teorien fra dagen før. 30hz området ble dradd ned, det totale nivået i bassen nesten like mye opp. X4 fikk lov å utfolde vingene sine igjen, og korreksjon var nå aktivt opp til 1khz. I praksis var området fra ca 500hz og opp urørt. Der satt den! Lyden var nå langt bedre enn jeg hadde turt å håpe på at vi skulle få til. Utover det som er beskrevet over og den automatiske korreksjonen til Antimode ble det også lagt inn manuell EQ (demping) av en peak ved ca 85hz og en halvbred ved rundt 140hz (ringet inn i grafen over). I tillegg visste vi at folk kom til å sitte på rad to med folk bak seg og i tillegg stå bak der igjen. Både et stykke unna og relativt mye off-axis. Stativene jeg hadde med var også åpenbart minst 10cm for lave for folk som skulle sitte rett opp og ned på stoler. Jeg la derfor på en high shelf som etter litt eksperimentering endte slik at den startet ved 2.5khz og økte gradvis med opptil 3dB. Lydbildet var fortsatt litt "lavt" pga de lave stativene, men vi fant ikke noen lure løsninger på det på kort varsel.
1-10khz, i praksis ligger det litt høyere i toppen enn vist her pga tilt som vi la inn (ref teksten over grafen)
Dempingen av rommet ble ganske jevn og fornuftig oppover, og frekvensresponsen fra 1khz-10khz snittet på tvers av fire posisjoner ble nesten helt flat. Det låt i mine ører åpent og fint, uten å bikke over til skarpt eller ubehagelig selv med rock på moderat høyt nivå. Det som derimot ikke satt helt var bredden i lydbildet. I testrommet vårt i kjelleren hjemme går enkelte lyder i låter med bred panorering helt ut til 90 grader på lytteren, det gjorde det ikke her. Vi bestemte oss for å ta bort dempeplatene som stod i førsterefleksjonen. Dette resulterte i et noe bredere og bedre stereoperspektiv, selv om det fortsatt ikke var helt 100%. Perfekt var det vanskelig å forvente at det skulle bli, så vi sa oss fornøyd med det. Romklangen økte noe, men den var kledelig. Den økte klangen rotet ikke til lydbildet nevneverdig selv på komplekst materiale. Her ser vi verdien av en høyttaler med jevn spredning / off-axis respons.
Enkelte vil sikkert hevde at det var noe mye nivå i bassen, og jeg debatterte med meg selv om vi skulle senke subbene med 1dB eller så på søndagen, men det ble med tanken. La oss kalle det en publikumsvennlig tilnærming. Alt i alt synes jeg resultatet ble bra forholdene tatt i betraktning. Vi hadde jo også fordelen av at SBS.1 faktisk er konstruert for å stå nærme vegg, som gjør at den trives godt med en slik plassering. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor så mange lager høyttalere som må stå 1-2 meter ut på gulvet for å yte sitt beste, hvor mange kunder har mulighet til det? SBIR-problemer får man også. Men, men.
Uansett, det ble til en fin liten historie om hvordan både fysisk og digital korreksjon av rommet kan bidra til at lyden sitter. SBS.1 høyttalerne med sine 10D følgesvenner skal også selv få litt av æren: Det er flere grep i konstruksjonen her som gjør at de gir et trivelig lydbilde under vanskelige forhold. Og det er jo tross alt det de fleste har hjemme.
Takk til de som har lest så langt! Jeg valgte å dele ganske detaljert, håper det var interessant og ikke bare et stort gjesp!
Hvordan jobber vi egentlig for å få lyden til å sitte i et messerom? På denne typen messer opplever man ofte ganske varierende lydkvalitet, og ikke nødvendigvis sterk korrelasjon mellom hvor bra utstyret er, og hvor bra det faktisk låter. Dette er en ganske sterk indikasjon på at rommet man spiller i har svært mye å si for opplevelsen. Det kan være greit å tenke på hvis man ikke er fornøyd hjemme også, nytt utstyr er ikke alltid svaret. Skal man sette opp for god lyd i en slik situasjon er det flere hensyn å ta og kompromisser man må gjøre, og man har også endel begrensninger i hvilket rom man får tildelt, størrelsen på dette, hva det er plass til hvor og hva man har av behov knyttet til å presentere produktet og ha plass til publikum.
Vi har gjennom utviklingsprosessen av våre produkter vært svært transparente med miljøet om hvordan vi har jobbet, og tenkte kanskje det var interessant å gjøre tilsvarende for vår tilnærming til lyd på hifimessen 2021. Her følger dermed en ganske detaljert gjennomgang av hvordan vi jobber og tenker for å få lyd i messerommet. En lyd som de fleste oppfattet som god, i et rom som uten det nedlagte arbeidet trolig hadde gitt et ganske stusselig resultat.
Er det noen som har tatt med Glava inn på hotellet sier dere? Det er det verste jeg har hørt, skulle likt å vite hvem det er!
Reduksjon av gjenklang
Rommet vi hadde fått tildelt var drøyt 20 kvadratmeter og ganske høyt under taket. Da jeg og Sigberg Audio ambassadør @alphamale ankom rundt kl 12 på fredag var rommet helt tomt. Som du sikkert har merket hvis du f.eks har beveget deg i en tom visningsleilighet, eller tømt et rom for å male det, så gir ikke det spesielt behagelig akustikk. En enkel klappe- eller plystretest gjør det åpenbart at gjengklangstiden er lang. Første oppgave blir dermed å få ned denne. Vi har med nok gulvtepper til å dekke ca halve gulvet, og bare det gjør relativt stor forskjell. Deretter har vi med to ganske store absorbenter på 150x60x8cm (https://www.lydogakustikk.no/produkt/broadsorber/) som plasseres i hjørnene foran. Vi har så åtte hjemmelagede absorbenter på 120x60x5cm som plasseres i førsterefleksjon, tre på hver side pluss ett i hvert hjørne bak. Til slutt smugler vi inn en hel rull med glava, og dekker veggen bak det store banneret i frontveggen med rundt 4m^2 med glava. Inn kommer også 8 stoffkledde stoler til gjester, utstyret vi skal spille på, noen ekstra høyttalere og subwoofere til utstilling, pluss noe annet småtteri. Persienner trekkes ned foran vinduene. Vipps er gjenklangstiden innenfor det "normale" i en vanlig stue over det meste av det hørbare frekvensområdet, rundt 0,3-0,4s. Det er ikke lenger ubehagelig å snakke sammen eller bevege seg rundt i rommet.
Oppsett av rommet fredag ettermiddag
Vannfall og gjenklang etter litt glava og dilldall, endel av det som skjer nede i bassen er nok bakgrunnsstøy
Bass og DSP
Bass og subwoofere er ganske sentralt i vårt produktsortiment og vår lydfilosofi, så det er viktig å få bassen til å sitte godt. DSPeaker sin Antimode X4 passer svært godt til vårt oppsett, da det er en 2.2-kanals preamp, DAC og DSP. Vi får dermed koblet til både høyttalere og to subwoofere via XLR til denne, og får tilgang til både manuell og aktiv romkorreksjon for samtlige kanaler. Vi har satt opp høyttalere relativt tett på framveggen (ca 25cm fra baksiden av høyttaleren til veggen), og subwoofere på innsiden, slik som man ser på bildet. Vi har satt opp tre stoler i første rad, og fem stoler i andre rad, dette for å få en stol i senter i begge rader. Vi starter med å sette målemikrofon i midtre stol på første rad og gjøre en fullfrekvensmåling. Denne viser en ganske bred dip fra 35-50hz, en stor peak rundt 60hz, og en relativt stor dobbel peak fra 80-100hz. Ikke optimalt, men heller ikke ulikt mange vanlige rom. Vi tester å flytte subbene ut på utsiden av høyttalerne og helt inn i hvert sitt hjørne foran. Det hjalp litt, men ikke så veldig, og rent visuelt så det jo mye bedre ut når subbene stod inntil subbene på innsiden. Vi er jo der for å vise frem produktene også, så hvordan det ser ut estetisk er også av en viss betydning. Jeg og @alphamale blir enige om at vi trolig har verktøyene vi trenger for å få fornuftig lyd i den opprinnelige posisjonen, og flytter subbene tilbake.
Før/Etter automatisk korreksjon med Antimode X4
Korreksjon med X4
Vi starter med å la X4 kjøre automatisk korreksjon med utgangspunkt i midtre stol i første rad. Den rapporterer fornøyd at det har blitt rimelig flatt opp til rundt 170hz bortsett fra en ganske smal dip ved ~90hz, og en kontrollmåling med REW viser at den snakker (nesten) sant. Men nå er da responsen dradd ned til å være ganske rett/flat i bassen, og det skal vi jo ikke ha noe av. I tillegg vet vi altfor godt at det ikke kommer til å se like pent ut på tvers av et bredere område. Vi kontrollmåler på de tre stolene bak (midten, en til venstre og en til høyre på rad to), og snittet av dette ser overraskende nok ikke så halvgalt ut. Ved å gå rundt + teste de forskjellige sitteplassene hører vi at bassen varierer på tvers av de forskjellige stolene, men det er ingen som er helt krise eller hvor bassen forsvinner helt. Dette ser ut til å være Godt Nok(tm), og jeg begraver meg i menyene til X4 for å få et fornuftig løft i bassen. X4 har en bass tilt-funksjon som lar meg velge hvor tilten skal begynne, og hvor mange dB. Vi får mer "kjøtt" i mellombassen ved å starte denne ved 300hz, men det kan fort bli litt rotete i trøblete rom, så jeg inngår et kompromiss med meg selv og velger 200hz. Et løft som starter senere oppfattes gjerne renere, selv om det kan bli litt tynt i nedre mellomtone på noen låter. Jeg sikter meg inn på et "tradisjonelt" løft på ca 1dB/oktav, dvs at ved 20hz skal vi ha ca 9dB høyere nivå enn ved 10khz.
Kranglefanter utfordrer X4
Et par andre sentralen-figurer titter innom, og setter seg ned for å lytte litt. Det kommenteres at det låter litt for kontrollert/lite punch i øvre bass, og X4 blir mistenkt for å overkorrigere. X4 lar oss velge hvor høyt den skal korrigere, men selv om man velger fullfrekvens så avtar korrigeringen gradvis oppover. Over 500hz skjer det veldig lite korreksjon. Vi drar ned korreksjonen helt ned til 65hz (da vi vil ha med oss korreksjon av den største peaken som vi husker lå på 60hz). Det blir bedre, men jeg tror ikke helt på at X4 er syndebukken, og oppdager peaken/shelfen ved 30hz. Min teori blir som følger: Det faktum at vi har i overkant mye nivå ved 30hz gjør trolig at det på noen låter blir for mye her, og dette gjør at vi etter øret har skrudd subbene for lavt. Nivået fra 30-100hz blir lavere enn det bør, og vi mister punch. Men nå har vi holdt på så lenge at det er på tide å dra og spise. Teorien min får hvile til dagen etter.
Ca slik endte det til slutt (snitt over fire plasser målt på fredag), bortsett fra at de tre peakene som er ringet rundt ble dradd ned til bassen tracket den røde kurven ganske jevnt. Den brede dipen fra 650hz-1khz ble løftet litt dag 2.
Lørdag
Lørdag morgen var det på tide å teste teorien fra dagen før. 30hz området ble dradd ned, det totale nivået i bassen nesten like mye opp. X4 fikk lov å utfolde vingene sine igjen, og korreksjon var nå aktivt opp til 1khz. I praksis var området fra ca 500hz og opp urørt. Der satt den! Lyden var nå langt bedre enn jeg hadde turt å håpe på at vi skulle få til. Utover det som er beskrevet over og den automatiske korreksjonen til Antimode ble det også lagt inn manuell EQ (demping) av en peak ved ca 85hz og en halvbred ved rundt 140hz (ringet inn i grafen over). I tillegg visste vi at folk kom til å sitte på rad to med folk bak seg og i tillegg stå bak der igjen. Både et stykke unna og relativt mye off-axis. Stativene jeg hadde med var også åpenbart minst 10cm for lave for folk som skulle sitte rett opp og ned på stoler. Jeg la derfor på en high shelf som etter litt eksperimentering endte slik at den startet ved 2.5khz og økte gradvis med opptil 3dB. Lydbildet var fortsatt litt "lavt" pga de lave stativene, men vi fant ikke noen lure løsninger på det på kort varsel.
1-10khz, i praksis ligger det litt høyere i toppen enn vist her pga tilt som vi la inn (ref teksten over grafen)
Dempingen av rommet ble ganske jevn og fornuftig oppover, og frekvensresponsen fra 1khz-10khz snittet på tvers av fire posisjoner ble nesten helt flat. Det låt i mine ører åpent og fint, uten å bikke over til skarpt eller ubehagelig selv med rock på moderat høyt nivå. Det som derimot ikke satt helt var bredden i lydbildet. I testrommet vårt i kjelleren hjemme går enkelte lyder i låter med bred panorering helt ut til 90 grader på lytteren, det gjorde det ikke her. Vi bestemte oss for å ta bort dempeplatene som stod i førsterefleksjonen. Dette resulterte i et noe bredere og bedre stereoperspektiv, selv om det fortsatt ikke var helt 100%. Perfekt var det vanskelig å forvente at det skulle bli, så vi sa oss fornøyd med det. Romklangen økte noe, men den var kledelig. Den økte klangen rotet ikke til lydbildet nevneverdig selv på komplekst materiale. Her ser vi verdien av en høyttaler med jevn spredning / off-axis respons.
Enkelte vil sikkert hevde at det var noe mye nivå i bassen, og jeg debatterte med meg selv om vi skulle senke subbene med 1dB eller så på søndagen, men det ble med tanken. La oss kalle det en publikumsvennlig tilnærming. Alt i alt synes jeg resultatet ble bra forholdene tatt i betraktning. Vi hadde jo også fordelen av at SBS.1 faktisk er konstruert for å stå nærme vegg, som gjør at den trives godt med en slik plassering. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor så mange lager høyttalere som må stå 1-2 meter ut på gulvet for å yte sitt beste, hvor mange kunder har mulighet til det? SBIR-problemer får man også. Men, men.
Uansett, det ble til en fin liten historie om hvordan både fysisk og digital korreksjon av rommet kan bidra til at lyden sitter. SBS.1 høyttalerne med sine 10D følgesvenner skal også selv få litt av æren: Det er flere grep i konstruksjonen her som gjør at de gir et trivelig lydbilde under vanskelige forhold. Og det er jo tross alt det de fleste har hjemme.
Takk til de som har lest så langt! Jeg valgte å dele ganske detaljert, håper det var interessant og ikke bare et stort gjesp!
Vedlegg
-
2.2 MB Visninger: 104
Sist redigert: