Jan_I
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 311
[No message]
Vedlegg
-
458.1 KB Visninger: 144
Takker mutzmutz skrev:Flotte bilder i hele tråden Jan_I!
Opplagt, forsøker meg litt frem. kunne dratt det opp litt. de fordømte sparepærene gir et guffent lysBach_Man skrev:Bildet kunne tjent på litt belysning, som det er er det grader av mørkt med litt støy blandet inn.65finger skrev:øl uten blits og behandling. jpeg leica x1
I tilfeller der eksoneringen er problematisk er det ekstra fordelaktig å bruke RAW. Med jpeg er du mye mer avhengig av å få eksponeringen perfekt i kameraet siden det er mindre rom for etterjusteringer og hvitbalansen er "brent" inn i filen. Dessuten er vel Leica X1 generelt ikke helt på høyden i jpeg-modus.65finger skrev:Opplagt, forsøker meg litt frem. kunne dratt det opp litt. de fordømte sparepærene gir et guffent lysBach_Man skrev:Bildet kunne tjent på litt belysning, som det er er det grader av mørkt med litt støy blandet inn.65finger skrev:øl uten blits og behandling. jpeg leica x1
RAW-filene er klart bedre, har instalert photoshop og da er det valgetBach_Man skrev:I tilfeller der eksoneringen er problematisk er det ekstra fordelaktig å bruke RAW. Med jpeg er du mye mer avhengig av å få eksponeringen perfekt i kameraet siden det er mindre rom for etterjusteringer og hvitbalansen er "brent" inn i filen. Dessuten er vel Leica X1 generelt ikke helt på høyden i jpeg-modus.65finger skrev:Opplagt, forsøker meg litt frem. kunne dratt det opp litt. de fordømte sparepærene gir et guffent lysBach_Man skrev:Bildet kunne tjent på litt belysning, som det er er det grader av mørkt med litt støy blandet inn.65finger skrev:øl uten blits og behandling. jpeg leica x1
Kunne nok vært det, men det var på kaktus.KW skrev:Flott bilde Tor Nado!
Tatt på Gamle Badet?
Mvh.KW
Han er vel ikke helt i vater :KW skrev:Ikke vannrette horisonter, med mindre bildet er tatt i båt på bøljan blå synes ikke jeg noe om.
Jeg synes dermed at de bør rettes opp
Ellers fine bilder.
Mvh.KW
Synes ikke alltid at horisonten trenger å være rett, men som hovedregel absolutt. På bilder som av denne typen virker det bare slurvete med skjev horisont. Det er lett og korrigere i ethvert billedredigeringsprogram. De mer avanserte fikser også tønneforvrengning som jeg synes jeg ser antydning til. Jeg har heller ikke sansen for lav skarphetsdybde dersom hovedmotivet er lite interessant, slik som steiner og andre døde objekter oftest er. Kanskje er det bedre å prøve å fremheve mønstre og linjer. I det øverste bildet kunne det f.eks. vært gjort mer ut av linjene i sanden, men de forsvinner i uskarphet. Det er jo åpenbart heller ikke dagens beste lys.KW skrev:Ikke vannrette horisonter, med mindre bildet er tatt i båt på bøljan blå synes ikke jeg noe om.
Jeg synes dermed at de bør rettes opp
Ellers fine bilder.
Mvh.KW
Jeg fatter ikke poenget med å vite exif-dataene for bildet (som er alle data angående eksponering etc. som kameraet automatisk lagrer sammen med bildet.), med mindre man står rett med siden av i samme situasjon og skal ta samme bilde. Det blir som å spørre etter bølgeformen til en strykekvartett av Beethoven. Lysmåleren har gjort en god jobb og eksponert lysene og damen riktig, noe som medfører at detaljene i den mørke bakgrunnen blir undereksponert og faktisk forsvinner helt, det gir en kledelig grafisk enkelhet. Utfordringen med fotografi er å ikke fange inn for mange detaljer, og det er løst her.bambadoo skrev:Hei ja var fornøyd med det bildet jeg også... Er jo helt grønn så må finne ut hva exif er
Nei si det du, kanskje det er en grunn for at slike data fester seg ved ett bilde. Poenget skjønt ?Bach_Man skrev:Jeg fatter ikke poenget med å vite exif-dataene for bildet (som er alle data angående eksponering etc.bambadoo skrev:Hei ja var fornøyd med det bildet jeg også... Er jo helt grønn så må finne ut hva exif er