Til innlegg om fargejust/stikkfjerning.
Slikt kan jeg en del om og flere veier kan velges og jeg kan helt sikkert ikke alle
Men for å ta Huesaturation så vil jeg fortelle (og selvfølgelig kan en del dette) følgende.
Når en velger fargeangrepspunkt (farge) så vil den fargen markeres med et grått felt nederst (se bildene) det som er innenfor markerer omspennet , så kommet et lite litt lyser felt som markerer avrullingen for "angrepspunktet"
En kan utvide både det mørkegrå OG avrullingen ved å dra i "spakene".
Derette kan en velge å skyve på den øverste HUE som skifter fargebalansen eller en kan velge den midterste som fjerner Hue og gjør det mer nøytralt grått, men beholder styrkegraden mens den nederste gjør det hele lysere nøytralt/grått (grått = mindre og mindre fargemetning)
Farger en eventuelt ikke vil ha med i den operasjonen (altså beholde) masker en bare vekk eller visker tilbake med history brush.
Blåstikk i snøen er ikke unaturlig alltid og kan gi (om ønskelig) et inntrykk av kalde forhold og kommer vel litt med/og av lyset.
Det fine med å ta det i Huesat. er at det er raskt og enkelt og fjerner/forandrer KUN innenfor valgt og eventuelt utvidet fargeområde.