Ulf-B
Hi-Fi freak
Bare det aller enkleste - i full fart:Tor Nado skrev:Ser at du brukte Elements 7.0, hva gjorde du ?Ulf-B skrev:Fokuset er helt utmerket, det. Det skal bare litt etterbehandling til:
Trist historie.
1. Gikk inn på Levels, og justerte pilene på histogrammet - se figur nedengfor - slik at pilene 1 + 2 kommer i enden av histogrammet. Jeg pleier å gjøre justeringen manuelt, og gjerne litt skjønnsmessig, på hver farge (R, G og B). Da sjonglerer man litt med fargebalansen - det kan være litt skummelt. Alternativt kan man bruke Auto - men jeg synes ikke at det alltid gir gode resultater. Til slutt tightet jeg til mellomtonekontrasten, ved å flytte midtpilen litt til høyre, trinn 3 nedenfor.
"Luft" mellom histogrammet og endene av skalaene = diffuse bilder. "Tight" mellom histogrammet og endene av skalaene = større kontraster. Noen bilder skal være diffuse - f.eks. bilder tatt under disige forhold/tåke.
Dette er nærmere - og mye bedre forklart her: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/levels.htm
2. Så - da alt var justert - brukte jeg, jeg som aller siste trinn, unsharp mask til å skarpe opp bildet. Det blir igjen litt skjønnsmessig hvor mye man skal ta i. Det kan godt hende at jeg har overdrevet litt. Bare for å markere at bildet ditt egentlig ikke er uskarpt i utgangspunktet.
PS: Det er i og for seg ikke noe problem å gå den motsatte veien - i Photoshop kan man også gjøre bildene akkurat så uskarpe og diffuse som man vil:
Vedlegg
-
17.1 KB Visninger: 440
-
263 KB Visninger: 431