Hifisentralens-medlemsbilder: Juni 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tor Nado skrev:
    Ulf-B skrev:
    Fokuset er helt utmerket, det. Det skal bare litt etterbehandling til:

Trist historie.
    Ser at du brukte Elements 7.0, hva gjorde du ?
    Bare det aller enkleste - i full fart:

1. Gikk inn på Levels, og justerte pilene på histogrammet - se figur nedengfor - slik at pilene 1 + 2 kommer i enden av histogrammet. Jeg pleier å gjøre justeringen manuelt, og gjerne litt skjønnsmessig, på hver farge (R, G og B). Da sjonglerer man litt med fargebalansen - det kan være litt skummelt. Alternativt kan man bruke Auto - men jeg synes ikke at det alltid gir gode resultater. Til slutt tightet jeg til mellomtonekontrasten, ved å flytte midtpilen litt til høyre, trinn 3 nedenfor.

"Luft" mellom histogrammet og endene av skalaene = diffuse bilder. "Tight" mellom histogrammet og endene av skalaene = større kontraster. Noen bilder skal være diffuse - f.eks. bilder tatt under disige forhold/tåke.

Dette er nærmere - og mye bedre forklart her: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/levels.htm

2. Så - da alt var justert - brukte jeg, jeg som aller siste trinn, unsharp mask til å skarpe opp bildet. Det blir igjen litt skjønnsmessig hvor mye man skal ta i. Det kan godt hende at jeg har overdrevet litt. Bare for å markere at bildet ditt egentlig ikke er uskarpt i utgangspunktet.

PS: Det er i og for seg ikke noe problem å gå den motsatte veien - i Photoshop kan man også gjøre bildene akkurat så uskarpe og diffuse som man vil:

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Fokuset er helt utmerket, det. Det skal bare litt etterbehandling til:

Trist historie.
    Som flokkdyr er vi til tider regelrette psykopater.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Mat er et helvete å ta bilder av. Leica X1 JPG. Bilder fremstår riktig når man klikker de opp

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vin er enklere :) leica X1 JPG. Bilder fremstår riktig når man klikker de opp

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hunder bør stoppes ut før bilde. Leica X1 JPG. Bilder fremstår riktig når man klikker de opp

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    blomster er enklere. Leica X1 JPG. Bilder fremstår riktig når man klikker de opp

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    siste bilde av en hytte Leica X1 JPG. Bilder fremstår riktig når man klikker de opp

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Berlin, juni 2011. Herman Gørings Luftwaffeministerium.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Da var det EndEx for å legge ut bilder i juni tråden, og vi har fått ny sticky for juli. Dere står selvsagt fritt til å kommentere publiserte bilder i denne tråden i all ettertid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn