Jeg synes at det ble ganske bra jeg. Ikke minst å få himmelen svart, gjorde bildet mer realistisk. Jeg vet at litt av Melkeveien kunne skimtes - jf mitt lyseste bilde. Men dette her er ikke lett, særlig når utgangspunktet er undereksponert og ikke i RAW-format.Har gjort dette på enkleste måte i Photoshop Elements, og da ser det lyseste bildet ditt slik ut:Jepp. Jeg har kun Lilghtroom som jeg kjøpte for et par uker siden. Lurte også på å skaffe elements for å kunne legge på flere lag og gjøre redigeringen mer avansert. Det blir imidlertid litt lite tid til å lære meg sånt. Regner med at det sikkert lar seg gjøre på en bedre måte enn det jeg fikk til - det var bare morsomt å prøve. Tror også det er noen funksjoner på Lightroom som jeg ikke har oppdaget ennå.Hm... Jeg tolker utfordringen slik at du vil ha det mørkt som på det øverste bildet, men med alle stjernene som vises på det nederste bildet?
Full Photoshop synes jeg blir litt dyrt, og skal også være litt vanskelig å bruke. Men jeg kan jo laste ned prøveversjonen og forsøke.
mvh
Harald
Vis vedlegget 341598
Det er i hvert fall en del stjerner å se.
Jeg har gjort stjernene lysere og resten mørkere ved hjelp av Levels i Photoshop. Da ble det et ganske kraftig overskudd av rødt nederst i bildet - som jeg har korrigert litt med Hue/Saturation - hvor rødt er tonet om til mer gulaktig og deretter gjort mørkere.
Det ble jo ikke like fint som din mørke variant - men jeg har flere stjerner, da..... Alltids noe.
Har faktisk ikke tatt bilder av nordlyset før, men du er inne på det. To sekunder lukkertid håndholdt og at det flakker hele tiden, gjør disse bildene uklare (ser kamerabevegelsen på stjernene). Tok med stativ ute også, men før jeg fikk satt det opp så var det kraftigste nordlyset over.Kjempeflott motiv og farger. Litt uskarpt. Er det pga at du håndholdt kameraet, eller pga for lang eksponeringstid og liten blenderåpning eller begge deler? Eller er evt nordlyset vanskelig å få skarpt fordi det flakker hele tiden?
Kun nysgjerrig.
Takk for opplysninger. Jeg har ikke peiling på hvordan man tar godt bilder av nordlys, bortsett fra at stativ sikkert er viktig. To sekunder håndholdt - da har du faktisk greid å holde kameraet imponerende stille. Kanskje en ide å makse blenderåpning og ISO, samt bruke RAW-format og deretter overlate resten til Photoshop....?Har faktisk ikke tatt bilder av nordlyset før, men du er inne på det. To sekunder lukkertid håndholdt og at det flakker hele tiden, gjør disse bildene uklare (ser kamerabevegelsen på stjernene). Tok med stativ ute også, men før jeg fikk satt det opp så var det kraftigste nordlyset over.Kjempeflott motiv og farger. Litt uskarpt. Er det pga at du håndholdt kameraet, eller pga for lang eksponeringstid og liten blenderåpning eller begge deler? Eller er evt nordlyset vanskelig å få skarpt fordi det flakker hele tiden?
Kun nysgjerrig.
Detaljer skal være (har bildene på en annen maskin) Nikon D700 m/24-120 f/4 på største blender, 2 sekunder lukkertid og ISO 1600.
Gratulerer med ny spiller Dette blir en dyr måned her med kjøp av platespiller,kamerahus og bil. Får ta det rolig nå frem til nyttår!Kjøpt meg platespiller idag
Pommeroy, kan du være snill å sende en gammel mann litt instruksjon om hvordan man får rotert bildet på HFS sin nettside.^
Rotert
Ja, jeg ser det. Tenkte ikke først på plasseringen ev hastighetsregulatoren...Takker lakki_luke og grammofon. Det er en Lenco B55. Gleder meg til å prøve den.
Bildet var faktisk langt mer spennende og kunstnerisk før det ble rotert. Er folk enige i det??
KUUUUUUULT Grammofon
Har forsøkt litt, men det er faktisk vanskelig å få det skarpere og samtidig beholde det naturlige. Bildet er faktisk veldig bra som det er. Grattis! mvh HaraldDette bildet tok jeg under et regnskyll i fjor.
Det er ikke tuklet med hverken i fotoshop eller lightroom, dog er effekten av vanndråper som treffer harde flater flott.
Det er bare å leke seg -
Vis vedlegget 342021
Var det ikke disse hengelåsene som ble fjernet for et år eller to siden? Men det har vel kommet til nye.....
Tester et nytt kamerahus Dette ble en 5 timers fjelltur i et flott terreng. Må få bli kjent med dette nye før alt blir godtDet øverste bildet var nesten afrikansk. Artig også med alle de flytende isflakene på bilde nr. 2.
Selv gikk jeg glipp av et spektakulært bilde i dag da jeg ikke fikk med meg landingen til ca 20 villender på en blikkstille innsjø. Fotoapparatet - ja det er til rep og reserveapparatet hadde sønnen vel forvart i veska.