"high-end" ødelegger musikken...

RAHifi

Medlem
Ble medlem
27.12.2006
Antall liker
4
Sted
Ski
Må bare komme med noen kommentarer!

For det første er vel high-end! Bare et utrykk for "Nirvana" opplevelser i HIFI verden.
Jeg har opplevd magi med anlegg til under 40.000-50.000 klassen og 200.000+ klassen. Dette avhenger av akustikk/rom, komponent valg og som kjent smak og behag.

Når dette er sagt, så er det vel ingen tvil om at et dyrt anlegg spiller godt hvis det er riktig matchet og satt opp. Men det kan være store forskjeller i nyanser. Jeg prøvde en gang Nordost Red dawn kabling på et av mitt gamle oppsett (krell,QLN reference). Dette matchet så dårlig at jeg ble skeptisk til dyrere ("anlytiske ting"). Lyst,tamt, spisst og lite engasjerende.

Bestemte meg så for å gjøre et forsøk til. Ut med Red dawn og inn Med SPM. Og det var vel nå HIFI basillen slo til for fullt. Låt som ei kule med SPM. I dag kjører jeg Valhalla og er uten tvil om at high-end funker. Men man skal tenke på at dyrere utstyr må ikke ha noen svake ledd, det avsløres i dyrere oppsett.

En annen ting er bassgjengivelse, som varerier stort sett på alle innspillinger. Speller i dag med Adyton linesource og 2 RheaII subber og kan sette bass for hver innpilling.
Dette funker fantastisk. Har i mange år irritert meg over innspillinger som er bassfattige/tynne eller for mye bass. Man kan jo ikke flytte høytalerene for hver innspilling heller. Med Adyton/RheaII Spiller alt som ei kule. De krever heller ikke mye til rommet og uten delefilter oser dynamikken ut og opplever et nærvær man skjelden opplever ved HIFI anlegg. Dette spiller musikk og atter musikk. Eksisterer ikke lyttetretthet. Man vil bare høre mer og mer. Så dyre saker kan låte sinnsykt, og det kan også falle sammen i grus. Men smaken er som baken. Lykke til!

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
R.A. skrev:
Når dette er sagt, så er det vel ingen tvil om at et dyrt anlegg spiller godt hvis det er riktig matchet og satt opp.
Er høy prislapp en garanti for at det er bra? Finnes det virkelig ingen tvil om at et dyrt produkt må kunne spille bra? :-\

V

vredensgnag

Gjest
Da må dette være ordentlig bra. Det er brukt 32 kilo gull, og koster 18 millioner kroner.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.742
Jeg forstår ikke problemet?

Jeg har riktignok ikke drevet med high end siden '80-tallet eller så,
og audiofil er jeg heller ikke lenger.
Mye morsommere å høre på musikk.
Og så kan jeg leke og bygge utstyr også,
enten det ender som verdens beste eller søppel.

I gamle dager var det noe som på engelsk het "enthusiasts" og "experimenters".

Hvor er det blitt av slikt i våre dager?
Nå skal alt være perfekt.

;)

V

vredensgnag

Gjest
slowmotion skrev:
I gamle dager var det noe som på engelsk het "enthusiasts" og "experimenters".

Hvor er det blitt av slikt i våre dager?
Nå skal alt være perfekt.
Og hva er sjansene til å få det perfekt - når selv utstillere til Horten feiler katastrofalt i rom etter rom, å dømme etter messebesøkernes tilbakemeldinger?
;D

Kanskje en trøst at disse tilbakemeldingene spriker i alle retninger?

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.395
Sted
Saksvik - Trøndelag
sydspissen skrev:
Jeg er enig med Atle Antonsen i Etaten.
Hvis anlegget speller bra på Celine Dion og "All by my self", så er jeg fornøyd ! ;D
Da vet jeg hva jeg skal kjøpe!

Jeg har alltid hatet Celine Dion, men da jeg var på trening med en elev på skolen jeg jobber, skulle økten avsluttes med avslapning. Det ble spilt "All by meg self" på et par høyttalere som avbildet under, og det slo meg at det ikke låt så verst...

Utrolig, men sant! Fortsatt ingen fare for at jeg kommer til å kjøpe plata da...tenk om noen skulle oppdage den i platesamlingen min! ;)

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
JENO skrev:
Det ble spilt "All by meg self" på et par høyttalere som avbildet under, og det slo meg at det ikke låt så verst...
;)
Jeg må seriøst finne meg et nytt forum!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.555
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
JENO skrev:
Utrolig, men sant! Fortsatt ingen fare for at jeg kommer til å kjøpe plata da...tenk om noen skulle oppdage den i platesamlingen min! ;)
Jeg har den! Alvor!!

Unnskyldningen er at jeg fikk den sammen med et par andre da jeg kjøpte min første SACD spiller, det var ikke så mye stoff tilgjengelig i det formatet den gangen. Og CDer (eller SACDer) kaster jeg sjelden......

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
JENO skrev:
Det ble spilt "All by meg self" på et par høyttalere som avbildet under, og det slo meg at det ikke låt så verst...
Jeg har et par aktive Mackie 450 stående, svært like de du avbilder. De spiller faktisk også helt ok på lave volum, sammenlignet med Sonus Faber Minima Amator. :-X
Man bør egentlig ikke slakte bokser fra Kina, selv om de er laget i plast ! :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mitt anlegg er ikke i stand til å ødelegge noe som helst på den måten som beskrives av trådstarter, men det er ingen tvil om at også jeg opplever at det ypperste jeg eier kan ødelegge opplevelsen. Etter at jeg fikk en barnefamilie som naboer har jeg blitt glad i å bruke hodetelefoner, noe som jeg sjelden gjorde før. Det har ført til at Stax-ene har fått bryne seg på innspillinger som ikke har holdt mål på forskjellige måter. Det kan gjerne være plater som bruker vreng som en effekt, slik som Raphael Saadiqs "The Way I See It".

Den er produsert ut fra en vintage-filosofi som ikke er forenelig med stat-er rett i øret. Det var ganske tidlig i min hensynsfulle tilværelse jeg skjønte at altfor mye musikk ikke ville bli spilt over Stax. Det var rett og slett slitsomt til det smertefulle å høre at jeg måtte investere i noen klokker som er mer tilgivende i forhold til produksjoner. AKG K530 viste seg å være såpass altetende at den gjør jobbene som ikke passer Stax på en fortreffelig måte.

Faktisk har de fått en så sentral rolle i min musikklytting nå at det faktisk er over de jeg hører mest musikk. Ikke har jeg noen god headamp til dem, så den jobben gjøres av Behringer lydkortet. Men alt i alt så serverer den enkle kombinasjonen av laptop + Behringer UCA222 + K530 spiller musikk såpass engasjerende at Stax ikke er i bruk for tiden. Det skyldes også en støy som har oppstått på de analoge utgangene til cdp, og derfor mangler jeg en skikkelig kilde. DAC-en til Behringer er grei til nødløsning, men ikke som kilde til Stax. Med ny kilde/DAC vil sikkert bruken av Stax ta seg kraftig opp. Men enn så lenge så savner jeg dem ikke for mye, for musikken formidles godt nok over mine billige klokker.

Så ja, high end kan ta livet av god musikk noen ganger. Det gjelder å ha alternativer tilgjengelig. Men jeg har vanskelig for å forestille meg at de små Klipsch-ene jeg snart får kommer til å foreta mange drap drevet av EL84-rør. Det finnes kombinasjoner som er som kakerlakker, de overlever alt. I det hele tatt tror jeg høyttalere skal være ganske analytiske (eller tungdrevne) for å gjøre en plate vanskelig å høre på med min lille MingDa. Jeg har ikke noe behov for slike egenskaper lenger, jeg har tilbrakt for mye tid til å lytte på "perfekt" lyd i studio.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Fikk en gang (for lenge siden) servert Björk's "Hyperballad" på et gigantisk Turbosound PA-anlegg i fri flyt, som en del av en test av amper og elektronikk i anlegget.

Det er noe av det mest ekstreme jeg har hørt. Det var sannsynligvis ikke hifi, og langt fra high-end.
Det var direkte fysisk uten å være plagsomt høyt for ørene. Fabelaktig kombinasjon.

Og det er en av mange lydopplevelser jeg husker aller best.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Dynamikk og slikt kan oppveie for mye annet, det er sant.

Dog, er opptaket ... Tardy, da hjelper fint lite... er enig i det..
På forhånd: Dette er grufullt... you have been warned..

Åh... :-\ håper ikke dette er gitt ut på xrcd...

mvh

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.629
Torget vurderinger
10
lars_erik skrev:
Den beste utgaven av Brothers in Arms jeg har hørt, er XRCD-utgaven. Den spiser alle de andre :D
Et av de råeste eksempler på at en CD ikke er en CD ikke er en CD

S

Supertramp

Gjest
Imperial skrev:
Dynamikk og slikt kan oppveie for mye annet, det er sant.

Dog, er opptaket ... Tardy, da hjelper fint lite... er enig i det..

mvh
Tja, var det dårlig da.......... hehe

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.934
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
hel skrev:
lars_erik skrev:
Den beste utgaven av Brothers in Arms jeg har hørt, er XRCD-utgaven. Den spiser alle de andre :D
Et av de råeste eksempler på at en CD ikke er en CD ikke er en CD
Det er ikke verre enn å bruke ørene det, skjønner du.
Da finner du fort ut at en CD ikke er en CD ikke er en CD.

Siden enkelte her har det moro med slike flåsete kommentarer, regner jeg det som ganske sikkert at dere vet hva dere prater om av egen erfaring? Med ørene?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Men jeg mener...
Liker du sangen, klarer du å digge den uansett...
Men, som jeg viste, det er fullt mulig å gruse uten champis en sang man normalt finner fett...

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.934
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Vet man IKKE hva man prater om , er det kanskje like greit å legge vekk flås!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Kjernen i tråden her er jo at når man er på en demo, må ikke butikkens betjening hive på noe komplekst og spesiellt
som en lytter kanskje ikke har noe forholdsmessig kjennskap til... da kan man
tro at noe er galt med lyden, sannheten er jo sikkert bare at det er ting ved opptak musikken som er ukjent, annerledes og slikt.
Faktorer som får oss til å like musikk/komponenter er jo så individuelle at noen vil uansett trekke trådstarters konklusjon under en demo, sidenmannen, trekker motsatt konklusjon...

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.934
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Skal man klare å høre forskjeller, bør man ha noe og sammenligne med. Derfor bør kjent musikk brukes ved demo.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
De fleste sier så, jeg... er av motsatt oppfattning.
Og har forklart hvorfor i øvrige poster før i tråden.

Jeg har sikkert ikke fasit, men peker på det jeg mener er vesentlig...

Men vi kan ta to vinklinger da....
Skal man spille på ferdig oppsatte privatannlegg i hjemmet, ta gjerne med favorittmusikken, helt bra det.
Skal man i butikk / på messe, så vil det meste være annerledes i forhold til det man er vant til... så da får man ikke
den koblingen... man får hjemme.
Det er det motsatte av kontrollerte foremer, inntrykk du da danner deg basert på din rettesnor /referansemusikk, er for det meste feilaktige. Min mening, men den sier jeg gjerne...
bare ett innlegg, en mening, en vinkel, take it or leave it
mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.934
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det var heller ikke det jeg reagerte på tidligere, men harsjelars over ulike mastringer og forskjeller.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.934
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Sitter f.eks. akkurat nå og hører SHM-SACD utgaven av Getz/Gilberto. Det er mest sannsynlig det beste jeg har hørt noen gang! :eek: Mye bedre enn Mobile Fidelity utgaven.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
lars_erik skrev:
Det var heller ikke det jeg reagerte på tidligere, men harsjelars over ulike mastringer og forskjeller.
Point taken... :-[

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.934
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
;D

Når det gjelder demo, må vel den enkelte finne ut hva som passer han best?
Finnes neppe noen fasit.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.960
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:

mvh
Tjaa. Låta er jo en kalkun uansett. Tidenes dårligste "hitlåt"; det sier ikke så lite... :p :-\

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Trudde "built this city" (Med Starship) var gitt den æren jeg.. ;D

mvh

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
BT skrev:
pellesmil skrev:
slartibartfast skrev:
noen skiver er bare ikke ment å bli audiofilisert....

(jeg har en tysk LP hvor de satt en sticker på: dette platen er tatt opp med en revolusjonær ny måte sånn at den låter bedre på billige anlegg... ;D ;D ;D)
Et av min favorittsitat,

-Det går vel ikke ann å spille ant enn jazz og klassiksk på dette anlegget ??? ( Hi- End til 500K+)
-Joda i morres spelte jeg ei plate av Sex pistols,
-HÆ!! hvordan låt det?
-Helt for jævlig men jeg hadde lyst å høre litt punk
;D
Sex Pistols med high end blir naturligvis enda jævligere enn ellers.
For å sei det på ein anna måte, taklar ikkje anlegget The Sex Pistols: Never Mind the Bollocks Here's The Sex Pistols albumet er det noko i veien med anlegget.
Greit nok at dette er punk men eg vil no påstå at innspelinga/lydkvaliteten her er god på tross av ryktet.
Eit godt anlegg bør kunne være allsidig i musikksmaken.
Har inntrykk av det er mange som driver med "mastring" her inne på sentralen?

U-96

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.934
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Godt sagt.
Et godt anlegg skal takle hva som helst.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Min erfaring er at det kommer an på hva du skal høre på...
Var på Soundgarden for et par år siden og hørte på et McIntosh/JBL/Nordost/Esoteric-oppsett
(henholdsvis forsterkere/høyttalere/kabler/cd-transport for de som lurte)
Samlet fullpris for hele haugen var oppunder 2 mill (og jeg trodde JEG hadde investert!)
Det er vel vanskelig å argumentere for at dette er noe annet enn et bra anlegg, ikke sant?
Å høre Sting eller Dave Mathews Band på dette var himmelsk, Sting praktisk talt sto i rommet og sang, oppløsningen og plasseringen var hinsides enhver form for fornuft og det var så klart og detaljert at du antagelig hadde hørt det hvis lydteknikeren hadde klødd seg bak under innspilling, men....og for meg et ganske stort men, det var helt ubrukelig å spille noen form for metall på!
Prøvde du på det ble det slitsomt å høre på, underholdningsfaktoren var helt fraværende og absolutt alt ble avslørt, og nei vi snakker ikke Sex Pistols og rølpete punk-innspillinger.
Så til den musikken jeg hører på gjør faktisk mitt anlegg (til en 20.-del av prisen) en mye bedre jobb, ihvertfall etter mine ører.
Jeg ville faktisk ikke ha byttet likt for daglig bruk (at jeg ikke hadde hatt plass til to enorme 3-delte monoblokker fra McIntosh og to enda større JBL Everest høyttalere i stua mi er en annen sak, nå snakker jeg kun om lyden)
Joda, det hadde vært sinnsykt fett å kunne trylle fram den lyden i stua, men da måtte jeg pent ha endret musikk-smak, Metallica, Dream Theater og Opeth ble direkte ubehagelig på dette anlegget.

Så jeg er dels enig med trådstarter, noen typer musikk egner seg ikke på ekstremt analytiske anlegg, men vi er vel stort sett tilbake til at smak og behag er jævlig vanskelig (om enn morsomt) å diskutere.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Godt sagt.
Ja, det er en selvfølge. For deg, meg og de fleste andre. På en måte misunner jeg de som har en relativt smal musikksmak, og som slipper å tenke allround. De som digger stadionmusikk kan jo kjøpe seg et lite PA, og for de som utelukkende hører på kammermusikk har et ocean av gode alternativer til hyggelige priser.

Men veksles det mellom Pistols og Purcell, Prince og Poulenc, Monkees eller Miles osv osv til stadighet så slites vi mellom kompromissene. Og deri ligger mange av våre uenigheter her på sentralen. Hvordan skal kompromissene vektes? Og det er vel nesten umulig å ha helt samme smak hele livet, når et altetende anlegg er idealet. Det er jo litt av drivkraften til å ha hifi som interesse i tillegg til selve musikken. Kunsten for de fleste av oss er vel å klare å finansiere det uten å selge barna til medisinsk forskning. Jeg klarer det ved å være usedvanlig treg som hifi-"investor". En pratmaker, vil kanskje noen si? ;D

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.934
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
lars_erik skrev:
Godt sagt.
Ja, det er en selvfølge. For deg, meg og de fleste andre. På en måte misunner jeg de som har en relativt smal musikksmak, og som slipper å tenke allround. De som digger stadionmusikk kan jo kjøpe seg et lite PA, og for de som utelukkende hører på kammermusikk har et ocean av gode alternativer til hyggelige priser.

Men veksles det mellom Pistols og Purcell, Prince og Poulenc, Monkees eller Miles osv osv til stadighet så slites vi mellom kompromissene. Og deri ligger mange av våre uenigheter her på sentralen. Hvordan skal kompromissene vektes? Og det er vel nesten umulig å ha helt samme smak hele livet, når et altetende anlegg er idealet. Det er jo litt av drivkraften til å ha hifi som interesse i tillegg til selve musikken. Kunsten for de fleste av oss er vel å klare å finansiere det uten å selge barna til medisinsk forskning. Jeg klarer det ved å være usedvanlig treg som hifi-"investor". En pratmaker, vil kanskje noen si? ;D
Jeg har opplevd noe interessant, som jeg har hørt andre også har; at smaken forandrer sg i takt med at jeg har oppgradert anlegget. Jeg blir mer og mer glad i jazz og og kvinnelige vokalister. Det har nok sammenheng med at slikt låter spesielt bra på dyre anlegg. Jeg oppdager stadig vekk ny musikk-mye jazz relatert, som jeg blir veldig fasinert av. Tidligere var jeg mye mer ensporet i valg av musikk.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Det er ingen tvil om at rock mister litt av snerten sin i high-end systemer.
Ett vanlig hi-fi anlegg vil lettere kunne generere det rå "raspet", siden det på mange måter er med på å videreformidle det som en elektrisk gitar har som kjennemerke: forvrengning.

Ett high-end anlegg vil gå bort bra den faktoren og man vil sitte igjen med ett mere behersket lydbilde.
Mere korrekt på mange måter, men siden det sjelden er det som ekte "rockere" er på jakt etter så blir det for snilt?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.934
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
ansepe74 skrev:
Ett vanlig hi-fi anlegg vil lettere kunne generere det rå "raspet", siden det på mange måter er med på å videreformidle det som en elektrisk gitar har som kjennemerke: forvrengning.

Ett high-end anlegg vil gå bort bra den faktoren og man vil sitte igjen med ett mere behersket lydbilde.
Mere korrekt på mange måter, men siden det sjelden er det som ekte "rockere" er på jakt etter så blir det for snilt?
Er ikke min erfaring. Jeg har mer glede av rock også, dess bedre anlegget er. Rom, oppløsning, presisjon i bass og detaljrikdom blir bedre dess bedre komponentene er.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
lars_erik skrev:
ansepe74 skrev:

Er ikke min erfaring. Jeg har mer glede av rock også, dess bedre anlegget er. Rom, oppløsning, presisjon i bass og detaljrikdom blir bedre dess bedre komponentene er.
Ja, min erfaring også, til et punkt....men bare til et punkt...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ansepe74 skrev:

Vel, du er jo en rør/horn-entusiast selv, så du vet jo hva som er medisinen mot slike nevroser som korrekt hifi kan frembringe. ;)

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
lars_erik skrev:
ansepe74 skrev:

Hehehe...
vel det plager jo meg ikke nevneverdig da, men kan forstå at enkelte som gjerne har ett annet forhold til lyd kan synes det blir "dødt"? Anlegget mitt spiller meget bra på det meste, men det blir ikke like fandenivoldsk på feks. metall? :)

Topp Bunn