"high-end" ødelegger musikken...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.190
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
<...>
Et godt anlegg skal takle hva som helst.
Eller kle av hva som helst; Et anlegg som får førsteplata til Kaizers Orchestra til å høres bra ut har alvorlige mangler.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
lars_erik skrev:
<...>
Eller kle av hva som helst; Et anlegg som får førsteplata til Kaizers Orchestra til å høres bra ut har alvorlige mangler.
Eller magiske evner, Valentino. Har du glemt den mest åpenbare løsningen? Jeg er for tiden i forhandlinger Joralf Gjerstad om hjelp til å konstruere en liten, effekt stativhøyttaler som gjengir 18 hz før de ruller av i bunn. De høyere makter sørger også for harmoni i toppen, skulle jeg mene. Hvis prototypen blir vellykket skal jeg sette igang produksjon hos lokale møbelsnekkere i Gulu. Der skulle det også være enkelt å finne en eksorsist til å drive ut eventuelle onde ånder i kjeden (les: transer ;D).

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
baluba skrev:
stativhøyttaler som gjengir 18 hz før de ruller av i bunn.

;D Husk at spenningsbølgene til individuelle nerveceller svinger typisk mellom -65 mV og -55 mV i hver celle, så du bør være nærme et toalett når du eksperimenterer med lave svingninger... ;D

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
jeg har det litt sånn at jeg synes større del av high end systemer jeg har hørt igjennom tiden handler mere om hifi enn om musikk. Har selv på en tidspunkt solgt fra meg et high end system da jeg ble helt opptatt på lyden og hørte kun ganske få hifi plater med dårlig musikk og fint lyd, kun til at høre mitt system. Idag er jeg ut etter involveringsgrad og at jeg kan spile fleste musikk uten at spekulere mye om de små detaljer i lyden.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
sydspissen skrev:
baluba skrev:
stativhøyttaler som gjengir 18 hz før de ruller av i bunn.

;D Husk at spenningsbølgene til individuelle nerveceller svinger typisk mellom -65 mV og -55 mV i hver celle, så du bør være nærme et toalett når du eksperimenterer med lave svingninger... ;D
Gjerstad fnyser av slike detaljer, ifølge en telepatisk samtale vi hadde i dag morges. Du kan tro hva du vil, men tro meg - dette kommer til å bli en utrolig troverdig gjengivelse. Vær fast i troen, så vil du til slutt høre lyset. 8)

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
På byggeplasser er høytalere som oftest satt på gulvet, på god guffe.
Det fenger.. ( og alt som kan overdøve en støvsuger, damn sucker).

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
lars_erik skrev:
Jeg har opplevd noe interessant, som jeg har hørt andre også har; at smaken forandrer sg i takt med at jeg har oppgradert anlegget. Jeg blir mer og mer glad i jazz og og kvinnelige vokalister. Det har nok sammenheng med at slikt låter spesielt bra på dyre anlegg. Jeg oppdager stadig vekk ny musikk-mye jazz relatert, som jeg blir veldig fasinert av. Tidligere var jeg mye mer ensporet i valg av musikk.
Jeg mener dette er sånn det skal være. Det er en helt annen disiplin å prøve å gjenskape lyden av en jazztrio eller en godt innspilt vokal på en naturlig måte. For å få til dette må du faktisk prøve å etterligne virkeligheten. Det er jo dette som er "ekte" high-fidelity. Musikk som dette gir egentlig ingen troverdighet og innlevelse på et anlegg som er tunet for trash, goth, og metal ol.

Slike ting kommer ikke av seg selv. Man må være villig til å eksperimentere uhemmet med kabler og underlag og alle andre ting som man tror kan ha innvirkning på lyden. Selv små forskjeller kan være avgjørende for hvor virkelig eller naturlig feks en stemme høres ut.

Jeg tror litt av uenighetene og forvirringen rundt virkningen av kabler, og små såkalte innbilte forskjeller, kan ligge her. Hvis du har et oppsett som skal spille fett på heavy-metal er det sannsynlig at forskjeller kabler imellom drukner i all lyden. Dette blir som å kjøre ferdighetsløp med en top-fuel dragster.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
utifra hva jeg leser her, defineres highend utifra prislapp, konstruksjon, et eksakt lydideal (mål?) og snevre musikksjangre?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.571
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
mitt high-end er det oppsettet jeg har stående i stuen til enhver tid.... ;)

eller nærmere bunn-end hvis du ser det ut ifra lommebokenes sysnvinkel.... ;D

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
ErosLoveKing, jeg ser det står "Furutech" i Footeren din.
Kan også anbefale "Grantech" hvis du vil oppnå den helt store hifi-opplevelsen ! ;D

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Jeg sluttet å tro på hi-end etter ha lest en test om Tara Labs The Zero kabler. Thank you Tara Labs.

Egentlig i hele min audiophile liv har jeg hatt kun 3-4 komponenter som har noe å gjøre med musikk og de er: ProAc Response 1SC, Acoustic Energy AE-1 Signature, Silk 050, Gryphon AT, Van den Hul The First og AudioTruth Argent+.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
ansepe74 skrev:
Det er ingen tvil om at rock mister litt av snerten sin i high-end systemer.
Ett vanlig hi-fi anlegg vil lettere kunne generere det rå "raspet", siden det på mange måter er med på å videreformidle det som en elektrisk gitar har som kjennemerke: forvrengning.

Ett high-end anlegg vil gå bort bra den faktoren og man vil sitte igjen med ett mere behersket lydbilde.
Mere korrekt på mange måter, men siden det sjelden er det som ekte "rockere" er på jakt etter så blir det for snilt?
Pr definisjon galt. Jo bedre anlegg desto bedre spiller det. "High end" skal bety at man er meget nær den opprinnelige lyden, problemet er bare som tidligere nevnt at mye kostbart utstyr ikke på langt nær formidler noe i den retning.

En annen side av saken er at det hersker en omfattende begrepsforvirring blant audiofile. Man tror f.ex at begreper som nøytral, korrekt, ren osv er synonymer for blek, flat, kjedelig, udynamisk osv. Det står dårlig til med språkkunskapene mao.

Mvh. RS

V

vredensgnag

Gjest
Noen salter som faen, og kliner ketchup på alt -- andre vil ha frem nyansene i ingrediensene, ved at disse får samvirke på best mulig vis i ganen ... og det er utrolig hvor bra det kan bli.

R.S. har rett når det gjelder begrepsforvirring.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
HHH skrev:
Min erfaring er at det kommer an på hva du skal høre på...
Var på Soundgarden for et par år siden og hørte på et McIntosh/JBL/Nordost/Esoteric-oppsett
(henholdsvis forsterkere/høyttalere/kabler/cd-transport for de som lurte)
Samlet fullpris for hele haugen var oppunder 2 mill (og jeg trodde JEG hadde investert!)
Det er vel vanskelig å argumentere for at dette er noe annet enn et bra anlegg, ikke sant?
Å høre Sting eller Dave Mathews Band på dette var himmelsk, Sting praktisk talt sto i rommet og sang, oppløsningen og plasseringen var hinsides enhver form for fornuft og det var så klart og detaljert at du antagelig hadde hørt det hvis lydteknikeren hadde klødd seg bak under innspilling, men....og for meg et ganske stort men, det var helt ubrukelig å spille noen form for metall på!
Prøvde du på det ble det slitsomt å høre på, underholdningsfaktoren var helt fraværende og absolutt alt ble avslørt, og nei vi snakker ikke Sex Pistols og rølpete punk-innspillinger.
Så til den musikken jeg hører på gjør faktisk mitt anlegg (til en 20.-del av prisen) en mye bedre jobb, ihvertfall etter mine ører.
Jeg ville faktisk ikke ha byttet likt for daglig bruk (at jeg ikke hadde hatt plass til to enorme 3-delte monoblokker fra McIntosh og to enda større JBL Everest høyttalere i stua mi er en annen sak, nå snakker jeg kun om lyden)
Joda, det hadde vært sinnsykt fett å kunne trylle fram den lyden i stua, men da måtte jeg pent ha endret musikk-smak, Metallica, Dream Theater og Opeth ble direkte ubehagelig på dette anlegget.

Så jeg er dels enig med trådstarter, noen typer musikk egner seg ikke på ekstremt analytiske anlegg, men vi er vel stort sett tilbake til at smak og behag er jævlig vanskelig (om enn morsomt) å diskutere.
Jeg har også erfart at metal kan være vanskelig å gjengi. Er litt usikker på hvorfor. Det jeg tenker på er gode innspillinger med god lyd, mye vreng selvsagt og lite dynamisk headroom da alt er brutalt komprimert. Disse innspillingene kan høres bra ut i headset, men blir fort rotete og slitsomme på et stereoanlegg, mitt innkludert. Dette er noe jeg skal ta høyde for neste gang jeg skal omdisponere i anlegget. Låter ikke Nile fett så er det noe feil med anlegget!

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Alt kan "repareres" vel? :) For min del høres ting aldeles pang ut med det utstyret jeg har nå, men det finnes selvsagt CD'er som er delvis eller helt ræva. Her er det to kategorier.

1. Void for bass som f.eks litt eldre Bruce Springsteen.
2. Null kontroll på noe som helst. For det meste gamle innspillinger som bare er dumpa over på CD uten noen form for remastring. Disse er det bare å kaste i dass.
Ett godt eksempel er Nazareth's Hair Of The Dog. Billig versjon uten remastring går det ikke an å høre på, nyere versjon remastered og fikset er en fryd å høre på.

Når det gjelder metall så forer jeg det for det meste det gjennom en equalizer for å få litt mere futt og fart i kick trommene og mindre futt i stemme og gitar skurring. Det er for oftest sånn man hører det på konsert og utesteder ala Rockin også. Metall må bare farges litt i nøytrale/detaljerte anlegg.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
vredensgnag skrev:
sydspissen skrev:
Vi skulle hatt en egen tråd om begreper og adjektiver. :D
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,36115.0.html

(Jeg har lovet å skrive noe om "lydbilde" og må tilstå at da jeg begynte på det, så begynte jeg også å grue meg til responsen.) ;D
Ja, vi venter på fortsettelsen av denne tråden! Spesielt morsomt vil det bli når når det skal lages en fasit over de mer subjektive ordene vi bruker. Hva mener vi feks med hvit i toppen?

Her er det et par utdrag fra tråden til vg som er on-topic:

En dyktig konsertpianist sa følgende til meg: "Når jeg er på turné, blir jeg ofte bedt om å komme og lytte til hifi-anlegg som ser fantastiske ut, og som man forstår av vertens posisjon og status må ha kostet en formue. Og så og si uten unntak blir jeg skuffet. Bassen er altfor dominant, og de lyse partiene er dempet i forhold til hvor skarpt de virkelig lyder - og så spiller de altfor høyt."
(Linkwitz mener at det er umulig å bedrive hifi-lytting uten at det spilles i riktig lydnivå for det man lytter til, og har foreslått at produsenter burde angi dette på innspillingene.)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
631
Det er enkelte her som har lett for å bli rød i toppen......

Men det er morsomt likevel. :D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Det er nok desverre lydteknikerne som ødelegger musikken. Før musikken når oss hungrige konsumenter er nok desverre allerede skjeden uopprettelig skadd. Æh, jeg mener skaden skjedd...

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
...eller lenge før det...
Jeg er gitarist, og skifter jo ikke til nye strenger hver gang jeg går i studio.. :-[

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
sydspissen skrev:
Jeg er gitarist, og skifter jo ikke til nye strenger hver gang jeg går i studio.. :-[
Hva? :mad:
Håper jeg ikke har kjøpt noe av musikken din da... ::)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
BT skrev:
sydspissen skrev:
Hva? :mad:
Håper jeg ikke har kjøpt noe av musikken din da... ::)
Det er bra. Strengene må jo spilles inn! ;D

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Jeg bruker kun Vintage strenger,.....fra 1929.

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
;D G-strengen er alltid litt "hvit i toppen" . ( Uttrykket lærte jeg av vredensgnag -tråden ) ;D

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
sydspissen skrev:
;D G-strengen er alltid litt "hvit i toppen" . ( Uttrykket lærte jeg av vredensgnag -tråden ) ;D
Hvit i TOPPEN?
Trodde det var i bunn....

::)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
529
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
lars_erik skrev:
<...>
Blir vel anlegget som blir kledd av plata spør du meg. Jeg hører jo den plata er rå i lyden, men den høres "satisfying" ut i mitt anlegg.
På den annen siden mener jo Lars_Erik at XRCD´en av BIA er overlegen de andre, så hvem som har rett blir vel et definisjonsspørsmål;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Hos meg blir det hvit i toppen når jeg spiller Johnny Winter...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.190
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Valentino skrev:
lars_erik skrev:
<...>
Blir vel anlegget som blir kledd av plata spør du meg. Jeg hører jo den plata er rå i lyden, men den høres "satisfying" ut i mitt anlegg.
Plata har liksomdynamikk skapt av forvrengning. De turde ikke skru ned nok til at det skulle smelle skikkelig i oljefatene, og gikk for god gammeldags digital klipping.Tøft på radio.

V

vredensgnag

Gjest
Sist vinter kom en venn forbi med en CD. Sort sanger som jeg ikke husker navnet på, begynner med G tror jeg.

Han hadde kjøpt den fordi han hadde lest i Time at det var en fantastisk plate, og da han så den på en flyplass fikk han lyst til å høre den på anlegget mitt, siden han var på vei for å besøke meg.

Vi la inn skiten. Fy inn i helsike så jævlig det var å høre på - ikke et instrument som lød ekte, alt sauset ihop, og med så mye AutoTune på den stemmen at det var latterlig.

Men folk bryr seg ikke.

EDIT: Gnarls Barkley var det - tullet er til og med nominert til Emmy, vet ikke om han vant.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
529
Torget vurderinger
1
Det er ikke god lyd på den plata, men det skal ikke være jævlig å høre på.
Det eneste som skal være direkte jævlig å høre på er youtube-klipp med low bitrate, klipping, og som er tatt opp med en mobiltelefon.
Jeg liker å tro at disse ikke-perfekte opptakene trigger noe i mange forsterkere som gjør at det blir ubehagelig å høre på.
Men (dyr) hifi har av natur en syltynn balansegang. Og jo mer avslørende anlegget er, jo tynnere er denne balansegangen. Hos meg blir f.eks Pure Music i hog mode litt for spisst og forvrengt, men dette er fordi frontdekselet (som er lagd i hullete metall) på høyttalerne mine synger med og ringer/forvrenger. Så til daglig bruker jeg ikke hog-funksjonen, kun når jeg tar av dekselet. Jeg hører selvsagt denne ringingen uten hog-mode også, men med hog-mode tipper det hele over.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
631
Sette kan du da ikke skylde på platen eller produsenten, men på høyttalerkonstruktøren!

Hva slag er det, så jeg kan styre klar og advare alle jeg kjenner?

Topp Bunn