Dette var mitt første, men ikke siste, Munchen Show.
Jeg sidder igjen med et veldig bra total inntrykk. Messen er særdeles godt organisert med gode fasiliteter og masse coffee shops og mat barer. Med bare lørdag og søndag åpent for vanlige folk gir det i praksis 1.5 dag, noe som tvinger frem en kynisk prioritering av tiden. Det synes jeg er uheldig, og litt synd for de utstillere som det ikke blir tid til.
I langt de fleste rom hadde utstillerne gjort en jobb med å få rommene dempet akustikk tiltak og jeg hørte ikke noe som var helt feil (her kan Warszawa lære noe IMO). Noen valgte tidvis et lavt nivå på volumen sådan at det blir bakgrunns musikk som det ikke går an å vurdere ordentlig. Jeg slog følge med en svert trivelig gjeng fra OAS, kjekt å dele sine inntrykk underveis og nyte noen flytende kornprodukt, som et annet medlem på Sentralen bruker å si. Noterer meg at det var sprikende oppfatninger av de ulike rom underveis, nyttig med andre sin opplevelser.
De store navne som Kharma og Wilson leverte meget bra. Sonus faber Stradivari var goe og jeg ble imponert av Raidho, både den nye lille 2 veis og de store referanse modeller. Det var en flott demo.
Høydepunktet for meg var Engstrøm - Jorma - Marten rommet som leverte på meget høyt nivå. Organisk, detaljert og dynamisk på de nye Marten Coltrane. Her satt jeg lenge.
Engstrøm - Marten Coltrane Quintet:
Raidho:
Negativt? Ikke mye. Liker ikke å dele for mye kritikk egentlig. Uspennede eller dårlig lyd kan være resultat av masse ting som akustikk og plassering. Men jeg kan si at om jeg har 5 mill til overs til nye høyttaler går de ikke til Gauder eller Børresen.
Takk til OAS for følget, vi ses neste år.
vh
S