Cappuccino skrev:
Jeg har hatt Cinema 11a en stund nå. Den hadde dessverre en del software bugs i første versjon, men i nåværende versjon (med HDMI software oppgradering og firmware versjon 1.04) kan jeg rapportere at dette ser ut til å være ryddet av veien og 11a fremstår mer og mer somen glimrende AV-HD prosessor ! Endelig friskmeldt ;D
Jeg hadde også den gamle Cinema 11 (uten HDMI 1.3 og de nye lydformatene), men synes nå at lyden på vanlig Dolby Digital osv også er forbedret, så det er mulig de har gjort noe med DAC'ene også. Det er i såfall ren bonus. Poenget mitt med oppgraderingen var å få støtte for Blu-Ray naturligvis.
Bildemessig slipper 11a igjennom HDMI signalet uten tap ser det ut til. Jeg klarer ikke å se forskjell på mitt lerret om jeg sender bildet via prosessoren eller ei.
Ellers er denne prosessoren veldig bra også på musikk. Om du for eksempel kjører digitalsignal fra en Squeezebox eller lignende inn på den får du overraskende bra lyd. Analog inngangene (også 7.1 inngang) holder også veldig høy kvalitet. Jeg benytter den en del til multikanal SACD avspilling via min Theta Compli og som bare låter helt fantastisk gjennom 11a!
Brukermessig er jeg også veldig fornøyd. Bra byggekvalitet, det er mulig å dimme displayet, den har trigger utgang for fjernstyring av amp'er samt brukervennlige menyer. En annen liten kjekk ting er at den husker foretrukket dekoding for signalet den mottar. For eksempel har jeg en Viasat HD satellitt boks koblet til. For sendinger som sendes i 2 kanals PCM har jeg valgt CES 7.1 lydformat, mens for multikanals sendinger har jeg valgt PLIIx. Prosessoren svitsjer da automatisk mellom disse når jeg bytter TV kanal!
AutoEQ funksjonen holder riktignok ikke mål. Benytt testtoner og et SLP meter i stedet. Det som er fint er at man kan stille inn EQ manuelt så da er det bra nok for meg.
Lydmessig har jeg ikke testet prosessoren opp mot noen andre på HD lyd. Det hadde vært interessant om andre oppdatert her etter hvert. Noen skal vel oppgradere sine Theta Casablanca III når den om litt kan utvides med HDMI kort. Ellers har jo også Anthem i sin D2v et produkt det oser kvalitet av! Og flere produsenter er jo underveis.
Men tror det blir vanskelig å slå Cary 11a på kost/ytelse. -> Herved ANBEFALT !
Støtter dette.
Etter v1.04 er det bare å investere.
De som kommer til på dette stadiet slipper også å blø slik som oss som måtte gjennom v1.02 & 1.03 oppgraderingene
Dere kommer til dekket bord ut fra resultatene fra betatestingen på AVS forum, mm.
Den eneste verdige utfordreren nå må være Arcam 888 (til en høyere pris).
Arcam har brukt 8 mann, fulltid, i snart 3 år får å utvikle denne og har fremdeles noe småbugs å ordne på AVR 600, som er forløperen.
Digitalteknologi ifm. HD dekoding & HDMI problematikk er jammen santen ikke problemfrie områder. Det virker som om billige surrounddekodere har langt mindre problemer, faktisk.
Nå er en ny HDMI versjon (1.4) på trappene uten at AVP leverandører er i nærheten av å samsvare med forrige versjon sine krav til sink, source & repeaters !
For å marginalisere problemer med HDMI lock-on tid/støy, handshake, E-EDID, ol. så kan kanskje DVDO Edge VP vurderes som makker til C11a PrePro.
IOM. at denne har HDMI Audio out only som port 2, så letter denne jobben for C11a betraktelig. Man trenger heller ikke HDMI out fra C11a.
Jeg går ihvertfall ikke tilbake til opprinnelig oppsett. Cary C11v er helt uaktuell grunnet pris og erfaringene som C11a betatester. Denne er heller ikke ute enda (sterkt forsinket).
En person på en HiFi butikk kalte HD prosessorer, mm. for vpHIFI, eller "vente-på HIFI", noe jeg finner svært treffende ;D
Det gjenstår fremdeles noen problemer, bla. med EQ. Room EQ må gjøres manuelt, men det går greit, som nevnt av Cappuccino. Lyden på analoginngangene er av øverste klasse.
Er man først innom high-end segmentet og HD dekoding, så har jeg ikke godfølelsen med å bruke surround receivere for dette, selv over HDMI.
Etter min oppfatning så er Dolby PLIIx eller DTS Neo å foretrekke framfor CES 7.1 (STB kilde) under sportssendinger. Det er litt slitsomt med kommentatorer i alle kanaler.
C11a er også en ren audio prepro, så den slipper (i prinsippet) gjennom videosignalet ubehandlet, uten tap.
Håper vi blir så mange at vi kan etablere en egen venneavdeling, om ikke på HFS så kanskje på AV forum.
For HD materiale (som ikke begrenser seg til red-book standard), så tror jeg selv den mest ihuga 2 kanals fantasten skal få noe å bryne seg på !
Når alt fungerer er det bare en helt rå audiovisuell opplevelse