High-End til iPhone 7 og hjemmebruk, en mulighet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

svk

Gjest
    Dxd ser ut til og være pcm. Sikkert best og bruke det da istedenfor dsd?
    kjekkt og diskutere problemer som ikke er et problem! Har jo dragonfly dac :)

iMystic

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    DXD er ordinær PCM. "X" står for eXtreme, skal ikke si helt sikkert men det er vel Digital eXtreme Definition bokstavene står for. Dette er master oppløsning til 2L idag. De bruker både FLAC og WAV 24/352,8kHz

S

svk

Gjest
    Har jo betalt i appen. Men når jeg laster ned på ipad i ettertid,så får jeg ikke hd versjonen

S

svk

Gjest
    Skal jeg ha ny dac nå, så ser det ut som idsd er beste kjøpet? Evt oppo sin.noe dyrere, men stilig design.
    Ha200 støtter ikke så mange formater og er relativt dyr. Da tenker jeg at e5`n er like god.
    Kommer nok til og benytte dsd/dxd veldig lite,men greit og ha muligheten. Tenker nok at 44,1 opp til 192 er det som blir brukt.
    Må jo ha plass til filene på iphonen også.

Er jo veldig fornøyd med dragonfly`n, sånnsett så har jeg ikke noen grunn til og oppgradere.
    Har heller ingen mulighet til og sammenligne ovenevnte kandidater mot dragonfly.

Kjøper jeg idsd så får jeg dac med batteridrift og muligens bedre lyd!? Flere grunner til og oppgradere?

Noen som har sammenlignet dragonfly med andre DACèr? Noen som har oppgradert?

iMystic

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Har jo betalt i appen. Men når jeg laster ned på ipad i ettertid,så får jeg ikke hd versjonen
    Da må du bare "låse" opp. Husker ikke helt sikkert da det er en stund siden jeg installerte disse, men du må kanskje laste onkyo "nøkkel" app for at du skal bli oppgradert til fullversjon.

S

svk

Gjest
    Nøkkelapp?
    edit: prøvd og slette og installere på nytt. Vil ha en hundrings til om jeg skal ha hd på ipad'n

Edit igjen. Trykket på restore purcase. Gikk over til hd nå :)

Sist redigert av en moderator:

iMystic

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Nøkkelapp?
    edit: prøvd og slette og installere på nytt. Vil ha en hundrings til om jeg skal ha hd på ipad'n

Edit igjen. Trykket på restore purcase. Gikk over til hd nå :)
    Bra det funker.....
    Det er på android man må laste egen unlocker app!
    IMG_3181.PNG

S

svk

Gjest
    Android har jeg slutta med. Egentlig dumt. Er jo genialt med 200gb minnekort og musikk.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Kan ikke fordra minnekort håndteringen på Android, da foretrekker jeg lynkjapp integrert lagring i Apple stil, selvfølgelig til premium pris. Men det er nå en liten kamel å svelge sammenlignet med mye annet i denne hobbyen :)

S

svk

Gjest
    Har 64gb i iphonenen. 30gb med musikk.20gb ledig.
    apple er litt dyrere,men fungerer som bare det!

iMystic

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Android har jeg slutta med. Egentlig dumt. Er jo genialt med 200gb minnekort og musikk.
    Veldig greit med SD og microSD kort. Har 200GB på mobil. På nettbrett har jeg 512GB SD kort. Onkyo på android funker også med 384kHz. Men for endring på SD kort, ta det ut og direkte i PC/Mac for lasting /vedlikehold.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser i og for seg mye mer lovende ut enn det som har blitt skrevet av synsere som ikke har testet produktet, men som med foto så tar jeg alt Rockwell skriver med ei lita klype salt. De oversaturerte bildene hans viser jo at han er en one-trick-pony som fotograf som egentlig ikke er så dyktig som han vil ha det til, noe som gir meg en naturlig skepsis til alt han skriver.

Men jeg tror vi kan si at har du først iPhone 7 så er dette et ekstremt godt prisa produkt, noe som nok skyldes at Apple skjønner at de skylder kundene en liten headamp/dac for å få kablet lyd i sine telefoner til en så rimelig pris som mulig, og som er minst like god som tidligere generasjoners innebygde headamp/dac.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Rett skal være rett: Dacen i iPhone 7 måler ørlitegrann dårligere enn dacen i iPhone 6S. I følge en tysk nettside er dette mest merkbart på 24bits-oppløsning (men har noen, noensinne, hørt på musikk i 24-bit fra en iPhone?). Og THD går fra 0.001 til 0.002. https://www.heise.de/ct/artikel/iPh...apter-liefert-schlechteren-Sound-3325932.html

Likevel sier dette ganske mye om hva som er teknologisk mulig i dag, og at man nå har kommet til et punkt der man ikke trenger å betale så alt for store penger for å få topp kvalitet innenfor digital lyd.

EDIT: Jeg ser i hvert fall ingen grunn til å bruke ekstern dac hvis jeg sender lyden direkte ut fra min iphone 6S. Gjorde det tidligere, men både subjektiv lytting og målinger overbeviste meg om at det var helt overflødig.

iMystic

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Rett skal være rett: Dacen i iPhone 7 måler ørlitegrann dårligere enn dacen i iPhone 6S. I følge en tysk nettside er dette mest merkbart på 24bits-oppløsning (men har noen, noensinne, hørt på musikk i 24-bit fra en iPhone?). Og THD går fra 0.001 til 0.002. https://www.heise.de/ct/artikel/iPh...apter-liefert-schlechteren-Sound-3325932.html

Likevel sier dette ganske mye om hva som er teknologisk mulig i dag, og at man nå har kommet til et punkt der man ikke trenger å betale så alt for store penger for å få topp kvalitet innenfor digital lyd.

EDIT: Jeg ser i hvert fall ingen grunn til å bruke ekstern dac hvis jeg sender lyden direkte ut fra min iphone 6S. Gjorde det tidligere, men både subjektiv lytting og målinger overbeviste meg om at det var helt overflødig.
    DAC i iPhone 7 måler dårligere enn iPhone 6s? Det er jo ingen D/A converter i iPhone 7 da den kun har digital ut! Så den påstand blir feil.

S

svk

Gjest
    Om man bytter ut iphone7 med dippedutt,så blir det vel riktig!?

S

svk

Gjest

får du nok guff uten forsterker i mellom? Kan være dac er overflødig. Men og hukke på en forsterker i mellom er nok et must for meg og flere.
    leser bare positivt om dac'n i iphone.

noen som har prøvd med en slik?

http://ifi-audio.com/portfolio-view/nano-ican/

Sist redigert av en moderator:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Om man bytter ut iphone7 med dippedutt,så blir det vel riktig!?
    Bingo :)

får du nok guff uten forsterker i mellom? Kan være dac er overflødig. Men og hukke på en forsterker i mellom er nok et must for meg og flere.
    leser bare positivt om dac'n i iphone.

noen som har prøvd med en slik?

nano – iCAN
    Mener du hodetelefoner? Fikk nok futt til Sennheiser 598 som jeg hadde tidligere. Til Sennheisier 650 som jeg har nå blir det for lite futt. Men hvis jeg kobler iphone direkte til anlegg med rca (hender en sjelden gang jeg gjør det) bruker jeg ikke dac.

S

svk

Gjest
    Tenker på hodetelefon .
    lyden er bra uten ekstern dac. Men blir litt lav uten ekstra forsterker.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tenker på hodetelefon .
    lyden er bra uten ekstern dac. Men blir litt lav uten ekstra forsterker.
    Ja, det kommer jo an på hodetelefonene tror jeg, om man får nok kraft. Hvilke er det du har?

S

svk

Gjest
    Har T51i og P7
    synes lyden er høyere på ipad. Men iflg info ute på nett,så skal effekten ut være ca det samme.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Har T51i og P7
    synes lyden er høyere på ipad. Men iflg info ute på nett,så skal effekten ut være ca det samme.
    og det er aldri dumt å ha litt ekstra å gå på uansett! Faktisk var en av grunnene til at jeg i sin tid kjøpte Sennheiser 598 at den så lett kan drives av absolutt alt. Veldig praktisk hvis man ikke tid til å hente fram forsterkeren. Men 650 spiller jo en del bedre, da.

S

svk

Gjest
    Merker godt på P7'n at det er litt lite guff i iphone direkte.
    merkes ikke så godt på t51i.
    kommer langt med en dragonfly

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Den nærmeste high-end opplevelsen jeg har hatt med iPhone 7 er sammen med Audeze EL-8 som er lightning basert, fikk ett kliss nytt headset på døra fra Audeze i går etter en garantisak på ett lite brukt headset jeg kjøpte av en hyggelig kar :) Knall service og full pott til Audeze der. Blir levert med Audeze sin cipher-kabel hvor DAC-enhet er inkludert. Store greier dette men brukes for det meste frem og tilbake mellom jobb og hjem, dersom jeg ikke tyr til P7 Wireless for enkelhetens skyld. Og selvsagt i hjemmet blir det godlyd :)

EDIT: Så var det denne nydelige bilde featuren på dette forumet her da...

Vedlegg

S

svk

Gjest
    Genialt med lightning-plugg.
    så slipper en og tulle med dac og/eller ekstern forsterker. Litt dyre eneste.
    men sikkert verd pengene?!

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jeg betalte 4900,- for mine, de var estimert brukt i 15-20 timer maks , innendørs. Men som følger av en defekt fikk jeg jo en nyere og forbedret revisjon av nyeste dato av Audeze, så ja jeg vil vel påstå at det ble en meget grei deal ut av dette summa sumarum :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Sørlandet
    så slipper en og tulle med dac og/eller ekstern forsterker
    Tulle? Med disse så mister man vel muligheten til å benytte en dac og er prisgitt det som din telefon er innebygd med? Jeg kan med en gang fortelle deg at nesten hvilken som helst DAC er langt bedre en hva din telefon har innebygd.

Mvh
    BB

S

svk

Gjest
    For min del så blir det og tulle med dac. 8000kr er litt over mitt budsjett for noen hodetelefoner.
    men så lenge klokkene er gode, og den innebygde dac'n/forsterkeren duger.
    så er det vel en ok løsning. Men får vel max 24bit/ 96khz via lightning,om det har noen betydning.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Tulle? Med disse så mister man vel muligheten til å benytte en dac og er prisgitt det som din telefon er innebygd med? Jeg kan med en gang fortelle deg at nesten hvilken som helst DAC er langt bedre en hva din telefon har innebygd.

Mvh
    BB
    Om du sikter til El-8 så bruker du Audeze sin DAC som er integrert i kabelen. Denne kan få firmware oppdateringer og er man typen som liker å velge mellom ett par EQ-innstillinger etter behov kan man lagre 2 av disse i DAC'en slik at de ligger klar uavhengig av hvilken iOS enhet man supplerer med. Jeg har ikke gjort noen endringer enda da jeg vil danne meg ett skikkelig inntrykk av hvordan disse låter i utgangspunktet.

Vedlegg

S

svk

Gjest
    El8 har vel kabel som kan byttes ut med kabel uten forsterker/dac/lightning.så da kan en bruke hva som helst
    Til BB: ved bruk av lightning,så brukes iphone kun som digital avspiller.
    så ved bruk av lightning,så er det alltid en ekstern forsterker/dac som er i bruk.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja du får med en helt vanlig jack-ledning, men da blir det Apple sitt adapter--->kabel--->DACx. :p

Men den lille Apple saken gjør jo ikke stort ut av seg sånn sett.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12

Mvh
    BB
    Lightning har kun digital ut så det er nettopp ved å bruke denne at man ikke er prisgitt innebygget DAC (som for øvrig ikke er langt dårligere en en hvilken som helst DAC)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Sørlandet

Mvh
    BB
    Lightning har kun digital ut så det er nettopp ved å bruke denne at man ikke er prisgitt innebygget DAC (som for øvrig ikke er langt dårligere en en hvilken som helst DAC)
    Det er nettopp dette som er poenget mitt. Men det var før jeg visste at hodetelefonene i dette tilfellet hadde innebygget DAC i ledningen lik den originale som Apple har produsert i all hast etter kritikken dem mottok for å kutte jack.

Mvh
    BB

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har lest og lest alle veier, men greier ikke å se at det du skrev er det samme som jeg skrev, snarere tvert i mot. Lightning gir kun digital ut og man må dermed ha en ekstern DAC enten kabelversjon eller boks som f.eks. Chord Mojo. Fra den gamle analoge utgangen (3,5mm jack) var man derimot prisgitt den innbygde DACen. Med iPhone SE har jeg mulighet for begge deler og det er egentlig en foretrukket løsning for meg.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    jeg lurer på en ting. Jeg har til nå benyttet en iPod toutch hvor jeg har tatt de digitale signalene ut fra lightningutgangen via Fiio sin L19 kabel spesielt laget for bruk på iPod og iPhone. Signalet er via denne kabelen overført til Fiio Q1 hodetelefonforsterker med innebygget dac. Dette har fungert ypperlig. Kjøpte i går en ny iPhone 7. Prøvde i kveld samme kobling på denne, men fikk ikke lyd i hodetelefonene, bare i selve iPhonen. Betyr dette at signalene fra lightningutgangen på iPhone ikke er digitale, eller har noen en god forklaring.

S

svk

Gjest
    jeg lurer på en ting. Jeg har til nå benyttet en iPod toutch hvor jeg har tatt de digitale signalene ut fra lightningutgangen via Fiio sin L19 kabel spesielt laget for bruk på iPod og iPhone. Signalet er via denne kabelen overført til Fiio Q1 hodetelefonforsterker med innebygget dac. Dette har fungert ypperlig. Kjøpte i går en ny iPhone 7. Prøvde i kveld samme kobling på denne, men fikk ikke lyd i hodetelefonene, bare i selve iPhonen. Betyr dette at signalene fra lightningutgangen på iPhone ikke er digitale, eller har noen en god forklaring.
    Skal være likt på iphone

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn