Hirez-spørsmål til guruene, finner ikke svar andre steder

torestabell

Medlem
Ble medlem
03.04.2012
Innlegg
6
Antall liker
0
Jeg spør ikke før jeg har forsøkt å lese meg til det, men nå håper jeg noen guruer her inne kan svare.
Jeg har endel hirez-musikk på min bærbare PC. (win7)
Det er 24/96 og 24/192. Så kjører jeg Squeezebox Duet inn i Abrahamsen V6-dac.
Duet'en klarer ikke mer enn 24/48 og resampler (?) før det går inn i Dac'en.
Så er det USB: om jeg kobler Dac'en rett til PC'en, er det ikke noe med at det er en begrensning i USB1 og USB2 og hva det nå er?
Så spørsmålet er rett og slett:
- Hvordan skal jeg få en 24/192-låt på PC'en inn i DAC'en?
På winXP var det noe med ASIO-driver, men i win7 er det kanskje slutt på det?

Blir veldig glad for entydige svar!
(og ikke så glad for svar av typen "ingen kan høre forskjell på 48kHz og 192kHz allikevel" ;)

Mvh,
Tore stabell
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg tok en titt på Abrahamsens vevsider, men ble ikke særlig klok ang. spesifikasjonene til de digitale inngangene på Abrahamsen V6.0 D/A Converter. Det er tydeligere for Abrahamsen A-DAC som kun støtter 16 bit/32-48 kHz inn via USB som den så oppsampler.

Hva er spesifikasjonene for de ulike digitalinngangene på Abrahamsen V6.0 D/A Converter (i bit/kHz før evt. oppsampling):
  • USB
  • S/PDIF RCA
  • Toslink

Det er godt mulig at USB-delen er den samme som i Abrahamsen A-DAC. I så fall kan du ikke benytte USB-inngangen til høyere enn 16 bit/48 kHz.

Hvis S/PDIF RCA og/eller Toslink støtter signaler med høyere oppløsning, kan du enten benytte Toslink rett fra din PC hvis den f.eks. har mini-Toslink (gjemt) inne i hodetelefonutgangen (min Asus N53SV har det), eller benytte en (asynkron) USB->S/PDIF-konverter som f.eks. Musical Fidelity V-Link eller Musical Fidelity V-Link 192.

Du kan selvsagt også kjøpe en ny DAK som har innganger for og støtter alt du ønsker.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
torestabell skrev:
Så kjører jeg Squeezebox Duet inn i Abrahamsen V6-dac.
Duet'en klarer ikke mer enn 24/48 og resampler (?) før det går inn i Dac'en.
Korrekt. Kun Squeezebox Touch og Transsporter støtter 24/96.

torestabell skrev:
Så er det USB: om jeg kobler Dac'en rett til PC'en, er det ikke noe med at det er en begrensning i USB1 og USB2 og hva det nå er?
http://www.lindemann-audio.de/en/products/usb-audio/produkte/usb-ddc-24192/produkt-features/

The USB-DDC can be switched between USB Audio Class 1 (up to 24bit/96kHz) and USB Audio Class 2 (up to 24bit/192kHz). USB Audio class 1 (Full Speed mode) runs on all operating systems without drivers (Plug & Play). USB Audio class 2 (High Speed Mode) requires the installation of an additional driver (supplied by Lindemann) for Windows users. More information about switching operation modes can be found here.
Approved Class Specification Documents
http://www.usb.org/developers/devclass_docs

torestabell skrev:
Så spørsmålet er rett og slett:
- Hvordan skal jeg få en 24/192-låt på PC'en inn i DAC'en?
Spille den av med en avspiller som støtter filformat og oppløsning, f.eks. foobar2000. Se "Foobar innstallasjon - guide (Windows)"

Se også Ayre Acoustics' Comprehensive Computer Setup Help.

torestabell skrev:
På winXP var det noe med ASIO-driver, men i win7 er det kanskje slutt på det?
Se lenkene rett ovenfor.

torestabell skrev:
Blir veldig glad for entydige svar!
(og ikke så glad for svar av typen "ingen kan høre forskjell på 48kHz og 192kHz allikevel" ;)
Jeg håper svar #1 og 2 hjelper deg et godt stykke på vei.

Jeg har foreløbig ikke forsøkt avspilling av særlig mye høyoppløst musikk, men jeg har lastet ned en test fra 2L og spilt den av via foobar2000 -> USB -> Grace Design m903. Indikatorlampene lyste i samsvar med filens oppgitte oppløsning. foobar2000 og PC er satt opp i samsvar med ovennevnte guider.
 

torestabell

Medlem
Ble medlem
03.04.2012
Innlegg
6
Antall liker
0
Tusen takk for innholdsrikt svar.
Da får jeg forske litt mer på hva slags USB-inngang det er på Abrahamsen-DAC'en, om det er begrenset eller om den klarer høy samplerate.
Og tenke på en Musical Fidelity eller lignende.
Kanskje det er en Abrahamsen-bruker som leser dette og kommer med tilleggsopplysninger.
Ha en fortsatt strålende påske.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Det finnes flere Abrahamsen-eiere på HFS og vel en vennetråd.

Jeg tror Dazed har noe slikt. Du kan sende en PM til ham og spørre om han kan supplere i denne tråden.
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
torestabell skrev:
Tusen takk for innholdsrikt svar.
Da får jeg forske litt mer på hva slags USB-inngang det er på Abrahamsen-DAC'en, om det er begrenset eller om den klarer høy samplerate.
Og tenke på en Musical Fidelity eller lignende.
Kanskje det er en Abrahamsen-bruker som leser dette og kommer med tilleggsopplysninger.
Ha en fortsatt strålende påske.
Er begrenset til 16/48 på USB og 24/96 over coax såvidt jeg har forstått, veldig vanskelig og finne informasjon om dette på nettet.
 

torestabell

Medlem
Ble medlem
03.04.2012
Innlegg
6
Antall liker
0
"Er begrenset til 24/96 over coax"

- er ikke det merkelig, i og med at den oppsampler alt som kommer inn til 24/192, men klarer altså ikke å motta 24/192?
 

geirs

Medlem
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
36
Antall liker
0
Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med ytterligere spec/data på A-dac.
Men det du beskriver mht støtte og oppsampling er vel ikke så uvanlig.
Min Nad M51 f.eks har støtte for 24-bit/192 kHz (over alle digitale inngangene) og oppsampler til 35-bit/844 kHz
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
torestabell skrev:
"Er begrenset til 24/96 over coax"

- er ikke det merkelig, i og med at den oppsampler alt som kommer inn til 24/192, men klarer altså ikke å motta 24/192?
Er som sagt ikke helt sikker på dette over coax, men mener og ha lest det en plass, står ingenting om dette i bruksanvisningen og veldig begrenset på med informasjon på nettet også. 16/48 over USB er jeg derimot ganske sikker på, da det stod det på Pure Music når jeg brukte den inngangen tidligere. Nå bruker jeg Hegel HD2 som USB converter til coax på V6 og den takler ikke mer enn 24/96 så da står det jo selfølgelig det i Pure Music.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
geirs skrev:
Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med ytterligere spec/data på A-dac.
[...]
Det er ikke snakk om Abrahamsen A-DAC. Den er rimelig godt dokumentert av Abrahamsen, og dens oppførsel i praksis med Windows stemmer med dokumentasjonen.

Trådstarter har derimot den større DAKen Abrahamsen V6.0 D/A Converter som har USB-, S/PDIF RCA- og Toslinkinnganger.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Maks. digitalt innsignal vs. oppsampling
torestabell skrev:
"Er begrenset til 24/96 over coax"

- er ikke det merkelig, i og med at den oppsampler alt som kommer inn til 24/192, men klarer altså ikke å motta 24/192?
Det er da vel, som de andre skriver, ganske vanlig for oppsamplende DAKer.

Abrahamsen A-DAC gjør dette som vist i dens spesifikasjoner:
http://www.abrahamsenaudio.no/


24-Bit/192 kHz D/A Converter1 x USB input
24-Bit/192 kHz Upsampler1 Pair output XLR (balanced)
Power supplyExternal;1 Pair output RCA (singel)
Width 12.5cmHeight 6.5cm
Depth 14cmWeight 0.5kg
Output impedance:Balanced / single < 10Ohm.
Frequency response:DC to 1MHz -3dB
Digital Input
Sample Frequency Range:32kHz-48kHz
Maximum Word Length:16-bit
Abrahamsen A-DAC har altså kun én inngang (USB) som maks. tar 16 bit/48 kHz som digitalt innsignal. Deretter oppsampler den det til 24-Bit/192 kHz før den konverterer det til et analogt signal.

Hvis jeg husker rett, er innmaten i Abrahamsen A-DAC i slekt med/basert på (deler av) innmaten i Abrahamsen V6.0 D/A Converter.
 

torestabell

Medlem
Ble medlem
03.04.2012
Innlegg
6
Antall liker
0
tusen takk for kunnskapsrike svar.
Nå har jeg kjøpt en M2Tech Hiface usb-coax converter, og den skal gi 24/192 ut. Så er det bare å håpe at Abrahamsen v6 vil ha 24/192 inn i coax-inngangen sin.. Og da trenger den jo ikke å upsample til 24/192;)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
torestabell skrev:
tusen takk for kunnskapsrike svar.
Nå har jeg kjøpt en M2Tech Hiface usb-coax converter, og den skal gi 24/192 ut. Så er det bare å håpe at Abrahamsen v6 vil ha 24/192 inn i coax-inngangen sin.. Og da trenger den jo ikke å upsample til 24/192;)
Med fare for å være gledesdreper:

Jeg er, som tidligere skrevet i andre tråder, etterhvert blitt noe skeptisk til M2Tech hiFace av flere grunner:

CDWMcInSpots skrev:
Dazed skrev:
Imperial skrev:
(Kompatebilitet.. oppsetts behov ++ noen dac's liker IKKE visse operativsystem)
Jaså? Har du noen eksempler?
Kompatibilitetsproblemer og manglende driverstøtte ifht. datamaskiner er reelt og noe man bør sjekke og tenke gjennom før kjøp.

Et eksempel:
USB -> S/PDIF-konverteren M2Tech hiFace benytter egne drivere og ikke operativsystemets standarddrivere for USB-lyd. Første gang jeg leste om den, fantes det bare drivere for Windows og Apple OSX, og det stemmer fremdeles. Dessuten var det i en periode problemer med PCer med et eller flere AMD-brikkesett.

M2Tech Young har også kun drivere for Windows og Apple OSX.

Tillegg:
Jeg har tidligere skrevet om min skepsis til M2Tech hiFace:

CDWMcInSpots skrev:
Jaerbu skrev:
DIY_dude skrev:
Dette er et ferdig tweaket produkt. 8) Det er diskrete utgangstrinn og diskrete strømforsyninger over hele linja. Definitift forseggjort! Du får noe unikt og gjennomtenkt, mer enn hva som kan sies for 99% av dacene på markedet.

Det eneste som har holdt meg tilbake fra å kjøpe et av produktene hans er USB-receiveren. USB-løsningen er "gammeldags" og vil begrense lydkvaliteten betraktelig. Jeg ville heller kjøpt en Hiface usb->spdif converter og brukt spdif inn på dacen din.
Ja, utfra det jeg skjekket rundt på nettet skal denne være good shit.
[...]
Jeg er, som tidligere skrevet i en annen tråd, etterhvert blitt noe skeptisk til M2Tech hiFace av flere grunner:
  • Den kan ikke benytte standarddrivere, men krever egne drivere. Dette begrenser lett operativsystemstøtten og det kan lett oppstå kompatibilitetsproblemer (se neste punkt). Man er videre avhengig av et lite firmas evne og vilje til å følge opp sitt produkt over tid. Mange småfirmaer får problemer med programvareoppfølging. De neste punktene tyder dessuten på at M2Tech ikke nødvendigvis fortjener stor tillit.
  • Den hadde problemer med PCer med et eller flere AMD-brikkesett. M2Tech tok det i første omgang ikke seriøst ("det virker på vår PC") og deretter brukte de lang tid på en korrigert driver. Se i tråden "Usb 24 192khz M2tech Hiface" på Head-Fi.org (f.eks. via et googlesøk).
  • I en periode ble hiFace produsert med en annen oscillator enn i originalkonstruksjonen. Denne gav dessverre dårligere lyd. M2Techs oppfølging av saken og overfor de rammede kundene var ikke god. Se tråden "HiFace, sensitive information" på Head-Fi.org

Mulige asynkrone USB -> S/PDIF-konverteralternativer som benytter standarddrivere. Noen er fysisk større enn M2Tech hiFace.
  • Stello U3: 24 bit/192 kHz. Under test hos 6moons
  • Musical Fidelity V-Link: 24 bit/96 kHz. Har allerede fått mye ros, rimelig pris
  • Halide Design Bridge: 24 bit/96 kHz. Har fått mye ros

Tillegg:
Jeg viser til mitt innlegg i en annen tråd: "M2Tech: Et lite firma i oppstartsfasen som ikke mestrer oppgavene?".
 

torestabell

Medlem
Ble medlem
03.04.2012
Innlegg
6
Antall liker
0
Huffda!
Ja, jeg får håpe den installerer seg når jeg får den. Kostet jo ikke mer enn noen halvlitere på byen;)
Siste sikre mulighet er vel å kjøpe Squeezebox Touch, for der skal det i alle fall komme ut 24/96.
Mye upløyd mark rundt dette temaet, forstår jeg. Jeg sitter altså med en Abrahamsen-DAC, og det ser ut til å være umulig å finne ut av hva som er maksimal samplerate på coax- og toslink-inngangen. Kunne vært bedre dokumentasjon, kanskje.
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
torestabell skrev:
Huffda!
Ja, jeg får håpe den installerer seg når jeg får den. Kostet jo ikke mer enn noen halvlitere på byen;)
Siste sikre mulighet er vel å kjøpe Squeezebox Touch, for der skal det i alle fall komme ut 24/96.
Mye upløyd mark rundt dette temaet, forstår jeg. Jeg sitter altså med en Abrahamsen-DAC, og det ser ut til å være umulig å finne ut av hva som er maksimal samplerate på coax- og toslink-inngangen. Kunne vært bedre dokumentasjon, kanskje.
Det skal jeg være helt enig i :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Det finnes flere Abrahamsen-eiere på HFS og vel en vennetråd.

Jeg tror Dazed har noe slikt. Du kan sende en PM til ham og spørre om han kan supplere i denne tråden.
Det er såvidt jeg vet samme begrensninger på usb-inngangen i V6 som i A-DAC, men s/pdif-inngangene støtter opp til 24/192, så du trenger en spdif-utgang på et lydkort som støtter den oppløsningen, eller en usb til spdif-converter, slik CDWMcInSpots skrev, for å få det til, ja.
 

torestabell

Medlem
Ble medlem
03.04.2012
Innlegg
6
Antall liker
0
Igjen: takk for svar!
Det betyr at dac'en oppsampler alt som ikke er 24/192, men får den 24/192 så er det det som behandles "urørt"?
Supert hvis det stemmer. Den lille m2tech'en jeg venter på skal liksom levere 24/192 ut..
 
Topp Bunn