Ja, ikke sant. Den amerikanske løsningen på dette problemet blir nok utvilsomt mer skytekraft for å forsvare seg mot et stadig økende antall gærninger. Dette går ad Undas.Grunnen til dette er jo selvfølgelig at de har sett en pupp på tv eller hørt noe skummel musikk. Holdningen til skytevåpen har selvfølgelig ikke noe med saken å gjøre
Hva annet er nytt?Dette går ad Undas.
Kan man ikke like gjerne si:Det må ENORME intellektuelle, opplyste krefter til for å redde et USA som syder over av hykleri, maktmisbruk, korrupsjon og naivitet.
Jupp! ...Men når man først var inne på USA så...Kan man ikke like gjerne si:
Det må ENORME intellektuelle, opplyste krefter til for å redde menneskeheten som syder over av hykleri, maktmisbruk, korrupsjon og naivitet.?
-k
Det er da fint at jeg og du kan enes 100% om noe.herregud, den mannen der burde ha befunnet seg på skolen og i skuddlinja i dag. (til Gjestemedlems innlegg)
Hvis vi ikke snart begynner å tenke noen nye tanker om en del ting, så vil historien fortsette å gjenta seg. Alt har en dypere, underliggende årsak.
Bush står definitivt ikke for ny-tenkning.
Antisex-kampanje blant tenåringer, hallo :
Jeg vil ikke bli forbauset om Bush kommer med et forslag om bevepnede marshals i klasserommene, eller i det minste et par stykker på hvert campus.Ja, ikke sant. Den amerikanske løsningen på dette problemet blir nok utvilsomt mer skytekraft for å forsvare seg mot et stadig økende antall gærninger. Dette går ad Undas.
Jeg vil ikke bli forbauset om Bush kommer med et forslag om bevepnede marshals i klasserommene, eller i det minste et par stykker på hvert campus.
Det er vel bare spørsmål om tid?........
Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?
-k
Du tar feil. Sverige, Tyskland og Russland har hatt lignende saker i løpet av de siste 3-4 årene. Sikkert bare et tidsspørsmål før en skyteglad bondespire gjør noe lignende i Norge.Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?
-k
Det er vel ikke så lenge siden en norsk offiser(?) skjøt familien sin med AG3. Var det på Kongsvinger tro?Du tar feil. Sverige, Tyskland og Russland har hatt lignende saker i løpet av de siste 3-4 årene. Sikkert bare et tidsspørsmål før en skyteglad bondespire gjør noe lignende i Norge.
Her her noen linker som leder til en av de mest konservative, kristne gruppene i USA, Westboro Baptist Church. De er ikke noen dumskaller skal du tro. 11 av familiemedlemmene er jurister/advokater/ utdanner seg innen jus.Så et litt artig sitat på AV-Forum. Ett medlem der hadde følgende som personlig tekst: "Du blir like mye kristen av å gå i kirken, som du blir bil av å gå i garasjen".
Et godt poeng.
Litt slik jeg oppfatter amerikanerne. De gjør en del "småting" som tilsier at de er kristne, slik som å gå i kirken, takke gud når de har vunnet noe, overlevd en ulykke osv. Det er vel en meget stor prosentandel som kaller seg selv kristne i USA mener jeg å huske. Jeg tror dog ikke alle disse følger boka i noen særlig grad.
Ja,det der er grusomt,og en finner ingen belegg for sånne handlinger i Bibelen,Espen.Historien gjentar seg igjen..og igjen.."Leste i bibelen og forgrep seg." En meget stygg overgrepssak av en prest.
Over hele verden, hver dag, skjer de grusomste overgrep og myrderier i Guds navn, og i henhold til Guds vilje.
Det er sånn vi vil ha det, det er derfor verden er som den er. Mange tror at bare vi gjør litt mere av det vi har gjort tidligere, så vil verden endre seg. Tro litt mere på Gud, lese litt mere i de hellige skrifter, gå litt mere i gudshus osv. Men for at noe skal endre seg, så må vi begynne å tenke noen nye tanker om en del ting. For dette vil i sin tur endre den underliggende tanke, den som er styrende for tanker, ord og gjerninger. Det er dette som kalles utvikling. Ikke sant, Rune S.... ?
Nei, absolutt ikke. Misforstå meg ikke. Men mange tror at man er litt "underutviklet" når man er så ytterliggående i sine meninger: Men sånn er det jo ikke, mange av disse medlemmene har en IQ godt over 100, selv om man kanskje ikke skulle tror det.Har jeg sagt at de er dumskaller?
Er ikke så mange år siden det var en som rensket vekk familien borte i sunnhordaland. I Farsund for enda litt tilbake lå det en og lurte i skogen og blaffret ned de som kom til skytebanen....Vi er med vi også...Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?
-k
Akkurat dette må du forklare nærmere. Ja, hvis jeg hadde makt til å kunne byttet ut Bush med en av de andre 32 døde, så hadde jeg i mitt stille sinn gjort det.Ellers ser jeg lenger oppe at din egen utvikling har kommet så langt at du er klar som dommer og bøddel for andre som ikke er like opplyst som deg selv.
Satan og helvete finnes ikke. I såfall så måtte jorden være helvete, og du kan naturligvis ikke komme dit du allerede er.Ser foresten liten forskjel på det du tror på og dette her : http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism
"do what thou whilst" , "I am my own god" .
Mvh
Rune
Ja det var Bush jeg tenkte på.Akkurat dette må du forklare nærmere. Ja, hvis jeg hadde makt til å kunne byttet ut Bush med en av de andre 32 døde, så hadde jeg i mitt stille sinn gjort det.
Satanister sier de ikke tror på at der er en satan og et helvete .Satan og helvete finnes ikke. I såfall så måtte jorden være helvete, og du kan naturligvis ikke komme dit du allerede er.
Det at man er sterkt uenig i enkeltes handlinger eller tro rettferdiggjør da ikke at man ønsker livet av dem???Ja det var Bush jeg tenkte på.
Hadde du plassert meg,Bush og en del andre "kristen-fundamentalister" i et rom så hadde det vel klødd i fingrene på flere humanister enn deg ,eller ....?
Du er på bærtur i dine påstander (kfr en rekke av innleggene ovenfor). Men du er ikke alene. Mange enkle sjeler bruker sin anti-amerikanisme som politisk rettesnor i enhver sak. Det er ikke noe nytt. Men, noe tegn på høyt intellekt er det naturligvis ikke.Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?
-k
Neida, ta det med ro. Jeg er meget fredelig av meg. Jeg har hittil i livet mitt ikke vært i noen slåsskaper eller fysiske konfrontasjoner som er verdt å nevne. Ikke har brukt våpen annet en i militære.Ja det var Bush jeg tenkte på.
Hadde du plassert meg,Bush og en del andre "kristen-fundamentalister" i et rom så hadde det vel klødd i fingrene på flere humanister enn deg ,eller ....?
Ja, da er jeg en satanist.Satanister sier de ikke tror på at der er en satan og et helvete .
De tror mennesket er gud og at der ikke er noen overordnede lover og regler som mennesket skal innrette seg etter.Hva er forskjelen ?
Det er ikke et spørsmål om raseri/galskap alene. Tilgjengeligheten på midler er i høyeste grad med på å bestemme omfanget av slike tragedier. I Norge er ikke automatvåpen utbredt blant alminnelige og ualminnelige borgere. Dette er en av grunnene til at våre episoder er få og små i sammenligning.Du tar feil. Sverige, Tyskland og Russland har hatt lignende saker i løpet av de siste 3-4 årene. Sikkert bare et tidsspørsmål før en skyteglad bondespire gjør noe lignende i Norge.
Forsvaret har tatt konsekvensen av disse sakene. De fleste av dem har handlet om HV-personell som har gått bananas med utlevert våpen og ammunisjon. Nå oppbevares tennstemplene ved avdeling. Dette ble innført rett etter Kongsvingersaken, hvis jeg ikke husker feil. Dette var vel også den foreløpig siste episoden hvor militært våpen ble brukt. Riktignok er det ingen heksekunst å skaffe et tennstempel, men det tar forhåpentligvis lang nok tid til at man får kjølt seg ned i mellomtiden. HV-personell skal også klareres av en nemnd før de får stilling, og dermed våpen hjem. Kontrollen er selvsagt ikke vanntett. Den er likevel langt mer omfattende enn tilsvarende kontroll av amerikanske sivilister som kjøper private automatvåpen.Det er vel ikke så lenge siden en norsk offiser(?) skjøt familien sin med AG3. Var det på Kongsvinger tro?
En stor andel av USAs befolkning mener at et parat og bevæpnet borgervern er helt nødvendig for å beskytte befolkningen mot statsmakten. Det andre grunnlovstillegg fremhever eksplisitt behovet for "en bevæpnet folkelig milits" som sitt eksistensgrunnlag, som en siste skanse mot Staten om alt annet svikter. På samme grunnlag vil de aldri gjøre seg avhengige av statsmakten, derfor forkaster de offentlig helsevesen, offentlig velferd, offentlige media m.v. Om kulturforståelsen fra der og hit er liten, så er jammen ikke kulturforståelsen fra her og dit noe særlig større. Selv om en slik massakre skjedde hver eneste dag, så ville befolkningen i USA aldri godtatt en avhengighet av statsmakten tilsvarende den vi har i Norge.Jeg synes at det er rart at man kan tillate seg alle mulige borgerrettsinnskrenkende tiltak for å beskytte seg mot reelle og imaginære eksterne terrorister, men det å innføre restriksjoner på automatvåpen (!) som vel bare er egnet til å slakte menneske-mengder, det er å gå for langt?
Nordmenn er det mest opplyste, åpensindige, tolerante og fredselskende folkeslag i verden, hvis andre begynte å hørte på (og etterape) Norge så ville alle verdens kriger og konflikter, kriminalitet, desperadoer og tapere forsvinne som dugg for solen.Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?
Mange enkle sjeler bruker også stempling av grupper for å slippe å si noe intelligent selv. Føler du deg truffet?Du er på bærtur i dine påstander (kfr en rekke av innleggene ovenfor). Men du er ikke alene. Mange enkle sjeler bruker sin anti-amerikanisme som politisk rettesnor i enhver sak. Det er ikke noe nytt. Men, noe tegn på høyt intellekt er det naturligvis ikke.
Jeg kjenner til alt du skriver over. Jeg anbefaler "Usa. annerledeslandet i vest" av Ole Moen. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1632509&rom=MPEn stor andel av USAs befolkning mener at et parat og bevæpnet borgervern er helt nødvendig for å beskytte befolkningen mot statsmakten. Det andre grunnlovstillegg fremhever eksplisitt behovet for "en bevæpnet folkelig milits" som sitt eksistensgrunnlag, som en siste skanse mot Staten om alt annet svikter. På samme grunnlag vil de aldri gjøre seg avhengige av statsmakten, derfor forkaster de offentlig helsevesen, offentlig velferd, offentlige media m.v. Om kulturforståelsen fra der og hit er liten, så er jammen ikke kulturforståelsen fra her og dit noe særlig større. Selv om en slik massakre skjedde hver eneste dag, så ville befolkningen i USA aldri godtatt en avhengighet av statsmakten tilsvarende den vi har i Norge.
Norge er på mange måter fredselskende fordi vi har muligheten til det. Hvis vi hadde reell makt og innflytelse kunne vi ikke ha vært det.Nordmenn er det mest opplyste, åpensindige, tolerante og fredselskende folkeslag i verden, hvis andre begynte å hørte på (og etterape) Norge så ville alle verdens kriger og konflikter, kriminalitet, desperadoer og tapere forsvinne som dugg for solen.
Seriøst: "konformitet".
Hva sikter du til? De anser seg som i krig, hvis du sikter til tiltak mot representanter for motparten så anses dette som krigshandlinger mot fremmede makter. Hvis du tenker på the Patriot Act, så kom den i kjølvannet av en ganske voldsom hendelse. Hvis noe tilsvarende skjedde i Norge ville Patriot Act fremstått som en laber bris mot den stormen Stortinget, PST, POT m.v. ville rørt opp. Når tilstandene normaliseres vil Patriot Act komme under stadig økende press og til slutt forsvinne. Eneste grunnen til at den ikke skaper større panikk er nettopp det at de har en bevæpnet befolkningsmilits som skanse mot statsmakten.Fremdeles undrer jeg meg over at viljen til å underkaste seg potensielt overgripende sikkerhetstiltak, overvåkning, etc er så stor, mens viljen til å _registrere_ våpeneiere er så liten.
1. Konformiteten.Norge er på mange måter fredselskende fordi vi har muligheten til det. Hvis vi hadde reell makt og innflytelse kunne vi ikke ha vært det.
Hva var poenget ditt?
Jeg støtter eller kritiserer hvem og hva jeg vil. Du gjør det samme.1. Konformiteten.
2. Dropp moraliseringen.