Historien gjentar seg

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Neida, ta det med ro. Jeg er meget fredelig av meg. Jeg har hittil i livet mitt ikke vært i noen slåsskaper eller fysiske konfrontasjoner som er verdt å nevne. Ikke har brukt våpen annet en i militære.
Godt å høre ;)
Selv kaller jeg meg kristen og har lite planer om verken å voldta samtidig som jeg siterer bibelvers,innvadere et eller annet land og drepe uskyldige,angripe en homofil eller folk som tar abort osv,tror faktisk til og med på at jeg har en hjerne som jeg bruker :eek:

Ja, da er jeg en satanist.
Det er ingenting jeg skal. Jeg har fått den frie vilje. Men hvis jeg ikke bruker min fri vilje riktig, så blir jeg sendt til helvete, er det sånn åforstå ?
Satanist,humanist,ateist.....ser ikke helt forskjelen,derimot mange likheter.
Jeg tror alle har den frie vilje til å velge ja.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette med skolemassakrer er vel litt merkelig typisk USA av en eller annen grunn, men vi har vel her til lands etterhvert en rekke eksempler på familiefedre som tar hele familien med seg i døden, nå sist var det vel i Stavanger for ikke så lenge siden om jeg ikke husker feil. Og der var det heller ikke skytevåpen involvert så vidt jeg husker.
Må være et voldomt sinne og behov for å hevne seg, eller behov for oppmersomhet eller krenket stolthet inne i bildet. Vanskelig å forstå at noen kan drepe sine egne unger, det er for meg det mest underlige av alt, men selvsagt er det helt uforståelig også å plaffe ned en haug tilfeldige skolekamerater.

De har vel sett den voldsomme oppmerksomheten disse skolemassakrene fører til, og det er vel kanskje mennesker som har fått for lite oppmerksomhet mens de levde, så vil de vel i alle fall sikre seg den når de dør.

S

Slubbert

Gjest
Jeg støtter eller kritiserer hvem og hva jeg vil. Du gjør det samme.
Siktet ikke til deg spesifikt.

Jeg finner dine to siste poenger urelevant og uinteressant for diskusjonen.
Greit nok det. Hva går egentlig diskusjonen ut på?

Om jeg er på linje med 90% av Norges befolkning, 2% av Usas befolkning eller det inverse har liten betydning for om argumentene og spørsmålene mine har interesse og holdbarhet.
Det er uansett USAs befolkning som til syvende og sist vil avgjøre lovgivningen der, det andre grunnlovstillegget har solid folkelig støtte. Resten blir statistikk: Rent statistisk sett er USA et bra land å bo i, bedre enn gjennomsnittet i Europa og langt bedre enn noe annet land med tilsvarende høyt folketall. Enten du bruker statistikk fra FN (HDI), OECD, WTO eller andre kommer du ut med omtrent det samme. Denne hendelsen er et piss i havet.

Trenger du statistikk på ting, kan du forøvrig bare bruke www.nationmaster.com, knallside.

K

knutinh

Gjest
Dette med skolemassakrer er vel litt merkelig typisk USA av en eller annen grunn, men vi har vel her til lands etterhvert en rekke eksempler på familiefedre som tar hele familien med seg i døden, nå sist var det vel i Stavanger for ikke så lenge siden om jeg ikke husker feil. Og der var det heller ikke skytevåpen involvert så vidt jeg husker.
Må være et voldomt sinne og behov for å hevne seg, eller behov for oppmersomhet eller krenket stolthet inne i bildet. Vanskelig å forstå at noen kan drepe sine egne unger, det er for meg det mest underlige av alt, men selvsagt er det helt uforståelig også å plaffe ned en haug tilfeldige skolekamerater.

De har vel sett den voldsomme  oppmerksomheten disse skolemassakrene fører til, og det er vel kanskje mennesker som har fått for lite oppmerksomhet mens de levde, så vil de vel i alle fall sikre seg den når de dør.
Jeg er enig i at midt oppi alt det uforståelige så må det å drepe sine egne unger være mer uforståelig enn noe annet.

Jeg tror at klassisk "ektemann dreper kone, barn og seg selv etter at hun sier hun vil gå fra ham" skiller seg fra "to 18-åringer skyter vilt på skole"?

Felles for disse er at de lever i frie land, som regel har noen de er glad i (og vica versa). Sånn sett virker det mye mer irrasjonelt enn Irske eller Palestinske frihetskjempere/terrorister (fyll inn selv) som føler at angrep med eget liv som innsats er siste skanse mot det de ser som overgripere.

Selvmord og å drepe sine egne virker helt uforståelig fra oss litt "enkle" sjeler som liker å tenke Darwin. Hva er logikken i å avslutte alle sine gener?

-k

K

knutinh

Gjest
Rent statistisk sett er USA et bra land å bo i, bedre enn gjennomsnittet i Europa og langt bedre enn noe annet land med tilsvarende høyt folketall.
Fremdeles har de 8x så mange drap med skytevåpen som naboen Canada. Hvorfor?

Hvorfor skal store land bedømmes "snillere" enn små når man rangerer dem etter hvor bra de er å bo i?

-k

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Resten blir statistikk: Rent statistisk sett er USA et bra land å bo i, bedre enn gjennomsnittet i Europa og langt bedre enn noe annet land med tilsvarende høyt folketall. Enten du bruker statistikk fra FN (HDI), OECD, WTO eller andre kommer du ut med omtrent det samme. Denne hendelsen er et piss i havet.
Rent statistisk bor folk flest i Kina, der er sjansen for å bli drept med skytevåpen svært liten.

USA er ikke et land, det er 50 stater med relativt store forskjeller i levekår, ikke så store som i hele Europa, men forskjellene mellom statene er såpass store at det blir vanskelig å generalisere. Mange steder i USA er det veldig bra å leve og bo, men for en del grupper mennesker, er levekårene fryktelig dårlige.

I enkelte stater er gjennomsnittlig inntekt, levealder og utdanningsnivå for f.eks afroamerikanere veldig lav. Risikoen for å dø som følge av vold er også svært høy for denne gruppen, en nærmest ekstrem andel av afroamerikanske menn er eller har vært i fengsel.

Ca 3.000 mennesker blir myrdet med skytevåpen hvert år i USA. Til sammenligning blir det i Brasil drept 39.000 mennesker med skytevåpen pr år, noe som er ekstremt mye. Likevel er det statisktisk sett 10-20 ganger større sjanse for å bli drept med skytevåpen i USA enn i alle vesteuropeiske land. USA burde hatt en statistikk ut fra levekår som var mer lik Europa.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare sånn for ordens skyld:

USA har ikke ''tenåringer går amok på med automatvåpen på skole'' i stedet for ''mann dreper kone og barn, etter at hun ville skilles''.

De har det i tillegg til...

S

Slubbert

Gjest
Fremdeles har de 8x så mange drap med skytevåpen som naboen Canada. Hvorfor?
Større og tettere befolkning, større byer, mer liberal våpenlovgivning m.v. Oslo har mange ganger høyere kriminalitet enn Ulsteinvik i Møre og Romsdal, det følger av demografien. Dessuten har deres samfunnskonstituering ikke konformitet og likhet som mål. Den amerikanske drømmen er ikke at alle skal være like, en ensartet og lovlydig grå masse som gjør hva statsmakten sier, den går ut på at du i kraft av dine egne evner slår deg frem her i livet. Benjamin Franklin er sitert på "any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both", han var med å utforme grunnloven som er ment å verne folket, om nødvendig med alle midler, mot dets fiender og mot Staten. Dette er en grunnholdning som sitter langt dypere enn mange europeere forstår, å avfeie den med flåsete "rednecks"-bemerkninger viser en grunnleggende mangel på forståelse for andre kulturer enn sin egen. Som sagt, en slik massakre kunne inntruffet hver dag, allikevel hadde aldri USA kopiert en europeisk (og langt mindre en skandinavisk) samfunnskonstituering.

Hvorfor skal store land bedømmes "snillere" enn små når man rangerer dem etter hvor bra de er å bo i?
De bedømmes ikke snillere, kriteriene er de samme. Men det er lettere å oppnå lav kriminalitet i et samfunn som er konformt, etnosentrisk, ikke har mangfold og hvor alle tilhører stort sett samme kultur.

USA er ikke et land, det er 50 stater med relativt store forskjeller i levekår, ikke så store som i hele Europa, men forskjellene mellom statene er såpass store at det blir vanskelig å generalisere.
Hvis man skal sammenligne USA med "Europa som sådan", er det mest naturlige sammenligningsgrunnlaget EU (evnt. EU-15 hvis man kun vil se på vest-Europa). USA har godt under halvparten så høy arbeidsledighet som snittet i EU, såvidt jeg vet sånn omtrentlig halvparten av snittet i EU-15, de har et atskillig høyere GDP per capita enn snittet i EU-15 og de har atskillig høyere økonomisk vekst en snittet i EU-15. De har langt større militær kapasitet enn EU-15 og også høyere teknologisk kapasitet enn EU-15.

Ca 3.000 mennesker blir myrdet med skytevåpen hvert år i USA.
8000.

USA burde hatt en statistikk ut fra levekår som var mer lik Europa.
Hvorfor det? Hvem er du til å bestemme hva de "bør" og ikke "bør"? Hva gjør Europa til referansen?

G

Gjestemedlem

Gjest
Man kan jo også gi våpenlobbyen rett i at hvis alle eleveen her var bevepnet ville de mye bedre kunne forsvart seg mot noe slikt. Sannsynligvis ville desperadoen da selv blitt skutt i første skuddveksling, eller ikke våget å prøve i det hele tatt.

K

knutinh

Gjest
Dette er en grunnholdning som sitter langt dypere enn mange europeere forstår, å avfeie den med flåsete "rednecks"-bemerkninger viser en grunnleggende mangel på forståelse for andre kulturer enn sin egen.
Jeg oppfatter dette som en konkret beskyldning. Kan du henvise meg til hvor jeg har sagt noe som kan oppfattes slik?

-k

S

Slubbert

Gjest
Hvis jeg kommer med beskyldninger mot deg, så skal jeg sørge for å inkludere ditt navn i beskyldningen. Det er igjen en generell betraktning, rettet mot all europeisk åndselitisme. Om du føler deg truffet er ikke mitt anliggende.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Hvorfor det? Hvem er du til å bestemme hva de "bør" og ikke "bør"? Hva gjør Europa til referansen?
NRK presenterte i dag et tall på 3.000 drepte av skytevåpen i USA hvert år, jeg ser at det riktige er 8-9.000 mennesker. I tillegg kommer 16-17.000 selvmord med skytevåpen og 70-80.000 som blir skadet av skytevåpen. Til sammenligning dør rundt 40.000 mennesker hvert år i trafikkulykker i USA. Man skal vær relativt påståelig hvis man ikke er med på at USA har et samfunnsproblem på dette området, men USA står selvsagt fritt til å ha sine egne lover og regler når det gjelder våpen.

Europa er ikke en referanse i forhold til USA, men det er vel verdt å merke seg at det er bare en håndfull land som har høyere andel drepte med skytevåpen i verden i forhold til befolkningen. Av rike og industrialiserte land ligger USA helt alene på topp. Land med til dels enda mer tragiske tall enn USA er alle relativt fattige land (f.eks Sør-Afrika og Brasil) i enten krigssoner (Irak og Somalia) og/eller med borgerkrigslignende tilstander (Zimbabwe og Kongo) og/eller med store problemer med narkotikakriminalitet (Colombia og Thailand).

Hvis folk i USA statistisk sett er rike, vellykkede, produktive og har lavere arbeidsledighet enn hos oss, hvorfor skyter de hverandre da 20 ganger så ofte?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Hvis folk i USA statistisk sett er rike, vellykkede, produktive og har lavere arbeidsledighet enn hos oss, hvorfor skyter de hverandre da 20 ganger så ofte?

Mulig dette er et retorisk spørsmål, har ikke følgt så nøye med i tråden, men man skal vel ikke se bort i fra at det kan ha sammenheng med lett tilgang til håndvåpen, samt et relativ stort klasseskille. - , Og en kultur som er voldsfiksert , (Get rich, or die trying).

S

Slubbert

Gjest
Tall. Det har mange og garantert sammensatte årsaker. Uansett synes et flertall av dem at det er en akseptabel pris å betale for retten til å ha skytevåpen. Akkurat som vi synes at et gitt antall trafikkdrepte er en grei pris å betale for retten til å ha bil eller motorsykkel. Og antallet drept i trafikkulykker er både i Norge og i USA atskillig høyere enn antallet som blir skutt.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Tall. Det har mange og garantert sammensatte årsaker. Uansett synes et flertall av dem at det er en akseptabel pris å betale for retten til å ha skytevåpen. Akkurat som vi synes at et gitt antall trafikkdrepte er en grei pris å betale for retten til å ha bil eller motorsykkel. Og antallet drept i trafikkulykker er både i Norge og i USA atskillig høyere enn antallet som blir skutt.
Antall drepte i veitrafikken i forhold til befolkning og kjørte trafikkilometer er faktisk ikke så veldig forskjellig mellom Norge og USA. Noen vil nok hevde at veitrafikk har en noe større samfunnsmessig betydning enn skytevåpen.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Og jeg kom til å tenke på en ting til.
73% av USAs befolkning sier de tror på gud, (Financial Times 2006), dette er det mangedobbelte av de fleste Europiske land. Kan nok bety noe.

S

Slubbert

Gjest
Antall drepte i veitrafikken i forhold til befolkning og kjørte trafikkilometer er faktisk ikke så veldig forskjellig mellom Norge og USA. Noen vil nok hevde at veitrafikk har en noe større samfunnsmessig betydning enn skytevåpen.
Ja, nettopp. Men når du nevner "samfunnsproblem" er dette en kompleks problemstilling med mange proxyvariabler. Det er ikke et samfunnsproblem per se at folk dør, for det er engang slik at alle som blir satt til denne verden også skal forlate den, uansett hvilke sosiologiske virkemidler man implementerer. Det er et samfunnsproblem hvis et stort antall dør uten å ha levd et fritt eller tilfredsstillende liv. Å være "fri" og "tilfredsstilt" er imidlertid kognitive erkjennelser, følgelig er dette noe som umulig kan tallfestes som ukorrelerte størrelser. For noen er retten til å bære våpen imperativt for å være "fri", om dette antallet er større enn det antallet som prematurt møter sitt endelikt på grunn av skytevåpen er umulig å si. Derfor må slike avgjørelser overlates til demokratiet. Og i USA vil et flertall støtte retten til å bære våpen, slik et flertall i Norge vil støtte retten til å eie motorsykkel, selv om begge deler koster mange liv. Når en erkjennelse er kognitiv er den også kulturbetinget, derfor blir det meningsløst å skulle applikere våre standarder og definisjoner av "samfunnsproblemer" på det amerikanske samfunn.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Ja, nettopp. Men når du nevner "samfunnsproblem" er dette en kompleks problemstilling med mange proxyvariabler. Det er ikke et samfunnsproblem per se at folk dør, for det er engang slik at alle som blir satt til denne verden også skal forlate den, uansett hvilke sosiologiske virkemidler man implementerer. Det er et samfunnsproblem hvis et stort antall dør uten å ha levd et fritt eller tilfredsstillende liv. Å være "fri" og "tilfredsstilt" er imidlertid kognitive erkjennelser, følgelig er dette noe som umulig kan tallfestes som ukorrelerte størrelser. For noen er retten til å bære våpen imperativt for å være "fri", om dette antallet er større enn det antallet som prematurt møter sitt endelikt på grunn av skytevåpen er umulig å si. Derfor må slike avgjørelser overlates til demokratiet. Og i USA vil et flertall støtte retten til å bære våpen, slik et flertall i Norge vil støtte retten til å eie motorsykkel, selv om begge deler koster mange liv. Når en erkjennelse er kognitiv er den også kulturbetinget, derfor blir det meningsløst å skulle applikere våre standarder og definisjoner av "samfunnsproblemer" på det amerikanske samfunn.
Uansett utgangspunkt og samfunnssyn, er det noe som skurrer litt når uskyldige mennesker på amerikanske skoler til stadighet meies ned med skytevåpen.

Hvis man dykker dypere ned i statistikken, oppdager man også at skuddskader er den vanligste dødsårsaken i enkelte både geografiske og demografiske områder (som ofte er sammenfallende) i USA . For mange amerikanere er ikke dette problematisk, det er kanskje noe av det som er problemet?

K

knutinh

Gjest
Ved å legge ting fram på den måten så sier du samtidig at man ikke skal mene noe om noe som helst.

Jeg hevder min rett til å mene og synse noe om alt rundt meg, inkonsekvent eller ei. Jeg mener at det er trist at 20-åringer blir skutt og drept.

Jeg mener at det er et dårlig system når 20-30 stater ikke fører registrering over hvem som har våpen, eller sjekker om du har rulleblad. Jeg mener at det ville være høl i huet (bokstavelig) å ikke kreve av motorsykkelister at de brukte hjelm.

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Mange enkle sjeler bruker også stempling av grupper for å slippe å si noe intelligent selv. Føler du deg truffet?

Kan du henvise til en Norsk sak der skole-elever/ studenter møter opp på skolen og tar livet av et størst mulig antall elever med skytevåpen? Kan du henvise til noen europeiske tilfeller av det samme?
Viser til dagens kommentarartikkel av Frank Rossavik i BT (http://www.bt.no/meninger/kommentar/rossavik/article356305.ece).  
Sakser bl.a. sitat: "Virginia Tech er verken først eller sist. Columbine High School 1999 popper opp i minnet, mest på grunn av Michael Moores film, men her kan vi ikke uten videre snakke om et spesielt amerikansk fenomen. Det tyske nyhetsmagasinet Der Spiegels liste over de 16 verste episodene av denne typen siden 1984, inneholder syv fra USA og resten fra land som Frankrike, Tyskland, Sveits og Brasil."

Dette skjer i mange land. Ettersom USA er verdens viktigste land, hører vi mest om det som skjer der.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Jeg mener at det er et dårlig system når 20-30 stater ikke fører registrering over hvem som har våpen, eller sjekker om du har rulleblad. Jeg mener at det ville være høl i huet (bokstavelig) å ikke kreve av motorsykkelister at de brukte hjelm.
Hvis man skulle hatt en sammenligning mellom motorsykler og reglene for skytevåpen i mange stater i USA, ville reglene eventuelt vært at alle over 18 år kunne få kjøpt tunge motorsykler uregistrert og lovlig kunne ha kjørt disse uten å ha førekort. Det er vel tvilsomt om det hadde vært gunstig for trafikksikkerheten.

G

Gjestemedlem

Gjest
Grunnen til at amerikanere er så glade i våpern er at de er et utrolig forskremt og nervøst folkeslag. De er vettskremt av TV propaganda om alle farer som lurer og som Bush og Marines skal beskytte dem mot. Alt fra muslimer, terrorister, naboen, KGB, rappere, gjenger, galninger, myndigheter, dophoder, hobbymordere, demoner, kommunister,ville dyr og voldelige ranere. Det er et under at mange av dem våger seg utenfor husests vegger, og de fleste av dem kjører bil uansett hvor de skal for å slippe risskoen ved å gå på åpen gate. Da er det betryggende å fylle huset med skytevåpen i tillfelle det ikke er postmannen som ringer på.

Når det gjelder massemordere så har de jo an lang tradisjon i USA. Det er navn som huskes, hates av noen, men lages sanger og filmer av av andre. Alle vet jo hvem Charlie Manson er og the Unabomber, Ted Bundy etc.

Hvis dette var en sint og deprimert eller suicidal person. så har han iallefall skaffet seg et ettermæle som gjør at han aldri glemmes, samtidig fikk han hevn over de han ikke likte. Og det å bli berømt er jo ufattelig viktig i USA, hvorfor er mindre vesentlig.

Han har jo høyere score nå enn Harris og Klebold som bare klarte 13 frags i Columbine, og de var to! Blir slit for neste mann å toppe Cho Seung-Hui.

K

knutinh

Gjest
Hvis dette var en sint og deprimert eller suicidal person. så har han iallefall skaffet seg et ettermæle som gjør at han aldri glemmes, samtidig fikk han hevn over de han ikke likte. Og det å bli berømt er jo ufattelig viktig i USA, hvorfor er mindre vesentlig.
Berømmelse har jo blitt utrolig viktig i Norge også, jfr "Big Brother".

Vil vi også få en skoleskyting av denne type?
-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Berømmelse har jo blitt utrolig viktig i Norge også, jfr "Big Brother".

Vil vi også få en skoleskyting av denne type?
-k
Neppe, men det vil nok bli en utvikling i hva folk finner på for å bli kjent eller berømt. Vi har ikke samme tradisjon med massakrer her hjemme. Men som det er nevnt tidligere på er det ikke bare i USA dette skjer, men flere og flere land i europa har opplevd det samme.

Men jeg tror nok at den enorme mediadekningen av f.eks. Columbine drapene har medvirket til at slikt ting har blitt populæret og at mange sikkeret har lekt med tanken i mørke stunder uten å ta skrittet helt ut. De fleste bruker heldigvis Tv spill til få ut slike aggresjoner.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ikke våpenen som er problemet, men capsene som selges over hele usa. Se bare på dette bilde fra Columbine massakren:

Her ser man et klart bilde av gjeningsmannen med den farlige capsen på, og legg merke til hvordan den er vridd på skallen til barnet.

Så kan man sammenligne med den nyeste utgaven av skoleskyttere:

Dette viser jo uomtvistelig at skylden ikke kan legges på våpenene som man tidligere har anntatt, men på hodeplagget og måten det bæres på.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Dette viser jo uomtvistelig at skylden ikke kan legges på våpenene som man tidligere har anntatt, men på hodeplagget og måten det bæres på.
En genial analyse Deph, det bør være lov å skyte disse hvor og når de påtreffes. Når vi får almenn bæretillatelse også her til lands, etter neste valg, løser dette problemet seg selv.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Du bør nok snu capsen Boffen. ;D ;D ;D ;D ;D

Du bør gjøre det fort Boffen ! Det vil bli så trist her inne uten deg ! ;D ;D ;D ;D

S

Slubbert

Gjest
Sv: Historien gjentar seg

Kopi

After the massacre at Virginia Tech that left 33 dead, some have suggested that the carnage might have been lower if a student or professor with a gun had stepped in.

As states and colleges across the country review their gun policies in light of the tragedy, many in Utah are proud to have the nation's only state law that expressly allows the carrying of concealed weapons at public colleges.

MOLON LABE

G

Gjestemedlem

Gjest

De har jo et poeng der. Hvis alle elevene var bevepnet kunne de bedre forsvare seg mot slikt. En GVM plan vil løse det hele (Glock Vending Machine).

3

322_911

Gjest

He sticks to the back streets and the alleys he sees through black eyes.
Moving through shadows. From battles. He's scarring inside.
He knows the hallways. He always avoids the south side.
And they find him cause sometimes there's nowhere to hide.

[Chorus:]
The fist feels so lonely. And everyone's watching.
The fist feels so lonely. Their eyes are exhausting.
Inside something dies. He's buried alive. Buried alive.

They brag about it now shout it now faggot's his name.
He hears the girls laugh as they pass the blood tastes like shame.
He won't give them what they want and scream out in pain.
Now he's naming his bullets and he's taking aim.

[Chorus]

Now they say he was crazy. No pushed to the edge.
They all comfort the children the hallways are red.
And the bullies know the truth but it's all left unsaid.
The children know the truth its stuck in their heads.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0

Tror jeg skal pakke en slik en sammen med matboksen når ungene sendes på skolen !

Er sikkert det tryggeste ! Eller tror dere jeg bør pakke med en "Sportsgranat" også ??

;D

G

Gjestemedlem

Gjest

Spiralis skrev:
Tror jeg skal pakke en slik en sammen med matboksen når ungene sendes på skolen !

Er sikkert det tryggeste ! Eller tror dere jeg bør pakke med en "Sportsgranat" også ??

;D
Jeg tror nok granatepler og bønneskudd er heavy nok for småfolket.

Topp Bunn