Historiens mest opphausete og overvurderte band

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.623
Antall liker
106.934
Torget vurderinger
23
Alle er akhbar!
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
the Beatles er faktisk eneste band man med en hvis ret, kan kalde verdens bedste (ihvertfald hvis man ser det igennem de historiske briller).
Med alle andre bliver det et spørgsmål om smag/behag.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.260
Antall liker
13.754
Er det eksempelvis noen i fullt alvor som mener at Dire Straits er et viktig band eller mark knopfler en sjangerdefinerende artist utover sjangeren "søvndyssende voksenmusikk"?
Mark Knopfler alene synes jeg er kjedelig, men Dire Straits er at av mine favorittband, så ja for meg er de viktige.
Fair enough - hva man liker og ikke liker er jo høyst individuelt (jeg har en del plater av DS selv forsåvidt). Mitt poeng var egentlig kun at knapt noen opphøyer Dire Straits til noe mer enn hva man personlig synest om de. Musikkhistorien ville sett ca akkurat lik ut om Dire Straits aldri hadde eksistert.

Det er en personlig sak om man liker Betales eller ikke. Men om man underkjenner den enorme innflytelse de har hatt på populærmusikken er man stregt tatt bare stokk dum.

Neppe fryktelig mange på sentralen som lytter til band som Mayhem, Darkthrone, Emperor osv, men like fullt har de vært setrale i å definere en sjanger (black metal) sånn sett er de viktige i seg selv uansett om man måtte synest musikken er en kakafoni av støy og imagen tungt tegneseriaktig.
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.407
Antall liker
3.492
Ser at ingen har satt Led Zeppelin på lista, som selvfølgelig er helt korrekt :D
Led Zeppelin er et av mine favorittband. Men når jeg tenker meg om, hadde Led Zeppelin egentlig noe særlig betydning for hvordan rocken utviklet seg? Zeppelin var vel en helt egen sjanger, og resten av rocken utviklet seg uavhengig av dem.

(Der la jeg hodet skikkelig til rette på hoggestabben.......;) )
HHH. Fuck hifisentralen eller er det min PC?
Verdens bedste eavy Metal
 
U

Utgatt24668

Gjest
Kent (nordens mest oppskrytte)
kent var oppskrytt på 90-tallet og heldigvis glemt nå. Sist jeg hørte på Kent var på Samfunnet i Trondheim på 90-tallet. På "after-party" så skrøt de av å ha ligget med tilfeldige jenter som hadde mensen. Omtrent like sjarmerende som å høre på musikken deres.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.113
Antall liker
10.029
Sted
Trondheim
Et par overvurderte band etter min mening:

Rolling Stones - et særdeles dyktig R&B band (i R&B's opprinnelige betydning), men svært lite nyskapende. De har et par svært gode låtskrivere, men har ikke bragt veldig mye nytt. Personlig liker jeg tidlig Rolling Stones godt, men har problemer med å se hvorfor de skal ha den posisjonen de har.

Cream - et særdeles dyktig blues-rock band som vel var den første supergruppen, men som ikke gjorde veldig mye nytt og spennende. 3 svært dyktige musikere som i en kort periode spilte relativt tradisjonell blues, men som mer var 3 personer enn en gruppe. De ble lei ganske fort siden de ikke utviklet seg noe særlig. De skal vel kanskje ha for å gjøre bluesen noe mer rockete, så de er kanskje i en gråsone når det gjelder å være overvurderte.


Og et svært undervurdert:

The Yardbirds. De utviklet 3 svært dyktige gitarister (Clapton, Page og Beck), og da de ble oppløst endte Page med å starte Led Zeppelin, Clapton gikk til John Mayall og videre til Cream, og Beck ble soloartist. I tillegg startet to av medlemmene bandet Renaissance - et tidlig prog-rock band.

Alle band må måles i forhold til den tiden de opererte i, og ting som ikke høres så spennende ut i dag kunne være revolusjonerende i sin samtid. Hvis vi ser på hva annet som skjedde i populærmusikken rundt 1962 er det ikke vanskelig å høre at The Beatles sto for noe helt nytt, og hvis vi tenker på hvor kort de egentlig holdt på viser de en helt utrolig utvikling fra "Love me do" i oktober 1962 fram til "Helter Skelter" i 1968. "Helter Skelter" er jo nesten punk, 7-8 år før Sex Pistols. Led Zeppelin og King Crimson hadde en enorm effekt på meg da jeg hørte dem første gang i 1968 - noe slikt hadde jeg aldri hørt før (og jeg tilbragte mange timer foran radioen for å høre på Radio Luxembourg og Radio Caroline), og det var definitivt noe nytt (selv om man kanskje kan kalle Led Zeppelin en tyngre utgave av Cream - Cream prøvde på noe nytt, men fikk det ikke helt til og endte med å bare spille relativt tradisjonell blues med lange gitarsoloer av Clapton))
En del viktige europeiske band som førte til at pop/rockemusikken utviklet seg er etter min mening band som The Beatles, Yes, King Crimson, Yardbirds, Sex Pistols (og helt sikkert mange fler). 2 av disse elsker jeg (Beatles og King Crimson), 2 av dem liker jeg svært godt (Yardbirds og Yes), mens det siste har jeg ikke noe forhold til. Kanskje fordi jeg hadde gått over til å høre på såkalt "klassisk musikk" når de kom på banen.
Hvorfor "klassisk"? Hovedsaklig fordi det er langt mer spennende musikk å høre på. Mye større variasjon, både i stilart, sammensetring av utøvere (solo, kammer, orkester, teater...) m.m., og et enormt utvalg av musikk fra en tidsperiode som strekker seg over 1000 år. Fantastisk spennende og et enormt område å utforske.
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.538
Antall liker
9.994
ABBA... dyktige låtsnekkere og produsenter, men sjeleløs, lett popmusikk. Jeg kan ikke skjønne hvorfor de fikk så høy stjerne som de gjorde. Muligens på grunn av at de ble opphauset?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.113
Antall liker
10.029
Sted
Trondheim
Flotte melodier, gode stemmer som passet godt sammen, to pene jenter som faktisk kunne synge og legge litt følelse i det de sang - jeg skjønner godt at de be populære. Overvurdert er de ikke - det er vel ingen som på alvor mener at de var mye mer enn en god pop-gruppe. Opphauset? Jo, det kan man nok si.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.113
Antall liker
10.029
Sted
Trondheim
Ja, U2 virker på meg rimelig uinteressante. Hvordan de ble så store som de ble er et mysterium. Helt greit enkelt pop-band som f.eks. Oasis.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.157
Antall liker
92.058
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Jeg lurer på hvem opphauserne er, media?
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Alle som skriver/snakker opp noe er vel opphausere? Det er vel noe alle gjør med noe vi er overbegeistret for. Også på HFS hauses det opp....Og det blir ikke bedre når opphauseren selv blir hauset opp. Da særlig hvis opphauseren hauser opp seg selv. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Åh.. Oasis, klart mest overvurdert, av seg selv, om ikke annet....
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.157
Antall liker
92.058
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Alle som skriver/snakker opp noe er vel opphausere? Det er vel noe alle gjør med noe vi er overbegeistret for. Også på HFS hauses det opp....Og det blir ikke bedre når opphauseren selv blir hauset opp. Da særlig hvis opphauseren hauser opp seg selv. :)
Var noe slikt jeg tenkte også, ikke bare medieomtale
 

vinyllp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2014
Innlegg
64
Antall liker
61
Hva med Mötley Crüe? At det tullebandet stadig nevnes og eksisterer i folks bevissthet er jo litt rart. Om ikke overvurdert så er de iallefall opphauset.
Vince N gjør jo sitt for at de ikke blir glemt ;)

 

Walker75

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
31
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
I og med at Muse allerede er nominert, så velger jeg å legge til KISS.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.157
Antall liker
92.058
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Prince etter "1999"
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
4.020
Antall liker
2.012
Sted
Sortland
I og med at Muse allerede er nominert, så velger jeg å legge til KISS.
Jeg har aldri skjønt poenget med Kiss - skal nøye meg med å si det sånn :),
men - om man ser på populærmusikkens historie er det vanskelig å unngå bandet;
de har hatt en stor betydning for utviklingen av musikk-sjangeren de tilhører
(overlater til andre å karakterisere den), og ikke minst presentasjonen av den.

Da er jeg mere i tvil om Led Zeppelin. Først og fremst fordi de stjal mye materiale, men også
fordi jeg ikke helt ser de store innovasjonene i forhold til samtidig musikk.
Dessuten fikk de æren av å ha oppfunnet heavy metal; noe som er et stjerne-eksempel på en
overvurdering.
Drister meg til å påstå at bandets betydning nok er overvurdert av deres største fans.
Nå vet jo alle at det var Black Sabbath som fant opp heavy metal :)

Dire Straits er også et merkelig band å trekke fram.
Noen syns det er shait, noen syns det er fint - det er vel svært få som mener at de har hatt stor
betydning for utviklingen av pop-musikken?

Og alle er vel enige om at Prince mistet sin betydning etter hvert -
(så får det heller være at undertegnede overvurderer betydningen av Sign'.... og Love Symbol...)
 
U

Utgatt24668

Gjest
I og med at Muse allerede er nominert, så velger jeg å legge til KISS.
Jeg har aldri skjønt poenget med Kiss - skal nøye meg med å si det sånn :),
men - om man ser på populærmusikkens historie er det vanskelig å unngå bandet;
de har hatt en stor betydning for utviklingen av musikk-sjangeren de tilhører
(overlater til andre å karakterisere den), og ikke minst presentasjonen av den.

Da er jeg mere i tvil om Led Zeppelin. Først og fremst fordi de stjal mye materiale, men også
fordi jeg ikke helt ser de store innovasjonene i forhold til samtidig musikk.
Dessuten fikk de æren av å ha oppfunnet heavy metal; noe som er et stjerne-eksempel på en
overvurdering.
Drister meg til å påstå at bandets betydning nok er overvurdert av deres største fans.
Nå vet jo alle at det var Black Sabbath som fant opp heavy metal :)

Dire Straits er også et merkelig band å trekke fram.
Noen syns det er shait, noen syns det er fint - det er vel svært få som mener at de har hatt stor
betydning for utviklingen av pop-musikken?

Og alle er vel enige om at Prince mistet sin betydning etter hvert -
(så får det heller være at undertegnede overvurderer betydningen av Sign'.... og Love Symbol...)
Er virkelig ikke enig vedrørende Led Zeppelin. Selv om de var inspirert av annen musikk, så forvaltet de dette på en utmerket måte som i seg selv formet retningen av musikken og gjorde den aktuell. Jeg synes band som Rush er undervurdert i forhold til LZ, men det betyr ikke at LZ er overvurdert - tvert imot.
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Hva med Mötley Crüe? At det tullebandet stadig nevnes og eksisterer i folks bevissthet er jo litt rart. Om ikke overvurdert så er de iallefall opphauset.

Hva fan, det var jo favoritt bandet mitt, det var jo bandet som fikk æren for glamrocken(er det en ære?)

Men skal være enig i at vokalisten Vince er forferdelig dårlig live, klarer faktisk ikke å se live opptak på youtube, men de 3 andre er da greie musikere, men her er mine favoritter, kanskje duo istedenfor band.




 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.060
Antall liker
1.438
Sted
Trondheim
Hypotese: Band som hadde suksess samtidig som MTV og Sky begynte å sende musikkvideoer har automatisk blitt hauset opp og tillagt ufortjent stor betydning.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.113
Antall liker
10.029
Sted
Trondheim
"Money for nothing" med Dire Straits ble jo laget til åpningen av MTV og var vel den første videoen som ble spilt. Dire Straits var vel da egentlig ferdige som band, da denne låten var på deres siste album, så hypotesen din slår litt sprekker allerede. Eller kanskje Dire Straits ikke er overvurderte og hauset opp ;)
 
U

Utgatt24668

Gjest
"Money for nothing" med Dire Straits ble jo laget til åpningen av MTV og var vel den første videoen som ble spilt. Dire Straits var vel da egentlig ferdige som band, da denne låten var på deres siste album, så hypotesen din slår litt sprekker allerede. Eller kanskje Dire Straits ikke er overvurderte og hauset opp ;)
On every street - 1991- er deres siste album.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.060
Antall liker
1.438
Sted
Trondheim
Dire Straits fikk jo en høyere status pga MTV. Min hypotese innebærer at MTV var med å manifestere Dire Straits som "viktige", uavhengig om de var ferdige som band. Argumentasjonen din feiler, haha.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.113
Antall liker
10.029
Sted
Trondheim
"Money for nothing" med Dire Straits ble jo laget til åpningen av MTV og var vel den første videoen som ble spilt. Dire Straits var vel da egentlig ferdige som band, da denne låten var på deres siste album, så hypotesen din slår litt sprekker allerede. Eller kanskje Dire Straits ikke er overvurderte og hauset opp ;)
On every street - 1991- er deres siste album.
Jeg mente selvfølgelig at "Brothers in arms" var det siste albumet deres som jeg hørte på :D
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.060
Antall liker
1.438
Sted
Trondheim
Joe Cocker er opphauset. Han spesialiserte seg på å synge coverversjoner ekstra tregt. Litt morsomt å se allmusic.com sin liste over de som har fulgt i hans fotspor:

Grayson Hugh
Robert Palmer
Paul Young
Michael McDonald
Michael Bolton
Curtis Stigers
Andrew Ripp
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
MTV åbnede 1981.
Money for nothing, blev med Stings hjælp indspillet i 1985.
 
D

Desillusjonert

Gjest
ABBA... dyktige låtsnekkere og produsenter, men sjeleløs, lett popmusikk. Jeg kan ikke skjønne hvorfor de fikk så høy stjerne som de gjorde. Muligens på grunn av at de ble opphauset?
Hmmmm, du kan umulig besitte veldig mye musikallitet når du presterer å kalle Abba opphauset...
Maken til låtsnekkere, gode sangere, god produksjon og ikke minst fantastiske studiomusikere kan umulig gjøre Abba opphauset.
Det er en grunn til at du sjelden hører gode versjoner av Abba musikken ute blandt cover bandene!
 
Sist redigert:
Topp Bunn