Hjelp: blir dette kortslutning?

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Lyd-dyret har våknet i meg igjen, etter noen år i dvale, og nå har jeg bestilt meg forsterkere fra Parasound: P5 og A21. I tillegg er jeg litt nyskjerrig på å prøve meg på en Oppo BDP-103 som mediaspiller. Dette tenker jeg å smelte inn i det eksisterende TV anlegget, og da dukker det opp et spørsmål. Jeg har prøvd å illustrere det ved hjelp av følgende diagram:

HiFi-flow.jpg


Jeg forestiller meg (ikke så veldig kyndig på dette området) at hadde mediaspilleren vært koblet til pre-ampen med elektrisk signalkabel hadde det blitt kortslutning pga kretsen mellom mediaspiller, receiver og pre-amp. Stemmer det? Og i så fall, vil jeg unngå dette ved å bruke optisk kabel mellom mediaspiller og pre-amp? Dette hadde jeg tenkt å prøve uansett da jeg har lest mye godord om DAC'en i P5. All kyndig hjelp mottas med stor takk.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
Hei. Jeg kan ikke forstå annet enn at den oppkoblingen som er tegtnet ovenfor bør kunne fungere veldig bra. Kortslutning blir det ikke.

Jeg har riktignok opplevd at enkelte advarer mot jordsløyfe, med mulig støy og andre (heller subtile) degraderinger som resultat. Selv har jeg ikke hatt problemer med dette i de mest vanvittige sammenkoblingene. Men med bruk av optisk kabel mellom Oppo og P5 vil jeg uansett anta at du eliminerer den problemstillingen.
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Takk for svar Karl Erik. Ja, jeg hadde jo en følelse av at det ville gå greit. Jeg får se når Dynabel får ut fingern og får sendt meg Oppo'en. Eller så ville det være mulig fant jeg ut, å koble det på følgende måte også:

HiFi-flow02.jpg


Digitalt signal fra Oppo via Coax til receiveren som da i følge bruksanvisningen vil slippe digitalt igjennom videre (optisk). Det det ikke står noe om så vidt jeg kan se er om hvorvidt receiveren finner det for godt å skulle "optimalisere" dette signalet på noen måte. Jeg vil i alle fall prøve første løsning først. Takk for hjelp :)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
Ja, forsåvidt, hvis det er en digital REC-out på RX-V3900 som ikke gør noe som helst med signalet. Men jeg ville vært mest komfortabel med å sende det direkte fra OOOPen til P5.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.100
Torget vurderinger
1
Jeg ville forresten vært mer bekymret for hva som skjer med jitter på den siste løypa du skisserte, ennhva en eventuell jordsløyfe kan gjøre av skade. Det blir flere bokser som skal klokkes.
 
Topp Bunn