Hjelp!De gamle er frelst

K

Kurtzen

Gjest
Trenger noen gode råd her folkens.
Etter en hygggelig aften med god musikk hjemme hos meg,
har mine foresatte nå bestemt seg for å investere i godlyd hjemme.
Fra før har de en liten Rotel forsterker,Phillips cd og noen mindre Tannoy høyttalere,
kjøpt for rundt 10k for ti år siden.
Målet må være å overgå dette med god margin...
Budsjettet virker å være rundt 35k,men dette kan jeg nok tøye litt.
Dette kan kanskje virke som grei skuring,men utfordringen ligger i en stue som ikke kan sies å
være ideell lydmessig og temmelig strikte krav til plassering og utseende fra min mor.
Stuen er L-formet med åpent loft,altså full takhøyde,det er dessuten åpent over til kjøkkenet som er plassert
"inni" L-en.Mange kubikk luft og generelt vanskelige forhold for hifi mao.
Dessuten er det uberviktig at høyttalerene kan stå tett på bakvegg,for vaskehjelpa setter dem dit uansett..
De må heller ikke ruve i landskapet,idealet er B&O`s slankeste søyler...
Elektronikken må se moderne og stilrent ut,evt kunne stå i Montana.Det er aktuellt å koble til vinylsnurrer senere.
Musikksmaken er type Dylan,Davis o.l ,det stilles ikke krav om fullt trøkk.Anlegget skal også benyttes til tv/film.
Vil anta at betjeningsvennlighet er et moment.
Gallo Nucleus Diva falt i smak utseendemessig,noen som kjenner disse?
Wilson Cube one er jeg også nysgjerrig på,men må vel strekke budsjett da.

Fyr løs mine medsammensvorne ;D

Mvh

preje

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
1
Merket BOSE er vel verdt å sjekke ut.
Her kan du "gjemme unna" de små høyttalerne og avspiller, og sku tro dine foresatte ville være fornøyd med lyden ;)

K

kbwh

Gjest
B&O Beolab 3 er fryktelig gode faktisk, og kan stå på stativ eller veggbrakett.

En pen integrert forsterker med RIAA innebygget og pre out-mulighet (trenger jo ikke B&O-stæsj for å levere linjesignal til høyttalerne) og en sølvdiskspiller (jeg tenker de rimeligste Denon fra 'klubben) glir pent inn i en 8 moduler bred Montanareol.

Jeg mener budsjettet holder med denne løsningen.

Denonstæsjet:
http://www.hifiklubben.no/produkter...700ae_integrert_forsterker_premium_silver.htm
http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/cd-spillere/denon_dcd-700ae_cd-spiller_premium_silver.htm

Vedlegg

K

Kurtzen

Gjest
Bose har jeg litt sans for,har da et par 601 stående hos bruttern som jeg ikke kunne dy meg for
å kjøpe brukt...
Men er nokså provosert over norske priser kontra amerikanske på nytt.
Beolab 3 kan nok fungere estetisk,men blir litt tynt uten sub eller..?
Hadde vært midt blinken da B&O er klar favoritt hos mor.
Noen som vet pris,evt. med sub?

K

kbwh

Gjest
Den lille kula klarer 40Hz. Etterhvert som man skrur opp struper den bassen litt. Smart elektronikk inni der.
Det finnes endel hakeslippanmeldelser på nettet.

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
2
Mine foreldre har selv Beolab 3. Disse trenger ingen sub. Om jeg ikke husker feil er hver høyttaler pakket med en forsterker på størrelse med en 20pk røyk å skal gå god for 200watt hver. De mine foreldre har står på stativer ala de som er på bildet bare høyden er knappe 10cm. Ganske fancy høyttalere :)

K

Kurtzen

Gjest
Da gjør jeg et forsøk på å få hørt beolab3 på mandag,vanskelig med hjemlån antar jeg,
ingen forhandler der dem bor desverre.

K

Kurtzen

Gjest
Men vil fremdeles ha flere gode tips :)
Hva med rørpre til beolab?
Noen som har erfaring med rør til Ice?
Pøs på!

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
preje skrev:
Merket BOSE er vel verdt å sjekke ut.
Her kan du "gjemme unna" de små høyttalerne og avspiller, og sku tro dine foresatte ville være fornøyd med lyden ;)
BOSE? Ærlig talt -- Bose unngår helt bevisst å offentliggjøre frekvenskurver for sine produkter - de påstår med tyngde at hi-fi idealet for samme er misvisende, og at selskapets bruk av forvrengning er mer optimalt.
Det er ubalanse mellom høyre og venstre kanal i Bose, og effekten oppnås ved å skape en lydillusjon, ikke ved å forsøke å gjengi det som faktisk ligger i kilden.

http://www.intellexual.net/bose.html

Tror det var i Fidelity 26 eller 25 at KV ble helt lyrisk når det gjaldt BL3s evner, han anbefalte at de skulle anvendes sammen med en god universal avspiller -- han anbefalte riktignok Linns UniDisk SC, om jeg husker rett, og det er jo en budsjettknuser, kanskje.

Jeg ville kjøpt en Cambridge Azur DVD-spiller, brukt denne til CD og DVD, og kombinert med en Azur 540R receiver - den har pre-amp ut og fjernkontroll. Bare å koble DVD/CD spiller til receiver med s/pdif coax - receiveren har innebygd tuner og HDMI inn og utganger til fjernsyn.

O

omholt

Gjest
I et L-formet rom kan det fort bli bassfattig, men det kommer ann på plasseringen. Seriøs romkorreksjon kunne nok ha mye for seg, men det blir kanskje for avansert? Tenker da først og fremst på lydkorreksjon fra PC som er den rimeligste og beste løsningen.
http://www.juicehifi.com/no/index.html

K

kbwh

Gjest
Kurtzen skrev:
Men vil fremdeles ha flere gode tips :)
Hva med rørpre til beolab?
Noen som har erfaring med rør til Ice?
Pøs på!
Jeg kjenner ikke Rinn på Beolab3. Hvorfor rør? Vil foreldrene dine styre med slikt?

K

Kurtzen

Gjest
Romkorreksjon er nok ikke aktuellt denne gang,men er temmelig nysgjerrig for egen del...senere.
Cambridge så slett ikke værst ut også så billig. ::)
Linn sine alternativer er jo i en annen divisjon selvfølgelig,men 40k?
Hvordan er det med hjemlån på Linn i Oslo? Mvh

K

kbwh

Gjest
En snag med Cambridge er at dine foreldre må kjøpe RIAA-boks. Sjekk også for pre out. Den Denonen jeg linket til hadde begge deler.

Pre out fra Linn Classik Music er veldig lurt. Da er FM-radio også sikret. Husker ikke om den har RIAA.

K

Kurtzen

Gjest
Hva med Linn Classik Movie,denne har vel det som trengs av muligheter minus Riaa.
Lurer på den som ligger på børsen.
Bilder av Beolab 3 falt i smak,og positive tester er det jo nok av.
Denne kombinasjonen faller også innenfor budsjettet på et vis..

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Ser Bosé selges svært fordelaktig på ebay...

K

kbwh

Gjest
Linn Classik Movie er jo også fin (dersom den har variabel ut da, jeg har ikke specs i hodet). Da kan de jo og ha den som total underholdningssentral (superTVlyd) og etterhvert utvide til surrerundt med flere Beolab 3. Yummy.

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Linn Classik Movie er jo også fin (dersom den har variabel ut da, jeg har ikke specs i hodet). Da kan de jo og ha den som total underholdningssentral (superTVlyd) og etterhvert utvide til surrerundt med flere Beolab 3. Yummy.
Det er jeg som selger Linn'en det er snakk om.

Må presisere at det er den oppdaterte versjonen, altså Classik Movie Di ;)

Den har selvsagt variabel ut. Dessverre ingen RIAA, men ellers det meste ;)

K

Kurtzen

Gjest
Da ble det Beolab 3 og Classik Movie :D

Takk for innspill.

Mvh

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Linn er et godt valg til BL3 - tror du blir meget fornøyd.

Min erfaring med BL3 er at de trenger innspilling -- gummiportene trenger tid på å "mykes" opp. Jeg har hatt anledning til å sammenligne et par innkjørte mot et par rett ut av boksen, og lyden kommer på plass. Tilsvarende hva som skjedde med mine Dynaudio Fokus 140 etter et par hundre timers innkjøring.

Topp Bunn