Hjelp det brummer med Hypex

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Jeg kjøpte meg et par Hypex effektmoduler og koblet det hele til en rimelig god rørforforsterker. Lyden er direkte og skaper en fin dynamikk når jeg spiller med CD-spilleren tilkoblet, uten brum eller annen støy.

Kobler jeg til PC og DVD brummer det helt sinnsykt. Og dette før preampen er på on. Jeg har forsøkt med en annen preamp, uten noen forskjell. Disse Hypex effektmodulene har rød og hvit RCA inngang for hver kanal. Utenom finnes XLR inngang. For å få lyd tar jeg høyre kanal fra preampen på rød den ene kanalen på Hypexen. Og den venstre fra preampen på den andre røde RCA inngangen på Htypex. Hva enn den hvite RCA er vet jeg ikke og jeg bruker den heller ikke.

Er det noen som vennligst kan si meg hva jeg må gjøre for å få en slutt på brummingen. Kablene mellom PC/DVD er dobbeltsjekket og er OK.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hei, hva mener du med 'PC og DVD'? Er det en PC som du bruker som DVD avspiller, eller er det to forskjellige ting? Hvis det er to forskjellige ting, lager begge brum når de er koblet til hver for seg? No
 

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Beklager at jeg er litt unyansert. Det er to forskjellige kilder. PC brukes til film og lyden sendes videre inn til forsterking/gjengivelse av lyd. Den andre kilden, ekstern DVD spiller er koblet til TV-en. Bak på DVD spilleren tar jeg ut lyd og sender videre til preampen.

Jeg håper at dette kunne være til en klargjøring.

Tusen takk for ditt engasjement.

Mvh
Gunnar
 

Stephenm

Medlem
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Har du kjøpt disse ferdig montert? Du har ikke noen bilder?
Jeg har selv et par hypex effektforsterkere og de er lager ikke noe støy:)
 
R

Rolf_Da!

Gjest
Hei

Har ikke Hypex-ene ganske lav inngangsimpedans?
Har vært borti at de ikke er så glade i rørpreamper.

Sjekk ut om støyen blir borte dersom du bruker høyttalerinngangen på Hypex-ene.

Dersom du har en annen forsterker og kan teste med da.

Rart at det kun støyer med pc og dvd.
Du kan jo også forsøke å bytte på kablene mellom cd-pc-dvd for å finne ut om det er noe feil med kablene eller om de kablene du bruker på pc-dvd tar opp støy.

R
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Kan det også være snakk om noe slags brumsløyfe,tro?
Det er altså slik at både PC og DVD brukes til å vise film (på samme skjerm/tvapparat?). Og både PC og DVD er koblet til forforsterkeren? Er ikke sikker på om jeg ser det helt klart. Men kan du forsøke å koble dem fra forforsterkeren etter tur, og også for eksempel forskøke å spille film fra DVD spilleren mens PCen er helt frakoblet og strømløs. Og motsatt, lyd fra PC med helt frakoblet DVD. Så vil det kanskje komme frem etterhvert hvor feilen sitter. No
 

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Takker alle for svar. Jeg hadde en Thule intergrert tidligere og den oppførte seg eksemplarisk uten brum i det hele tatt. Etter at kombinasjonen Hypex/rørpre, begynte problemet.
 

Lampa

Fersking
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Strømtilkoblingen? Må bare nevne det hvis du har en skjøtepadde med jord som er tilkoblet ujordet stikk.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Det høres ut som du har et jordproblem. Er noe av ustyret koblet til kabelTV-anlegg? Sett evt. inn en antennetrafo/galvanisk skille. Har du evt. mulighet for å midlertidig koblefra nettjord fra de enkelte aparatene, slik at du kan teste evt. problemer via nettjord (f.eks. med en modifisert sjøteledning eller liknende)?

Av det du skriver så kan det virke som om RCA-stikkene på Hypex forsterkerne er paralellkoblet med XLR, slik at signallederen fra rød er koblet sammen med pinne 2 i XLR, og signalleder fra Hvit er koblet sammen med pinne 3 i XLR (evt. omvendt). Dersom dette er riktig så bør du sette inn en kortslutningsplugg i det RCA-stikket som ikke brukes.

mvh
KJ
 

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Hei KJ. Tusen takk for et meget konstruktivt og givende svar. Ja, jeg er tilkoblet kabelselskapet GET. Jeg føler også at det er et jordingsproblem. Eller at rørpreamper ikke liker seg sammen med Hypex modulene. Jeg har forsøkt to stk rørpreamper og samme problem hver gang. Koblet nettopp opp en Technics integrert forsterker. Tok lyden ut av DVD og så film på TV. Da er alt OK og ikke antydning til brum. Alt virker OK med integrerte forst. Men kombinasjonen rørpre og Hypex fungerer ikke.

Som sagt er det en hvit og en rød RCA inngang per kanal på Hypexen. Jeg benytter begge de to røde, slik at minusen (hvit) står ledig. Er det her du mener jeg bør sette inn kortslutningsplugg? Kan jeg risikere noen smell (kortslutning)? Jeg har ikke slike plugger, men må skaffe.

KJ, tror absolutt du er på sporet. Takk igjen.

Mvh
Gunnar
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
gunnarius skrev:
Hei KJ. Tusen takk for et meget konstruktivt og givende svar. Ja, jeg er tilkoblet kabelselskapet GET. Jeg føler også at det er et jordingsproblem. Eller at rørpreamper ikke liker seg sammen med Hypex modulene. Jeg har forsøkt to stk rørpreamper og samme problem hver gang. Koblet nettopp opp en Technics integrert forsterker. Tok lyden ut av DVD og så film på TV. Da er alt OK og ikke antydning til brum. Alt virker OK med integrerte forst. Men kombinasjonen rørpre og Hypex fungerer ikke.

Som sagt er det en hvit og en rød RCA inngang per kanal på Hypexen. Jeg benytter begge de to røde, slik at minusen (hvit) står ledig. Er det her du mener jeg bør sette inn kortslutningsplugg? Kan jeg risikere noen smell (kortslutning)? Jeg har ikke slike plugger, men må skaffe.

KJ, tror absolutt du er på sporet. Takk igjen.

Mvh
Gunnar
Første tiltak er å teste en antennetrafo/galvanisk skille mellom uttaket for kabel-TV og resten. Jeg legger ei krone på at det er alt som skal til ... ;)

Ang. XLR vs RCA så bør det stå noe i manualen til boksen (med mindre det er DIY). Dersom det er DIY eller du ikke har manual, så skru av lokket og sjekk hvordan tingene er koblet sammen (legg evt. ut et bilde her på sentralen). Dersom det er koblet slik jeg antar så bør du bruke en kortslutningsplugg på de RCA kontaktene som ikke er i bruk - kjøp to billige RCA-stikk hos «Kurtern» eller Biltema (evt. kanibaliser en signalkabel du har liggende) lodd sammen signalleder og jord - plugg i - «case closed».

mvh
KJ
 

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Nå har jeg prøvd ut alternativet med å "kortslutte" det ledige RCA stikket for hver kanal. Dessverre like mye brum.

Da gjenstår det du omtaler som antennetrafo/galvanisk skille. Vet du hvor jeg kan få tak i noe slikt. Du skulle ikke tilfeldigvis vite om en spesiell type/fabrikat? Er dette kostbare greier?

Nå skyter jeg vilt fra hoften: Brukte i sin tid (før GET) en antenneforsterker, grunnet dårlige TV/radiosignaler. Kan en slik box ha en egnet funksjon ved passivt (ikke tilkoble strøm) å la signal fra antenne uttak gå gjennom antenneforsterkerboxen og videre til TV?
 
R

Ronny_D

Gjest
gunnarius skrev:
Disse Hypex effektmodulene har rød og hvit RCA inngang for hver kanal. For å få lyd tar jeg høyre kanal fra preampen på rød den ene "kanalen" på Hypexen. Og den venstre fra preampen på den andre røde RCA inngangen på Htypex. Hva enn den hvite RCA er vet jeg ikke og jeg bruker den heller ikke.

Er det noen som vennligst kan si meg hva jeg må gjøre for å få en slutt på brummingen. Kablene mellom PC/DVD er dobbeltsjekket og er OK.
::) du kunne kanskje ta bryet og komple den hvite tilhørende sin kanal til signalkildens jord eller skjerm. En av forutsettingene er jo at signalet har samme potensiale. Slik at senterlederen ikke bare er en vilkårlig antenne på UCD'ens inngang.
 

gunnarius

Medlem
Ble medlem
14.07.2006
Innlegg
30
Antall liker
0
Problemet er løst. Tusen takk til alle som ga sin skjerv. Du hadde 100% riktig KJ når du sa: Jeg legger en krone i at det du trenger er en antennetrafo, galvanisk skille.
Med frakt fra ELTEK kom herligheten på 139,-.
 
Topp Bunn