Den virker i den forstand at jeg får signal inn på kassettspilleren, men signalet er svært lavt. Selv når jeg skrur master rec level på spilleren opp på maks, så får jeg ikke høyt nok nivå. Har testet med 2 ulike kassettspillere for å utelukke kassettspiller som feilkilde.
Testoppsett:
DAB+-adapter med output-signal på maks, tilkoblet AUX
Kassettspiller tilkoblet TAPE
Vanligvis for type 1 bånd pleier jeg å la rec level stå på 4, da peaker nivået på 0 til 3 dB koblet til moderne forsterker. Men her ligger det på -20 dB, og jeg må skru rec level opp på max for å nå noe i nærheten av 0 dB.
Dersom jeg kobler dab-adapteret direkte inn på kassettspilleren, får jeg peak på 0 til 3 dB med rec level på 4 (som forventet, og samme som når jeg bruker kassettspilleren med en moderne forsterker)
Jeg ser at det er noen motstander her, trekker de ned signalnivået på TAPE line out (til kassettspiller) ift line in (AUX)?
EDIT: Ok, ser ut som dette er helt normalt, ref. denne tråden: I motsetning til f.eks. TR-1000, så har Huldra kun utganger (Tape Rec) med meget lavt nivå, tilpasset en gammel DIN-norm. Det står derfor noen seriemotstander på 330 kohm, deretter 47 kohm til jord. Disse utgangene får derved en utgangsimpedans på 40 kohm og et signal som er 8 ganger lavere enn normalt idag.
Løsningsforslag fra tråden: Jeg pleier å fjerne denne spenningsdeleren (motstandene) i kretsen for AUX Out, det er R 561-562 og R 567-568. Disse erstattes med to motstander på 10 kohm, som settes der R 567-568 sto (330 kohm). Ideen er hentet fra den tilsvarende løsningen i Tandberg TR-1000, som har høyt nivå ut slik den ble produsert.
Disse siste motstandene (10 kohm) bør være der av flere grunner. Så finn noen gode karbon-motstander (vintage-motstander helst), og sett inn der R 567-568 sto tidligere. Moderne metallfilm må ikke brukes her. Plassen der de to andre motstandene sto, R 561-562 til jord, skal stå tom. Denne modifikasjonen er altså her beskrevet på AUX Out. Naturligvis kan man om ønsket gjøre det samme på "den egentlige" Tape Out.
Tar opp igjen tråden på dette med bakgrunnssus. Har det siste halvåret brukt forsterkeren med TAPE og AUX og da merker jeg ikke noe støy med eksterne høyttalere tilkoblet. Men jeg merker svak støy på linja fra hodetelefonutgangen som varierer med volumet. Idag testet jeg den for første gang med platespiller koblet til PHONO, og da er det også en svak støy på linja som varierer med volumet, og denne gangen også merkbart med eksterne høyttalere. Ikke merkbart med volumet på min, såvidt hørbart "klokka 9" og hørbart "klokka 12". Likt i både venstre og høyre kanal. Jording mellom platespiller og forsterker er ok. Platespilleren tilkoblet en annen forsterker medførte ikke støy. Noen tips? Som det fremgår av tråden så har jeg fra før recappet alle elektrolyttene og konfigurert om trafo til 240V.