hjelp det smalt

vega652

Medlem
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
0
Hei

Jeg har skrudd sammen en velleman k4040 og skulle prøve den i går. Setter først inn de tre små rørene og sjekker spenninger på printet som angitt i manualen.Alle synes å være slik de skal. Skrur av og setter de 8 el 34 rørene i soklene og settepå bryter en i standby.Alt ser normalt ut, vipper bryter tilhelt on og dermed går sikringen. Tar ut rørene og bytter sikring. sjekker så alle lednings koplinger, men kan ikke se noe galt.Sjekker spenning på printet,(de tre små rørene i soklene) finner kun et avvik ifra det angitte VedR10 skal det måles-50v, her måles 12 hva betyr dette.Koplingsskjemaet ligger forøvrig på nettet:www.veiset.net/k4040.setter i el 34 rørene og starter opp spettakkelet. Rørene i venstre kanal gløder ikke sterkere enn i stanby, mens høyre kanals rør blir fort varme og det ene poffer og stikkflammen står ut av tilhørende resistor. Noen som forstår hva som er feil?Forslag til feilsøk ev noen som kjenner en som er kapabel til å fikse dette

mvh vegard

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg finner ikke R10 på skjemaet, men det høres ut til at det er det som er problemet. -50V er bias-spenningen. Er den ikke lav nok, så kjøres det for mye strøm i røret.

Kan du linke til et komplett skjema?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
Hvis du måler -50V i punket (VL) og 12V ved (VR) er det noe galt med biasnettverket for høyre kanal.
Spørsmålet er jo hvorfor du måler en helt annen spenning på den ene siden i forhold til den andre. Du har ikke snudd C31 feil vei eller noe annet suspekt?
Hvis du starter opp forsterkeren uten at EL34-rørene er plugget i, hvilken spenning måler du da på pinne 5 i alle rørsoklene? Ikke sett i utgangsrørene hvis spenningen er mer positiv enn rundt -35V

Jan E Veiset

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Er spenningen R5 -50V? Er den det, så er enten verdien på R10 feil, eller så er det noe feil i krestløpet der -VR er involvert, altså RV5-RV8 eller R50-R58.
Målte du -12V eller +12V ?

vega652

Medlem
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
0
he takk for at dere engasjerer dere.Nå skal je desverre i en nevøbursdag og må drøye fortsettelsen. Rhesus jeg målte pos spenning ved r10. Jan jeg tenkte også på feilmontering av et eller annet novisens privilegium vet du.men c31 står med - strekene i minus hullet.skal sette på ny r10 i morgen og måle videre. er det andre komp i denne kretsen jeg bør sjekke før jeg går i butikken?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
Det er ingen grunn til at du skal måle en positiv spenning i dette punktet. Det betyr med andre ord at det lekker positiv spenning over til biasnettverket. For å utelukke at det er internt overslag i et av utgangsrørene ville jeg målt spenningen på pinne 5 i rørsoklene (uten rør). Måler du forstsatt positiv spenning i biaskretsen ville jeg undersøkt mulighetene for kortsluttning mellom printbaner eller lignende og sjekket at alle komponenter er korrekt montert.

Jan E Veiset

vega652

Medlem
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
0
yes det kryper fremover r9 hadde kommet på plassen til r10 og motsatt.nå er nye resistorer på plass med rett verdi. Nå er spenningen ved r10 -50v slik den skal være, men generelt måles for lav spenning de fleste steder ca halvparten av hva det skal være.Noen forslag til videre feilsøk? Måler -34 i de fleste sokkelhull nr 5 men på enkelte -24

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
Spenning du måler på pinne 5 er avhengig av i hvilken posisjon trimmepotmetrene RV1-RV8 står. Det skal være mulig å justere disse slik at spenningen på p5 leses av til mellom VR til VR/2, altså mellom -50 til -25V
Juster alle potmetrene til spenningen er rundt -35-40V og sett i utgangsrørene. Følg så bias-prosedyren i manualen.

Jan E Veiset

vega652

Medlem
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
0
Det stemmer at spenningen lot seg justere og den er nå på-35 iallerørsoklene.Imidlertidig er spenningen jeg måler i alle målepunkter(bortsett ifra r10 og r5 og 12v punktet,disse er korrekte)vesentlig mindre, drøyt halvparten av det angitte.varmer opp, rød diode blinker, og den finner seg ikke i at jeg begynner å justere bias.Trolig fordi her imangler guffe, forslag til hvordan jeg går frem nå?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.285
Sted
'
Har du normal glødespenning, -50V og 12V bør du sjekke om releet RY5 slår inn. Hvis ikke er det antagelig noe feil i forsinkelseskretsen, hvor T2/T3/T4 (og en drøss andre komponenter) sitter.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.083
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Jane tusen takk for verdifull hjelp så langt.Skal sjekke dette men rekker nok ikke før til uken fjellet roper og familien er nok ikke like ivrige som meg her.transistorene er vel de komponenetene i kretsen som er minst glad i svaksynte montører som tydeligvis trenger mer lys for å se forskjell på resistorfargene gul og oransje?forøvrig smakte arbeidsvinen himmelsk.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.083
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
jippi.
Selv en nybegynner som forveksler komponenter og havarerer kan komme i mål med en smule tålmodighet og jævlig mye hodebry og feilsøking.Fant tilslutt at noen av diodene tilsyneltende ikke var i orden, og byttet alle.Til Jane en særlig takk for konstruktive innspill som var til stor hjelp.Det fine med å finne en feil selv er jo at man forhåpentligvis lærer noe underveis som man ikke hadde plukket opp ellers.

Topp Bunn