HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Må si jeg blir gledelig overrasket hvis trådstarter får høyttalerne. Det nærmer seg to måneder siden tilslaget på e-bay. Mulig jeg har gått glipp av noe beroligende informasjon. Syns uansett folk er utholdende med velmenende råd, med tanke at høyttalerkjøpet enda ikke er en realitet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dr.No skrev:
    ..Jeg vet heller ikke hvor mye de nyeste Naim-komponentene har beveget seg bort fra den typiske Naim-lyden, det er et annet forbehold mot forbeholdet...
    Gyldige argumenter i et godt innlegg det der. Og dette du beskriver har jo også vært mye av årsaken til at tidligere generasjoner Naim-utstyr har funnet seg vel til rette med kun et nokså begrenset utvalg høyttalere. Dette har forandret seg til nærmest det igjenkjennelige idag.

    Til forbeholdet jeg linker til; det har i prinsipp siden 70-tallet vært tre hovedgenerasjoner Naim-designer; først chrome bumper (du skjønner navnet når du ser en), deretter olive (ditto) og for omlag 10 år siden introduserte Naim black-designene. Etterhvert kom en stor portefølje nye apparater i denne serien som nå altså er omlag 10 år gammel, og nye kommer hele tiden. Få highend hifiprodusenter har vel så mange konstellasjoner og nivåer av alternative kilder, preamper og effektforsterkere på prislista si.

    Kritikken mot den noe spesielle og tørre klangbalansen fra tidligere dager, og diskanten for den del, stummet jo helt med black-serien; likedan som elskerne av den tidligere klangtypen var ytterst kritiske til at Naim nå plutselig leverte apparater med en sweet og smooth topp og noe så uhyrlig som gode soundstage-egenskaper.
    Forklaringene til hvorfor noen foretrakk den "gamle" lyden kan være mange, og den har virkelig mye for seg for musikkelskeren, mindre for seg for hifientusiasten som er glad i hifiattributter. Men det sier vel litt at det man her snakker om er apparater som er både 10, 20 og 30 år gamle som fortsatt står rundt i de tusen hjem og er høyaktuelle, og at black-serien som man anser som nærmest ny faktisk er 10 år gammel. Så kan man jo reflektere over hvor mange av konkurrentene som egentlig var så mye bedre på den tiden tross alt, og sammenlikne dagens Naim med dagens konkurrenter.

    Kritikken er følgelig høyst berettiget ift klassiske eldre Naim-apparater No, og det du skriver er vel mer eller mindre det som har vært den gjengse kritikk blant endel siden 70-tallet; men den er heldigvis gått ut på dato for 10 år siden. Man kan med glede rapportere at når det gjelder smooth veloppløst lyd så står ikke moderne Naim-apparater tilbake for noen.

    De er i motsetning til hva Duke måtte tro også viden kjent for sine helt eiendommelige kvaliteter hva bassgjengivelse med "vanskelige" høyttalere angår. En bass som du sier som nesten minner om PA-bass iallefall i impact og medrivende rytmisk driv. Som jeg tidligere sa, en kraftopplevelse man er totalt uforberedt på. Mye av disse egenskapene forklarer Naim selv med fordelene ved ikke å bruke parallelle transistorer, men heller en svær en for hver fase pr kanal. Naim bruker idag sin egen 007-transistor, i utgangspunktet utviklet sammen med et UK transistorfirma for bruk i NAP500 for 10 år siden.
    Jeg har selv latt meg begeistre hinsides det meste jeg har hørt av hifi nettopp av disse apparatene i kombinasjon med 801D og 802D, i tillegg til at jeg selv bruker de med fortryllende gode resultater på en ikke mindre highend høyttaler her hjemme; og jeg er enig med baluba i at slike apparater hører naturlig hjemme øverst på aktuell-lista til slike høttalere.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Vedr beroligende informasjon:

    Selger har sendt utfyllende beskrivelse om hvordan høyttalerne skal pakkes ut uten å skade utstyret etc. Feks skal de ALDRI legges ned, det kan forårsake store skader.

    Vel, dette er noe en svindler ikke ville gjort. Dette blir bra, tipper de ankommer min residens neste uke ;D
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    (Fin oppklaring der, Vidar P).
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    håper høytalerene dine kommer uskadet frem til stua. Med den forhåndsreklamen bør du ha minst et kamera klart ;D
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Tjae jeg har som sagt ikke hørt Naim. Har dog dårlige erfaringer med bare et sæt transistorer da det sædvanligvis fører til manglende kontrol over svære belastninger.
    Har hørt det på Diy forstærkere og f.eks. Holfi. Kanskje mange tager denne oppustede bas fra forstærkere uden kontrol som det modsatte det har jeg da tidligere været udsat for.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    jasoneckhoff skrev:
    Vedr beroligende informasjon:

    Selger har sendt utfyllende beskrivelse om hvordan høyttalerne skal pakkes ut uten å skade utstyret etc. Feks skal de ALDRI legges ned, det kan forårsake store skader.

    Vel, dette er noe en svindler ikke ville gjort. Dette blir bra, tipper de ankommer min residens neste uke ;D
    Nå, det høres ut som noe en svindler kunne funnet på i mine ører, hvorfor ikke?. Men, jeg krysser fingre og lem og håper på at 2010 blir et godt B&W år for deg, Jason :D
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Brasse skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Vedr beroligende informasjon:

    Selger har sendt utfyllende beskrivelse om hvordan høyttalerne skal pakkes ut uten å skade utstyret etc. Feks skal de ALDRI legges ned, det kan forårsake store skader.

    Vel, dette er noe en svindler ikke ville gjort. Dette blir bra, tipper de ankommer min residens neste uke ;D
    Nå, det høres ut som noe en svindler kunne funnet på i mine ører, hvorfor ikke?. Men, jeg krysser fingre og lem og håper på at 2010 blir et godt B&W år for deg, Jason :D
    Jeg håper inderlig at selger er ærlig. Min erfaring med svindlere er imidlertid at de er de hyggeligste og mest positive mennesker du kan tenke deg. Men det blir bare prat og ingen ting skjer, og til slutt så hører du ikke mer.

    Håper det blir et godt nyttår, med skikkelig godlyd!
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    På nerds.dk kører det en anden svindelsag angående gamle Sonus Stradivari solgt som nye.
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Nå vet vi heldigvis ikke at dette er en svindelsak. Forhåpentlig så får dette en lykkelig utgang.
     
    B

    BTS

    Gjest
    Diy Duke skrev:
    På nerds.dk kører det en anden svindelsag angående gamle Sonus Stradivari solgt som nye.
    Uff, detta är mina gamla Strad.... :-\

    Sorry för OT
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Birdman skrev:
    Nå vet vi heldigvis ikke at dette er en svindelsak. Forhåpentlig så får dette en lykkelig utgang.
    Det ville være klogt af MJ nu da sagen er blevet offentlig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.863
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Diy Duke skrev:
    BTS skrev:
    Diy Duke skrev:
    På nerds.dk kører det en anden svindelsag angående gamle Sonus Stradivari solgt som nye.
    Uff, detta är mina gamla Strad.... :-\

    Sorry för OT
    Kanskje du vil forklare hvorfor du solgte dem ?
    Ser du på tråden "der ingen kunne tru at noken kunne bu " så ser du hvorfor han erstattet de!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dr.No skrev:
    (Fin oppklaring der, Vidar P).
    Helt enig, doktor. Jeg har siklet på Naim siden olive, men tror jeg ville trives enda bedre med black etter det jeg leser her. Den forsterkeren som utgjør min eneste skikkelige opplevelse var nok olive, og den låt flott i kombinasjon med noen små klassiske briter (husker ikke hvilke), med en musikalitet som var nesten uovertruffen i forhold til det meste jeg hadde hørt til da.

    Mitt forslag om å gå for Naim her bygger på det jeg har lest i Naim-tråden og ellers på nettet i senere tid. Og det er helt klart for meg at en høyttaler med effektivitet på 90 db/w/m har andre krav enn watt for å spille høyt, og da må Naims filosofi med begrenset wattstyrke og hauger av kraft i bunn være riktig resept. Og som sagt er det et område Naim scorer stort på. Og høyttalere som er populære i studio kan tjene mye på en mer levende og musikalsk forsterker enn f.eks. DP. Det har alltid vært Naims styrke, og jeg antar at nyere egenskaper som mer oppløst og hifi-riktig smooth diskant ikke rokker ved det.

    Jeg er også litt kritisk til Adyton. Jeg har selv erfaring med Adyton til studiobruk (gamle Hindu Lyd i Krydderen hvis noen her husker så langt tilbake i Bergens-historien). Der ble de brukt som forsterkere til JBL studiomonitorer. Fint å mikse på, men ikke særlig vakkert hjemme. Med mer hifi-orienterte høyttalere vil de sikkert være helt flotte, og jeg har faktisk hørt dem spille meget godt på noen gamle Mission. Men når eieren av Hindu foretrakk en langt rimeligere kraftforsterker fra NAD til å drive sine Epos 11 i hjemmet så forteller det meg at han ikke ønsket den lyden i stuen. For han hadde en ekstra Adyton som bare stod i en krok hvis jeg ikke husker feil. Og det er jo fullt mulig.

    Det som er premisset for at jeg slenger meg på naimistene her skyldes at jeg vet at Naim står for det motsatte, og det er slikt som skal til for å gjøre "korrekte" høyttalere til musikalske høyttalere. Det samme er jo også vanlig med studiomonitorer fra Tannoy. De som trekker slik inn i vanlige stuer bruker som oftest rør, og sikkert Naim også mtp at det merket på en måte er transistoralternativet til rør. Tenkt langt fremover, og da finner du ut at du kommer til å trives lenger med en lyd som engasjerer deg og som har høy luftgitarfaktor (ala Sillesens tankegang). Alle forsøk på å skape noe som er helt korrekt fører til en trang til å bytte, og vil etter en viss tid slite deg litt ut. Og det er nesten alltid mulig å få lyden enda mer korrekt, og da ender man med å ønske seg stjernene på himmelvelvingen. Velger du en mer musikalsk tilnærming så har du valgt en filosofi som vil være mer endelig, og en filosofi som du blir mer glad i. Er det for klinisk så ender du opp med en lyd som alltid kan bli bedre, men med lyd som har karakter så kan du lett føle at det ikke finnes noe bedre for deg. Jeg har nemlig en følelse av at du er en musikkelsker som har tenkt å gjøre en investering for livet. For det jo det du signalisere med å ta den helt ut ved kjøp av høyttalere.

    Fortsatt lykke til. Jeg krysser fingrene, men tror også som deg at dette går bra. Det er ingen grunn til å skape paranoia enda, men er høyttalerne kommet til Oslo for klarering så burde du få kontakt med befrakter ganske raskt. Skjer det ikke noe innen tirsdag ville jeg begynt å sjekke opp med selskapet som har fraktet høyttalerne. Normalt skulle selger ha gitt deg et sporingsnummer hvis det er brukt en av de vanlige selskapene som UPS, men det kan også ha blitt brukt mindre selskaper som ikke har slike avanserte rutiner. Men etter tirsdag ville jeg stilt spørsmål til selger om sporingsnummer eller telefonnummer til fraktselskapet. Siden det har vært mange helligdager så er det ikke usannsynlig at pakken venter på deg i tigerstaden nå, og at den ikke har kommet seg videre på grunn av det.

    Du holder oss daglig orientert om utviklingen tipper jeg. Det er jo hyggelig for oss også å ha deg hengende rundt, for du viser en nysgjerrighet og åpenhet som gjør deg til et medlem jeg håper vi får se mer til i fremtiden. Og skulle du finne vårt fellesskap artig å være en del av så må du ikke bare holde deg i vennetrådene for B&W og evt. Naim. Det er også gøy å diskutere andre alternativer enn ens egne, slik som denne diskusjonen her.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Takk for den Baluba. Og ja, jeg merker jo selv at interessen stiger bare ved å følge med på det dere alle skriver på denne tråden. Det er jo en flott kollegial tone (stort sett :)) som inspirerer til videre engasjement...

    Tipper også at når jeg får utstyret på plass så vil interessen for forbedringer ikke bli mindre...

    Jeg ser hva som skrives om Naim. Men den serien med 500, 300 og 250 som selger hadde og som jeg kan kjøpe, hvilken er det, ikke black da? Samt at den ikke hadde nok kraft til mine?

    Om jeg forstår dere rett skal jeg holde meg til relativt ferske Naim produkter om det blir aktuelt? Hvem forhandler Naim her til lands og hvilket oppsett burde jeg se på om jeg vil ha primært musikk men også surround i et 5.1 oppsett...

    PS: klart jeg sender bilde når herlighetene ankommer. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Jeg ser hva som skrives om Naim. Men den serien med 500, 300 og 250 som selger hadde og som jeg kan kjøpe, hvilken er det, ikke black da? Samt at den ikke hadde nok kraft til mine?
    Alle Naim-apparater som har vært solgt de siste 10 år er "black".

    Glem tanker om at det ikke er nok kraft; kraft er i min bok ikke det samme som maksimalt antall watt; driveevne, lydkvalitet og musikalsk tilfredsstillelse kan ikke uten videre leses ut ifra watt-oppgivelser. Alle NAP'er i Reference-serien vil drive dine B&W til øredøvende volumer uten å blunke.

    For å ta et eksempel midt i så har NAP300 en psu med en 1440VA trafo, og ultrakvikk risetime. Så det er ikke et tema engang... du bør heller bekymre deg for å bytte sikringer i skapet til treg type, evt C-automat, med forsterkere som suger så mye strøm. Det er faktisk ikke tull engang; min B-automat er hakket for kvikk for strømburst'ene ved oppstart av NAP300 her i huset selv på en egen dedikert 16A kurs, og jeg ønsker meg en C-automat.

    Her er prislista fra Kontrapunkt om det skulle være av interesse;

    http://www.kontrapunkt.no/priser/Naim.pdf
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor har du det fra at jeg er så rik? Kanskje var jeg det før jeg var dum nok til å blåse alle pengene på hifi og musikk, men en krone brukes som kjent bare en gang. Se hvor jeg har endt idag... en fattig faen som må ta til takke med utrangerte innspillinger på billigsalg. Sjekk f.eks denne tråden min, hvor de siste innlegg på side 30 er fra idag faktisk;

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=21027.0

    ...mens man håper på en ny oppgang i bransjen min så kan man bare oppmuntre til å fyre opp enda en Prince Mild etter McDonalds-burgeren(e), og gjøre det til årets nyttårsforsett at trim er avlegs.
     

    smaj

    Fersking
    Ble medlem
    20.08.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hej
    Vil bare sige .. pas nu på med at købe high end udstyr FOR billigt i uk. Der er rigtig mange svindlere der. Håber selvsagt at du ikke bliver snydt men har gjordt en god handel.
    Med hensyn til udstyr til B&W 800d vil jeg anbefale at du kigger på Chord electronics. De har rigtig god synergi med B&W = et godt makkerskab . Brug dertil MIT kabler så tror jeg du bliver nøjd!!!
    Har også prøvet Merk Levinson no 334 på mine( dog 802N) men jeg var ikke helt tilfreds med den combo
    held og lykke med det hele
    mvh
    smaj
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra min tid som skikkelig hifi-freak på midten av åttitallet var det få rike i min omkrets. De fleste var alminnelige snekkere, elektrikere og øvrige blue collar-arbeidere. Selv om de hadde hifi av høy karat kjørte de rundt i relativt gamle Opel Ascona-er og lignende biler, og bodde i enkle eneboliger eller rekkehus. Vi har svært få høyblokker der jeg er fra. Det er altså ingen grunn til å anta at de som bruker Naim er rikere enn folk flest, de bare prioriterer annerledes. Noen er så heldige at de har arvet et hus, og slipper unna med rimeligere boligutgifter, men det har ikke vært så mange rikinger i min omkrets med musikk og hifi som hobby. Selv er jeg overhodet ikke rik, langt ifra.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Til dere som er enig i at NAIM er det ultimate innenfor rimelighetens grenser. Hvordan bedømmer dere oppsettet med:

    NAIM 500 (til 800D)
    NAIM 300 (til center speaker HTM2D)
    NAIM 250 (til bakhøyttalere, kanskje B&W 804s)

    Og hvor mye skal jeg betale for et slikt oppsett, brukt i så fall?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Til dere som er enig i at NAIM er det ultimate innenfor rimelighetens grenser. Hvordan bedømmer dere oppsettet med:

    NAIM 500 (til 800D)
    NAIM 300 (til center speaker HTM2D)
    NAIM 250 (til bakhøyttalere, kanskje B&W 804s)

    Og hvor mye skal jeg betale for et slikt oppsett, brukt i så fall?
    Det blir dyrere enn det ser ut for dessverre, fordi man skal også ha matchende preamper for å få en forsterker som låter som den skal; dvs som flg;

    (NAC=Naim Audio Control, NAP=Naim Audio Power, disse må sees på som komplette forsterkersett)

    NAC282 til NAP250
    NAC252 til NAP300
    NAC552 til NAP500

    I tillegg skal man selvsagt ha en kilde på tilsvarende nivå for å få utbytte av investeringene i forsterkeri. Så får du vel se etter i egen pengebok om det er av interesse med Naim; alle de over vil passe glimrende med en passende kilde, og for hvert nivå får man et bedre resultat. Enkelt.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    hmm, men i et surround oppsett, hva med å erstatte disse NAIM preamp'ene med én bra surround prosessor som er bra til musikk og surround?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Beats me. Jeg har forholdt meg til et stereopar 800D. Skal du ha surround, så se bort ifra innleggene mine. Det har jeg null erfaring med. Eneste jeg vet er at Naim også har slike prosessorer, i likhet med andre kredible firma så som f.eks Meridian.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Ja, musikk er altså by far det desidert viktigste for meg.

    Men med et dedikert lydrom ønsker jeg også bra filmlyd selv om det får komme som andre prio.

    Spm er om jeg kan få i pose og sekk. Selger av mine 800D har jo selv brukt dette i et surround oppsett med en meridian prosessor. Men den er gammel og det har skjedd mye på denne fronten...
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Jeg ser hva som skrives om Naim. Men den serien med 500, 300 og 250 som selger hadde og som jeg kan kjøpe, hvilken er det, ikke black da? Samt at den ikke hadde nok kraft til mine?
    Alle Naim-apparater som har vært solgt de siste 10 år er "black".

    Glem tanker om at det ikke er nok kraft; kraft er i min bok ikke det samme som maksimalt antall watt; driveevne, lydkvalitet og musikalsk tilfredsstillelse kan ikke uten videre leses ut ifra watt-oppgivelser. Alle NAP'er i Reference-serien vil drive dine B&W til øredøvende volumer uten å blunke.

    For å ta et eksempel midt i så har NAP300 en psu med en 1440VA trafo, og ultrakvikk risetime. Så det er ikke et tema engang... du bør heller bekymre deg for å bytte sikringer i skapet til treg type, evt C-automat, med forsterkere som suger så mye strøm. Det er faktisk ikke tull engang; min B-automat er hakket for kvikk for strømburst'ene ved oppstart av NAP300 her i huset selv på en egen dedikert 16A kurs, og jeg ønsker meg en C-automat.

    Her er prislista fra Kontrapunkt om det skulle være av interesse;

    http://www.kontrapunkt.no/priser/Naim.pdf
    Du har ret i at Naim har en force i den kraftige strømforsyning især trafoens størrelse. Derfor mener jeg stadig at transistorerne ikke kan formidle dette videre når et sæt alene skal tvinges til at klare opgaven.
    Nu kommer jeg med et spørgsmål der afslører min uvidenhed med hensyn til Naim.
    Hvordan forholder Naim sig til modkobling?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Naim NAP 500 koster jo penger, og er den største effektforsterkeren til Naim. Det vil jeg regne som en helgardering for deg. Har du pengene så går du for den forsterkeren, men jeg tror du kunne klart deg lenge med NAP 300 i og med at du fortsatt er klart over grensen for hva høyttalerne dine trenger av krefter. Det er nesten litt overkill å bruke den til senter, og NAP V145 burde være nok til det bruket. Jeg regner med at du ikke skal bruke en tredje 800D til den bruken. Så kan du supplere med NAP 200 eller 250 til bakkanalene.

    For jeg regner med at du da hadde tenkt å bruke en vanlig surround-receiver som pre. Det er en dårlig ide å bruke så enormt mye penger på effekttrinn og så følge opp med definitivt konsumentutstyr som kilde for disse forsterkerne. Bruk heller overskuddet til å kjøpe AV2 flerkanal-preamp og en ekstra god dekoder til surroundoppsettet. Har du mer til overs kan du kjøpe bedre PSU til alle bakkanalene og eventuelt en Naim cdp for resten av pengene i tillegg til bd-spiller til film.

    Tenk totalbudsjett. Husk nå hva vi har skrevet før. 800D er ganske effektive men tunge å drive skikkelig. Det trengs en heftig PSU, ikke 140 watt. Selv 90 watt er mer enn nok, men PSU må være heftig. Jeg synes spesielt det er sløsing å bruke en brokoblet stereoforsterker til senter når slike sjelden er spesielt vanskelige å drive. De er tross alt laget for mer normale forsterkere som den Pioneer-en du nevnte tidligere.

    Kjør løpet fullt ut, men gjør det klokt. Å bruke så mye penger på forsterker at du eventuelt ikke har råd til preamp og kilder som står i stil er ikke klokt. Du har tross alt omtrent 90.000 til overs til denslags hvis du går ned et steg fra NAP500 til 300. I tillegg kommer en besparelse på 20.000 i besparelse hvis du går fra NAP 300 til NAP V145 til senter. Til nå har jeg barbert bort 110.000 som du kan bruke til kilder, dekoder og pre. Bakkanalene kan du i og for seg beholde slik du har planlagt.

    For de 110.000 du har tilovers får du sannelig litt av en cdp, BD, surround-dekoder og pre. Det er et betydelig beløp til dette og vil avgjøre den endelige kvaliteten. Jeg vil anta at AV2 som preamp + dekoder vil gi en total lydopplevelse som er bedre enn en Pioneer med NAP500 til frontkanalene. Ordtaket "shit in - shit out" er feil her, men selve meningen er like relevant. Lyden blir aldri bedre enn sitt svakeste ledd. NAP 500 skal sannelig låte fryktelig mye bedre enn 300 for at en løsning med 500 + Pioneer skal låte like bra eller bedre enn en løsning med 300 + AV2 og dekoder. Det måtte være hvis 300 ikke klarer å drive 800D, og det tror jeg vi er enige om at den kan.

    Du skal være forsiktig med å hele tiden gå for det dyreste. Største problem med planleggingen din er at du kjøper deg nye problemer hele tiden. For å ikke ende opp med å bruke astronomiske summer må du ha det i bakhodet. Sørg for jevn kvalitet over hele linjen, ikke en dyr + rimelig løsning. Sistnevnte alternativ vil alltid være dårligere enn jevn kvalitet. Med den enorme prisforskjellen med å gå et skritt ned på effektsiden så er det nok penger til overs til nye medier som streaming også.

    Du har en liten tendens til å pøse på med mest mulig penger i et ledd av kjeden uten å tenke på neste ledd. Svakheten med å ikke tenke helhet med en gang er at sluttsummen blir astronomisk, i alle fall mye høyere enn opprinnelig planlagt. Men jeg mener at du er på rett vei nå, så fra nå gjenstår bare det å sette sammen en fornuftig kombinasjon :)

    Prislisten til Naim har du fått allerede. Der har du alt du trenger for å sette opp et opplegg med alt inkludert. De har også gode DVD-spillere, men ikke BD (blueray). Jeg venter med spenning på neste skritt som er kilder til anlegget. Følger du mitt forslag gjenstår bare valg av BD og dekoder. Og satser du ikke på streaming av musikk fra HDD anbefaler jeg deg definitivt å bruke penger på cdp også. Og på den siden bør du legge deg i området 30.000 for at den skal yte i samme klasse som resten av anlegget.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.382
    Antall liker
    6.770
    Et lite råd fra meg: glem surround først som sist.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Diy Duke skrev:
    Hvordan forholder Naim sig til modkobling?
    NAIM er push-pull klasse B og bruker store mengder av motkobling.
    Men det finnes da en egen NAIM-tråd til å diskutere dette?
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Man skrev:
    Diy Duke skrev:
    Hvordan forholder Naim sig til modkobling?
    NAIM er push-pull klasse B og bruker store mengder av motkobling.
    Men det finnes da en egen NAIM-tråd til å diskutere dette?
    Ja ! Der er også mange andre ting i denne tråd der findes egne tråder for. Det var mere for at forstå hvorfor den er så god i bassen at den kan bruges til B&W.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Apropos prosessor, kjenner noen til Meridian 861?

    Den er jo gammel,men vil kanskje kunne oppgraderes...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Takk for innspillene Baluba, har litt å tenke på :)
    Bare hyggelig, Jason. Dette er jo en ganske underholdende utfordring siden budsjettet gjør at vi kan leke litt med tanken på optimale kombinasjoner. Hva med å starte litt forsiktig å kun forholde deg til musikk i første omgang. Du kan jo kjøpe en NAP 300 med en passende preamp og en god cdp. Hvis fremtiden uansett kommer til å ende opp med dette som kjernen i et multikanaloppsett så kan du satse på en av de rimeligere preamp-ene fra Naim, slik at det blir enkelt å selge den brukt uten altfor stort tap når multikanal-preamp skal handles inn. Det er jo kraftressursene til effektforsterkeren som er den store bøygen, så det bør ikke være for stort tap i forhold til dine forventninger å gå for en ikke like kompromissløs preamp. Hvilken som er passende for deg bør nok naimistene svare på.

    Naim passer godt sammen med annet fra Naim, selv om det ikke er noen begrensning. Du kan derfor satse på en preamp av annet fabrikat, men hadde det vært meg så hadde jeg satset på Naim hele veien. Det ser jo veldig lekkert ut i et passende møbel med matchende apparater, og det er nok ingenting å vinne på å blande inn andre merker så lenge de er i samme prisklasse som den matchende Naim preamp-en.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    890
    Som en representant for mer tung amerikansk hifi kan du også vurdere Parasound. Forsterkerne i Halo serien holder høy kvalitet og er i tillegg ganske gunstig priset i forhold til andre amerikanske merker. Foroforsterkeren JC 2 koster 4000$ og monoblokkene JC 1 9000$. Som med det meste annen amerikansk hifi er besparelsene på å importere selv store. Ikke umulig å oppnå opptil 30% rabatt på disse forsterkerne nye fra forhandler i USA. Sammen med den lave dollarkursen kan du jo selv regne ut prisen for forsterkersettet selv om du må regne med noen tusen kroner i frakt.
    Forforsterkeren JC 2 har universal strømforsyningen som stilles med en bryter på baksiden, mens JC 1 relativt enkelt kan bygges om til 230v av f.eks forhandler i USA.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.231
    Antall liker
    9.091
    Torget vurderinger
    1
    Stay On-Topic og opptre korrekt i henhold til Hifisentralens regel 1.

    bjornh. moderator
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.236
    Antall liker
    1.414
    jasoneckhoff skrev:
    Apropos prosessor, kjenner noen til Meridian 861?

    Den er jo gammel,men vil kanskje kunne oppgraderes...
    Hei
    Jeg har selv 801D og Meridian 861+800. Sammen men DP A5 så spiller dette meget bra. Meridian 861 er fortsatt en av de råeste pre/pro på markedet selv om den ikke har de siste oppdateringene innen hd, enda. Hvis du vil lese deg opp på Meridian så anbefaler jeg brukerforumet til Meridian på www.meridianunplugged.com.

    Tommy
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    jasoneckhoff skrev:
    Apropos prosessor, kjenner noen til Meridian 861?

    Den er jo gammel,men vil kanskje kunne oppgraderes...
    Selvfølgelig kan 861 oppgraderes - den er helt modulbasert. :)

    For HD lyd har Meridian løst det med HD621. IMO har de den beste HD løsningen på markedet. LPCM hele veien, splitte ut videosignalet på et så tidlig tidspunkt som mulig, propriotære overføringsgrensesnitt for å slippe HDMI, FIFO buffer og Meridian apodizing filter. Snadder.

    Det eneste 861 enda ikke klarer (krever et nytt input-kort), er 7.1 lyd fra HD621. 7.1 lydspor blir downsamplet til 5.1. Men det er ingen hast - det er vel omkring 1 av 100 Blu-Ray som har 7.1 lydspor og ingen DVD-filmer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Stay On-Topic og opptre korrekt i henhold til Hifisentralens regel 1.

    bjornh. moderator
    Tiltredes. Det er på høy tid at takhøyden senkes et hakk og at modereringen skjer litt oftere. Drittslenging fører til mer drittslenging fordi folk går i skyttergravene, og det skaper bare generell utrivsel. Vær uenig på sak, men ikke påstå at noen er helt uten peiling på hifi.

    Nå begynner jeg å bli spent på når høyttalerne kommer. Håper trådstarter får kontakt med fraktselskap i løpet av dagen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn