HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    jasoneckhoff skrev:
    Er i kontakt med selger nå, han jobber med saken ;)
    Da venter vi i spenning og tror og håper vi kan glede oss på dine vegne temmlig snart ! :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.707
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem Naim selv om du ønsker deg surround. Alle Naim pre-amper av nyere dato har av-inngang som kan designeres som en ren pass-through, slik at du kan styre volumet på frontene med AV-receiver når du ser film. Sørg bare for at du ikke på noen måte blander AV-receiveren inn i signalveien når du spiller musikk.

B&W 800D er ikke på langt nær så effekthungrige som tidligere modeller B&W, så du må se etter kvalitet fremfor kvantitet i denne sammenhengen. Altså stikk i strid med den jukseverdnen receiverne lever i. Jeg skal ellers tilstå at jeg liker lyden av Naim NAP 250 bedre ennn NAP 300 (selv om Naimistene sier det er "feil"!), når de mates av samme pre (NAC 282 for å være spesifikk), synes da 250'n låter litt rausere og mer romantisk enn 300'n.

Sjekk også gjerne ut Musical Innovation's siste klasse A-forsterker eller Doxa 73, klin til med en pre fra øverste hylle, og du har fått utrolig kvalitet for relativt betalbare summer. Lykke til!

Mvh
    Håkon Rognlien

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det kan jo aldri være feil å ha sine egne preferanser, Haakon_Rognlien. Begge er vel glimrende forsterkere og noe av det ypperste man kan få, i manges ører. Men, skulle jeg tippe litt, ville jeg anta at litt av årsakene til det du synes her kan skyldes at forsterkeren 282/250 er vesentlig mer i balanse enn 282/300, når 300 er ment å jobbe med 252? Har du eventuelt testet det samme med 252 og sett om 300 er annerledes da? Jeg har ikke gjort det altså, ikke misforstå, men ville som sagt tro at noe av forklaringen ligger der.

Når det er sagt: jeg er veldig glad i den frodige klangen som Olive 250 har, og jeg skjønner godt hvorfor folk heller mot denne også i black. 300 har jeg ikke hørt, men trodde den bød på det samme og mye mer.

Haakon_Rognlien skrev:
    Jeg skal ellers tilstå at jeg liker lyden av Naim NAP 250 bedre ennn NAP 300 (selv om Naimistene sier det er "feil"!), når de mates av samme pre (NAC 282 for å være spesifikk), synes da 250'n låter litt rausere og mer romantisk enn 300'n.
    Mvh
    Håkon Rognlien

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Haakon_Rognlien skrev:
    Ikke glem Naim selv om du ønsker deg surround. Alle Naim pre-amper av nyere dato har av-inngang som kan designeres som en ren pass-through, slik at du kan styre volumet på frontene med AV-receiver når du ser film. Sørg bare for at du ikke på noen måte blander AV-receiveren inn i signalveien når du spiller musikk.
    Naim har en multikanal preamp som heter AV2. Dermed er det bare å skifte ut preamp og bygge ut med flere effektforsterkere. Ingen vits i å overdrive den delen av anlegget på effektsiden.

Hva med å starte med NAP 300 og bruke AV2 som tokanals preamp? Den er rimelig til Naim å være og bør også fungere godt lydmessig sammen med en vanlig effektforsterker, selv om du i starten ikke har kringlyd. En fremtidsrettet løsning som sikkert låter bra. Da er det bare å utvide med flere effektforsterkere og en prosessor i etterkant.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.707
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Det kan jo aldri være feil å ha sine egne preferanser, Haakon_Rognlien. Begge er vel glimrende forsterkere og noe av det ypperste man kan få, i manges ører. Men, skulle jeg tippe litt, ville jeg anta at litt av årsakene til det du synes her kan skyldes at forsterkeren 282/250 er vesentlig mer i balanse enn 282/300, når 300 er ment å jobbe med 252? Har du eventuelt testet det samme med 252 og sett om 300 er annerledes da? Jeg har ikke gjort det altså, ikke misforstå, men ville som sagt tro at noe av forklaringen ligger der.

Når det er sagt: jeg er veldig glad i den frodige klangen som Olive 250 har, og jeg skjønner godt hvorfor folk heller mot denne også i black. 300 har jeg ikke hørt, men trodde den bød på det samme og mye mer.

Haakon_Rognlien skrev:
    Jeg skal ellers tilstå at jeg liker lyden av Naim NAP 250 bedre ennn NAP 300 (selv om Naimistene sier det er "feil"!), når de mates av samme pre (NAC 282 for å være spesifikk), synes da 250'n låter litt rausere og mer romantisk enn 300'n.
    Mvh
    Håkon Rognlien
    Pinlig bommert, der, altså.... :-[ Det var nemlig 252, det dreide seg om.
    Vi hadde en fin dag hos Ljudtema i Gøteborg, der vi arbeidet oss oppover i stortimentet. Jeg blandet i hukommelsen og mente at høyere nr = høyere kvalitet, men du har rett, sånn var det ikke... For når det gjaldt overgang fra 282 til 252 opplevde jeg spranget som nesten formidabelt, mens neste skifte fra 250 til 300 måtte vi gå en del runder om. Til slutt måtte jeg rett og slett late som om jeg hørte det samme som dem! :) Ingen tvil om at 300'n har bedre presisjon, det er bare det at jeg synes den låter mer "blodfattig" enn 250'n.

Mvh
    Håkon Rognlien

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    baluba skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Naim har en multikanal preamp som heter AV2. Dermed er det bare å skifte ut preamp og bygge ut med flere effektforsterkere. Ingen vits i å overdrive den delen av anlegget på effektsiden.

Hva med å starte med NAP 300 og bruke AV2 som tokanals preamp? Den er rimelig til Naim å være og bør også fungere godt lydmessig sammen med en vanlig effektforsterker, selv om du i starten ikke har kringlyd. En fremtidsrettet løsning som sikkert låter bra. Da er det bare å utvide med flere effektforsterkere og en prosessor i etterkant.
    AV2 er neppe noe fremtidsrettet løsning. Så langt jeg kan se støtter den kun DTS/Dolby Digital, og arkitekturen ser ikke ut til å åpne for noen større oppgraderinger. Som prosessor ville ha sett etter noe annet. Hvordan Naim effektforsterkere matcher B&W 800-serie kjenner jeg ikke til, men dette kan like fint kombineres med en prosessor av annet merke.

Om budsjettet er stort ville jeg ha valgt en Meridian 861 + Meridian HD621. Alternativt er Meridian G serie m/HD621 et rimeligere alternativ (men G-serien er ikke modulbasert). Tact sin helt nye prosessor kan også være et alternativ - i allefall om man ønsker skikkelig romkorreksjon. Men enkelte som har testet begge hevder at 2-kanals lyd ikke er helt der oppe med Meridian, og de virker ikke å være like "ferdige" som produkt. Cary sin prosessor er også veldig bra lydmessig, og koster langt mindre enn både Meridian og Tact sine alternativ. Så har man også noen prosessorer fra Denon, Marantz og Onkyo - noen dyre, noen billige. Jeg tror faktisk ikke disse er så ille under 2-kanals lytting. Mulig Kal Rubinson (Stereophile) har testet noen av de produktene.

Det beste er selvfølgelig om man har muligheten til å låne med seg noen alternativer hjem. Egne erfaringer er undervurdert.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser anledningen til å oppfatte forskjellene mellom 250 og 300 som Rognlien, men jeg er reservert til hvor allmennt gyldig det egentlig er. Riktignok låter 250 noe "feitere" enn 300, hvorvidt det oppleves som en fordel eller ulempe er nok systemavhengig; men det er bare å scanne såvidt over overflaten av forskjellene imo.

Som eier av både 250 og 300 så synes jeg de musikalske kvalitetene i 300 er veldig mye mer nyansert enn hos 250; det er imo over tid veldig åpenbart at det er en langt rikere forsterker, med langt mer åpenhet og nyanser av den sorten som gjør at et innspilt instrument minner ennå mer om et ekte instrument.

Så er det noe med kildene; selv synes jeg at Naims rikeste kilder som CDS3 låter veldig bra med 252/300 og 552/300, men bruker man en av de "slankere" kildene som CDX2 eller liknende så vil man kunne oppleve bedre balanse sammen med 282/250. Og så var det dette med høyttalere... og smak, og det ene med det andre. En sammensatt sak altså, men i mitt sinn ingen tvil om at begge er kjempegode forsterkere, og låter det ikke bra så er det noe annet som er galt..

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Hei dere, prøver meg igjen:

om jeg velger å kjøpe alle NAIM'ene, dvs 500, 300 og 250. Hvor mye synes ekspertene at dette skal være verdt på bruktmarkedet?

Vil vite det så jeg ikke ev betaler for mye...

Ikke det at jeg endelig har bestemt meg for dette oppsettet, men det er fristende...

J

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    296
    Sted
    Tranby
    Pioneer Susano LX-90 har vært nevnt.
    Er den helt ute av vurderingen ?
    Skal man ha surround, bør vel denne prøves.
    Det er den eneste enheten jeg vet om som har romkorreksjon, støtter alle formater av høyoppløst lyd (DTS-HD-MA, DVD-A, SA-CD, PCM, DD True HD osv), den har både HDMI og i-Link inngang. De to siste har også støtte for flytkontroll som begrenser jitter. Det har vært anført at å kjøpe en slik forsterker er å bruke forholdsvis mye penger på funksjoner man ikke bruker. Det man glemmer, er at man da ikke trenger å bruke mye penger på driverk. Man sparer da inn endel av den høye prisen.
    Man får dekodet alle lydformater via førsteklasses dac'er inne i forsterker. Man slipper dermed også dyre signalkabler i første omgang.
    En LX-90 kan bygges ut med større effektforsterkere etter ønske. Det er naturlig da en 800D er bygget for å spille høyt med høy kvalitet i store rom. I et rom på kun 35 kvm er det også bra å kunne trå til med rom korreksjon ved behov, særlig når man benytter ht som går så dypt som 800D.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har fortsatt på det gode arbeidet bjornh begynte på og bl.a. splittet deler av denne tråden slik at vi nå har en egen tråd kalt Om innspilling av musikk i studio hvor den diskusjonen kan få leve videre.

Mbare - moderator

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Må vel regne med 60% av nypris, vil jeg tro.
    Enig i det, brukte eksemplarer av disse apparatene vil normalt gå for rundt 60% av nypris, en god del høyere da enn apparater fra mange andre produsenter. Er man usedvanlig heldig så noe under 60% hvis apparatet er endel år gammelt.
    Noe av årsaken til vedvarende høy bruktpris er varig etterspørsel etter brukte, også pga ekstraordinært lange serviceintervaller og levetid.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært morsomt å teste Pioneer Susano LX-90 mot et dyrt Naim sett med samme kilde. Jeg er ikke sikker på resultatet.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    baluba skrev:
    bjornh skrev:
    Stay On-Topic og opptre korrekt i henhold til Hifisentralens regel 1.

bjornh. moderator
    Tiltredes. Det er på høy tid at takhøyden senkes et hakk og at modereringen skjer litt oftere. Drittslenging fører til mer drittslenging fordi folk går i skyttergravene, og det skaper bare generell utrivsel. Vær uenig på sak, men ikke påstå at noen er helt uten peiling på hifi.

Nå begynner jeg å bli spent på når høyttalerne kommer. Håper trådstarter får kontakt med fraktselskap i løpet av dagen.
    Sorry havde fået lidt for meget øl og opsamlet irritation. :-[ :-[ ::)
    Synes dog stadig det er langt ude at anbefale 50 W til de højttalere.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    orso skrev:
    Det hadde vært morsomt å teste Pioneer Susano LX-90 mot et dyrt Naim sett med samme kilde. Jeg er ikke sikker på resultatet.
    Det er jeg !

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.707
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Jeg ser anledningen til å oppfatte forskjellene mellom 250 og 300 som Rognlien, men jeg er reservert til hvor allmennt gyldig det egentlig er. Riktignok låter 250 noe "feitere" enn 300, hvorvidt det oppleves som en fordel eller ulempe er nok systemavhengig; men det er bare å scanne såvidt over overflaten av forskjellene imo.
    Viktig presisjon, dette, Vidar, mine helt subjektive "smaksopplevelser" av disse to effekttrinn over høyttalere fra Audiovector er så absolutt ingen sannhet. :) Dette med økt presisjon i hifi-utstyr er ofte tveegget, men mulighetene er og blir større med mer finslipt utstyr, som du korrekt påpeker.

Mvh
    Håkon Rognlien

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Pioneer LX-90 har jeg fått demonstrert av Pioneer i Tyskland, da på deres egne TAD/Pioneer toppmodeller.

De spilte riktignok ikke akkurat på volum som ga varige hørselskader, men det låt kvalitetsmessig overbevisende det. Jeg fikk også en kort demo på romkorreksjonen til den samme forsterkeren hos en kar i Norge, og den gjorde mye bra i hans oppsett. Eieren skrøt også veldig av videoprosessoren i LX-90, men bilde har Pioneer alltid vært gode på.

Men hvordan LX-90 matcher 800D vet jeg ikke, ei heller om det er nok effekt for å holde stålkontroll på 800D ved dynamiske innspillinger, volumkontrollen på 0 og en del EQ. Men der holder nok neppe en 50-100W heller, uansett navn det måtte stå på esken den kom i.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    HåkonN skrev:
    Pioneer LX-90 har jeg fått demonstrert av Pioneer i Tyskland, da på deres egne TAD/Pioneer toppmodeller.

De spilte riktignok ikke akkurat på volum som ga varige hørselskader, men det låt kvalitetsmessig overbevisende det. Jeg fikk også en kort demo på romkorreksjonen til den samme forsterkeren hos en kar i Norge, og den gjorde mye bra i hans oppsett. Eieren skrøt også veldig av videoprosessoren i LX-90, men bilde har Pioneer alltid vært gode på.

Men hvordan LX-90 matcher 800D vet jeg ikke, ei heller om det er nok effekt for å holde stålkontroll på 800D ved dynamiske innspillinger, volumkontrollen på 0 og en del EQ. Men der holder nok neppe en 50-100W heller, uansett navn det måtte stå på esken den kom i.
    Hvad bestod resten af udstyret ved demonstrationen af ? Rimeligt vigtigt for at forstå hvorfor den subjektivt klarede sig godt.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Diy Duke skrev:
    HåkonN skrev:

Hvad bestod resten af udstyret ved demonstrationen af ? Rimeligt vigtigt for at forstå hvorfor den subjektivt klarede sig godt.

Den første demonstrasjonen med LX-90 bestod av Pioneer/TAD S-1EX-W, og et Pioneer BD-drivverk (se bilde). Tipper pris på rundt 150-170k veil. Lite rom (10-15kvm), 2m lyttavstand med høyttalere vinklet i en likesidet trekant. Ukjente kabler (se bilde). Jeg syntes resulatet var bra med tanke på (og med forbehold om) at det var en messedemo, og Pioneers primære fokus her nok var multikanals lyd. Demoen overbeviste meg i allefall om en forsterker med ambisjoner. Bra dynamikk, fin holografi og passe detaljert uten å bli slitsomt. Egentlig ganske behagelig lyd uten noen direkte feil i lydbildet.

Den andre fikk jeg ikke nok tid til å bedømme lydkvaliteten spesielt godt, men jeg mener det var på de litt mindre Pioneer/TAD S-3EX-QL, ukjent drivverk, "typisk" ubehandlet rom/stue og i samspill med JL Audio F113. Romkorreksjonen gjorde mye for å rette opp i de aller største problemområdene i rommet, og overbeviste meg i langt større grad enn hva tidligere romkorreksjoner på receivere har gjort. Eieren hadde kun brukt det automatiske oppsettet, så det var sikkert mer å hente med litt manuelle inngrep på EQ`en.

Utover det kjenner jeg ikke forsterkeren, og aner som sagt ikke hvordan den matcher mot B&W 800D. Men den er i allefall slettes ikke dårlig, og kan ikke sammenlignes med det folk flest forbinder med billige receivere. Jeg mener den kan potensielt være en god grunnmur for et multikanals oppsett med ambisjoner, så kan man heller på et senere tidspunkt teste effektforsterkere og se hvor mye mer man kan hente ut.

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Diy Duke skrev:
    Synes dog stadig det er langt ude at anbefale 50 W til de højttalere.

Tja, hvis jeg kom hjem til noen som hadde disse høyttalerne og brukte for eksempel Zapsolute 50 eller Krell KSA50 MK1 til å drive dem med, så ville min første reaksjon være: Endelig en som vet hva han gjør! (og jeg ville gjøre meg klar til å bli grønn av misunnelse når jeg så han legge en lp på platespilleren).

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Folkens, en melding mange har ventet på:

Fikk altså den etterlengtede telefonen fra speditøren her i Oslo, og onsdag ettermiddag blir mastodontene levert. ;D ;D ;D

Det hele fortoner seg mindre og mindre som svindel. Men klart, det kan være murstein i eskene :-\

Dette blir bra 8)

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Tjae det kunne jo lyde som jeg har været lovlig rask på synsningen. Nogen gange kan det overraske. Pioneers største Blu Ray til 20000 dk.kr skuffede fælt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jasoneckhoff skrev:

Fikk altså den etterlengtede telefonen fra speditøren her i Oslo, og onsdag ettermiddag blir mastodontene levert. ;D ;D ;D

Det hele fortoner seg mindre og mindre som svindel. Men klart, det kan være murstein i eskene :-\

Dette blir bra 8)
    Gratulerer

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Så noen som hadde et sykt Krell oppsettt her, verstingene. Ble litt fristet, helt til jeg så varmeutviklingen :(

På en annen side slapp jeg å bli helt ruinert ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    jasoneckhoff skrev:

Dette blir bra 8)
    Fedt nok -- skide godt. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å høre, Jason. Og litt kjipt at jeg tok feil med V2, for jeg liker jo at ting står i stil når de kan. Men det er jo egentlig effektforsterkens egenskaper til å ikke bare drive men også spille musikk på høyttalerne. Det betyr jo ikke like mye hvilken kilde som velges, bare den er av kvalitet og passer inn i helheten lydmessig.

Jeg ser at du insisterer på NAP 500, og har du anledningen så gjør du det. Men fremdeles forstår jeg ikke helt det med å velge en stereoforsterker til midtkanalen? Hvorfor en stereoforsterker til å drive bare en kanal? Brokobling? Men 500 vil garantert låte helt fantastisk på dine 800D. Det er virkelig noe som jeg vil kalle optimal kombinasjon.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    jasoneckhoff skrev:
    Dette blir bra 8)
    Vi puster lettet ut og gleder oss på dine vegne, Jason!
    Jeg har aldri sett på maken til mot og handlingsvilje i oppgradering:
    Fra ingenting til B&W 800D og Naim NAP500 !!!
    ´Himmelstigen´ vil jeg kalle det.

Det blir party-stemning her når vi ser bildene av disse senere i uken. Håper for din skyld at du har digitalkamera klart :)

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    ;D Ja, hadde en lang prat med selger i kveld på telefon. Han er en ekstremt engasjert entusiast.

Men nå høres det ut som at jeg har bestemt meg for å gå for NAIM 500 samt 300, 250. Det som er riktig å si er vel at jeg nå sitter å vurderer dette som et mulig svært godt alternativ. Selger, som Baluba / Vidar P, går også kraftig ut med å fremheve NAIM'enes fantastiske egenskaper.

Gjør jeg dette får jeg kanskje hi fi'ens svar på Aston Martin. Raffinert og med rå styrke ved behov. Med dette i tankene er det da litt trist å gå for BMW, selv om ikke no galt med det.

Selger sier at 300 har drevet centeren godt. Jeg spurte om det blir litt overkill, men han sier at det er en bra match etc.

Men jeg har ikke bestemt meg for å bruke så mye penger på dette ennå, har et par dagers betenkningstid. ???

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jasoneckhoff skrev:
    ;D Ja, hadde en lang prat med selger i kveld på telefon. Han er en ekstremt engasjert entusiast.

Men nå høres det ut som at jeg har bestemt meg for å gå for NAIM 500 samt 300, 250. Det som er riktig å si er vel at jeg nå sitter å vurderer dette som et mulig svært godt alternativ. Selger, som Baluba / Vidar P, går også kraftig ut med å fremheve NAIM'enes fantastiske egenskaper.

Gjør jeg dette får jeg kanskje hi fi'ens svar på Aston Martin. Raffinert og med rå styrke ved behov. Med dette i tankene er det da litt trist å gå for BMW, selv om ikke no galt med det.

Selger sier at 300 har drevet centeren godt. Jeg spurte om det blir litt overkill, men han sier at det er en bra match etc.

Men jeg har ikke bestemt meg for å bruke så mye penger på dette ennå, har et par dagers betenkningstid. ???
    det blir et heftig oppsett!!!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:

Tja, hvem er jeg til å fortelle deg noe annet? Det bør jo være en glimrende match, men bør du ikke tenke på hvilken senter du skal ha før du kjøper forsterker til den? Først da vet du hva som er nødvendig. Hvordan kjører selgeren denne stereoforsterkeren på senterkanalen - brokobler han den? Eller brukes det som bi-amping siden signalet fra prosessoren er mono uansett?

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Jeg skjønner det skal brukes et allsidig beløp på elektronikk her :D
    Har akkurat bestillt selv Naim CDS3/555ps, NAC252 og NAP300 for stereo bruk.
    (har selv hatt senteren B&W HTM2D drevet av den ene kanalen på Rotel RMB1095, 5x200w) mere enn bra nok for filmen...
    Mtp at du tenker deg effektrinn NAP500,300 og 250 så vil vel denne summen passere hinsides føre du sitter med komplett hi-end i 2-kanal + 5.1.
    Om du virkelig ønsker å parre dine 800D med en NAP500 så ville jeg konsentret meg også 100% om 2-kanalslyd. Dvs at den fortjenter en NAC552 pre-amp og kilde deretter, minimum CDS3 med egnet PSU. I tilegg vil du evt. trenge Naim AV2 som prossesor + en evt. kilde til film.
    Det jeg evt. prøver å si om dette også handler om totalsum, er jo at du helt sikkert kan gradere deg ned på målet om effektrinnene.
    Tenk 2-kanal med NAC252/NAP300, koster 168.800,- mindre enn komboen NAC552/NAP500, og vil helt sikkert ta dine 800D til store lytteopplevelser.
    Jeg kjenner ikke ikke helt til bi-amp/brokobling hos Naim, men ville tro lenge at NAP200 skulle være bra nok for senter/bakkanaler (evt. NAP250 for senter)
    NAP m/eget PSU er jo laget for å opptimalisere musikk opplevelser, og vil tro at noen av de kronene her vil drukne litt i en 5.1 film opplevelse.
    Så for å leke meg ferdig her, CDS3/555PS, NAC252,NAP300 til 2-kanal, tilegg for film, AV2-prosessor(evt.annet merke), NAP250(senter),NAP200(bakanal)+ god blueray-spiller.
    Husk også Naim Fraim rack ;)
    Uansett, gratulerer med grisefine høyttalere... 8)

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Folkens,

I dag fikk jeg B&W's største sub, ASW855 i hus ;D

Sleit litt, da sub'en veier 45kg og er svær :eek:

Men det er imorgen det skjer, da kommer endelig godsakene, 800D med centeren HTM2D.

I mellomtiden tenker jeg så det knaker. Akkurat nå står det mellom disse forsterker oppsettene:

Enten:

Forsterkere i surround oppsett: NAIM 500, 300 og 250 på henholdsvis fronter, center og bakhøyttalere
    prosessor:Meridian 861 samd HD box 621

Eller:

EC NEMOS (600W) på hver frontspeaker
    EC AW 3x120-M for center + bakhøyttalere (sannsynligvis B&W 804s)
    EC 4.9 surroundprosessor for lyd
    +bildeprosessor?

Virker som de fleste her heller mot NAIM, stemmer det? Gi meg gjerne en rask vurdering på hva DU ville valgt...

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Veldig raskt og brutalt ærlig? Naim i stereo og en bil. Men det er vel for sent ;)

Det er ett eller annet som gir meg rykninger i nyrene av spranget fra å vurdere Emotiva på side to til det dyreste Naim-anlegget i byen på kort tid. Ihvertfall tanken på bruktkjøp som = utlandet som = uhørt.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Om du har tenkt å handle fra butikk så hvorfor ikke få folk til å komme hjem til deg med flere forskjellige saker så lar du det du vil ha stå igjen hjemme?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Folkens,

I dag fikk jeg B&W's største sub, ASW855 i hus ;D

Sleit litt, da sub'en veier 45kg og er svær :eek:

Men det er imorgen det skjer, da kommer endelig godsakene, 800D med centeren HTM2D.

I mellomtiden tenker jeg så det knaker. Akkurat nå står det mellom disse forsterker oppsettene:

Enten:

Forsterkere i surround oppsett: NAIM 500, 300 og 250 på henholdsvis fronter, center og bakhøyttalere
    prosessor:Meridian 861 samd HD box 621

Eller:

EC NEMOS (600W) på hver frontspeaker
    EC AW 3x120-M for center + bakhøyttalere (sannsynligvis B&W 804s)
    EC 4.9 surroundprosessor for lyd
    +bildeprosessor?

Virker som de fleste her heller mot NAIM, stemmer det? Gi meg gjerne en rask vurdering på hva DU ville valgt...
    NAP vs Nemo? Sorry, mate, men det er rått løp til fordel for Naim i musikkglede. Uansett hva Bruce Swedien måtte mene om saken. Det er i alle fall min mening, for når deg gjelder musikalitet så skal det godt gjøres å overgå Naim. EC mener jeg ikke klarer, så får gjengen i EC 4ever mene hva de vil. Ikke missforstå meg, EC er bra. Men har du først kommet så langt i det å bygge noe virkelig musikalsk foreslår jeg å følge den musikalske linjen helt ut. Det at EC er norsk er et dårlig argument, for vår norske selvfølelse er høy nok som den er.

Nemo er ikke noe dårlig valg, men jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt her.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Har noen nevnt Bryston?Har lest en del steder at det ble meget god match med B&W. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BanjoArrne skrev:
    Har noen nevnt Bryston?Har lest en del steder at det ble meget god match med B&W. :)
    Det har blitt nevnt, og ingen har vel hatt noen store motforestillinger mot det alternativet. Men selv om valget virker fornuftig nok så er premissene litt vage, for dette er nok B&Ws mest kranglevorne konstruksjon. Det som spiller nydelig på andre modeller (inkl.801) blir presset litt for langt med 800D. Den modellen krever en ekstra god PSU med store reserver, noe jeg antar Bryston har.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn