HCS
En vanlig fyr fra bygda..
Da venter vi i spenning og tror og håper vi kan glede oss på dine vegne temmlig snart !jasoneckhoff skrev:Er i kontakt med selger nå, han jobber med saken
Da venter vi i spenning og tror og håper vi kan glede oss på dine vegne temmlig snart !jasoneckhoff skrev:Er i kontakt med selger nå, han jobber med saken
Haakon_Rognlien skrev:Jeg skal ellers tilstå at jeg liker lyden av Naim NAP 250 bedre ennn NAP 300 (selv om Naimistene sier det er "feil"!), når de mates av samme pre (NAC 282 for å være spesifikk), synes da 250'n låter litt rausere og mer romantisk enn 300'n.
Mvh
Håkon Rognlien
Naim har en multikanal preamp som heter AV2. Dermed er det bare å skifte ut preamp og bygge ut med flere effektforsterkere. Ingen vits i å overdrive den delen av anlegget på effektsiden.Haakon_Rognlien skrev:Ikke glem Naim selv om du ønsker deg surround. Alle Naim pre-amper av nyere dato har av-inngang som kan designeres som en ren pass-through, slik at du kan styre volumet på frontene med AV-receiver når du ser film. Sørg bare for at du ikke på noen måte blander AV-receiveren inn i signalveien når du spiller musikk.
Pinlig bommert, der, altså.... :-[ Det var nemlig 252, det dreide seg om.MaHa skrev:Det kan jo aldri være feil å ha sine egne preferanser, Haakon_Rognlien. Begge er vel glimrende forsterkere og noe av det ypperste man kan få, i manges ører. Men, skulle jeg tippe litt, ville jeg anta at litt av årsakene til det du synes her kan skyldes at forsterkeren 282/250 er vesentlig mer i balanse enn 282/300, når 300 er ment å jobbe med 252? Har du eventuelt testet det samme med 252 og sett om 300 er annerledes da? Jeg har ikke gjort det altså, ikke misforstå, men ville som sagt tro at noe av forklaringen ligger der.
Når det er sagt: jeg er veldig glad i den frodige klangen som Olive 250 har, og jeg skjønner godt hvorfor folk heller mot denne også i black. 300 har jeg ikke hørt, men trodde den bød på det samme og mye mer.
Haakon_Rognlien skrev:Jeg skal ellers tilstå at jeg liker lyden av Naim NAP 250 bedre ennn NAP 300 (selv om Naimistene sier det er "feil"!), når de mates av samme pre (NAC 282 for å være spesifikk), synes da 250'n låter litt rausere og mer romantisk enn 300'n.
Mvh
Håkon Rognlien
AV2 er neppe noe fremtidsrettet løsning. Så langt jeg kan se støtter den kun DTS/Dolby Digital, og arkitekturen ser ikke ut til å åpne for noen større oppgraderinger. Som prosessor ville ha sett etter noe annet. Hvordan Naim effektforsterkere matcher B&W 800-serie kjenner jeg ikke til, men dette kan like fint kombineres med en prosessor av annet merke.baluba skrev:Naim har en multikanal preamp som heter AV2. Dermed er det bare å skifte ut preamp og bygge ut med flere effektforsterkere. Ingen vits i å overdrive den delen av anlegget på effektsiden.Haakon_Rognlien skrev:Ikke glem Naim selv om du ønsker deg surround. Alle Naim pre-amper av nyere dato har av-inngang som kan designeres som en ren pass-through, slik at du kan styre volumet på frontene med AV-receiver når du ser film. Sørg bare for at du ikke på noen måte blander AV-receiveren inn i signalveien når du spiller musikk.
Hva med å starte med NAP 300 og bruke AV2 som tokanals preamp? Den er rimelig til Naim å være og bør også fungere godt lydmessig sammen med en vanlig effektforsterker, selv om du i starten ikke har kringlyd. En fremtidsrettet løsning som sikkert låter bra. Da er det bare å utvide med flere effektforsterkere og en prosessor i etterkant.
Enig i det, brukte eksemplarer av disse apparatene vil normalt gå for rundt 60% av nypris, en god del høyere da enn apparater fra mange andre produsenter. Er man usedvanlig heldig så noe under 60% hvis apparatet er endel år gammelt.Brasse skrev:Må vel regne med 60% av nypris, vil jeg tro.
Sorry havde fået lidt for meget øl og opsamlet irritation. :-[ :-[ :baluba skrev:Tiltredes. Det er på høy tid at takhøyden senkes et hakk og at modereringen skjer litt oftere. Drittslenging fører til mer drittslenging fordi folk går i skyttergravene, og det skaper bare generell utrivsel. Vær uenig på sak, men ikke påstå at noen er helt uten peiling på hifi.bjornh skrev:Stay On-Topic og opptre korrekt i henhold til Hifisentralens regel 1.
bjornh. moderator
Nå begynner jeg å bli spent på når høyttalerne kommer. Håper trådstarter får kontakt med fraktselskap i løpet av dagen.
Det er jeg !orso skrev:Det hadde vært morsomt å teste Pioneer Susano LX-90 mot et dyrt Naim sett med samme kilde. Jeg er ikke sikker på resultatet.
Viktig presisjon, dette, Vidar, mine helt subjektive "smaksopplevelser" av disse to effekttrinn over høyttalere fra Audiovector er så absolutt ingen sannhet. Dette med økt presisjon i hifi-utstyr er ofte tveegget, men mulighetene er og blir større med mer finslipt utstyr, som du korrekt påpeker.Vidar P skrev:Jeg ser anledningen til å oppfatte forskjellene mellom 250 og 300 som Rognlien, men jeg er reservert til hvor allmennt gyldig det egentlig er. Riktignok låter 250 noe "feitere" enn 300, hvorvidt det oppleves som en fordel eller ulempe er nok systemavhengig; men det er bare å scanne såvidt over overflaten av forskjellene imo.
Hvad bestod resten af udstyret ved demonstrationen af ? Rimeligt vigtigt for at forstå hvorfor den subjektivt klarede sig godt.HåkonN skrev:Pioneer LX-90 har jeg fått demonstrert av Pioneer i Tyskland, da på deres egne TAD/Pioneer toppmodeller.
De spilte riktignok ikke akkurat på volum som ga varige hørselskader, men det låt kvalitetsmessig overbevisende det. Jeg fikk også en kort demo på romkorreksjonen til den samme forsterkeren hos en kar i Norge, og den gjorde mye bra i hans oppsett. Eieren skrøt også veldig av videoprosessoren i LX-90, men bilde har Pioneer alltid vært gode på.
Men hvordan LX-90 matcher 800D vet jeg ikke, ei heller om det er nok effekt for å holde stålkontroll på 800D ved dynamiske innspillinger, volumkontrollen på 0 og en del EQ. Men der holder nok neppe en 50-100W heller, uansett navn det måtte stå på esken den kom i.
Diy Duke skrev:Hvad bestod resten af udstyret ved demonstrationen af ? Rimeligt vigtigt for at forstå hvorfor den subjektivt klarede sig godt.HåkonN skrev:Pioneer LX-90 har jeg fått demonstrert av Pioneer i Tyskland, da på deres egne TAD/Pioneer toppmodeller.
De spilte riktignok ikke akkurat på volum som ga varige hørselskader, men det låt kvalitetsmessig overbevisende det. Jeg fikk også en kort demo på romkorreksjonen til den samme forsterkeren hos en kar i Norge, og den gjorde mye bra i hans oppsett. Eieren skrøt også veldig av videoprosessoren i LX-90, men bilde har Pioneer alltid vært gode på.
Men hvordan LX-90 matcher 800D vet jeg ikke, ei heller om det er nok effekt for å holde stålkontroll på 800D ved dynamiske innspillinger, volumkontrollen på 0 og en del EQ. Men der holder nok neppe en 50-100W heller, uansett navn det måtte stå på esken den kom i.
Diy Duke skrev:Synes dog stadig det er langt ude at anbefale 50 W til de højttalere.
Gratulererjasoneckhoff skrev:Folkens, en melding mange har ventet på:
Fikk altså den etterlengtede telefonen fra speditøren her i Oslo, og onsdag ettermiddag blir mastodontene levert. ;D ;D ;D
Det hele fortoner seg mindre og mindre som svindel. Men klart, det kan være murstein i eskene :-\
Dette blir bra 8)
Fedt nok -- skide godt.jasoneckhoff skrev:Folkens, en melding mange har ventet på:
Fikk altså den etterlengtede telefonen fra speditøren her i Oslo, og onsdag ettermiddag blir mastodontene levert. ;D ;D ;D
Det hele fortoner seg mindre og mindre som svindel. Men klart, det kan være murstein i eskene :-\
Dette blir bra 8)
Vi puster lettet ut og gleder oss på dine vegne, Jason!jasoneckhoff skrev:Folkens, en melding mange har ventet på:
Dette blir bra 8)
det blir et heftig oppsett!!!jasoneckhoff skrev:;D Ja, hadde en lang prat med selger i kveld på telefon. Han er en ekstremt engasjert entusiast.
Men nå høres det ut som at jeg har bestemt meg for å gå for NAIM 500 samt 300, 250. Det som er riktig å si er vel at jeg nå sitter å vurderer dette som et mulig svært godt alternativ. Selger, som Baluba / Vidar P, går også kraftig ut med å fremheve NAIM'enes fantastiske egenskaper.
Gjør jeg dette får jeg kanskje hi fi'ens svar på Aston Martin. Raffinert og med rå styrke ved behov. Med dette i tankene er det da litt trist å gå for BMW, selv om ikke no galt med det.
Selger sier at 300 har drevet centeren godt. Jeg spurte om det blir litt overkill, men han sier at det er en bra match etc.
Men jeg har ikke bestemt meg for å bruke så mye penger på dette ennå, har et par dagers betenkningstid. ???
Tja, hvem er jeg til å fortelle deg noe annet? Det bør jo være en glimrende match, men bør du ikke tenke på hvilken senter du skal ha før du kjøper forsterker til den? Først da vet du hva som er nødvendig. Hvordan kjører selgeren denne stereoforsterkeren på senterkanalen - brokobler han den? Eller brukes det som bi-amping siden signalet fra prosessoren er mono uansett?jasoneckhoff skrev:;D Ja, hadde en lang prat med selger i kveld på telefon. Han er en ekstremt engasjert entusiast.
Men nå høres det ut som at jeg har bestemt meg for å gå for NAIM 500 samt 300, 250. Det som er riktig å si er vel at jeg nå sitter å vurderer dette som et mulig svært godt alternativ. Selger, som Baluba / Vidar P, går også kraftig ut med å fremheve NAIM'enes fantastiske egenskaper.
Gjør jeg dette får jeg kanskje hi fi'ens svar på Aston Martin. Raffinert og med rå styrke ved behov. Med dette i tankene er det da litt trist å gå for BMW, selv om ikke no galt med det.
Selger sier at 300 har drevet centeren godt. Jeg spurte om det blir litt overkill, men han sier at det er en bra match etc.
Men jeg har ikke bestemt meg for å bruke så mye penger på dette ennå, har et par dagers betenkningstid. ???
NAP vs Nemo? Sorry, mate, men det er rått løp til fordel for Naim i musikkglede. Uansett hva Bruce Swedien måtte mene om saken. Det er i alle fall min mening, for når deg gjelder musikalitet så skal det godt gjøres å overgå Naim. EC mener jeg ikke klarer, så får gjengen i EC 4ever mene hva de vil. Ikke missforstå meg, EC er bra. Men har du først kommet så langt i det å bygge noe virkelig musikalsk foreslår jeg å følge den musikalske linjen helt ut. Det at EC er norsk er et dårlig argument, for vår norske selvfølelse er høy nok som den er.jasoneckhoff skrev:Folkens,
I dag fikk jeg B&W's største sub, ASW855 i hus ;D
Sleit litt, da sub'en veier 45kg og er svær
Men det er imorgen det skjer, da kommer endelig godsakene, 800D med centeren HTM2D.
I mellomtiden tenker jeg så det knaker. Akkurat nå står det mellom disse forsterker oppsettene:
Enten:
Forsterkere i surround oppsett: NAIM 500, 300 og 250 på henholdsvis fronter, center og bakhøyttalere
prosessor:Meridian 861 samd HD box 621
Eller:
EC NEMOS (600W) på hver frontspeaker
EC AW 3x120-M for center + bakhøyttalere (sannsynligvis B&W 804s)
EC 4.9 surroundprosessor for lyd
+bildeprosessor?
Virker som de fleste her heller mot NAIM, stemmer det? Gi meg gjerne en rask vurdering på hva DU ville valgt...
Det har blitt nevnt, og ingen har vel hatt noen store motforestillinger mot det alternativet. Men selv om valget virker fornuftig nok så er premissene litt vage, for dette er nok B&Ws mest kranglevorne konstruksjon. Det som spiller nydelig på andre modeller (inkl.801) blir presset litt for langt med 800D. Den modellen krever en ekstra god PSU med store reserver, noe jeg antar Bryston har.BanjoArrne skrev:Har noen nevnt Bryston?Har lest en del steder at det ble meget god match med B&W.