Hjelp jeg skal på telt "ferie"

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hallo alle,

Jeg har prestert å lure familien (to store pluss to ganske små) med på å prøve ei lita uke i telt på en (forhåpentligvis fin) campingplass i sverige (Sommarvik heter den) og jeg er ute etter gode råd og tips, dersom det er noen her som har vært utsatt for lignende før! :) Jeg har kjøpt meg et telt med 3 "soverom" pluss oppholdsrom i midten (kan være greit med et romslig telt om været skulle bli som i går og i dag iallefall) .. Jeg har bestilt en "tomt med strømuttak.." Alle er innstilt på å prøve dette (jeg har selv masse gode minner fra gamle dager med lignende turer, men det begynner å bli veldig lenge siden) :)

Noen råd om hvordan gjøre dette så behaglig som mulig ? (jeg har kjøpt et par store opplåsbare madrasser, så alle bør ligge godt iallefall, håper jeg)

skulle ønske vi dro for 14 dager siden, for å si det mildt (værmessig)

På det personlige plan så er det første jeg tenker på å ta med en mp3 spiller med litt musikk og etpar konsertfilmer slik at jeg kan holde ut en hel uke borte fra anleggene.. men det er ikke meg jeg er mest bekymret for :) alle ANDRE tips mottas med stor takk :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.913
Med ett såpass stort telt så ville jeg ha sendt småbarn bort mens du setter opp teltet. ;D

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Var på telttur i forrige uke, svenske skoger (glaskogen). Veldig fin natur og bra tur. Knotten kan bli et problem, men ikke i dette været :)

Mygg/knott-middel hadde ingen virkning på knotten som var meget plagsom, men noen reagerer mer på stikk enn andre.

JT

Edit: knotten holdt til på selve campingplassen, men ikke så mye i skogen

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
:) :) jeg hadde håpet å få "testa" monteringen før vi dro (for sikkerhets skyld) men det bør jo bli "tørt" først før jeg prøver meg.. Håper det er enklere å sette opp enn det gamle store "husteltet" jeg ferierte i når jeg var liten..

Teltet ligner på dette : http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83612

Er nesten litt skeptisk på å åpne posen teltet ligger i.. jeg kan nesten ikke fatte at et så stort telt med så masse stenger og dritt får plass i en så "liten" pose (relativt sett, i forhold til det gamle husteltet vi hadde som var 40 kilo (pluss en egen pose med stengene)) og som tok hele bagasjerommet i stasjonsvogna "back then" :) Denne er ca 13 kilo inkl alt (håper jeg iallefall) :)

JT: Knott og mygg er no dritt ! hadde vært fint å ikke fått for MYE av det (og flotten kunne jeg klart meg uten og, men det er vel bare å sjekke alle litt ofte) så magiske "knottkværkere" er kanskje ikke noe å bruke penger på ? så faktisk på noe sånn "mygg osv" kværk (elektrisk) på clasohlson i dag, men kjøpte den ikke) :)

Edit: Også fikk jeg plutslig lyst å høre litt "Misplaced Childhood" også :) takk for inspirasjon, kanskje den skulle være med på tur..

Pink_Panther skrev:
Med ett såpass stort telt så ville jeg ha sendt småbarn bort mens du setter opp teltet. ;D

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Mulig du har tenkt på dette selv : Ta med kjøleboks, Finnes vel bokser som går på alle slags strøm, ellers finnes det omformere til 12V å få kjøpt. Campingbord og stoler. Hodelykt(selv om det er lenge lyst).

Oppblåsbare madrasser er fint, bare ta med lappasaker og en litt kraftig pumpe. Hvis det er mye mygg og knott, ta med tøy som er tett og som dekker til nakke og hode. Seff varme nok soveposer og langt undertøy.

Teltet er stort og fint, bra hvis det blir litt innevær.

Nok godt drikke ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.438
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Apropos kjøleboks - ikke driv den på startbatteriet til bilen over lang tid uten å ha motoren i gang. En vanlig 12V kjøleboks drar 4-5A, så et 60A startbatteri tømmes rimelig fort...

Johan-Kr

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Autan spray, den gule og røde, hjelper mot knotten også. Den er effektiv, og lukter OK. Men all hud må sprayes eller dekkes til, husk det.
En elektrisk myggkverker fungerer også, og det er fin underholdning for store og små i tussmørket når det knitrer og gnistrer av grillet småkryp.

Husk spill og underholdning til ungene i teltet, spesielt i tilfelle drittvær.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Fenalaar skrev:
Apropos kjøleboks - ikke driv den på startbatteriet til bilen over lang tid uten å ha motoren i gang. En vanlig 12V kjøleboks drar 4-5A, så et 60A startbatteri tømmes rimelig fort...

Johan-Kr
Han har strøm. Men du har helt rett.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
pstraums skrev:
:) :) jeg hadde håpet å få "testa" monteringen før vi dro (for sikkerhets skyld) men det bør jo bli "tørt" først før jeg prøver meg.. Håper det er enklere å sette opp enn det gamle store "husteltet" jeg ferierte i når jeg var liten..

Teltet ligner på dette : http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83612

Er nesten litt skeptisk på å åpne posen teltet ligger i.. jeg kan nesten ikke fatte at et så stort telt med så masse stenger og dritt får plass i en så "liten" pose (relativt sett, i forhold til det gamle husteltet vi hadde som var 40 kilo (pluss en egen pose med stengene)) og som tok hele bagasjerommet i stasjonsvogna "back then" :) Denne er ca 13 kilo inkl alt (håper jeg iallefall) :)

JT: Knott og mygg er no dritt ! hadde vært fint å ikke fått for MYE av det (og flotten kunne jeg klart meg uten og, men det er vel bare å sjekke alle litt ofte) så magiske "knottkværkere" er kanskje ikke noe å bruke penger på ? så faktisk på noe sånn "mygg osv" kværk (elektrisk) på clasohlson i dag, men kjøpte den ikke) :)

Edit: Også fikk jeg plutslig lyst å høre litt "Misplaced Childhood" også :) takk for inspirasjon, kanskje den skulle være med på tur..

Pink_Panther skrev:
Det finnes flere varianter av "elektrisk" myggbekjemping - noen skremmer mygg (piper) andre bruker elektrisk til å frigjøre luktstoffer som holder myggen borte + de som kverker mygg. Jeg ville hatt med minst en av disse variantene.

Det hadde sikkert også vært lurt å skrive en huskeliste for alle de million tingene man må ha med. Kanskje til og med her inne på sentralen så kunne vi være med å huske det du har glemt...

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
29
Hvis det er sommarvik ved Årjäng har de god rullekebab nederst i storgata, og systembolaget ligger 70 meter lenger opp på samme side...
I det området er det godt tilrettelagt for camping\telt\turisme og det er satt opp gapahuker,bålplasser med grill og teltplasser ved nær sagt alle stier.
Lei en dressin i Årjäng og kjør den til Bengtsfors hvis det er fint vær, ta med mat og drikke for ca en dag. kjempetur.

Aktiviteter:http://www.arjang.se/sv/Kommunen/Forvaltningar--Avdelningar/Turistbyran/Aktiviteter/
Dressin:http://www.varmland.org/event.asp?a=19&typ=list&ty=2&su=8&lang=&sort=prio&sift=
"Vandring":http://www.varmland.org/event.asp?a=19&typ=list&ty=2&su=18&lang=&sort=prio&sift=

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.416
Torget vurderinger
12
Til inspirasjon:
Sommeren 2007, 4 døgn i høljende regnvær i ingenmannsland, far og 3 jenter på 4,7 og 9 år. Ikke en klage, ikke noe surving på hele turen. Hadde med tegneserier, bøker, spill, fiskeutstyr, sykler, godt med klær, gode liggeunderlag og soveposer. Lagde enkel og god mat og alltids litt godterier på kveldene. Rett holdning avgjør turens suksess har jeg erfart. Men gudene skal vite at jeg ikke hadde trodd at det skulle bli så enkelt og fint. Husk blå Ikea handleposer for å holde ting tørre. De kan stå rett på bakken uten å trekke vann.

Presenningen er der for å inkludere bilen i teltet. Der lå mat og diverse tørt hele tiden. Og siden kupelyset i bilen slår seg av etter 10 minutter så tappes ikke batteriet unødvendig heller.

Morsomt, lærerikt og anderledes.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Det kan også være lurt å sette teltet på en presenning for å få "gulv" under forteltet.
På den måten holder man ting tørt og slipper å dra så mye dritt inn i teltet.

Vær forsiktig med bruk av ild i teltet, dersom du ikke er vant til å bruke kokeapparatet ditt så anbefaler jeg deg å holde deg unna både telt og fortelt.
Gasslampe(r) til oppvarming dersom kveldene blir kalde kan også være en ide.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det er feigt å ta med monteringsanvisningen til teltet. ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Gi nå faen i telt, Jeg har ikke vært på telt tur siden jeg var 14år og sammen med 3 jenter på Langåra....Det var ok den gangen i 70åra.men nå slutt å tull... damer forlanger mere komfort nå.. Prøv camping hytte i det minste,,..
Sleiven

Sleiven

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
Gi nå faen i telt, Jeg har ikke vært på telt tur siden jeg var 14år og sammen med 3 jenter på Langåra....Det var ok den gangen i 70åra.men nå slutt å tull... damer forlanger mere komfort nå.. Prøv camping hytte i det minste,,..
Sleiven

Sleiven
Tøv, det er bare du som har møtt feil damer.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Trondmeg skrev:
Jeg og kona dro på telttur til Bergen i fjor, og en familie som lå noen plasser nedenfor oss hadde montert teltet sitt på vanlig måte, men også montert et partytelt i mellom bilen og teltet.

På slike kan vegger ofte monteres etter behov. På denne måten får dere bedre plass, kan spise rundt et bord selv om det regner osv. Helt klart noe jeg skal gjøre om vi tar en lignende tur igjen.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Dæven, der rant det inn med gode tips ! :) Tusen takk for masse gode råd og inspirasjon :D

Tenkte litt på det med strøm i telt (har ikke sjekka om det er lov engang) høres farlig ut dersom det blir 6 dager i høljeregn? (kanskje det bare er ment for campingvogn, får sjekke med campingplassen)

En grovhuskeliste :

Telt :)
Stor, tykk presenning
1 dobbel luftmadrass til store folk
1 enkel luftmadrass til små folk
Stoler til alle
2 kjølebagger (+kjøleelementer) (men vurderer å kjøpe en elektrisk, da jeg hater varm melk og varm øl)
Sammenleggbart campingbord (med plass til 4)
Fiskestenger (og et par pakker med sluker)
3 led batteri campinglamper, pluss en hodelykt (?)
Radio
PC (til å overføre film/bilder etterhvert som vi fyller opp minnekort (forutsatt at vi ikke sitter inne og sutrer i teltet med hver sin bok i regnværet) :)
skjøteledning ("utesikker")
mygg/veps/knottstikksalve (om uhellet først skulle være ute, så får jeg prøve å finne en forebyggende også, som dere anbefalte)
badeutstyr/solkrem (optimist, JADA)
varme klær/paraplyer (jada, pessimist også)
ber barna plukke ut noen leker, tar selv med et par spill

Matlaging = primært brødmat, evt. middag på grill.. (engangsgrill hadde vi tenkt å bruke, selv om jeg også vurderer å kjøpe en "reisegrill" til et par hundre spenn) kanskje engangs er like greitt..?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
FallenA skrev:
Jøgga skrev:
ErosLoveking skrev:
telttur med strøm?

jaja
Har du vært på en campingplass de siste 20 årene? ;D
Flere plasser er det vel tilgang til trådløst Internett også ;)
har vært på tur i Hardangerfjorden i kanonvær, liggende på gresslette ved vannkanten, kun med store trær hengende over som ly. (telt er så mye styr). Ingen tilgang på strøm, men trådløst nettverk faktisk. Ganske absurd opplevelse å ligge i soveposen med laptoppen på magan å se på "Uti i Vår Hage"" klokka 0300 på natta og den utsikten utover den mektige fjorden..

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
FallenA skrev:
Jøgga skrev:
ErosLoveking skrev:
telttur med strøm?

jaja
Har du vært på en campingplass de siste 20 årene? ;D
Flere plasser er det vel tilgang til trådløst Internett også ;)
har vært på tur i Hardangerfjorden i kanonvær, liggende på gresslette ved vannkanten, kun med store trær hengende over som ly. (telt er så mye styr). Ingen tilgang på strøm, men trådløst nettverk faktisk. Ganske absurd opplevelse å ligge i soveposen med laptoppen på magan å se på "Uti i Vår Hage"" klokka 0300 på natta og den utsikten utover den mektige fjorden..
Fabelaktig. Helt Hardanger det der.
-Du skal ikkje sova bort sumarnatta!

Topp Bunn