Hjelp kjære experts med tips :-)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Jeg hadde nylig Rotel RCD 1072 til hjemlån, og den låt  veldig fint i mine ører. Har ellers lyttet til Vincent CD-S6 på Audio Pro, dette låt også bra. Du kan låne med deg spillere hjem for å teste. Hvis du velger Rotel forsterker ville en RCD1072 vært mitt førstevalg.
- og ja, Rega Apollo har fått mye skryt, men den har jeg ikke hørt.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
952
Antall liker
1.229
Torget vurderinger
4
Vettu Kelben, jeg må jo liksom lufte en tanke da...

Hva om du kjøpte den Primare 30.1 saken... og solgte høyttalerne dine... (primare 30.1 har best total lyd av alle nevnte! Selv om den bare er oppgitt til 100w)
Og heller så deg om etter andre høyttalere? Som var mindre effektsultne!
Valgte selv krell kav 300i over primare A30.1 for noen år siden. Hadde da panelhøyttalere og følte at krell ga det lille ekstra sparket i panelene. Krell sine integrerte er meget gode saker, men yter ikke sitt beste med mindre de parres med omhu. Uten en god kilde er det lett at det låter hardt og kaldt.
Primare er nok mer tilgivende og litt rundere i kantene. Den kan være kraftfull når det kreves, men er også i stand til å spille silkemykt. En bedre allrounder som er mindre følsom for hva du spenner foran og bak. I tillegg er den bygd som en tank og et smykke å ha i racket sitt. De tester jeg har lest av den har vært utelukkende positive, der veiledende pris på over 18 høvdinger absolutt kan forsvares. Om du da kan få den for 8k, hva er det å tenke på? (Med mindre du for eksempel finner en gryphon Tabu A/T eller noe slikt brukt i samme prisklasse.)

Mitt råd er å kjøpe denne, men test den helst på forhand om mulig. Om dette er ditt første anlegg i denne prisklassen er det meget sannsynlig at du kommer til å bli svært så fornøyd. Skulle 604 bli for vanskelige å drive, noe jeg finner litt vanskelig for å tro med mindre det er snakk om å spille til det blør ut av ørene dine, kan du eventuelt kikke etter andre høyttalere.

Tweakman har vært i gamet en god del år, så han vet (som regel ;D ) hva han snakker om. Men han er et skikkelig basshue, som stiller ekstreme krav til dynamikk og stramhet "der nede".

B&W er uansett lette å omsette og holder seg bra i pris i forhold til mer "eksotiske" alternativer.

Stol for all del ikke blindt på det folk sier her inne, det er jo tross alt du som skal leve med anlegget, ikke vi.

Lykke til!
 

kelben

Medlem
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
23
Antall liker
0
Hehe Pelsjeger, takk for tipset du også! :)

Ja bl.a tweakman har lært meg mye hittil, noe som jeg setter stor pris på ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Har hatt RB1070 og RC1070. Til prisen syntes jeg det var en helt grei kombo. Bassgjengivelsen var stram/slank, noe som skulle fungere bra på høyttalere med litt voldsom bassgjengivelse. Jeg fikk prøve en Cayin CD251 cd-spiller (nå erstattet av CD252), og det låt riktig flott på Klipsch RB-3 uten noe ekle mellomtone/diskant-fenomener.

Mvh. Johan
 
O

omholt

Gjest
Når det gjelder CD spiller så har både Cambridge, Marantz og Rotel gode og rimelige CD spillere. Kommer ann på budsjettet ditt.
Kjøper du Rotel forsterkeri, er det sikkert ikke dumt å kjøpe CD spiller av Rotel også.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hva slags forsterker/ elektronikk ble brukt til høytalerne av forrige eier? Går ut fra att du fikk hørt litt før du kjøpte dem...
Likte du det du hørte, ville det kanskje vært lettere å anbefale forsterkere med lignende lydsignatur...
 
V

villov

Gjest
Hva slags forsterker/ elektronikk ble brukt til høytalerne av forrige eier? Går ut fra att du fikk hørt litt før du kjøpte dem...
Likte du det du hørte, ville det kanskje vært lettere å anbefale forsterkere med lignende lydsignatur...
Hegel P4A
Lyngdorf SDA2175
Lyngdorf CD-1

Han kan sikkert svare selv også. :)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Da er det kanskje nærliggende å tro att "villov" er tidligere eier ;) ...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Om du da kan få den for gryphon Tabu A/T eller noe slikt brukt i samme prisklasse.)
(tweakMan: Jupp! Det er altså superintegrert!!!)

Tweakman har vært i gamet en god del år, så han vet (som regel ;D ) hva han snakker om. Men han er et skikkelig basshue, som stiller ekstreme krav til dynamikk og stramhet "der nede".
Øh øh øh... ;D Som regel ja.
Jeg er basselsker på min hals...
B&W har jeg tydeligvis ikke helt oversikt over om dagen ... oj!

Jeg har tweaket siden 1986-7 noe... Blir en stund det ja :)
 
V

villov

Gjest
Da er det kanskje nærliggende å tro att "villov" er tidligere eier  ;) ...
Jupps..derfor har det vært ekstra morsomt å følge med på denne tråden. ;D
 
O

omholt

Gjest
Jupps..derfor har det vært ekstra morsomt å følge med på denne tråden.  ;D
Som kjenner av høyttalerne, har du kanskje morret deg over rare anbefalinger?
 
V

villov

Gjest
Nå ble jeg nysjerrig!  :D
Har undertegnede tabbet seg ut?
Neinei..alltid gøy å høre på foks meninger om de enn har grunnlag for hva de sier eller ikke..her inne, ikke personlig ment det heller.

Og lydpreferanser er som kjent subjektivt. :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Neinei..alltid gøy å høre på foks meninger om de enn har grunnlag for hva de sier eller ikke..her inne, ikke personlig ment det heller.

Og lydpreferanser er som kjent subjektivt. :)
Si meg... hehe, er navnet tatt etter eventyrfilmen villow, eller etter den rødhårete i Buffy the vampire slayer serien...

? :)
 
O

omholt

Gjest
Neinei..alltid gøy å høre på foks meninger om de enn har grunnlag for hva de sier eller ikke..her inne, ikke personlig ment det heller.

Og lydpreferanser er som kjent subjektivt.  :)
Sant. "Tabbet seg ut" var litt feil formulert. Mente mer om du var enig med anbefalingene. Jeg har selvfølgelig de beste anbefalingene ;D
 
V

villov

Gjest
Si meg... hehe, er navnet tatt etter eventyrfilmen villow, eller etter den rødhårete i Buffy the vampire slayer serien...

? :)
Aner egentlig ikke hvor jeg fikk det fra. Ingen spesiell mening annet enn å bruke enkel v begge steder istedenfor, da det da blir jentenavn.

Også for å svare på neste innlegg så har alle rett. Det finnes bare 2 meninger: Sin egen mening og feil mening. :)
 
V

villov

Gjest
Skulle jeg sagt noe mere så ville det være om hvor dårlig jeg syns de gamle seriene fra Rotel er med innhule stemmer i dyp mellomtone/øvre bassområde og generellt dårlige definisjoner. Min mening.
Stakkars kelben..akkurat som om han ikke har fått nok snart. :)

Men som sagt er det subjektivt, og personlig har jeg bare hatt Rotel med andre merker høyttalere gjennom tiden. Kanskje det er en bra match med B&W'ene for alt jeg vet.
 

kelben

Medlem
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
23
Antall liker
0
villov!!! Jasså... så the Man (selgeren) av høyttalerene melder seg først NÅ!! :p =)

Vel, jeg er happy jeg som fikk en god pris til så GODT tatt vare på høyttalere....

Tester ut Rotel først jeg så har jeg takket ja til at naboen tester de ut på sin Gryphon forsterker og et par classe cam 350 monoblokker som han skal selge på tirsdag...

Artig å se hvor mye forskjell en forsterker kan utgjøre for en som er helt ny i gamet :)
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Hei,
en kompis av meg eide disse høyttalerene(DM 604 S3)noen år.
Han brukte både Thule IA 150b og Doxa70s på disse,
og jeg synes dette låt bra.

Med de begrensede referanser jeg har, virket det som dette var veldig nøytralt-lydende kombinasjoner.

BR
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
kelben, det er ikke noe galt med XTZ´n. Men det at den er billig og får gode kritikker rundt i div hifi-blekker gjør at folk styrer unna. Ikke vet jeg hvorfor, men det burde jo være greit å få bekreftet sine meninger før et produkt  blir dømt ned i søppla.

For 5k så får man ikke alt her i verden og det gjelder så absolutt for denne hobbyen også.

Selv har jeg hørt en del AV-recivere i prisklassen 4-8k spille på 2 kanaler. Det er nok der de fleste recivere blir spillt på rundt om kring ;-) For å ta den sammenligningen så spiller XTZ´n ringer rundt de reciverene i 2 kanaler. Hva XTZ´n klarer opp mot andre reine 2 kanalere har nok mye med smak og behag å gjøre, og ikke minst matching.

Xtz er ikke søppel hvis du skulle tro det. Du får en god følelse av kvalitet og den spiller absolutt ikke elendig, tvert i mot så gir den meg den dag i dag stor glede når jeg feks spiller den siste skiva til Red Hot Cilli Peppers :)
Men den mangler nok det siste nede i bassen.

Kjøp en brukt, prøv den, selg den til samme pris hvis du ikke liker den.

Hvis 604 har tendens til å bli slitsomme i toppen så kanskje Vincent kan være noe? Mener de skal spille litt varmt, og så florerer de jo på bruktbørsen.

Edit: Når leverandøren oppgir effekten på XTZ så "lurer" de deg litt. Det er ikke i 8 Ohm de oppgir effekten i, men i 4-6 Ohm eller noe. For det som er riktige tall er 2x50 W i KL A og 2x110 i KL AB i 8 Ohm.

Måles en forsterker i 4 Ohm så får du en høyere watt-verdi og for en som er "noob" i gamet vil kunn sikle på disse watt verdiene.

Skyt meg hvis jeg tar feil ;-)
 
V

villov

Gjest
villov!!! Jasså... så the Man (selgeren) av høyttalerene melder seg først NÅ!! :p =)

Vel, jeg er happy jeg som fikk en god pris til så GODT tatt vare på høyttalere....

Tester ut Rotel først jeg så har jeg takket ja til at naboen tester de ut på sin Gryphon forsterker og et par classe cam 350 monoblokker som han skal selge på tirsdag...

Artig å se hvor mye forskjell en forsterker kan utgjøre for en som er helt ny i gamet :)
Det er bra, kelben. :)
Fint at du får prøvet ut med litt forskjellig drivkraft.
Viktigste er jo at du selv blir fornøyd, og som andre sier her så er det kanskje lurt å bruke god tid på det.
 

kelben

Medlem
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
23
Antall liker
0
Hehe Takk for nyttig innspill Torsen! :) Jeg kjøpte en brukt Xtz a 100 jeg for å teste den mot rotel osv.. Jeg selger den selvsagt etterpå til samme pris, skulle ikke være problem :)

Villow- Konge at du traver rundt på disse forum også :) Jeg liker å handle av folk her fordi her har folk stolthet nok til å selge for riktige priser og er ærlige når noobs som meg spør om produktene de selger :)

Eneste jeg trenger nå ER KABLER...

Trenger kabler mellom DVD og forsterker..... CD og forsterker.... Lyd kabler med andre ord :p

Jeg er helt grønn på område, hva skal jeg velge?

Er dette noe:
http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?IId=246554

eventuelt dette:
http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?IId=246550

Eller dette:
http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?IId=100732

Sist men ikke minst dette:
http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?IId=99752

Thx sertifiserte:
http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?IId=112398

Er NOEN av disse for meg? =)

Eventuelt hva er det? Altså mellom stereoforsterker og DVD/CD

PS: Scart kabel- Må man ha RGB kabel?
Hvordan egner denne seg:
http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?IId=99824

På forhånd tusen takk!
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Du får komme tilbake med lytteinntrykk kelben...
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Noen nevnte tidligere i tråden at 252B var litt pågående i toppen. Sies dette av egen erfaring eller er det en generell oppfatning av forsterkeren rundt om? Hvis det er noen her inne som har litt mer erfaring med den, så setter jeg pris på en litt dypere forklaring både positivt og evt negativt. Denne frister litt å få i hus om dagen.
Mine Xavian høyttalere er snille i toppen og spiller litt tilbakelent. Har en følelse av at dette kan være en god match.


mvh
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg har spilt på 252'en på en god del forskjellig av høyttalere. Min erfaring er at den spiller pling-plong hifi med mye detaljer og en temmelig grei og åpen mellomtone. Men, etter man har hatt den i hus så blir den på en måte bare slitsom, man gir seg med lyttingen eterhvert fordi den er for pågående, dette med både rimelige og dyre kilder. Ville heller sett meg om etter noe annet, men hey, dette er nå min mening, mange som mener noe helt annet.



Noen nevnte tidligere i tråden at 252B var litt pågående i toppen. Sies dette av egen erfaring eller er det en generell oppfatning av forsterkeren rundt om? Hvis det er noen her inne som har litt mer erfaring med den, så setter jeg  pris på en litt dypere forklaring både positivt og evt negativt. Denne frister litt å få i hus om dagen.
Mine Xavian høyttalere er snille i toppen og spiller litt tilbakelent. Har en følelse av at dette kan være en god match.


mvh
 
Topp Bunn