Forsterkere Hjelp med valg, Gryphon Diablo 250 vs Diablo 120

Ble medlem
20.04.2024
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Stavanger
Hei alle sammen,

Jeg eier for øyeblikket Sonus Faber Amator III-høyttalere og har to alternativer tilgjengelig. Det første er en Gryphon Diablo med innebygd DAC, priset til 100k NOK fra forhandleren, som jeg vurderer. Det andre alternativet, fra en annen forhandler, er en eldre Diablo 250 med RIAA, men uten intern DAC. Imidlertid følger det med en AURALIC ALTAIR G1.1 streamer/DAC og Nordost XLR-kabel til 70k NOK, noe som gjør det til det billigere alternativet. Spørsmålet mitt er: med tanke på ren lydytelse og samspill med mine Amator III-høyttalere, hvilken forsterker vil være bedre? Vil den eldre men kraftigere Diablo 250 overgå den nyere teknologien Diablo 120, eller omvendt? Jeg forstår at med tanke på ren samklang, kan Gryphon Diablo med innebygd DAC være overlegen, men den kommer med en 30k høyere pris.

Eier for øyeblikket en Electrocompaniet eci 6 dx som blir solgt med inbytt til en av disse komponentene.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Jeg ville verdisett Nordoskablene til den reelle verdien som er 500 kr, Auralic Dac en er en bra sak som nok er verdt 5000kr.
Spørsmåler da blr hvor mye watt/krefter trenger du til høyttalerne og hva er aldersforskjellen på forsterker .Watt overgår teknologi …
 
Ble medlem
20.04.2024
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Stavanger
Hei! Takk for dine insights. Usikker på alderen på den 250 saken. Men, er tiltenkt i et multimedia rom/åpen stue/kjøkken på 23,4 kvm.
Usikker på hvor mye krefter jeg egentlig trenger, ettersom bokhøytalere trenger gjerne ikke like mye. Men målet mitt er at det skal spille med pondus og tight og fast bass. Mye mulig en 120 også gjør det.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Det er det motsatte , bokhylle høyttalere trenger mere watt. Gjerne de doble.! Er det feks disse HT du ha kan en 120watter bli litt svakt …Vil du ga pondus og kraft ville jag hatt en 250 wattene helt klart, om ikke den er veldig gammel da

Jeg hadde en forsterker /høyttaler tilsvarende 120watt alternativet her på 26m2, og helt ok på moderat volum , men knapt når det skulle være litt trøkk, med 25O watt er det null problem .

Kanskje du kan då hjemlån og prøve begge forsterkere? kanskje ikke mulig om du skal ha den 250w på Finn til 45 k og en 120 på Finn til 88k.

Ser ut som 250 ble anmeldt 2007-2008 så den kan være noen år, og bør selges med bra rabatt. Tenk også litt på hvor lenge du vil eie kjøpet , lever du med ting i 2 eller 10 år? 20?
Men det viktigste er at forsterkeren har nok kraft til det volumet du lytter på , 120 kan som sagt være litt knapt , mens med 250w kan du spille høyt og drive alle mulige høyttalere

PS sjekk for støy og ulyder, gjelder for alle bruktkjøp.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.555
Antall liker
35.480
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvorfor bare de to alternativene? Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt turen innom Moet Audio i Stavanger, der kan du helt sikkert låne med deg forskjellige forsterkere hjem til test.
 
Ble medlem
20.04.2024
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Stavanger
Hei, begge forsterker er via forhandler.
250 fra Oslo hifi og 120 fra Hifi hub.

Ikke mulig å demo desverre

Moet Audio har mye bra! Men, er spesifikt gryphon jeg er ute etter denne gangen
 
Ble medlem
20.04.2024
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Stavanger
Ser ut som det blir Gryphon 120 med innebygget DAC, fant en til en hyggelig pris. 250 virker meget fristedende men er en 11-12 år gammel forsterker i forhold. Forstår at watten har nada å si når det gjelder Gryphon forsterkere ettersom de har rå strømforsyning og dempingsfaktor osv.

Men, er det egentlig natt og dag forskjell mellom Gryphon 120 vs for eksempel EC? Dette blir isåfall min første ultra high end forsterker. Jeg har kun prøvd Hegel, EC og MC tidligere.

Det jeg er på jakt etter er å åpne litt mer opp i toppen, samtidig strammere bass og bedre separasjon mellom instrumenter, stemmer, mer dynamikk osv på mine Sonus Faber-høyttalere.

Ettersom både Sonus Faber og EC er på den varme siden, så kan det være at det blir litt overkill.

Et alternativ jeg har vurdert som er langt billigere, for å hente ut mer krefter på EC er å kjøpe en brukt AW250r, og bruke ECI 6 som pre amp.

Hva tenker dere?
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.555
Antall liker
35.480
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Igjen, må nesten bare teste ut der den skal brukes. Husk rommet er også en utrolig viktig faktor her.
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
521
Antall liker
817
Torget vurderinger
8
Jeg ville verdisett Nordoskablene til den reelle verdien som er 500 kr, Auralic Dac en er en bra sak som nok er verdt 5000kr.
Spørsmåler da blr hvor mye watt/krefter trenger du til høyttalerne og hva er aldersforskjellen på forsterker .Watt overgår teknologi …
kr. 5000 verdi på Altair oppdatert versjon G1.1?? Hvor i all verden tar du dette fra? Denne vellydende DAC/Preamp/Streamer selges ny for ca 35 -38K. Så bruktpris på denne vil vel ligge på mellom 15-20 K . Gikk en første generasjon Altair G1 for 14K på Finn for et par måneder siden.

Til trådstarter: Personlig hadde jeg valgt Gryphon 120 med dac vs. eldre 250 til dine Sonus Faber.
Moet Audio har et meget godt alternativ i Leema Acoustics Tucana Anniversary Signature Edition (ca 75K) som jeg har hørt på Sonus Faber Olympica 1 hos en kompis og dette var en meget vellydende match med et stort detaljert lydbilde og dyp, fast bass fra disse forholdsvis små høyttalerene. Moet Audio er ofte veldig generøse med prøving før kjøp. Bruker selv sluttforsterker versjonen av denne med veldig bra resultat på mine Marten Parker Duo.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en Auralic på hjemlån for noen år tilbake og den kostet litt over 10 , kan være at det ikke var akkurat samme modell som du referer til da. streaming og DAC er enkelt, om du vil bruke 10 000 vis an kroner så er det opp til deg on du synsv teknikk og interface er verdt det. Jeg har Roon på livstid og er fornøyd med den interfasen den gir til NAS og streaming.

PS Marten er noe av mone favoritt høyttalere forresten
 
Ble medlem
20.04.2024
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Stavanger
Hei, takk for deres innspill.
Er det noen som har personlig erfaring med Diablo 120? Jeg bor i Stavanger , og er vanskelig å få tatt meg en tur innom Oslo Hifi center eller Hifi Hub for demo.

Er det og evt noen som har erfaring eller kan si noe om Burmester 032? I følge byen Hifi Asyl, så låter denne meget varmt og musikalsk og dem kjører tilbud nå på en demo brukt til 99k som priser seg nokså likt Diablo 120. Slik jeg forsto fra dem, så synes dem de "nye" modellene til Gryhon er mye mer sterile , mens den eldre modellen 250 har en mer "rør" aktig lyd, heller mot den varme siden.

Dette er såklart dems egen mening, men nysgjerrig på hva dere synes :) Burmester var aldri aktuelt før pga pris, men nå ser jeg at det kan være et mulig alternativ.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.517
Antall liker
15.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Jeg har hatt min Diablo 120 i noen år og er veldig fornøyd. Den er på den varme siden av nøytral i mine ører og er f.eks varmere i lyden en Diablo 300. Gryphon har alltid hatt solide strømforsyninger som leverer bra med krefter så jeg mener den burde klare å dra høyttalerene dine uten problemer. Rosinen i pølsa var for min del dac-modulen som holder meget høy klasse. Det er jo endel anmeldelser tilgjengelig på nett:

Lyd & Bilde
Gryphon Diablo 120

 
Topp Bunn