HJELP, ny huseier trenger råd til fyring og oppvarming.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tror egentlig ikke vi klipper oftere nå enn da vi hadde klipper med oppsamler, en gang i uken på det verste, ellers går det opp mot to uker når det ikke vokser så mye. Blir kanskje litt gress som henger seg på føttene første dagen men ikke noe problem. Nå skal det vel nevnes at vi droppet oppsamleren de siste årene og klippet uten da vi hadde den forrige klipperen, men da ble det ganske mye løst gress på plenen som vi dro med oss inn og rundt omkring..

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.146
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Tomten er 1200 kvm, hagen dvs plenen kan jeg tenke meg er 900 av de........ så egentlig etter og ha sett på meg selv i profil i speilen så er nok en ren u-motorisert en det rette ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.146
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Men ønsker og si så langt.......... tusen takk til alle som har kommet med innspill, jeg lærer, er fremdeles en grønnskolling når det gjelder dette, men jeg har fått mange gode svar her......... så nå føler jeg meg ikke heeeeelt på viddene.

Men please ikke stopp nå........ jeg må lære mere jeg ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ser ut på størrelsen av plenen din at du minst trenger en slik ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Rudi skrev:
Tomten er 1200 kvm, hagen dvs plenen kan jeg tenke meg er 900 av de........ så egentlig etter og ha sett på meg selv i profil i speilen så er nok en ren u-motorisert en det rette ;D
Å nei du, det kommer du til å angre... ;)

Vi har vel noenlunde det samme, tar vel minst 40 minutter å slå med selvgående klipper... ser for meg hissig, rødsprengt mann som forbanner alt og alle om du skal slå den der manuelt hver/annenhver uke i sommersesongen ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.146
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
FallenA skrev:
Ser ut på størrelsen av plenen din at du minst trenger en slik ;)

DEN skal jeg vise frem til kona, da tror a at det har rabbla fullstendig, men har en anelse om at guttungen kommer til og tre støttende til ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.146
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Har alltid flydd rundt og skrytt av at hvis jeg noen gang fikk meg en skikkelig hage så skulle kjøpe meg en Åkerman H-25 og leke med i hagen.......... dere vet store gutter...... store leketøy......... det var inntil jeg fikk øye på denne ;D

Bare så det er sagt......... den bittelille sølvfargede bilen er en 2.5 tonns Nissan Patrol.

Okei da......... så må jeg opp i Røkke klassen hage for ha litt plass og boltre meg på med denne ;D ;D

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.431
Rudi skrev:
Pink_Panther skrev:
Du har nok regnet litt feil. Det går 40 stk. 60 l sekk på en favn ( En favn er 4 meter x 1 meter x 0.6 meter) og da blir prisen ganske høy. Kjøp i storsekk eller løs vekt.

Har jeg regnet feil ?? Eller hvem har regnet feil ?

17 x 60 = 1020 sist jeg regnet og det er vel fremdeles 1000 l i en kubik.
Sorry, jeg overså at du skrev kubikk. Jeg er vant til at vedprisen fastsettes pr. favn. 1000 - 1500 kr. pr. favn er vanlig pris her i området.

G

Gjestemedlem

Gjest
Siden du er en tilhenger av tradisjonelle analoge løsninger kan det jo hende at en slik kan gjøre jobben:

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Har tenkt litt på denne tråden din siden du startet den.

For et par vintre siden tok vi noen grep på oppvarmings-siden i vårt 109 år gamle trehus.

Vi innstallerte 2 stk rentbrenndende innbygningspeiser med glassdør, samt en varmepumpe. Siden vi skulle bygge om en stor del av 1.etg brøt vi opp gulvet og la inn rør for vannbåren varme og valgte varmepumpe av luft til vann type.

Peisovnene vi kjøpte er fra produsenten Norpeis. De er kjempelette å fyre opp, og gir masse varme fra lite vèd. Dessuten har de store glassdører som gir en "peisfølelse" sammetidig som man får skikkelig varmeeffekt. Tidligere hadde vi en gammel "jævel" av en peisovn. Den var lite effektiv, og jeg mistenker at 50% av effekten gikk rett i pipa!

Å basere fyring på vèd gir en herlig varme, men det krever at noen er hjemme/våkne og fyrer. Har du kakkelovn kan du fyre i peioder og få varmeeffekt en del timer etterpå, men generelt er varmen fra vèdfyring over etter noen timer. Det er aldri noen god følelse å stå opp til et iskald hus. Det synes ingen hos oss i allefall.
Vi fyer med vèd når vi er hjemme/våkne og lar varmepumpa sørge for å holde en god temperatur i huset når vi ikke er der. Dessuten gir den oss veldig mye varmt vann-billig.

Vi valgte vamepumpe fra IVT, og er veldig fornøyd med service og oppfølging. Som følge av vår erfaring, har svigers innstallert en luft til luft IVT varmepumpe. De er helt i skyene av begeistring over hvor mye varme de får ut av lite strømforbruk. Luft til luft varmepumpa sirkulerer varm luft rundt i huset og sørger for en behagelig jevnt temperatur. Termostaten sørger for at den slår seg av når man fyrer i vèdovnen.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
378
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
1 favn = 2,4 m3 = 820 kg

Du sier du betalte 1200.- for en kubikk. da blir det 1200,- ganger 2,4= 2880,-
Noe som jeg synes er dyrt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.592
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En favn ved er riktignok 2,4 kubikk, men du kan ikke måle på samme måten som når du får den levert i sekk.

Hvis du kjøper ved, kappet i 30cm vedskier, levert i storsekk, trenger du 3,3 kubikk for å utgjøre like mye ved som en favn.

Hvis du kjøper veden i 30cm vedskier, i småsekker, utgjør en favn 30-32 fulle 80 liter sekker, 38-40 fulle 60 liter sekker eller 53-55 fulle 40 liter sekker.

Forskjellen mellom målene kommer av at det er ulik mengde luft mellom veden. Småsekkene skal være stablet i hver sekk. Storsekkene er ikke stablet.

Tro det eller ei, men det er faktisk en Norsk standard for levering av ved...
http://www.norskved.no/comweb.asp?segment=1&ID=31
http://www.albaekovnen.com/Masseovne NS4414.htm

Snakket med en kjenning som driver litt med ved på si. Han skulle ha 800,- for en storsekk på 1 kubikk.

Johan-Kr

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Et apropos til dette med rentbrennende ovner. De har bortgjemte hulrom som iløpet av 2-3 år fylles med sot. Innstallerte en Jøtul peisinnsats i en gammel gruepeis for 3 år siden. Iforbindelse med rehabilitering av pipa ble det oppdaget at innsatsen var fylt med sot noe som ikke var mulig å se fra brennkammeret. Moralen er å demontere vegger og tak i peisen eller ovnen men noen års mellomrom.
Det er heller ikke sikkert at de gamle ovnene er så dårlige hvis de hadde blitt reingjort etter årtier med fyring......
Forøvrig, hvis du har gruepeis er det et kvantesprang å innstallere peisinnsats i den. Ikke bare varmer det bedre når du fyrer, men all steinen i grua varmes opp og holder huset varmt lenge etter at ilden har sloknet.
Og så helt til slutt, det reklameres for ei slags bøtte med slange for å fjerne aske fra vedovner. Den skal kobles til støvsuger og skal være et vidunder.....
Ikke kjøp, etter to "askesuginger" er pakninger lekk og lokklåsen defekt. Du er kun garantert mye banning og sverting.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.303
Sted
Holmestrand
Det aller første du bør gjøre so huseier er å skaffe deg en verktøykasse med ordentlig verktøy. Du tenger ikke all verdens fiksfakserier, men
Gubra skrev:
Et apropos til dette med rentbrennende ovner. De har bortgjemte hulrom som iløpet av 2-3 år fylles med sot. Innstallerte en Jøtul peisinnsats i en gammel gruepeis for 3 år siden. Iforbindelse med rehabilitering av pipa ble det oppdaget at innsatsen var fylt med sot noe som ikke var mulig å se fra brennkammeret. Moralen er å demontere vegger og tak i peisen eller ovnen men noen års mellomrom.
Det er heller ikke sikkert at de gamle ovnene er så dårlige hvis de hadde blitt reingjort etter årtier med fyring......
Forøvrig, hvis du har gruepeis er det et kvantesprang å innstallere peisinnsats i den. Ikke bare varmer det bedre når du fyrer, men all steinen i grua varmes opp og holder huset varmt lenge etter at ilden har sloknet.
Og så helt til slutt, det reklameres for ei slags bøtte med slange for å fjerne aske fra vedovner. Den skal kobles til støvsuger og skal være et vidunder.....
Ikke kjøp, etter to "askesuginger" er pakninger lekk og lokklåsen defekt. Du er kun garantert mye banning og sverting.
Jeg har en slik fra Foma. Den kostet over en lapp (alt så alt for my),men fungerer fortsatt glimrende etter ukentlig bruk på 3 ildsteder og 5 fyringsesong. Anbefales på det varmeste!

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
378
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
helt enig om det med verktøy.som snekker så er vel jeg og regne som en verktøyofil, men gjennomsnittsstandard på verktøy er og anbefale. Biltema har gode fastnøkkelsett og lignende, men styr unna det elektriske.
Dewalt lager bra elektrisk (bruker det ikke selv) , men det er mye for pengene. 8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Om man kjøper ved i favn er vel ofte lengden 60 cm. Da får man ofte problem med å få veden inn i ovnen, så om man ikke har lyst til å stå og dele all veden sin i to bør man gå for ved som er kappet i 30 cm, de fleste ovner tar ikke 60, med i peis går det vel greit.
Koster jo naturlig nok litt mer at veden er kappet en ekstra gang og..

Vi kjøpte to sekker på 1000 l og betalte totalt 1100 inkludert frakt hjem. Litt jobb med å stable, men det er ikke bare bare med småsekker heller, litt styr å få veden ut av sekken, og så må man ha noe å klippe den opp med, synes storsekk er vel så greit jeg.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.146
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Har en diger slepbar 45 kg's verktøykasse inneholdene det meste så det er ikke noe problem selvom jeg mest sannsynlig må supplere den litt med "tre verktøy".
Batteri drill, el skrutrekker, el drill, sag og litt annet småtteri har jeg også.
Har en fortid med dragracing og bil mekking så noe verktøy har jeg samlet på meg :D
Må vel sikkert finne meg et ass utvalg av spiker, skruer og lign tenker jeg.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Har hatt Panasonic varmepumpe en del år nå, og det har vært problemfritt. I tillegg fyrer jeg litt med ved på de kaldeste dagene, under -10.
Strømforbruket ligger rundt 18000 kwh, har en enebolig på 150 BOA.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Når du skal finne ute av varme/strømforbruket og mulig energisparingspotensiale bør du sjekke hvor mye du bruker nå om sommeren. Siden du neppe fyrer med strøm til oppvarming nå vil forbruket være basisforbruker, dvs varmtvann, kjøleskap,stereo, vaskemaskin etc.

Mål over en 30 dagers periode når du bor i huset. Multipliser med 12 og du har årets basisforbruk. Trekker du dette basisforbruket fra årets totalforbruk sitter du igjen med strømmengden som går til oppvarming. Det ca denne oppvarmingstrømmen som du kan redusere med strømstyring/varmepumpe.
Kanskje du kan spare 25% av dette,men aldri 25% av totalforbruker som mange energispareleverandører reklamerer med...

Varmekabler på badene er en viss feilkilde her da de vil øke om vinteren og er vankeligere å spare på./regulere tilfredstillende.

ps Basisforbruker kan det også spares på ved å dusje kortere, ikke bade og bruke sparedusj..
Kondenstørketrommel avgir varme til rom/hus istedet for å lufte den varme luften rett ut som avsugs tørketrommel...Jeg byttet til kondenstrommel fordi den fuktige avluftingsluften gav råte på veggen hvor luften gikk ut!!

Sleiven

Vedlegg

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Morsom tråd med mange gode tips dette.
Jeg hiver meg på med tabellen her.

Brennverdi Tresort
kWh

Rogn
3190

Bøk
3000

Eik
2900

Ask
2900

Lønn
2800

Bjørk
2650

Furu
2350

Svartor
2350

Selje
2290

Osp
2000

Gran
2000

Gråor
1900

Og skal du fyre jevnt hele dagen lang så kjøp en mindre ovn enn du hadde tenkt i utgangspunktet.
Da brenner de renere og en kan fyre med mindre ved om gangen.
Holder faktisk med en ovn på bare 4 kw til de aller fleste stuer.

Skal den brukes til rask oppvarming om morgenen isteden feks,så er størst mulig en fordel.

Og monter ei takvifte som du bruker samtidig med vedfyringen.
Fordeler varmen raskt ut i alle deler av rommet.
De med varmepumpe i stua trenger ikke vifte siden pumpa allerede sirkulerer luft.

Har selv skåret og kløyvd 6 mål ved hittil i år...
Holder vel til 2 sesonger med min fyring. ;D

Topp Bunn