Hjelp!!! REW + Roland Quad-Capture + Behringer ECM8000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Befinner meg i Helvetes forgård. M.a.o har begynt å måle lyd i stua - dvs prøvd å begynne. Trodde jeg hadde begynt å få en vag peiling på hvordan dette funker, men jeg har nå kommet til en klar og entydig konklusjon: jeg skjønner ikke filla. Det jeg har greid å spore opp på nett gjør meg ikke spesielt mye klokere, det er åpenbart flere som ar hatt samme problemet men noe tydelig løsning framkommer ikke.

    Jeg har brukt MiniDSP UMIK på REW og det var ganske greit å få til, med unntak av kalibrering av lydkort som ikke lot seg gjøre da denne bare var koblet rett i laptopen. Så for å proffe det opp litt har jeg skaffet meg Roland Quad-Capture USB lydkort og Behringer ECM8000 mikrofon. Jeg har bare benyttet en generisk kalibreringsfil på miken, men dette skulle være godt nok til husbruk i første omgang har jeg tenkt.

    Mik er koblet til Input 1L. Det går signal ut fra output 1L til pre (Ground Sound DCN2). Loopback er koblet fra output 2R til input 2R. Dette er slik jeg har forstått det skal kobles til DCN's XOverWizard program, og slik jeg oppfatter tutorial på YouTube også slik det skal være på REW. Jeg kjører Win 8.1 på laptopen.

    Lydppsett på windows:

    avspilling_01.jpg


    innspilling_01.jpg


    Jeg har installert ASIO og forsøkte først å benytte det i konfigurasjonen. Her valgte jeg lydkortet som Asio device:

    preferences_soundcard_asio_01.jpg


    Da jeg skulle i gang med kalibrering av lydkort ble hele programmet hengende etter et par tastetrykk. Jeg ble nødt til å bruke trefingers-salutten for å få stengt det, og bootet like godt maskinen opp på nytt også. Da jeg gikk inn igjen valgte jeg heller Asio4all som Asio device og det så ut til å gå mye greiere:

    preferences_soundcard_asio_02.jpg


    Jeg kom jeg i gang med kalibrering, men fikk et problem da sinustonen blir spilt og man skal justere inputstyrken til å bli ganske lik output. Det var ikke mulig uansett hva jeg skrudde på. Det eneste jeg kunne få opp var referansesøylen til høyre - ved å justere output-bryteren, men ikke selve input på 1L. Den kom ikke høyere opp enn ca -45 db.

    soundcard_calibration_asio_01.jpg


    Så tenkte jeg at jeg like gjerne kan prøve Java i stedet for Asio. Og det så ut til å gå glatt. Her fikk jeg til slutt laget noe som muligens ser ut som en brukanes kalibreringsfil:

    soundcard_calibration_java_01.jpg


    Da jeg så skulle i gang med å foreta måling får jeg beskjed om at SPL - måleren måtte kalibreres. Jaha, så gjorde jeg vel det da. her skulle bare tallet i boksen justeres til det var likt det som måleren viste:

    spl_reading_cal_01.jpg


    Men hvor kommer det syke tallet fra da? Her suste det rolig og greit og aldeles ikke noe 135 db, men jeg gjorde som jeg fikk beskjed om. Ikke ble det noe feilmelding heller så da tenkte jeg at jeg kan gå videre med første måling:

    measure_01.jpg


    Men resultatet på denne er jo bare sludder:

    measure_result_01.jpg


    Har prøvd flere ganger og det blir det samme tullballet. Dette er aldeles ikke noen måling av rommet. har noen et hint om hva jeg gjør feil? Please, please, please?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.120
    Antall liker
    6.663
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du befinner deg ikke i helvetes forgård, for der virker det serru. Du tuller ikke mellom left og right når du måler da?
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Hmm... hvis du mener hvordan det skal plugges i lydkortet så har jeg beskrevet det i første posten. På selve målinga har jeg bare plugget inn i en kanal på pre - i dette tilfellet den høyre. Det er derfor bare den som blir målt også. Skulle vel være likegyldig hvilken av kanalene jeg måler, skulle det ikke?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.120
    Antall liker
    6.663
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    I REW er det vel et valg hvile kanal du måler. Fikk samme som denne den sto feil
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke finne det valget noe sted i REW. Nå svitsjet jeg output over til den andre kanalen på pre, men det ga (som jeg trodde) akkurat det samme resultat.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.219
    Antall liker
    13.379
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvis det er noen trøst så sliter jeg akkurat med det samme som deg Drunt.
    Hadde tenkt å komme i gang med REW denne uka her, først og fremst for hjelpe en annen HFS'er med måling hjemme hos han.
    Men jeg vil komme i gang med akustiske tiltak i heimen, og da må jeg vel lære meg å bruke REW selv.
    Jeg har samme Quad Capture som deg, UA-55? Men jeg bruker en annen mic fra IBFakustik.
    Jeg har klart å kalibrere lydkortet, og tror jaggu jeg har fått til en riktig måling også, for kurven er veldig lik den jeg får når jeg måler med Audiolense.
    Akkurat nå er jeg i Valdres, så jeg får ikke sammenlignet hva vi har gjort likt/ulikt (eller hva vi har gjort riktig/feil)
    Du skriver at du bruker en generisk kalibrerinsfil. Skal det ikke følge med en kalibreringsfil spesielt for din mic?
    Jeg tror du får unøyaktig måleresultat hvis du ikke har en cal.file for mic'en din.
    Har du spl-meter? Jeg har ikke. Bør man ha det?

    Hastverk er lastverk, vi kommer nok i mål til slutt skal du se. Det er mange dyktige hjelpere her på sentralen.
    Jeg vet ikke om det er alderen som tynger, men føler at dette her må jeg ta i slowmotion, og helst med teskje.


    Jeg vil tippe at for deg Druntblunt med GS blir det vel en smal sak å måle rommet før og etter korrigering når du har lært deg REW.
    Men jeg som kjører Audiolense, hvordan skal jeg få målt rommet etter korrigering?
    Noen som vet? AtleT, Bernt, andre....?


    Mvh. Bergfinn
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Eureka! La meg omfavne deg, H.R. Det var just det som skulle til. Jeg husker å tenke at det var den kanalen som skulle tjene som loopback-kontroll :rolleyes:. Så fort jeg valgte left her ble det straks mer meningsfylt. Takker, bukker og takker igjen. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    4.413
    Kalibrering av lydkort høres rart ut.

    Og det er ikke noen god ide å bruke en generisk kalibreringsfil for mikrofonene. Disse mikrofonene er gode, men det er ofte betydelige avvik fra produksjonsserie til neste. Det kan også være vesentlige avvik mellom mikrofoner innen en serie.....

    Jeg anbefaler deg å kryssjekke med Audiolense. Du kan laste ned demoen og bruke den til måinger.
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Dette gir jo mer mening å prøve å tolke. Men fortsatt er det helt ville verdier på spl:

    20140719_04.jpg


    20140719_05.jpg


    20140719_06.jpg


    Det er ei alvorlig dump like i forkant av 40 hz. Det lurer jeg på om kan være faseutjevning fra sidevegg eller bakvegg. Jeg skal prøve å flytte litt på høyttalere i morgen og se hva som skjer. Nå er det en nightcap og noen smoothe toner før leggetid.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.126
    Antall liker
    20.499
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    hmmm- 136db i toppene. Er noe som ikke stemmer hos deg....
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Kalibrering av lydkort høres rart ut.

    Og det er ikke noen god ide å bruke en generisk kalibreringsfil for mikrofonene. Disse mikrofonene er gode, men det er ofte betydelige avvik fra produksjonsserie til neste. Det kan også være vesentlige avvik mellom mikrofoner innen en serie.....
    Dette er hva jeg har lest også. Så i dag tok jeg en test og målte først med UMIK (som har unik kalibreringsfil) og deretter med Behringer (med generisk kalibreringsfil). Fra eksakt samme posisjon, men selvfølgelig med den ulempen at UMIK bare er satt rett på laptopens integrerte lydkort.

    Likevel synes jeg at resultatene matcher så godt at jeg tror jeg kan leve med den generiske kalibreringen:

    20140719_behringer vs umik.jpg


    20140719_behringer vs umik_2.jpg


    Fortsatt er Behringer/Quad-capture svært så generøse med hva de greier å innbille REW at lydtrykket er. Men dette skal jeg vel få løst på en måte etterhvert.

    Jeg anbefaler deg å kryssjekke med Audiolense. Du kan laste ned demoen og bruke den til måinger.
    Takk for tips. Akkurat nå tror jeg at jeg har evig nok med å forsøke å sette meg inn i REW og XoverWizard. Ved et senere høve kanskje :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn