Hjelp! Skit i rillene får nål til å hoppe - klarer ikke få det ut

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sliter med denne platen, som plutselig oppførte seg som om den hadde fått hakk. Jeg var veldig overrasket, for jeg behandler platene mine ytterst forsiktig og har ikke opplevd noe uhell som skulle tilsi hakk.

Ved nærmere ettersyn virker det som om noe skitt har satt seg fast i rillene. Det er noe hvite greier, virker som hele platen er befengt med små hvite partikler som ikke går bort i vask. De er stort sett løse, jeg kan børste dem bort. De synes ikke med det blotte øye (kun "hakket" kan så vidt synes), men under mikroskop er det ganske åpenbart.

Har prøvd å vaske den i ultralydmaskinen uten hell. Jeg har heller ikke noe som er tynt nok til å pirke det ut. Noen som har tips her, eller vet hva det kan være?

Her er det som får nålen til å hoppe:

2020_0106_113328_001.JPG



Den øverste ansamlingen er den som ikke lar seg fjerne. De andre partiklene er løse.
 

Vedlegg

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.138
Torget vurderinger
0
Har prøvd å vaske den i ultralydmaskinen uten hell......
Noen nye plater kommer slik, men litt spray og et par runder med svampen i lette rotasjoner før UL-vaskeren
funker så slipper å sende nye skiver i retur med den metoden.
NB! UL-vasker max 2 skiver på 40°C i 15 minutter - temperaturen er helt nødvendig 👍

IMG_20230715_140337_768.jpg
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har aldri sett noe lignende selv, men jeg har sett andre nevne lignende ting. Dessverre kan jeg ikke huske om noen fant en løsning.

Kanskje bruke en tannbørste eller lignende + litt isoprop til å gnukke vigorøst over problemområdet? Vanskelig å se ordentlig på bildet, men det ser ut som vinylen er deformert i et par kuler/buler like under den største hvite flekken - er det korrekt, eller ser det bare slik ut?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.223
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Helt eeeeenig med JMM her (bortsett fra tannbørste).
Isoprop/sulfo/hva som helst såpe, og ville selv ha brukt en korthåret stiv pickupbørste liknende denne:

Pickup børste

Om det ikke er pressing, men oppstått senere, skal dette lett kunne fjernes.
Her har Degritter sin force med sine 300 watt transducer power over de fleste andre ;)
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.294
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Jeg har aldri sett noe lignende på egne plater, så det er meget tynt erfaringsgrunnlag her altså. Men jeg tenker at det må jo enten være noe som er tilført utenfra eller noe som har oppstått gjennom en slags kjemisk reaksjon. Ettersom du behandler platene ytterst forsiktig kan man vel mer eller mindre utelukke det første. Kanskje det kan være innersleevsene som reagerer med et eller annet? Har for eksempel plata vært vasket tidligere og kanskje ikke vært helt tørr før den ble putta inn i posen?

Pussig greie.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Du har lagt inn 2 forskjellige bilder, så jeg er litt usikker på hvilke ansamling du mener.
Men, om det er hovedbildet, så ser det ut som det til høyre i øvre del er en mørkere punkt.
Vet ikke om du vasker nye plater før du spiller de, men det kan være noe som har ligget i rillen som har "brent" seg fast.
Om så er, så kan det hende at mekanisk fjerning (m/tynn spiss gjenstand) være eneste løsning.
Men prøv først med litt sterkere isoprop-blanding og børste.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Du har lagt inn 2 forskjellige bilder, så jeg er litt usikker på hvilke ansamling du mener.
Men, om det er hovedbildet, så ser det ut som det til høyre i øvre del er en mørkere punkt.
Vet ikke om du vasker nye plater før du spiller de, men det kan være noe som har ligget i rillen som har "brent" seg fast.
Om så er, så kan det hende at mekanisk fjerning (m/tynn spiss gjenstand) være eneste løsning.
Men prøv først med litt sterkere isoprop-blanding og børste.
Er hovedbildet som gjelder, og den store hvite flekken som er hakket. Har prøvd isopropanol, tannbørste og pickupbørste. Tannbørsten har altfor grove hår til å komme ned i en rille, pickupbørsten får det nok til men er antakelig for myk til å skrape det bort.

Skal prøve Zalo og svamp neste, hvis ikke har jeg en messingbørste som *kanskje* har tynne nok hår til å nå nedi.

Om ikke det funker tenker jeg prøve bløtlegge hele greia, for deretter å kjøre grovstøvsugeren på den (som en slags traktorvariant av Okki Nokki)
 

BBQ

Medlem
Ble medlem
23.04.2021
Innlegg
43
Antall liker
36
Sted
Lørenskog
Som guttunge reparerte jeg hakk i plater med tannstikker og knappenåler (og et godt syn)
- nå må jeg vel ha mikroskop🔬
Det var typisk singler som hadde fått litt hard medfart i plateskifteren (og barnehender)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Vil høyst trolig ikke fungere, men verd et forsøk.
@mvno_subscriber Legg i såfall på en ikke for stor dasj med lim over aktuelt område.
Gjør som Støre - følg nøyde med.
Når overflaten er berøringstørr så presser du ned.
La så limet tørke noe mer, men ikke tørke helt, før du løfter det av.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.264
Antall liker
9.499
Torget vurderinger
2
Bildet viser jo tydelig brudd i banen og vinylfibre er dratt ut av lage. Dette en ser ut som en dyp skade og ikke noe man kan vaske bort tror nå jeg
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.111
Antall liker
1.351
Ikke sikkert det fungerer på problemet ditt, men fire årtiers vinylbehandling har munnet ut i følgende universalløsning:

PXL_20240315_182826380.PORTRAIT.ORIGINAL~2.jpg


Tygg i "godenden" og bruk i "våt" tilstand på området hvor feilen er. Virker naturligvis best med fremmedelementer i rillene, og du kan presse ganske hardt uten at det har noen skadevirkning på vinylen. Ikke støtt det virker på hakk og lignende, men all faenskap som har festet seg, har jeg fått ut på denne måten.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.310
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Angående skadevirkning på vinylplate.. Utrolig spesielt å se hvordan forskjellige folk behandler sine lper... For en del år tilbake (må ha vært nærmere 15 år når jeg tenker etter) - så var jeg innom to forskjellige personer som før var aktive på hififorum (både her og avforum), begge hadde vinyl som hovedkilde. Den første jeg besøkte brukte hvite hansker når han skulle sette ny plate - eller når den skulle snus. Han jeg besøkte senere på kvelden brukte lpen nærmest som skjenebrett. Der lå lp på bordet uten beskyttelse osv før han satte den på spilleren. ("Vinylplate tåler det meste", pleide han å si).
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nesten like rart begge deler, i mine øyne. Den andre tar vel forsåvidt kaka med nogen margin.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.138
Torget vurderinger
0
Angående skadevirkning på vinylplate.. Utrolig spesielt å se hvordan forskjellige folk behandler sine lper... For en del år tilbake (må ha vært nærmere 15 år når jeg tenker etter) - så var jeg innom to forskjellige personer som før var aktive på hififorum (både her og avforum), begge hadde vinyl som hovedkilde. Den første jeg besøkte brukte hvite hansker når han skulle sette ny plate - eller når den skulle snus. Han jeg besøkte senere på kvelden brukte lpen nærmest som skjenebrett. Der lå lp på bordet uten beskyttelse osv før han satte den på spilleren. ("Vinylplate tåler det meste", pleide han å si).
Messen i Asker kunne by på Vinyl flere steder og man kan bli lettere skremt
av å se hvordan skivene trakteres før, under og etter avspilling....... :unsure:

 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.346
Antall liker
1.283
Sted
Stavanger
Sliter med denne platen, som plutselig oppførte seg som om den hadde fått hakk. Jeg var veldig overrasket, for jeg behandler platene mine ytterst forsiktig og har ikke opplevd noe uhell som skulle tilsi hakk.

Ved nærmere ettersyn virker det som om noe skitt har satt seg fast i rillene. Det er noe hvite greier, virker som hele platen er befengt med små hvite partikler som ikke går bort i vask. De er stort sett løse, jeg kan børste dem bort. De synes ikke med det blotte øye (kun "hakket" kan så vidt synes), men under mikroskop er det ganske åpenbart.

Har prøvd å vaske den i ultralydmaskinen uten hell. Jeg har heller ikke noe som er tynt nok til å pirke det ut. Noen som har tips her, eller vet hva det kan være?

Her er det som får nålen til å hoppe:

Vis vedlegget 1005818


Den øverste ansamlingen er den som ikke lar seg fjerne. De andre partiklene er løse.
Zalo varmt vann, forsiktig skrubbing gjerne med myk tannbørste.
du sparer tusener av kroner..
 
Topp Bunn