Hjelp til å lage meg et greit anlegg til vinyl?

Perfidus

Fersking
Ble medlem
22.09.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Jeg har med tiden kjøpt meg mye musikk på vinyl uten at jeg hører noe særlig på det. Grunnen til det er at det eneste "anlegget" jeg har til vinyl er en gamme platespiller og forsterker fra 70-tallet med noen dårlige høyttalere fra ett dårlig stereoanlegg.
Så da lurer jeg på om noen kan hjelpe meg til å finne komponenter nok å få grei lyd fra skivene mine.
Jeg må altså ha alt; platespiller, forsterker, høyttalere osv. Jeg har ingen peiling på dette her, så må sikkert ha det meste med teskje ;)

Budsjett på 6-7000kr, muligens litt høyere.

Takker for svar!
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hei og velkommen :)

Med et såpass beskjedent budsjett må du nok regne med å kjøpe brukt. Platespiller i den laveste prisklassen er gjerne Pro-Ject eller Rega. (Snart kommer noen til å fortelle deg at det ene merket er bedre enn den andre, det er sludder.)

Si litt om hva slags musikk du spiller, om du pleier å spille høyt osv. så blir det lettere å hjelpe deg.
 

Perfidus

Fersking
Ble medlem
22.09.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Hei og velkommen :)

Med et såpass beskjedent budsjett må du nok regne med å kjøpe brukt. Platespiller i den laveste prisklassen er gjerne Pro-Ject eller Rega. (Snart kommer noen til å fortelle deg at det ene merket er bedre enn den andre, det er sludder.)

Si litt om hva slags musikk du spiller, om du pleier å spille høyt osv. så blir det lettere å hjelpe deg.
Takk for det! :)
Ja, jeg er klar over at det er lite i forhold til hva mange andre bruker på det her.
Men jeg er ikke såå veldig kresen på lyden og vil for det meste bare ha noe som er bedre enn det jeg allerede har.

Tja, hører sjelden på muiskk noe veldig høyt. Av musikk hører jeg egentlig på det meste, hører mye på metall, men også band som Mumford and Sons og Hellbillies.
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Hvilke komponenter består det gamle anlegget av? Kan være gode ting, selv om de er gamle.
 

Perfidus

Fersking
Ble medlem
22.09.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Hvilke komponenter består det gamle anlegget av? Kan være gode ting, selv om de er gamle.
Etter hva jeg forstår så er det en Radionette 5000 Hifi platespiller og en Rotel RX-400L Stereo receiver :p
 

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
44
Antall liker
5
Hvilke komponenter består det gamle anlegget av? Kan være gode ting, selv om de er gamle.
Etter hva jeg forstår så er det en Radionette 5000 Hifi platespiller og en Rotel RX-400L Stereo receiver :p
For det første, glem iallfall billige Pro-Ject. De er hypet og overpriset. Radionetten, med en ordentlig pickup, vil spille minste like bra som en Pro-Ject Debut. Bytt ut den originale AudioTechnica'en med en Shure M91 (med dyr stift), og du vil bli overrasket over resultatet. En Shure M91 får du på nettet til under 200 kr. En JICO SAS-stift koster ca en tusenlapp, bestilt fra deres nettsted.

En Rega vil selvfølgelig og spille bra, men den er helmanuell. Dvs ingen autostopp, og du må av med tallerkenen for å bytte til 45 rpm hastighet! Videre må også den ha en anstendig pickup. En Planar 1 kan du kanskje få for 1500-2000 på brukten. Rega vil slå Radionetten på drivverk, da den er mer stillegående. Dette vil dog kun merkes på innspillinger med stor dynamikk (f.eks strykekvartetter, Kari Bremnes eller lignende).

Hva forsterker & høyttalere angår; prøv å se etter noe brukt i nærheten av der du bor. For 5000 skal du kunne få en riktig bra kombo. For eksempel NAD eller Denon amp, med Dali eller B&W høyttalere.

Nå vil noen her si at Radionette fra 70-tallet er gammelt, verdiløst ræl. Om de i det hele tatt har hørt den nevnte platespilleren, er det sannsynligvis med en slitt originalstift på et billig anlegg. Da er sammenligningen urettferdig mot nye spillere koblet opp til gromanlegg i lytterommet på Soundgarden eller Hifiklubben.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Jeg spyr snart av alle Rega anbefalinger, de er ca like bra som alt annet i prisklassen og den hodeløse anbefalingen i alle tråder bidrar ikke med noe.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hehehe. Det er en litt ensidig fokus på Rega om dagen, ja. Regamenigheten har en ivrig yppersteprest og et lass med disipler, men i jøssenavn, det er mye annet bra der ute. Særlig brukt. Rega er ikke nødvendigvis for alle. Ikke vinylspillere heller, når jeg tenker meg om!
Radionettespilleren er så vidt jeg husker laget av Toshiba. Den er ikke fantastisk, men den duger fint. Bytt rem og sett på en ny pickup (Audio Technica AT95 eller en Grado Black er gode eksempler). Ønsker du deg en bedre forsterker med et godt platespillertrinn uten å blakke deg, kan det ofte finnes en Mission Cyrus med PSX strømforsynig brukt, enten her inne eller på Finn.Det ligger en på brukten nå til omtrent 2000. at den ikke er solgt forlengst, er et mysterium. En strålende forsterker til småpenger. Kobler du på et par Mission eller Tannoy høyttalere av klassisk, brukt type, har du nok et velspillende anlegg uten å ha brukt mange kronene. Om du ønsker deg nyere platespiller, let etter en direktedrevet Technics. De kan fåes for ca 1500-2000.
Lykke til!
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
451
Antall liker
114
Sted
Halden
Gi Radionetten ny reim og nytt element (AT 95e) så har du en god spiller for 500 kroner. Vil heller ha denne enn de billige fra Rega. Rotel er jo anerkjent for god lyd, så den må prøves med gode høyttalere først. Finn noe f.eks fra Mission på Finn. Blir ikke feil det...

Audio Technica at 95 E AT95E Tonabnehmer Neu | eBay
Helt enig Gjest men prøv og få tak i et par brukte Patos basic 400. Disse spiller meget godt. Bass får du nok av.
2500kr og du er i mål.;)

Mvh Roar
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Basic 400 er fine om du har litt krefter å dra dem med. Eller blir det mye romling. Og det er som kjent ikke det samme som bass.
I beste mening.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
451
Antall liker
114
Sted
Halden
Basic 400 er fine om du har litt krefter å dra dem med. Eller blir det mye romling. Og det er som kjent ikke det samme som bass.
I beste mening.

;)

Han spiller jo ikke så høyt så 20w holder nok. Øra har godt av litt romling innimellom.:rolleyes:


Mvh Roar
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.101
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg er enig med de fleste her angående platespilleren. Jeg ville byttet ut receiveren til noe større/bedre og andre høyttalere. Jeg ville sett med om etter noen eldre JBL høyttalere. Det er for tiden annonsert flere par med JBL l80t til veldig gode priser. Disse er skikkelige rockehøyttalere og vil nok gi deg mye godlyd for pengene. Til disse høyttalerne ville jeg ha funnet en klassisk receiver/forsterker på ca 70 watt. Gode eksempler er Marantz og NAD. Langt ifra ypperste HiFi, men gir veldig god valuta for pengene! Totalt sett kan dette koste 3-4000 kr:) Har du mere penger, så søk etter JBL L100t3.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Ta en tur til Hi-Fi Klubben, de kan hjelpe deg mye bedre en kranglefantene her på HifiSentralen :)
Hi-Fi Klubben har bra utvalg i akkurat det du her spør om
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.101
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Nå ser jeg vel ikke mye krangel i denne tråden, men selvsagt som du roper i skogen får du svar!

Det er i hvert fall slik at en får vesentlig mere for pengene ved å kjøpe brukt utstyr. Hifiutstyr er etter min efaring nært evigvarende!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Tror ikke at noen som spør om råd her ønsker å bli vist til nærmeste butikk.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.172
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den Radionettespelaren kan gjere nytte for seg, men skift pickup. AT 95 kan duge, men Shuren som ein tilrår, er faktisk ein god del betre. Forsterkaren kan også duge, dersom du har lettdrivne høgtalarar, særleg om du skal ha noko som er dugeleg til metal. På brukten ligg massevis av JBL som greier seg bra om det ikkje vert for valdsamt. Dessutan både Spendor, Mirage, Tannoy, og endåtil eit sett klipsch, så det skulle vere råd å sko seg.
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
303
Sted
Trondheim
Nå ser jeg vel ikke mye krangel i denne tråden, men selvsagt som du roper i skogen får du svar!

Det er i hvert fall slik at en får vesentlig mere for pengene ved å kjøpe brukt utstyr. Hifiutstyr er etter min efaring nært evigvarende!
Skulle akkurat til å si det. Denne tråden har vært bra og opplysende uten Regakjøret.
 
Topp Bunn