Hjelp til å tyde REW måling i mitt rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rannis

Medlem
    Ble medlem
    13.06.2019
    Antall liker
    15
    Hei

Jeg tok første måling i dag med en UMIK1 kalibrert mic i lytteposisjon.

Venstre + høyre høyttaler.

Jeg har problemer med for mye nivå i dypbassen. Det fikk jeg bekreftet av målingen.

Dere som har mer peiling enn meg, hva ser dere av denne målingen?
    Gi beskjed hvis jeg skal utføre ny måling eller bruke andre innstillinger.

Til informasjon er høyttalerne mine Monopulse 82a som på papiret skal spille ned til 20hz.
    Forsterker er Devialet 120

Jeg synes egentlig det spiller ganske fint, men er plaget av for mye romling i de laveste frekvensene på enkelte spor.

Har ingen akustikk tiltak etc.

Måling.jpg

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal man se hva som foregår i bassen er det enklest med bedre oppløsning. Hvis du endrer grafens parametre til 105 db i toppen og 45 dB i bunn, samt viser fra 20 hz til 500 hz fra venstre mot høyre, så blir det enklere.

Husk, ingen smoothing av grafen :)

* Man endrer parametrene på grafen oppe til høyre over målevinduet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Deling på 5 db mellom strekene på Y aksel.
    Start på 40 db i bunn og opp til 100db i topp.
    X akse fra 20 til 500 hz.
    Er vel nesten 20 db høyere ved 40hz.
    Garantert att du får mye hjelp her inne.
    Mange som kan dette ut til fingerspissene.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.461
    Torget vurderinger
    2
    Hva er dimensjonene i rommet ditt Rannis? Og hvor står høyttalere og lytter...
    du kan feks bruke REW : Tools/Room Sim for å plassere høyttaler og lytter i et firkantet rom..

Her ser du høyttalerne vi har snakket om på ulike plasser lytter og høyttaler, ganske stor effekt altså.(målt med pink noise derfor enn gitt Glatting. Kurvenet er forskjøvet op/ned for ¨lettere se trenden.
    Capture.jpg
    .

Vi vil gjerne ha høyttalern nær veggen. Her ser man hvordan lytteosisjon påvirker bassen med høyttalerne plassere nær vegg. Se hva som skjer under 50Hz!!!

Capture2.jpg

Samme posisjoner i rommet to med ulike høytalere, den røde er den du veit- Den blå gir for mye bass med denne posisjonen..litt som ditt problem.
    samma pos.jpg

Sist redigert:

Rannis

Medlem
    Ble medlem
    13.06.2019
    Antall liker
    15
    Takker for bidrag Balle!

Jeg har prøvd mange forskjellige plasseringer av høyttaler i nærheten av der de står nå.

Den beste lyden har jeg fått ca 60-65cm fra bakvegg og venstre høyttaler ganske nært sidevegg (typ 10cm).
    Uansett hvor mye jeg trekker de ut får jeg den hevingen på 38-40hz som ikke er bra..

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.216
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har du mulighet til å snu oppsettet 180 grader?
    På denne måten får du "ventilert" bassen ut i L-formen, samt du får lik lyd fra begge kilder da sideveggene vil være identiske.
    Har du en dragning av lyden til venstre eller høyre?

EDIT:
    Evt! 90 grader rotasjon mot venstre.
    Jeg ser du har en dør der bak som kan gi utfordringer.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dette er beste resultat fra lytterposisjon idag, så hadde jeg prøvd å flytte lytterposisjonen fremover mot frontveggen.
    Mange målinger fra forskjellige posisjoner er lurt.
    Den på ca 95 hz er vell en utfasing, del opp Y aksen med 5 db.
    Trekke ned toppene på 40 og 70 hz er jo lett å få til med DSP

Rannis

Medlem
    Ble medlem
    13.06.2019
    Antall liker
    15
    Ok jeg kan prøve å ta noen flere målepunkter.

Jeg prøvde å måle ett annet punkt i går (fra sofaen ved venstre høyttaler). Der fikk jeg noe lavere peak i 38-40hz, men fortsatt mye (10-15db).

Er EQ beste veien? Hva finnes av produkter som kan gjøre dette uten at jeg må bruke pc/roon? Jeg liker å bruke tlf til tidal (plug and play) :)

Hva med bassfeller? Eller blir det til at jeg må fylle opp hele stua for å få ned 5db?

Mvh Eivind

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.461
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rannis,
    Alphamale har pekt på den som kan være løsingen.
    Når du sitter så nær bakveggen som du gjør vil høyttalerne dine som gir bass under 40Hz "allid" medføre en peak mot bakveggen.

Prøv å bytte om høyttaler -og lytte-vegg. Det har fordeler som Alpha har beskrevet, det viktigste er nok at du bør trekke fram lytteposisjon , nå sitter vi vel 60cm fra bakvegg,? flytt deg 10 og 10 cm fremover helt til midten av rommet, og mål så hvert posisjon så vil antagelig basspeaken gå ned på ett punkt... gjør den ikke det kan du prøve høyttalerne med mindre lav bass, feks mine gamle :)

PS der jeg bodde før hadde jeg en slik plassering som det med hjørne til en side, og åpent til det andre. Bassen ble veldig skjev, så jeg flyttet til annet rom....
    Capture.jpg

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok jeg kan prøve å ta noen flere målepunkter.

Jeg prøvde å måle ett annet punkt i går (fra sofaen ved venstre høyttaler). Der fikk jeg noe lavere peak i 38-40hz, men fortsatt mye (10-15db).

Er EQ beste veien? Hva finnes av produkter som kan gjøre dette uten at jeg må bruke pc/roon? Jeg liker å bruke tlf til tidal (plug and play) :)

Hva med bassfeller? Eller blir det til at jeg må fylle opp hele stua for å få ned 5db?

Mvh Eivind
    Den enkleste løsningen på EQ uten å gå via pc er gjerne en minidsp 2x4 HD eller evnt Minidsp SHD Studio (mye bedre pga ren digital enhet uten Digital/analog konvertering). Minidsp 2x4 HD er som regel en fin plass å starte da det er billig, lett tilgjengelig og enkelt å selge videre hvis man ikke blir fornøyd.

Bassfeller for slike dype frekvenser er kostbart da man må over på trykkbaserte feller som feks RPG Modex Type 2 og gjerne flere av dem. For å teste EQ ville jeg lastet ned en prøveversjon av feks JRiver som tillater deg å drive EQ manuelt. Da kan du legge inn et par EQ-punkt for å få ned peakene på 38 og 72 hz for å se om det ble bra. For å finne riktig PEQ-innstilling kan du bare ta målingen din i REW, trykke på fanen som heter "EQ" og rote litt rundt der.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jriver er ett fantastisk produkt.
    Der kan du fintune til de grader.
    Poenget er jo først å få dratt ned peakene.
    Så,kan du legge inn en jevn økning nederst i bassen.
    En helt rett frekvenskurve kan bli litt tamt.
    Basfeller er .Er for å trekke ned etterklangen/stående bølger.
    Det vi kaller ståbass:=)

nilshermann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2019
    Antall liker
    38
    En dip på ca 92 hz kommer sannsynligvis fra at høyttalerne står ca 93 cm fra frontveggen.

Jeg har en lignende peak som du har lavt i frekvens. Hos meg er det rommet som spiller. Uansett hvor i rommet er det samme peak. Sett REW til å generere "Pink Noice PN" fra 30-100hz f.eks. og gå til "RTA". Da kan du gå rundt i rommet med mikrofonen og "on the fly" se hvordan den oppfører seg.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.595
    Dippen på 92 korresponderer også med peakene på 36 og 72 Hz. Så her er det flere refleksjoner som bidrar.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.595
    Du burde absolutt prøve å korrigere vekk problemene i bassen. Som nevnt ovenfor er MiniDSP en ganske god løsning hvis du ikke ønsker å gå for PC-basert hifi. Med litt DSP verktøy tilgjengelig er det mulig å ta kontroll på bassen. Det er en god start, og kanskje alt du trenger for å bli fornøyd. Det er også en god finish selv om du går drastisk til verks med plassering og akustiske tiltak. Hvis du ønsker bedre lyd så er dsp et bra virkemiddel uansett utgangspunkt forøvrig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn