Og obs! VAS i datablader til e145 er feil
Riktig vas er 428l som vil nok gi deg et betydelig større kabinett ved simulering
Jeg har testet e145 i 150l kabinetter avstemt til 35hz. Det gav en slak avrulling fra 50hz ca og -6dB ved 40hz uten eq og room gain.
Skal se om jeg kan gjøre en simulering, men vet at e145 gjerne vil ha så store kabinetter som mulig. Men med doble er jo 300l allerede ganske så formidabelt. Du kan da bygge i dimensjonen 100x60x50 pluss litt for materialtykkelse og være innen dine størrelseskrav
Du tenker sidestilt og parallellkoblet?
Det hadde vært helt nydelig om du hadde giddet å hjelpe med simulering! Som nevnt er det trolig noe jeg gjør helt feil når jeg forsøker å simulere. Og når jeg først skal bygge med relativt kostbare materialer er det uansett greit å få en kyndig verifikasjon før vannskjæreren settes i sving.
Jeg har woofere som jobber avslappet godt over 150hz så jeg trenger ikke presse E-145 nedover. men opp er en fordel. Hatt et par E-145 stående i flh her, liker dem meget godt! Ble alt for fristende å kjøpe et par til etter jeg ble inspirert til å gå mer i retning av old school. Var enten det eller mellombassløsning lignende emokid.
Om det er mer liter jo bedre er det bare å kjøre målene opp litt, 105x60x60 utvendig, regnet på innvendige mål, ender jeg da på 326l. Så må vel magneter og litt innvendig avstiving trekkes fra. Så si 320l netto kanskje?
Kan dra det opp i 120x60x60 og om det er mye å hente på det, men da blir det i overkant bredt i stuen her. Litt ute å sykler proporsjons messig også
Har stående kabinetter som måler 200l, men tenkte det kanskje blir litt lite.