hjelp til en noobie for anbefaling av riaa ++

urky

Fersking
Ble medlem
11.02.2019
Antall liker
0
Hei. har lurket litt rundt her på forumet og funnet noen tips men sender ut et lite hjelp i jungelen av ting jeg ikke har peiling på.

På begynnelsen av 90tallet pakket jeg bort platespilleren min (en noe billig jvc tror jeg det var - uansett død nå) og begynte å samle cder.
Da jeg runda 40 kjøpte jeg meg platespiller på ny - ganske enkelt fordi jeg savna mediet. Det å holde i noe mer håndfast kom tilbake. Cdn er håndfast men må innrømme at i disse streaming tider blir de ofte bare liggende urørt. Da spiller jeg stort sett det som ikke fins på streaming. Platespilleren derimot elsker jeg igjen. Og har begynt å kjøpe ny/gammel musikk på vinyl i stedet. og den snurrer og går til stor glede. Hører på det meste av musikk men ligger vel mest innenfor rock,heavy og blues.
jeg kjøpte den gang en pro-ject carbon debut (OM 10) og en Vincent pho-111 riaa. jeg sitter med en relativt billig surround forsterker med effekttrinn nå men siden riaa-en har tatt kvelden kan jeg glatt høre at den innebygde riaa-en er kjedelig iforhold. Er litt usikker på om det er ac-adapteret som har tatt kvelden eller boksen men får liksom ikke testet siden jeg ikke kjenner noen med slikt liggende. (virker i alle fall død) Denne riaa-en hadde også dog lavt utgangssignal. (har sett den på finn men har nå også lyst på noe annet)
Viss noen har noen anbefalingen innen kjøp av en riaa tar jeg imot det med takk. jeg vet jeg ikke sitter på high end anlegg her men trives med det jeg har liggende - har tittet litt på project phonobox s/s2 e.l . noen erfaringer der ? andre merker verdt å sjekke ut?
Det jeg lurer på er
-vil en slik riaa ha mye i si i det prissjiktet ? hvordan vil en tube s være i forhold på rimelig utstyr?
-er det noen nytte i bytte av pickup på platespilleren jeg har ?
-eller burde jeg heller investere mye i annet utstyr for å bedre lyden til bruk av platespiller.
Foreløpig skal jeg kun kjøpe riaa (kjerring og unger skal ha sitt) men viss gleden vedvarer.... :)

alle tips mottas med takk

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg er også relativt noob på LP. Og vertfall på utstyr. Bruker bare en technics 1210mk2 i god stand, har en litt påkostet pu fra Hana og bruker fremdeles en project tubebox s. Riaa er nok det svake leddet. Men den overlever de få angrepene den har fått.
Tror den riaa'n på MM delen er relativt god i forhold til pris.

Men den vil vere neste på lista til utbytting når forsterker er landa...
Hva jeg må ut med for noe bedre, aner jeg ikke. Og kanskje jeg heller vil bruke de kronene på plater.

urky

Fersking
Ble medlem
11.02.2019
Antall liker
0
så det er et markant skille mellom phonobox til tubebox på et moderat anlegg vil du si ? siden den er 2 lapper opp også

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.296
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det jeg lurer på er
-vil en slik riaa ha mye i si i det prissjiktet ?
- hvordan vil en tube s være i forhold på rimelig utstyr?
-er det noen nytte i bytte av pickup på platespilleren jeg har ?
-eller burde jeg heller investere mye i annet utstyr for å bedre lyden til bruk av platespiller.
Foreløpig skal jeg kun kjøpe riaa (kjerring og unger skal ha sitt) men viss gleden vedvarer.... :)

alle tips mottas med takk
Den viktigaste komponenten i vinylriggen er pickupen, dernest riaatrinnet. Resten (arm, drivverk) skal eigentleg berre gjere jobben sin. Ein idealpickup skal ha den klangbalansen du ynskjer, spele med valdsam dynamikk, så vel som nyansere, få fram detaljar og tredimensjonalitet. Riaaen skal passe til denne, ha såpass mykje gain at han løfter den aktuelle pickupen slik han skal, utan vrenging eller overstyring. Armen skal passe til pickupen og syte for godt arbeidsklima for denne (dess meir avansert sliping av nål, dess meir nøyaktig må du vere, og dess meir påkosta bør armen vere), og drivverket skal vere heilt utan eigenlyd, og kabinettet skal hindre resonansar og feedback.
Det er eigentleg eit spørsmål om kor mykje kronasje du har lyst til å bruke.
Eg likar mange pickupar, mellom anna Dynavector og Denon, som ikkje er verdas vanskelegaste å få til.

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
RIAA og pickup er to komponenter der det faktisk er veldig store forskjeller, og du får igjen for oppgraderinger. Så dersom hensikten er å løfte anlegget på sikt, er dette gode steder å putte litt penger.

Phono Box S2 tror jeg er et bra budsjett-valg, men ikke nødvendigvis noen oppgradering fra Vincent. Litt opp i pris har jeg hørt gode ting om Mobile Fidelity StudioPhono (bigdipper), samt Tube Box DS. I en sånn prisklasse kan du også finne veldig bra ting på bruktmarkedet.

Mitt neste RIAA-trinn blir Parks Audio Puffin.

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Antall liker
5.827
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Om du er i stand til å sette av noen kveldstimer for å lodde selv, så er det lite (ikke noe) som matcher denne til prisen:

https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/85183-muffsy-ett-no-nonsense-mm-riaa-trinn-med-justeringsmuligheter.html

Alt er så godt tilrettelagt og merket at man ikke bør ha nevneverdig erfaring med loddebold for å bygge den.
Støttes fullt ut! Utkonkurrerte mitt Schiit Mani riaatrinn med god margin. Eneste erfaring jeg hadde med lodding tidligere var å lodde noen rcaplugger.
Du finner trinn for trinn byggeanvisning på nett som er meget enkel å følge. Var så moro å bygge den at jeg har lyst å bygge en til, selv om jeg ikke har bruk for flere ;)

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Jeg anbefaler MoFi PhonoStudio: https://www.mofielectronics.com/studiophono-phonostage/

Har kjørt med PhonoStudio en periode nå med både MM og MC. Strålende fornøyd med både lyd, mekanikk og fleksibilitet.

Spesifikasjoner:
Gain
Adjustable from 40dB - 66dB
THD
< .01% (MM) / < .012% (MC)
Load Impedance (MM)
47,000 Ohms
Load Impedance (MC)
75, 100, 500, 1k, 10k, 47k Ohms
Input Capacitance
100pF

Selges hos Bigdipper: https://bigdipper.no/hifi/riaa-trin...studiophono-mm-mc-riaa-mf1053-002-p0000047573

Vedlegg

Sist redigert:

urky

Fersking
Ble medlem
11.02.2019
Antall liker
0
Takker for alle innspill. Her var det mye gøy jeg skal lese meg opp på. Flere interessante bokser å sjekke ut

Den DIY greia var også veldig interessant, til tross for at min loddeekspertise er ganske laber : p mulig jeg missa det i tråden men hvordan er det å finne kabinett til denne forresten ?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.557
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
... mulig jeg missa det i tråden men hvordan er det å finne kabinett til denne forresten ?
En liten stund siden jeg besøkte hjemmesiden, men der er det vel linket til (om ikke annet spesifisert) leverandør(er) av kabinett.

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Antall liker
5.827
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Takker for alle innspill. Her var det mye gøy jeg skal lese meg opp på. Flere interessante bokser å sjekke ut

Den DIY greia var også veldig interessant, til tross for at min loddeekspertise er ganske laber : p mulig jeg missa det i tråden men hvordan er det å finne kabinett til denne forresten ?
Forslag til kabinett står på siden til Muffsy. Jeg kjøpte det på EBay.

urky

Fersking
Ble medlem
11.02.2019
Antall liker
0
Så for komplett sett trenger jeg altså å krysse av for : muffsy kit pp4 , operational amplifyers (hva er forskjellen på de 2 valga der foresten ?) , muffsy dual psu , backpanel , og en B0905 boks fra ebay og et ac adapter?

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Antall liker
5.827
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Så for komplett sett trenger jeg altså å krysse av for : muffsy kit pp4 , operational amplifyers (hva er forskjellen på de 2 valga der foresten ?) , muffsy dual psu , backpanel , og en B0905 boks fra ebay og et ac adapter?
På anbefaling fra utvikler av Muffsy så valgte jeg de dyreste av de to valgene, det skulle være en merkbar oppgradering fra standard. Hva som skal være bedre, det ligger utenfor min kompetanse. Men det er bare å sende en pm til Skrodahl her på sentralen, han svarte meg kjapt på det jeg lurte på.
Ellers tror jeg du har fått med deg det som skal til.
Strømadapter bestilte jeg enkelt og greit på Schiit.com. Da kom det også rett i postkassen, glimrende for en latsabb som meg ;)

Topp Bunn