Ønsker anbefaling Hjelp til høyttalerkjøp

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Antall liker
15
Heisann!

Jeg skal kjøpe meg nye høyttalere til stuen og er litt rådvill. Tenker budsjett på maks 10.000kr, kan med fordel være brukt.
Hører på alt av musikk, men klassisk står mitt hjerte nærmest, og det går i storslagene orkesterverk og den slags, så må låte fint på den type musikk.
Brukes også til en del TV og film. Skulle i grunn hatt noe som spiller stort, med god bass og ikke for hissig diskant. Heller nok mot en nøytral/varm lyssignatur.
Har hatt litt diverse før, vært ganske fornøyd med dynaudio og sonus faber. Hadde et par Fyne f500, bra det, men ble ør i hodet av diskanten.

Høyttalerne må dessverre stå i et hjørne og noe nært en bakvegg, så litt utfordringer på plassering. Sitter nok et par meter unna for det meste, og står i et rom på ca. 25kvm.
Noen forslag til hva som kan fungere?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje et par brukte KEF LS50 eller LS50 Meta kan være riktig.
De har, som alle andre små høyttalere, ikke kapasitet til å virkelig drønne til når Mahler slipper løs kjøkkenavdelingen, men de andre boksene merker de av.
Hvilken forsterker har du, forresten?

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.576
Torget vurderinger
2
LS-50 er en virkelig god kandidat om lydtrykk ikke er høyeste pri. Parret med rett forsterker kan de virkelig utføre "magi". Har hatt de koblet opp med bl.a Luxman effektforsterker og det var utrolig hva de kunne levere i pur musikk- og spilleglede. Ikke helt nøytrale, men heller kanskje litt mot den varme siden(?), eller var det forsterkeren...husker ikke helt, begynner å bli et par år siden.

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Antall liker
15
Spennende de der ja. Ville dere gått for stativ i stedet for gulvstående?

Har nå Parasound P5/A23 som forsterkere.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Siden du nevnte klassisk prioriterte jeg god mellomtone foran basskapasitet.

Tillegg: Flott forsterkersett. Ingen grunn til å bytte.

Sist redigert:
U

Utgatt medlem 28213

Gjest
LS50 er svært kresen på forsterker, nå har jeg ikke hørt A23, men kanskje det går. De går veldig fint med min Yamaha. Hvis det er LS50 meta, så må du beregne å kjøpe nye, veldig sjeldent å se brukt.
@Eirik84 har et par Triangle Br08, husker jeg ikke feil så er porten foran, Eirik kan sikkert gi deg en anbefaling mtp plasseringen. Så den kan være et alternativ hvis du vil ha en gulvstående. Det er en del på brukten på finn til rundt 5-6k Ny koster en sort modell 9300. 12500 hvis du velger annen finish. Noe jeg virkelig ville ha gjort. Eirik sine er veldig fine.

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
513
Torget vurderinger
10
Det fine med p5 er at den har bass management, som gjør det enklere å legge til en subwoofer senere når behovet melder seg. Eller enda bedre, med en gang :)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.702
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Som @Kathrine skriver så har jeg et par Triangle Borea BR08 og er veldig fornøyd med disse. De har en silkedome-diskant og en lydsignatur litt på den lune siden. Bra med trøkk i bassen og har hatt de så nærme som 20cm mellom vegg og bakplate på høyttaler uten problem (bassporter foran). Godt bassfundament så jeg bytter litt på om jeg har min lille Jamo-sub påslått eller ikke.

Jeg hører på en del klassisk, men ikke "storslagne orkesterverk" (=symfonier, slik jeg leser det) så der kan jeg ikke si så mye. Går mest i mindre kompliserte innspillinger med blant annet trompet, obo, cello og klarinett av blant annet Albinoni, Vivaldi, Mozart og Handel.

Jeg har ikke hatt så mange høyttalere så vanskelig å si om disse matcher det du ser etter, men har i alle fall lagt fra meg ønske om noen oppgradering på høyttalerfronten før jeg kan legge veldig mange penger på bordet. Hvis det skulle bli aktuelt så ser jeg det ligger et par i Valnøtt-farge på FINN, nå nedjustert til 4500 etter å ha ligget ute siden i sommer.

Har forøvrig smaksatt mitt system med forsterker fra Marantz og en DAC fra NAD, som også er litt på den lune siden.
Jeg har ikke hørt Parasound før, så usikker hvilken signatur de har - men det har du sikkert en formening om selv 👍

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.936
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Larsen 4 eller 6?
Kan (bør) stå tett på frontvegg, men kan lide av å bli plassert for tett på en krok/et hjørne......

mvh
Proffen

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.477
Med tanke på plassering og type musikk ser jeg for meg to høyttalerdesign i denne prisklassen som kan fungere. Ene er nevnte Larsen. De sprer mye, men de unngår refleksjoner fra frontvegg (vegg bak høyttalerne) og er tunet til en slik plassering. Det andre er en virkelig bred og stor høyttaler med lav baffelstep og gjerne en 12" eller 15" i bunn. Her må man lete etter noe på brukten.

Smale høyttalere med tradisjonell spredningsmønster og høy baffelstep vill jeg ha styrt unna med en slik plassering fordi mye lyd vil treffe frontveggen og blande seg tidlig mer direktelyden. Dessuten bør man ha membranarealet til klassisk IMO og da er man egentlig over på 12" og 15" woofere. En 10" kan fungere som et greit kompromiss også

Bruk gjerne en miniDSP Flex som DAC/forforsterker til å tune det inn med riktig nivå i spesielt bassen. Matching med elektronikk hører til forrige århundre. ;)

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Kef og Focal ville ikke vært førstevalget mitt om du ønsker en litt "snill" karakter. Hvis jeg var ute etter høyttalere som har en varm og fin klang (og ikke bygde selv :giggle: ) så ville jeg sett nærmere Dynaudio, Vienna Acoustics, Polk Reserve serien, en del av Q Acoustics modellene er ganske varme klangen, noen av de nyere Elac modellene er også nokså varmtklingende. Det er en del der ute, men gjerne ikke de som får mest oppmerksomhet. Ofte er det de med litt in your face lyd som får mest oppmerksomhet og vinner alle tester av en eller annen grunn...

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.677
Sted
Kongsberg
Vil ikke innbyggingshøyttalere være et godt alternativ når man er begrenset med tanke på plassering? Med en smart plassert akustikkplate eller to i tillegg så har man kanskje noe som kan fungere bra.
Usummetri og en ujevn refleksjon fra sidevegger har i mine øyne mye mer å si enn f.eks forsterkeren

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.528
Sted
VestBredden
Vil ikke innbyggingshøyttalere være et godt alternativ når man er begrenset med tanke på plassering? Med en smart plassert akustikkplate eller to i tillegg så har man kanskje noe som kan fungere bra.
Usummetri og en ujevn refleksjon fra sidevegger har i mine øyne mye mer å si enn f.eks forsterkeren
Fremdeles i 2024 så blir ikke rommet tatt med i ligningen, mye bedre og kjøpe LessLoss ;)

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
14.016
Sted
Sørlandet
For 10k får man meget gode høyttalere på brukt markedet. Det er så til de grader kjøpers marked! Lytt - Prut - Nyt!

kjtl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
208
Torget vurderinger
1
Om de må stå tett inntil side- og frontvegger, ville jeg satse på noe med kontrollert og litt begrenset spredning. Waveguide, horn eller koaks som KEF, men gjerne noe litt bredere og med mer membran enn LS50, som @lydogakustikk er inne på. Det var iallfall lignende forutsetninger jeg hadde for siste bygg, og jeg fikk det nå til ganske greit.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg ville ikke gått bort fra plasseringsgrunnregelen for dipol(aktige) høyttalere: Minst 1 m til alle vegger.
Forslaget om KEF LS50: De er godt kontrollert spredende i frontalhemisfæren og har ikke store tonalitetsavvik i mellomtonen. Effektforsterkeren trådstarter har kan man sette til 1, altså ingen lydmessig påvirkning. Skulle man gjøre noe ekstra var det å putte f.eks en MiniDSP Flex inn mellom for- og effektforsterker for å få skikk på romnoder.

Topp Bunn