Hjelp til kabelføring Hifi

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.627
Sted
Ytterst i havgapet...
Kabelsko er helt OK... men det er stor forskjell på kvalitet på de beste og de billigste,- bare ikke veldig stor forskjell i pris...

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Antall liker
15
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Så bra! 🥳 Deilig når noen ting er enkelt! Har dere noen kabelsko å anbefale?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.627
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg hadde nok selv loddet kabel på de kontaktene, men mitt inntrykk er at de klemskoene som selges på servicestasjonene er noe kraftigere i fjærtrykket enn de billige fra Biltema... men andre har kanskje andre erfaringer..
Jeg har derimot krympetang fra Biltema som til forveksling ligner den svinedyre fra Abiko vi hadde på jobb...bare fargen på skjenklene er forskjellig.... :cool:

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Antall liker
15
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Krympetang har jeg! Med sercicestasjoner mener du feks Dalens?

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
496
Torget vurderinger
5
Hvis du sørger for kabelsko som sitter skikkelig på spadene er dette bombesikkert. Det skal ikke være noe slakk i noen retning.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
Hei igjen!

En stund siden jeg fikk hjelp i denne tråden, men har nå kommet tilbake til dette prosjektet.

Jeg har nå fått trukket kabler gjennom vegg og himling, og skal lage speakon kontakter i veggen. Har kjøpt speakon plugger fra Neutrik og høyttalerkabler i rent kobber fra Kjell & Company.

Dette er ikke en plugg fra Neutrik, men et bilde jeg fant på nettet. Det er tilsvarende koblinger på baksiden av veggkontakten jeg har kjøpt.

Er det best å lodde her, eller er det like greit å gå for kabelsko? Noen som har meninger/tips?
Klipsch bruker kabelsko som loddes fast.....tåler en trøkk (y)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.378
Open AI sier følgende:
Soldering typically creates a lower resistance connection than crimping because the metal alloy used in soldering melts and flows around the wire, creating a more continuous connection. This can be especially important in high-frequency applications where even small amounts of resistance can cause signal degradation.

Additionally, soldering can provide a more secure connection since the metal alloy solidifies around the wire, helping to prevent movement or loosening over time. However, it's important to note that the quality of a soldered connection is highly dependent on the skill of the person doing the soldering, as a poorly done solder job can actually create more resistance than a well-crimped connection.

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Antall liker
15
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Tusen takk for god hjelp alle sammen! Lærer mye av dere.

Topp Bunn