Hjelp til kabinettdesign

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Da har det endelig vert litt fremdrift her :)

20140206_122536.jpg

Her har kabinettet blitt limt sammen og er klart for fresing.

20140208_152848.jpg

Ferdig med fresing og sparkel.

20140208_163552.jpg

Første lag med grunning er på plass. Har sjekket at forstreker og elementet passer i hullene og det var perfect fit.. :)Dette er foreløpig status for prosjektet... Ser ut til at det blir en runde til med sparkel og sandpapir siden jeg ikke var 100% fornøyd med resultatet når jeg hadde fått grunningen på.

Er det noen som har tips til følgende?
    -Jeg trenger føtter til kassen.. Ønsker primært gummiføtter av ett eller annet slag. Hvor kan jeg få kjøpt dette? Fint om jeg slipper å bestille på nett siden det fort blir samme pris for frakt som for selve produktet..
    -Videre trenger jeg pakning til elementet. Noen som har noen gode tips til hva jeg kan/bør bruke?
    -Jeg trenger også festemateriell til elementet. bør vel ha noe som jeg slipper å holde på innsiden samtidig som jeg skal skru fra utsiden... Ser for meg at det blir ett vanskelig prosjekt.. :) Noen tips til hva som er egnet til formålet og evt hvor dette selges?

calaf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Antall liker
    216
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Hei

Har brukt noen dørstoppere som føtter på et subprosjekt tidligere. Halvkuler av gummi som presses inn i en metallring skrudd fast på forhånd. Funket bra hos meg! Fåes vel enklest hos låssmed!

mvh Calaf

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    608
    Hei ser bra ut dette.Holder selv på med et project og har tenkt og prøve med clas ohlson sine gummiputer for møbler og kansje oppblåsbar slange i tillegg. brukte selv disse insert mutterne Lot50 Flat Head Metric Steel M5 Blind Insert Rivet Nut Rivnut FreeShip | eBay
    Boret med 6.9mm bor og brukte trelim i tillegg et alternativ kan jo være gummiplugger fåes i forskjellige lengder.Cavity Fixing Rubber Rawlnut Antivibrate 5 x 26mm PK 10 | eBay .Fikk tak i noe tett skumpakning på rull ca 5x5mm med lim på ene siden som jeg selv skal bruke dette fikk jeg tak i på et karroseri verksted.:)

TEK

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Personlig synes jeg innsett mutre er notorisk vanskelige. Blandt annet pga at det er utfordrende å få hullplasseringen god nok.
    Jeg har brukt disse, men anbefaler dem ikke. Blir alltid trøbbel: Islagsmutter 4mm (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    Foreslår at du starter med selvborende treskruer. Dersom det, mot formodning svikter, kan du bore hull og bruke islaksmutter eller lignende etterpå. Da vil du ha gode merker for hvor hullene skal være.

Til føtter kan du dra på elkjøp og få vibrasjonsputer til å legge under vaskemaskiner. Det er gode saker til en rimelig penge.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Clas Ohlson dørstoppere 40x40 mm under høyttalere og mye annet. Spray dem med svart akryl før montering, og kanskje et lag klarlakk på toppen, så ser det bra ut også.

Jeg brukte vel islagsmuttere på min sub. De kan være litt klønete å få til å sitte mens du monterer elementet, men litt Tec7 eller tilsvarende lim hjelper med å holde den på plass. MDF-plater er ikke veldig solide, så jeg er litt skeptisk til selvborende treskruer. Jeg ville ihvertfall boret et pilothull først.

Pakning kan du skjære ut av tynn bobleplast av den typen som brukes til sitteunderlag. Det er et slags skum i seig plast med lukkede porer. Den brukes av og til som emballasje, så det kan tenkes at du har noe liggende et sted. Eller du kan kjøpe den på rull som underlag for parkett.

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Takker for gode forslag. Er det ikke slik at islagsmuttere sitter rimelig godt dersom en drar de til en gang før en monterer elementet? Pakning av parkettunderlag var jo genialt! Pga ett evigvarende oppussingsprosjekt har jeg stooore mengder parkettunderlag:)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, islagsmuttere sitter bra når de først er dratt til. Så lenge du ikke drar til så hardt at de begynner å rotere, for da har du et nytt problem.
    TEK har et godt poeng med at nøyaktig boring er viktig. Det hjelper ikke om mutteren sitter godt hvis den står en millimeter til side for hullet i elementet.

TEK

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bygget to subber med svært tykk baffel, ref. http://www.htguide.com/forum/showth...inspired-sub-project-element-and-amps-arrived

Begge fanger har jeg først forboret hull og deretter satt i islagsmuttre fra baksiden som jeg har festet.
    Det som skjedde begge gangene var at når jeg skulle skru i skruvene så traff de skjevt på noen av islagsmutterene. Dette medfører at du får feilgjenging, det blir tungt å skruve og mutterebe typisk vrir seg løs - og hel... er i gang.
    opplever også at det er en tendens at det du skal skru fast i ikke har nok bredde til at islagsmutteren får feste hele veien rundt.
    på den siste gav jeg opp og brukte treskruver isteden (fulgte med). Tok vel ca. 2min med problemfri innsats og resultatat ser ut til å ha blitt bra. Men jeg lagde pilothull først, og dette var i kryssfiner.

Kunne sikkert gått bedre med mer nøyaktighet, og kanskje en søylebormaskin for å få hullene helt rette. Janskje det også hadde gått bedre om islagsmutterene var montert inne i baffelen slik at det ikke ble så langt fra elementhullet og ned til islagsmutteren.

Men jeg tror islagsmutter passer bedre andre steder enn på ht'er. Vet det finnestyper man kan skru inn i treverket istedenfor, men ikke hvor en får tak i dem.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På de høyttalerne jeg bygger nå bruker jeg gummiplugger med innvulkaniserte mutre og 1,5 mm myk gummiduk som pakning. Det gir en myk avkobling mellom vibrasjoner fra elementene og kabinettet. Jeg tror ikke det er noe stort poeng for en ren subwoofer, ettersom plateresonansene gjerne havner 2-3 oktaver høyere, men det er jo også en løsning.

Det kabinettet er lagd av 12 mm kryssfiner med 1,5 mm aluminiumsplate laminert til hver side med 24-timers epoxylim, forresten.

Sist redigert:

TEK

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, de så ikke så dumme ut. Da blir det vel rom for litt unøyaktighet, samtidi som selve "mutteren" kommer helt opptil elementet slik at vranggjenging ikke burde skje så lett. Hvor kjøper man slike?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bestilte dem gjennom min lokale byggevarebutikk. Bestillingsvare fra Hitachi/MFT.

http://www.hitachi-powertools.no/media/32766/MFT Festemidler Prisliste oktober 13.pdf

Det kan lønne seg å titte litt rundt etter noen som har dem liggende i butikken før man bestiller, siden de bare kan bestilles i hele pakker med et ganske heftig bestillingsgebyr. Det blir litt dyrt hvis man trenger seks eller åtte stykker.

Flensen øverst er ca 2 mm tykk, så de må matches med en eller annen form for pakning. Med pakning av 1,5 mm gummiduk og litt Tec7 under for å holde pakningen på plass blir det pottetett hele veien rundt.

TEK

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er den som omtales som "gummiplugg" i prosjyren?
    Og du har brukt det, med hell?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.848
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er den, ja. De heter well-nuts på engelsk. KEF brukte det prinsippet tidligere.

Høyttalerne har ikke kommet stort lenger enn på bildet, så tiden får vise hvor vellykket det er. Publiserte labtester viser at det reduserer kassevibrasjonene radikalt, uten å påvirke direktelyden nevneverdig.

Anyone using well-nuts to mount their drivers? - diyAudio
    http://claudionegro.com/download/articoli/axpress 02-2008 Driver induced vibrations.pdf
    http://dagogo.com/a-whitepaper-the-...end-method-of-reduction-of-audible-coloration
    http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#N
    http://www.linkwitzlab.com/Driver Decoupling.doc

Katalog over forskjellige måter å feste et høyttalerelement på:
    Loudspeaker Driver Mounting :: Loudspeaker Enclosure Design and Construction

Sist redigert:

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Da har endelig herligheten kommet på plass i tv-stua ;)

20140215_170302.jpg
    20140215_170318.jpg

Jeg kan skrive under på at denne ble j...ig tung!!
    Det ble diskutert diverse festemateriell og jeg endte med å handle islagsmuttere og skruer hos AEO. Fikk noen helt fantastiske muttere som en presser inn i hullet fra baksiden samtidig som de hadde de tradisjonelle klørne som gjør at de ikke går rundt når en skrur. Veldig gode å jobbe med og enkle å montere.

Har ikke fått testet så mye enda, men de erfaringene jeg har gjort meg så langt er at den spiller ekstremt dypt!! Nesten litt i dypeste laget når jeg gir den litt ekstra boost med eq. Når jeg kobla den opp var den veldig "brumlette" i lyden, men nå har den vel fått en 10-15 timer med forsiktig spilling og det har virkelig kommet seg! Den er mye kjappere og har mye mer punch enn den hadde til å begynne med så her kreves det nok en del innspilling. Hørtes egentlig litt ut som at forsterkeren ikke helt strakk til i begynnelsen... Gleder meg til den har fått ca 100 timer på baken og jeg tør å teste den skikkelig. Må også ta med at den står på den erfaringsmessig desidert dårligste plasseringen i rommet. Noen kompromiss ble inngått under forhandlingene med dama om å få flytte "beistet" inn i tv-stua...

Da gjenstår det vel bare å takke alle dere som gidder å hjelpe en nybegynner i gang! Det blir nok fort flere prosjekter siden dette var veldig gøy og jeg gjorde meg mange erfaringer underveis i byggingen.

TEK

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ble bra den der ja!
    Gratulerer så mye!

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Jeg har nå ett lite spørsmål som jeg lurer på om noen av dere har en enkel løsning på.

På forsterkeren er det mulig å sette den til off eller auto on/off. Det vil si at det ikke er mulig å sette den til always on.. Problemet oppstår når jeg skal se på tv sammen med familien eller høre på musikk etter at dattera er i seng. Jeg spiller da på ett "lavt" lydnivå og da slår forsterkeren seg av og all dybden er plutselig borte fra lyden... Virker som at signalet inn ikke er srerkt nok til at forsterkeren "gidder" å reagere på det. Jeg bruker forresten LFE inngangen. Veldig knotete forklart dette, men jeg håper det er noen som skjønner hva jeg mener og har en løsning på dette problemet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn