Forsterkere Hjelp til kjøp av ny forsterker

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Som profilnavnet sier, så er jeg ganske grønn innen HiFi. Dog dyktigere til å mene om det er god lyd, eller ulyd, enn å skjønne meg på alle sorte bokser og ledninger.

Jeg har en CAV-12 hybridforsterker https://www.vg.no/forbruker/teknolo...orsterker-test-av-cav-a12-monsterforsterkeren
som fikk "pusteproblemer" og døde hen i grimaser og surklende ulyder etter en noe fuktig natt. Det som skjedde var at en av de fuktige absolutt måtte komme inn og gå ut via terasse inngangen med det resultat at han snublet i phono kablene og 33 kg med forsterker flytter seg ikke så lett, men noe annet må ha skjedd. Nye phono kabler er innkjøpt, men lyd ble det ikke. En kompis av meg prøver å gjennopplive stakkaren, men ikke så lett uten manualer. Dog fått tak i en gresk en, men det er som sagt helt gresk for oss.
https://www.hifisentralen.no/forume...orsterkere-etc/93704-manual-til-cav-12-a.html

Så om det ikke blir liv i den, så må ny skaffes, men hva?

Det hadde vært veldig enkelt om det var et "Hi-Fi Asyl" i nærheten. Kunne gått inn å blafret med en passe menger penger (plast) og alt hadde vært løst, men noe slikt finnes ikke her og dessverre virker heller ikke kroppen slik den burde. Ergo er jeg avhengig av å lese gode omtaler, samt fordelaktge priser, samt lytte til mer erfarne mennesker innen dette. Har heller ikke noe særlig med "plast" å blafre med, så da melder problemene seg. Hva gir meg best mulig lyd for minst mulig penger.

Jeg har en anseelig mengde FLAC filer i Laptopen, spotify, nett-tv, youtube osv som så føres over via USB til Marantz HD DAD1 som brukes som DAC, forforsterker og hodetelefonforsterker. Derfra må jeg ha en ganske lang phono kabel til forsterkeren, som er en CAV A-12, og derfra til ett par høytalere av merket XTZ 99.26 Mk II. Denne løsningen har gitt meg en lyd jeg er fornøyd med og funnet ut at det er rommet som er begrensningen for enda bedre lyd. Har selvsagt hatt mange ulike forsterkere og DAC'er, bl.a Opera rørforsterker og DAC/forforsterker fra Red Wine for å nevne noen.

Jeg spiller som sagt nær alle typer musikk, klassisk, jazz, rock osv. Alt foruten listepop og disco. Liker en ganske nøytral klang, hva nå det er. Sikkert noe jeg innbiller meg, men CAV A-12 ga meg rette lyden. Min Opera rørforsterker med bare 2x25W var bra, men holdt ikke helt ut. Den manglet kraften til å løfte musikken helt til A-12 nivået. Skulle bare mangle, den har 2x250w. Har altså ganske høye krav til musikken, og som i alt hvor man stiller litt krav, så stiger prisen prosjonalt ganger X.

Har tittet på Finn.no, og så på en gammel Hegel, såkalt High-End. Når jeg da fant en gammel test fra 2004, så fremstå den ikke lengre så high-end for meg, ikke til prisen som ble forlangt. Mail er sendt til HiFiKlubben om de har forslag til noe som passer meg og min lommebok, men jeg er like grønn for det. Har kanskje du noen gode forslag i fra hifi jungelen du tror vil passe meg?
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Tror den absolutte smertegrensen er ved kr 30,000 men vil helst ikke til mer enn kr 10.000.
Men er det gull og diamanter, så kan jeg vel strekke det litt til.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.265
Antall liker
9.055
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Primare a32 ligger på finn.. godt innfor budsjett og 2*250 ærlige watt.. vil tro den gir deg en liten aha opplevelse kontra CAV :)
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Primare a32 ligger på finn.. godt innfor budsjett og 2*250 ærlige watt.. vil tro den gir deg en liten aha opplevelse kontra CAV :)
Fant den, til 16K om det er den samme, men; ... pga vekt er frakt vanskelig. Bør hentes, eg kan sikkert levere den selv også.
og han bor langt unna meg.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg har fire forsterkere som benyttes; Devialet 400, DK Design med 6922-rør i forforsterkerdelen, gammal Parasound (fra 1995) og en Music Angel (kineser fra 2011).

Det jeg bruker mest er faktisk Music Angel, som er den klart billigste. Spiller på den akkurat nå. Importeres fra Kina. Det som er viktig er skikkelige rør. Det har Audiomix her på sentralen. Totalpris med strøkne rør blir ca. 10 000,-. Jeg var livredd for rørforsterkere, men det blir man fort vant til.

Disse rørene varer i massevis av år (ihvertfall 10 hvis man spiller en til to timer hver dag). Lyden er strøken. Jeg spiller på Focal HT og bass, mellomtone og diskant er det intet å utsette på. Masse guffe. Sjekk Google for andre kinesere; de leveres i løpet av ca. en uke.

IMG_2905.JPG


Music Angelen står på gulvet til høyre og er alltid påslått. Kolossen DK Design, som er det beste jeg har hørt, øverst i midten. Gadd ikke å gå nærmere for å ta bilde. :). Lykke til med jakten.
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Hørt mye godord om Music Angel, men her hos meg står anlegget på 16 timer i døgnet. Opera rørforsterkeren var heller ikke så ulik Music Angel, og er sikker på at jeg får den i gang, men så må den justeres siden jeg vil sette på andre rør slik at jeg får mer effekt. Det får jeg ikke til, og ingen til å hjelpe.
Hadde faktisk en Music Angel her på lån, og ja, meget bra lyd, men som sagt. Rør er kanskje ikke helt optimalt siden den står på nær hele tiden og ingen å hjelpe seg med.

Kan legge til, at den hybridforsterken med rør jeg har, altså CAV A12. Den avgir såpass med varme at det var en fin tilleggs varmeovn i den kalde årstiden, og fin ekstra varme når alt annet er avslått. Det har jeg satt pris på.
 
Sist redigert:

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Angående rørforsterkere (kinesiske) så mener jeg det finnes en eller flere i rett prisklasse med justering av, er det rørene, som man lett kan gjøre selv. Ikke sikker på hvilket det er.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
OK, for å gjøre det helt klart: DK Design er en hybridforsterker. Punkt to: Music Angel trenger skikkelige rør og da er du faktisk i mål med strøken lyd. Hvis du er redd bias-justering, så kjøp en med auto. Jeg skulle justere biasen på MAen for mange år siden p.g.a. bytte av rør, men deT var ingen vits. Alle parametre var i orden. Punkt tre: Min Music Angel står på hele døgnet.

Jeg har mye å velge mellom når det gjelder musikk i kåken, men skulle jeg kjøpt en ny integrert, noe jeg snart skal gjøre, for å teste litt, så blir det en rørforsterker. Til 15 - 20k pluss fete rør. I disse juletider.

Da er det på huet. Ha en god desembernatt.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Hvis du har muligheten så test Krell KAV-300iL/KAV-400xi ... nydelig lyd på 99.26. ;)
 

knutmi

Fersking
Ble medlem
13.05.2012
Innlegg
4
Antall liker
1
Sted
Førde
Det enkle er oftest nok og for å møte dine behov på funksjon og pris, slår jeg et slag for NAD C390DD2 (2 x 150Watt utgått modell, selges brukt, sjekk FINN) med Blusound-module. 1 stk strømkabel og meget god lyd.
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Hvis du har muligheten så test Krell KAV-300iL/KAV-400xi ... nydelig lyd på 99.26. ;)
Ingen muligheter for test, eller å se Krell. Må stole på tester andre har gjort, for så å gjøre meg en mening.


Det enkle er oftest nok og for å møte dine behov på funksjon og pris, slår jeg et slag for NAD C390DD2 (2 x 150Watt utgått modell, selges brukt, sjekk FINN) med Blusound-module. 1 stk strømkabel og meget god lyd.
Fant en NAD C390DD2 på Finn, men syns prisen var i drøyeste laget med prisen på den jeg fant en test av. Men absolutt noe å ha i mente. NAD er et gammelt og kjært merke fra gamle dager, som man i det minste i forgagne dager viste ga mye i forhold til pris.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har fire forsterkere som benyttes; Devialet 400, DK Design med 6922-rør i forforsterkerdelen, gammal Parasound (fra 1995) og en Music Angel (kineser fra 2011).

Det jeg bruker mest er faktisk Music Angel, som er den klart billigste. Spiller på den akkurat nå. Importeres fra Kina. Det som er viktig er skikkelige rør. Det har Audiomix her på sentralen. Totalpris med strøkne rør blir ca. 10 000,-. Jeg var livredd for rørforsterkere, men det blir man fort vant til.

Disse rørene varer i massevis av år (ihvertfall 10 hvis man spiller en til to timer hver dag). Lyden er strøken. Jeg spiller på Focal HT og bass, mellomtone og diskant er det intet å utsette på. Masse guffe. Sjekk Google for andre kinesere; de leveres i løpet av ca. en uke.

Vis vedlegget 519752

Music Angelen står på gulvet til høyre og er alltid påslått. Kolossen DK Design, som er det beste jeg har hørt, øverst i midten. Gadd ikke å gå nærmere for å ta bilde. :). Lykke til med jakten.
Og du mater den med Steel Head? :) I så fall låter det meste bra! Du er inne på noe her uansett. Rør er magisk! Alle burde eie en god rørforsterker. Deretter kan reisen bli lang for å finne noe "bedre".
 
Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har fire forsterkere som benyttes; Devialet 400, DK Design med 6922-rør i forforsterkerdelen, gammal Parasound (fra 1995) og en Music Angel (kineser fra 2011).

Det jeg bruker mest er faktisk Music Angel, som er den klart billigste. Spiller på den akkurat nå. Importeres fra Kina. Det som er viktig er skikkelige rør. Det har Audiomix her på sentralen. Totalpris med strøkne rør blir ca. 10 000,-. Jeg var livredd for rørforsterkere, men det blir man fort vant til.

Disse rørene varer i massevis av år (ihvertfall 10 hvis man spiller en til to timer hver dag). Lyden er strøken. Jeg spiller på Focal HT og bass, mellomtone og diskant er det intet å utsette på. Masse guffe. Sjekk Google for andre kinesere; de leveres i løpet av ca. en uke.

Vis vedlegget 519752

Music Angelen står på gulvet til høyre og er alltid påslått. Kolossen DK Design, som er det beste jeg har hørt, øverst i midten. Gadd ikke å gå nærmere for å ta bilde. :). Lykke til med jakten.
Men rørene varer ikke i 10 år om du lar MA stå på hele tiden. En rørforstmerker skal slås av når den ikke er i bruk
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Men rørene varer ikke i 10 år om du lar MA stå på hele tiden. En rørforstmerker skal slås av når den ikke er i bruk
Har hatt rør, og ikke enkelt å stille inn Bias på de, spesielt ikke om en vil doble effekten. Hadde en Opera rørforsterker, nydelig lyd, men bare skarve 22W. Ble litt i tammeste laget. CAV A-12 på sin side er er heftig, med sin hybridløsning og 2x250W. Så mye orker ikke høytalerne mine, eller naboen.

Her hos meg står også anlegget på i minst 16 timer i døgnet.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.571
Sted
Langesund
Hvor langt unna Langesund bor du. Her står to Dynamic Precision A1b kalde i hvert fall en måned til. Kunne jo lånt en av de hvis det er et effekttrinn du trenger.
Da får du prøvd den type forsterker. Hatet av mange men elsket av ennå fler:)
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Bor nok dessverre langt fra, og nær huttiheita uten noen "Hi-Fi asyl" i nærheten. Er som sagt avhengig av at posten kaster eskene hit og dit, om det kommer hit i det hele tatt. Med bare en kjapp titt på bilder av Dynamic Precision A1b, så ville de sikkert fungert fint her. Passe mørk boks, burde tilsi bra tolkning av jazz.
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Ikke sett på så mye hittil, akkurat tittet på Bladelius og hva de har, og ble litt fristet, men den jeg siklet mest på kommer på +40K. Et stykke over smertegrensen, men nå skal jeg titte på Audio-gd M10. Hva har du å si om det?
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg har fire forsterkere som benyttes; Devialet 400, DK Design med 6922-rør i forforsterkerdelen, gammal Parasound (fra 1995) og en Music Angel (kineser fra 2011).

Det jeg bruker mest er faktisk Music Angel, som er den klart billigste. Spiller på den akkurat nå. Importeres fra Kina. Det som er viktig er skikkelige rør. Det har Audiomix her på sentralen. Totalpris med strøkne rør blir ca. 10 000,-. Jeg var livredd for rørforsterkere, men det blir man fort vant til.

Disse rørene varer i massevis av år (ihvertfall 10 hvis man spiller en til to timer hver dag). Lyden er strøken. Jeg spiller på Focal HT og bass, mellomtone og diskant er det intet å utsette på. Masse guffe. Sjekk Google for andre kinesere; de leveres i løpet av ca. en uke.

Vis vedlegget 519752

Music Angelen står på gulvet til høyre og er alltid påslått. Kolossen DK Design, som er det beste jeg har hørt, øverst i midten. Gadd ikke å gå nærmere for å ta bilde. :). Lykke til med jakten.
Men rørene varer ikke i 10 år om du lar MA stå på hele tiden. En rørforstmerker skal slås av når den ikke er i bruk
Dette er det delte meninger om. Å slå av og på mener mange er like dritt som å la forsterkeren stå på kontinuerlig. Det er ikke stand-by-funksjon på Music Angelen, men når en slik forsterker står på uten at den brukes, så fyker det ikke elektroner mellom anode og katode. Jeg kan ikke svaret, har lett på nettet, men finner ingen eksakte svar.

Varer rørene i 6 fremfor 10 år, så greit. Man skal også huske på resten av elektronikken i disse sakene. Kondensatorer, motstander m.m. liker å få elektroner gjennom seg. De gangene mine forsterkere har tatt kvelden, er efter å ha vært kalde i lang tid, f.eks. en måned om sommeren.

Vi får se. I løpet av 7 år har ingen rør sluknet i MAen. Og jeg benytter rør i to forsterkere. I hybridforsterkeren min, som har stand-by-funksjon, så er rørene like fine efter 18 år.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg har fire forsterkere som benyttes; Devialet 400, DK Design med 6922-rør i forforsterkerdelen, gammal Parasound (fra 1995) og en Music Angel (kineser fra 2011).

Det jeg bruker mest er faktisk Music Angel, som er den klart billigste. Spiller på den akkurat nå. Importeres fra Kina. Det som er viktig er skikkelige rør. Det har Audiomix her på sentralen. Totalpris med strøkne rør blir ca. 10 000,-. Jeg var livredd for rørforsterkere, men det blir man fort vant til.

Disse rørene varer i massevis av år (ihvertfall 10 hvis man spiller en til to timer hver dag). Lyden er strøken. Jeg spiller på Focal HT og bass, mellomtone og diskant er det intet å utsette på. Masse guffe. Sjekk Google for andre kinesere; de leveres i løpet av ca. en uke.

Vis vedlegget 519752

Music Angelen står på gulvet til høyre og er alltid påslått. Kolossen DK Design, som er det beste jeg har hørt, øverst i midten. Gadd ikke å gå nærmere for å ta bilde. :). Lykke til med jakten.
Og du mater den med Steel Head? :) I så fall låter det meste bra! Du er inne på noe her uansett. Rør er magisk! Alle burde eie en god rørforsterker. Deretter kan reisen bli lang for å finne noe "bedre".
Streaming fra Qobuz Hi-Res via Apple TV låter også suverent.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Til trådstarter: hvis du skriver litt om hvor du bor er jeg sikker på at noen i rimelig nærhet kan stikke innom med en låneforsterker, helst en som er mye solgt og godt kjent. Dette hvis du ikke så lett kommer deg rundt selv. Folk er hjelpsomme og det er alltid kjekt å treffe likesinnede med samme interesse. Den låneforsterkeren kan danne utgangspunkt for diskusjonen videre der den vil fungere som et referansepunkt for gode råd i etterkant. Det er veldig mye enklere å få gode råd hvis du forklarer hvordan en relativt godt kjent forsterker oppleves av deg i ditt oppsett. Det blir ellers lett mye velment namedropping uten at du kommer så mye lenger av det.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Sist redigert:

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Ligger en eller flere Marantz på bruktbørsen. Burde være et step opp lydmessig.
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Til trådstarter: hvis du skriver litt om hvor du bor er jeg sikker på at noen i rimelig nærhet kan stikke innom med en låneforsterker, helst en som er mye solgt og godt kjent. .
Som sagt bor jeg nærmest utenfor alfarvei. Her er mulig å få kjøpt drivstoff, slik at det er mulig å komme seg vekk, samt brød og smør. Ellers må man slakte sjæl det man vil ha av mat.
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Har du sett litt på Audio-gd M10?
Eneste jeg fant på nettet, var noen kinesere som jobbet med jakke, skjerf og votter �ͧӭ�响
Samt en tråd her i forumet. Ikke noe om hvem som selger, eller pris.
Er vel redd du må kjøpe direkte nå.
Jeg har vel aldri vært borti et bedre ‘kvalitet per krone’ fabrikat.
M10 ligger vel på rundt NOK 25k, tenker jeg (som ny).

Vis vedlegget 519971
Blir ikke aktuelt å bestille direkte nå. Enten ny i butikk i Norge, eller brukt.
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Har sett to Marantz i 10-12K klassen ny i butikk, vet ikke hvor gode de er, men har nå en Marantz HD DAC1 som er i samme serie som den ene forsterkeren. Men, er redd for at begge er et step ned i forhold til CAV A-12 jeg ikke får liv i. Men, venter en på besøk de første dagene som i det minste skal åpne den, og se om det er noen sikringer/rør etc som er synlige ødelagte og kan byttes.

Er klar over at dyr Marantz også betyr High-End, men altså i tvil på det rimeligere.

Vil ha noe enkelt jeg kan overføre lyden fra DAC med phonokabler, en fjernkontroll til av/på - mute og mer volum.
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Da er konklusjonen klar, CAV A12 har klart brasene, men høytalerne er brent og sprengt. Bare filler igjen av bassene.
Så nå blir det enten oppgradering til XTZ 99.26 Berylium med nye basser til 12.500 eller noe annet.
 

Grønn hvit mann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2012
Innlegg
86
Antall liker
33
Jeg har vært såpass fornøyd med mine XTZ 99.26 Mk1 høytalere, at jeg oppgraderte de til MK2
og når tester viser at de blir så mye bedre med Beryllium https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/xtz-99-25-beryllium
så velger jeg igjen å oppgradere de, siden jeg klarte kunststykke å sprenge/brenne det som var inne i de.

Bare Beryllium oppgraderingen koster kr 9500, men da jeg må ha alt nytt på innsiden, så vil prisen bli på ca kr 12.500
https://www.xtz.se/product/beryllium-upgrade
Likevel en besparing på kr 7500.
 
Topp Bunn