Hjelp til optimalisering av plassering i ugunstig rom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bluum

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    OK, jeg får bruke helga på å få DRC i gang.
    Håper jeg får det til å funke.

    EDIT: Fant noe som heter ACXO, som er et program som inkluderer diverse ting, blandt annet de DRC greiene.
    Skjønner ikke så fryktelig mye av det men ...
     

    Bluum

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    Må bare oppdatere med et litt komisk problem jeg har :p
    En stor del av skylden for den voldsomme peaken som pleier å være mellom 40 og 50Hz et sted må døra inn til rommet ta.
    Den står nemlig og vibrerer med på akkurat de tonene.

    Jeg oppdaget det tilfeldig, for jeg satte på en 44Hz tone fordi det var toppen av peaken på grafen jeg fikk; også skulle jeg ut av rommet for å høre hvordan det var der, bare for gøy egentlig.
    Og når jeg åpnet døra sank nivået ganske mye. Gode 5 dB i lyttepossisjonen utgjorde det.

    Det kan jo selvfølgelig ha noe å gjøre med at en del av lyden forsvinner ut, men jeg velger å tro at det selve døra betyr mye.

    Har funnet en ny plassering som jeg synes virker spennende.
    Den er langt i fra perfekt, men jeg har sikkert to kvadratmeter per høyttaler å leke meg på, så kvelden går vel med til det.

    DRC skjønner jeg ikke så veldig mye av, så det tar jeg heller seinere.

    Men jeg la merke til at det er mulighet for å legge inn filter i REW; gir det samme effekt?

    EDIT: det ble ganske så bra med døra åpen, selv om det ikke kan regnes som noen permanent løsning :p
    Klarte å tråkke på av/på bryteren på skjøteledningen, så jeg mista omtrent syv grafer med litt diverse målinger.
    Jeg prøvde å sette madrassen forran døråpningen, med åpen dør, og så at grafen blei en mellomting mellom åpen og lukket dør; så noe så flatt som jeg fikk med åpen døre får jeg nok ikke uansett hva jeg gjør, men forskjellen var stor.

    Se selv på grafen under, som er tatt med åpen dør, kontra den over som er tatt med lukket dør.


    Den grafen med åpen dør er helt fin den; alt den trenger er en liten subwoofer, så er alt bra.

    EDIT2: noen som vet hvordan jeg kan gjøre at døra spiller litt mindre med forresten?
     

    Vedlegg

    Bluum

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    Akkustikkplatene er i boks, og står nå plassert litt rundt forbi.
    Har nå to stående der jeg tror første reflekspunkt er, og har to plater bak meg.
    Dette fungerer ganske bra, og jeg får et utrolig mye bedre stereoperspektiv.
    Lyden føles mer "intim", og lyden oppleves mye mer inni hodet mitt. Veldig mye forbedring for pengene :D

    Siden den delen av rommet er ganske kvadratisk, så blir det vanskelig å avgjøre om det er sideveggene eller hva det er som forårsaker den fryktelige ubalansen jeg har i bassen.
    Som sagt er døre relativt aktiv i å riste med, men den rister ikke synlig mye, du kjenner det først når du tar på den.

    Vil det hjelpe med bassfeller i hjørnene bak høyttalerene tror dere?
    Hvordan bør disse konstrueres i så fall?
    Å bare sette to-tre akkustikkplater på skrå i hjørnene gjør liten nytte.

    Dersom alt går etter planen, så får jeg tegnet klar stativene i dag, og kjøpt inn materialer på lørdag.
    Så da skal nye stativer stå klare lørdag kveld, men klare for sandfylling blir de ikke da.
    Jeg har nemlig ikke råd til plater å dekke rammeverket med enda.
    Må ha rammer til akkustikkplatene samtidig, og stoff til å ha forran. Klør som bare rakkern på fingrene nå forresten :p

    Jeg tenker jeg får eksperimentere litt med plassering fremover, for å se hvordan den endelige løsningen blir.
    For denne løsningen er kun ideell på få måter, mens den er litt ugunstig på andre.
    For øyeblikket har jeg det slik:

    Og føler at dette gir en grei lyd og bildeopplevelse.
    Bassen sliter jeg som sagt med, men jeg tror at dersom det til sommeren kommer en sub, og jeg får ordna til med aktiv deling eller bassfeller, så vil sluttresultatet bli bra.

    Noen forslag til plassering av anlegg, bassfelle, akkustikkplater og lyttepossisjon?
    Hvordan bør en eventuell bassfelle konstrueres i så fall?
    Noe spessiellt jeg må gjøre for at den tar disse og disse frekvensene?
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.535
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen,

    Du verden som du holder på. Artig å se en som får ting gjort!

    Forbedringen din kommer nok fra det faktum at du åpner døra og at stående bølger da absorberes (forsvinner ut) av naborommet/trappegangen.

    Før du går videre, så bør du prøve et "wildcard" som i noen tilfeller kan gi overraskende bra resultater: Flytt anlegget litt til venstre, slik at TV kommer i hjørnet med en HT på hver side. Du lytter altså "diagonalt" ut i fra hjørnet og må da flytte sofaen ut i rommet. Muligens trekke skrivepulten litt innover mot senga. Dette er kanskje ikke optimal planløsning, men PRØV dette for lydens skyld og fortell om resultatet etterpå.
     

    Bluum

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    Jeg har allerede prøvd dette. Først var det bra, men så flytta jeg høyttalerene igjen for å prøve et annet sted, og nå får jeg ikke like godt resultat :p
    Det kan ha noe å gjøre med møbleringen, for da jeg fikk gode resultater målte jeg bare fra et ganske tilfeldig punkt i rommet, og alt av møbler van enten demonter og flyttet ut, eller så stod det i den lille delen av rommet.

    Jeg kan prøve og se hva jeg kan få gjort i morra eller på søndag, men akkurat nå tror jeg at jeg fokuserer på å få laga meg disse stativene. Må finne ut hvor høyt jeg skal ha høyttalerene, og se hva vi har av materiale i skuret, og så kjøpe resten på byggmakker i morra.
    Og så må jeg lage rammeverket, og spare penger til plater å dekke med ;)

    Det er godt å komme seg videre med prosjektet.
    Jeg tenker jeg tar none bilder av byggingen av stativene, og av innrammingen av akkustikkplatene når det kommer. Mulig det også blir en ny, litt lavere TV/stereobenk etterhvert, når økonomien stabiliserer seg litt :)
     

    Bluum

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    Jeg har nå kommet frem til en løsning som jeg tror jeg beholder en stund.
    Ikke fordi jeg er så voldsomt fornøyd, men fordi jeg ikke orker å flytte mer på anlegget og TVen på en stund :p

    Grafen jeg får er grei nok, men jeg føler at det mangler litt bass.
    Det er ikke så galt med peaker, de er "bare" rundt +7dB, mens den ene dippen strekker seg ned mot -15dB.
    Med en godt plassert subwoofer tror jeg resultatet hadde blitt bra.

    Høyttalerstativene har jeg ikke fått ordna, for jeg forsov meg litt på lørdag, så jeg rakk ikke byggmakker.
    SKAL kjøpe 2x2 i morra, så hvis jeg ligger godt ann til kjemiprøva litt seinere i uka, så skal vi ikke se bort i fra at det blir nye stativer i løpet av mandag/tirsdag ;)

    Kan poste bilde av romløsningen og grafen i lyttepossisjon også, så blir det lettere å se hvordan det står.



    Målingen er gjort uten akkustikkplatene "montert", så det vil nok endre seg litt fra ca 100Hz og oppover når platene kommer opp.

    Vil en bassfelle hjelpe mer eller stort annerledes enn seks akkustikkplater i et hjørne?
     

    Vedlegg

    Bluum

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    Endelig et stort framskritt! ;D

    Stativene er ferdige nok til å brukes, det vil si at det kun er reisverket som er ferdig :p

    Har flytta anlegg og TV igjen, siden "hjørneløsningen" gikk dårlig. Den nye plasseringsideen datt plutselig inn i hodet en gang jeg våknet midt på natta, og nå fikk jeg endelig tid til å gjennomføre flyttinga.
    Jeg har ikke finstillt på det, for jeg har nettopp satt det opp, men nå er grafen utrolig bra, og jeg følte jeg fikk en veldig pen lyd ut av dette oppsettet.
    Jeg mangler bassen i bunnen, men det skal subben få lov til å ta seg av, når den kommer.

    Nå har jeg flyttet slik at jeg har det sånn:


    Og grafen ser nå slik ut:


    Ser ikke dette lovende ut eller? :
    Er så glad nå at det finnes ikke ord!
    ENDELIG!!! ;D


    EDIT: må legge til at grafen er tatt uten noen form for demping på veggene, så den blir nok annerledes fra ca 100Hz og oppover når jeg får opp akkustikkplatene.
     

    Vedlegg

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Bluum skrev:
    Ser ikke dette lovende ut eller? :
    Er så glad nå at det finnes ikke ord!
    ENDELIG!!! ;D
    Det er bedre å poste frekvensrespons når alle elementene er på plass ;)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.535
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    1
    Bluum skrev:
    Ser ikke dette lovende ut eller? :
    Er så glad nå at det finnes ikke ord!
    ENDELIG!!! ;D
    Gratulerer Bloom! Dette var fortjent etter så mye innsats som du har nedlagt Du har ommøblert rommet ditt totalt en rekke ganger. Gått til innkjøp av akustikkmatter. Og nå ender du opp med TV og høyttalere midt ute på stuegulvet. Du verden for en kompromissløs innstilling. En Hi-Fi nerd er født! Welcome home, Son. He-he.

    Fra spøk til alvor: Kurven ser meget fin ut, ja trolig bare et fåtall her på Sentralen som har så jevn frekvens i bassen som du nå. Det lille platået i oktaven under 100Hz vil tilføre dine rock- og poplater litt ekstra "fun-factor", og gi inntrykk av at høyttalerne dine har mer bass enn hva de faktisk har. Det moderate søkket i oktaven over 100Hz vil gi inntrykk av en kjapp og rytmisk bass. Alt i alt et MEGET gunstig resultat for deg og din musikksmak. Imponerende at du har klart å trylle frem en så jevn bassgang med de små skoeskehøyttalerne dine og det i utgangspunktet "håpløse" rommet ditt. Tipper også du får kjempestort stereoperspektiv og fin dybde i lydbildet. Husk å slenge et pledd over TV når du skal lytte kritisk.
     

    Bluum

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    Har ikke fått opp dempingen på veggene enda, og heller ikke plater på stativene. Derfor må sandfylling vente.
    Spikes er på plass, og det har hjulpet litt på vibrasjoner i gulvet (som er skeivt og bulker opp over alt).
    Dersom det skulle bli for mye bass, så kan jeg bare plugge igjen portene på høyttalerene, det har pleid å resultere i en lik kurve, bare med lavere volum.
    Får ikke endra kurven så veldig mye, men jeg har i alle fall funnet ut at mesteparten av den kraftige "bassen" kommer på grunn av veggen bak meg. Måtte flytte litt på høyttalerene for å få området rundt 92Hz litt ned, men nå er jeg knallfornøyd slik det er. Kunne bare tenke meg litt dypbass etterhvert.

    Merker at jeg ikke har demping bak meg, og satser på at det skal ha noen effekt å demoe der.
    Har fått et nytt inntrykk av en del sanger allerede, særlig Soilwork og In Flames, der stortrommene har fått et nytt liv :)
    Da jeg spillte Linkin Parks Numb, gikk det rykninger gjennom sofaen, noe jeg aldri før har opplevd. Kan ikke vente til jeg får satt opp dempingen som den skal stå, og til jeg får råd til en B&W ASW608. (Eller skal jeg bare kjøpe en XTZ 8" fra Sverige for en god tusing "nå med en gang" ???)

    Har bare et par småting å gjøre nå, og det er å bytte ut gardinene bak meg, for å stenge lyset ute, og å skaffe et tykt teppe jeg kan ha på gulvet mellom meg og underholdningen ;)

    Skal det være nødvendig med pledd over TVen hvis jeg har demping på veggen bak meg?

    EDIT: takk for at du har fulgt med og støttet meg gjennom tråden pedal, det har hjulpet på motivasjonen. ;)
    Angående den kompromissløse holdningen min, så har den blitt bemerket av venner og familie også :p
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.535
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    1
    En stor flatskjerm mellom høttalerne påvirker ikke frekvensgangen, men den gir noen tidlige reflekser som gir mindre presisjon i stereoperspektivet. Er ikke all verden, men lydbildet "faller mer til ro" med hjelp av pledd-trikset.

    Disse 5cm rockwool platene vil ikke gi målbare forskjeller på frekvensmålingene dine under 200Hz. De hadde nok slått ut på en etterklangsmåling, hvis du hadde hatt tilgang til det. Men uansett, du kommer til å få en klar hørbar forbedring, med mindre "gjalling", mer tørr akustikk, roligere lydbilde, etc. Subjektivt så kommer du nok også til å synes at (øvre) bass har blitt strammere.

    Du får teste litt med/uten pluggene i bassrefleksen. Ut i fra målingene så tipper jeg det låter best med bassrefleks (ikke plugger). Den dagen du skal integrere med subwoofer, så tipper jeg imidlertid det blir best integrasjon med bassrefleksen plugget igjen.

    Apropos subwoofer. Du som er fingernem: Sjekk ut de aktive selvbygger subbene til Eltek. De er overraskende gode til prisen. Jeg har hørt flere av disse, og tviler du får noe BEDRE dypbassgjengivelse for pengene. Tenker da på tørr kontrollert dypbass til musikkbruk.

    Husk bluetack eller lignende festemasse (Faber Castell "Tack-it" eller lignende kan også kjøpes på bok/papirbutikker). Da kan du "lime fast" (med angrerett!) høyttalerne til stativet. Gir bedre effekt av sanddempingen din + kjekt sikkerhetstiltak iom. at HT står midt på gulvet og lett kan velte en lørdagskveld...
     

    Bluum

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    OK, har sett litt på Phobos faktisk, siden jeg så den anbefalt et annet sted hvor det ble henvist til en test der den gjorde det godt mot subber til mer enn hva jeg har tenkt å bruke med det første.

    Har også hatt lyst til å prøve å lage til en sub ved å bruke et SEAS 10 eller 12" element, og en Hypex forsterker.
    Det blir alt for dyrt, men det hadde blitt et artig prosjekt.

    Problemet er at vi har dårlig med verktøy; det er stort sett bare håndsag og driller vi har.
    Må nesten ha en form for sirkelsag for å lage no selv.

    Jeg ender nok opp med en ASW608, for å få gjennomført "stilen".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn