Ønsker anbefaling Hjelp til rookie - forsterker til KEF R700?

Mizuno

Fersking
Ble medlem
19.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei,

Vil noen hjelpe en nybegynner med en anbefaling av forsterker til KEF R700? Har lest meg opp på tester i inn- og utland og skjønner at det ikke nødvendigvis er noe enkelt svar på dette. Er på budsjett som kanskje tilsier noe pent brukt i området 8-10.000. Skal streame Spotify og hi res Quobuz og har en Chord Mojo som i starten og om nødvendig sikkert kan gå fint som DAC .

Ser det ligger flere Hegel H80 tli salgs. En Röst kan kanskje være innenfor rekkevidde om den er mye bedre enn H80. Ser også det ligger noen Parasound Halo til salgs eller noe fra NAD. Hegel og Parasound virker i tester/anbefalinger å matche KEF bra, men hva vet vel jeg:)

Takk!
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Litt vanskelig å si. Det handler også om smak og behag. Selv tror jeg at jeg hadde fått tak på en så god Hegel jeg kunne fått tak i etter budsjett. Har hørt Hegel og Kef tidligere. Dette fungerte godt sammen da etter mine preferanser. Lykke til i jakten.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Av de du nevner der så hadde jeg gått for Parasound til Kef. Litt fyldigere og varmere lyd som jeg tror passer bedre enn den litt mer nøytrale Hegel.
 

Mizuno

Fersking
Ble medlem
19.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for innspill! Må vel bare kjøpe og lytte for så å bytte om det ikke blir bra.
 

Mizuno

Fersking
Ble medlem
19.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Følger opp denne litt til med et spørsmål om hva man får med mer krefter i forsterkeren? F.eks H80 vs H200 eller H300. Hvor mye betyr 200/250w vs 75w for lydkvaliteten og ikke bare volumet? KEF R700 er vel ikke spes tungdrevne, men ser flere skriver at de bør ha 100+ watt. Har fått med meg at det ikke bare er watt på papiret som betyr noe. Er det verdt det og kanskje mer fremtidsrettet å strekke budsjettet? Er forsterkeren grunnleggende god kan man kanskje øke kvaliteten ved å oppgradere tilkoblede komponenter?

Takk!
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Følger opp denne litt til med et spørsmål om hva man får med mer krefter i forsterkeren? F.eks H80 vs H200 eller H300. Hvor mye betyr 200/250w vs 75w for lydkvaliteten og ikke bare volumet? KEF R700 er vel ikke spes tungdrevne, men ser flere skriver at de bør ha 100+ watt. Har fått med meg at det ikke bare er watt på papiret som betyr noe. Er det verdt det og kanskje mer fremtidsrettet å strekke budsjettet? Er forsterkeren grunnleggende god kan man kanskje øke kvaliteten ved å oppgradere tilkoblede komponenter?

Takk!
Kraft er ikke alt, men viktig med god strømforsyning. Har selv eid en del Hegel, men for meg ble ikke Hegel H200 bra nok. 300 er noe helt annet i så måte. Disse nyere Hegel forsterkerne har god strømforsyning, bra dempefaktor og svært lite forvregning. Hegel mener at forsterkerne deres skal låte minst mulig i seg selv. Det som er rundt bestemmer fargen på lyden.
Har testet H95 på B&W 803. Den lille forsterkeren gjorde seg slett ikke bort på disse høyttalerne. Klart H390 var bedre, men det viser bare hva Hegel kan få til. Tror ikke det blir feil med Hegel mot Kef R700, spesielt disse litt nyere Hegel forsterkerne.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Fikk et bra løft den gangen jeg gikk fra H80 til H160, solgte den for 11.000, ikke langt unna budsjettet ditt. Har ikke fulgt med på hva de går for om dagen men..
H160 går for å være litt varmere enn de øvrige sammenlignbare Hegel forsterkerne. Hadde heller godt for den en røst om du trenger kreftene og vil ha litt tilført varme. Får du den i nærheten av hva jeg solgte min for er den i hvertfall veldig lettsolgt. Fikk masse henvendelser og solgt på en time. H200 hadde jeg personlig styrt unna ut fra hva jeg har lest.
 

Mizuno

Fersking
Ble medlem
19.04.2021
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk, begge to. Gikk nettopp en H160 for 12-13 og flere H80 ligger ute til rundt 6-7. H300 på ca 15-16. Kan alltids strekke budsjettet litt hvis det er så stor forskjell. Akkurat nå er det bare H80, Röst, H200 og H300 å finne brukt. Er ikke lett å være tålmodig når man vil ha godlyd i stua:)
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Takk, begge to. Gikk nettopp en H160 for 12-13 og flere H80 ligger ute til rundt 6-7. H300 på ca 15-16. Kan alltids strekke budsjettet litt hvis det er så stor forskjell. Akkurat nå er det bare H80, Röst, H200 og H300 å finne brukt. Er ikke lett å være tålmodig når man vil ha godlyd i stua:)
H160 er bra. Tror du kommer til å bli fornøyd. Er tingene rundt ellers høvelig på stell så bør det bli bra lyd. Høyttalere og forsterker skal ikke ødelegge for det.
Du får skrive noen ord når du har fått testet utstyret.
 
Topp Bunn