Med stor fare for å dra de fleste ut på ville veier, så har jeg fremdeles flere kommentarer til dette med loddebolter og lodding.
Sånn bare for å plassere kompetansen, så har jeg lodde og modifiseringssertifikat fra Tandbarg Data. Det holdt til "mil-spek" på den tiden.
Og gjennom 8 år innen reparasjon og modding, så har jeg fått brynt meg på litt av hvert.
Så til erfaringene, eller anbefalingene.
Første felles øvelse....
Ta tinnsugeren i din høyre hånd og gå ut på terassen eller verandaen. Bøy armen tilbake som om du forbereder en kastebevegelse.
sikte mot noe som ikke kan skades,
Fullfør kastebevegelsen, ( husk å slippe tinnsugeren i riktig øyeblikk ).
Dere venstrehendte kan selvfølgelig bruke deres foretrukne hånd.
Sånn, nå har du kvittet deg med det som skader flest print i loddeprosessen.
Sugelisse er mere tungvindt, men det skader ikke printet.
Skadet print er ofte tungvindt å fikse, og det ser aldri fint ut.
Lydmessig er det vel heller aldri et pluss....
Velg en loddebolt eller loddestasjon du føler deg fortrolig med. Merket er ikke viktig, det er mye viktigere å velge riktig loddespiss til oppgaven.
Velg derfor en utgave hvor det å bytte spiss er relativt enkelt. Spisser er forbruksvare, så det bør også være lett å få tak i nye spisser.
Fortinningen på spissen skaper en god varmeoverføring til komponent og loddelandet på printet. Du er avhengig av at spissen lett kan fortinnes på nytt og på nytt.
Husk å rense spissen ofte, svamp er perfekt, men fuktig tørkepapir kan også benyttes.
Gamle spisser måååå eventuelt fortinnes på nytt, eller kastes. Gjenta eventuelt første øvelse, men denne gangen med de ødelagte spissene.
Tykke komponentben og store loddeland krever mere varme en små og tynne. Derfor er det viktig å ha ulike tykkelser.
Dersom du har lite erfaring så få tak i gammel elektronikk som du kan trene på.
Da slipper du å sitte der med mange postkasser i sjegget og tårene i handa pga skadet elektronikk.
Og husk armlenke.....
Statisk elektrisitet er heller ikke bra for ømfintlig komponenter.
Lykke til.