Hjelp til valg av loddestasjon/loddebolt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte jeg skulle begynne å lage litt DIY komponenter og trenger i den forbindelse litt loddeutstyr.

Jeg er på jakt etter:
    Loddestasjon(loddebolt), Weller er vel av god kvalitet? Kanskje kjøpe en 25W og en 40W loddebolt? Ser at man kan komme billig ut på ebay:
    Weller 40W
    Weller 25W

Trenger også en loddepennstativ og loddestativ

Loddetinn, avloddingslisse, tinnsuger, flussmiddel, loddetinn og kanskje noen flere loddespisser?

Noen som driver mye med dette og kan gi noen tips?

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Har du erfaringer med den, har selv en loddestasjon til rundt samme pris, som er veldig variabel i varmen samt helle loddebolten blir enormt varm.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.658
    Torget vurderinger
    23
    Skal du ha noe skikkelig så kost på deg en komplett Weller med holder, tem.justering og display. I tillegg f.eks. en 70W loddepistol, som er grei til litt større loddinger type kabler til filter, høytt. osv. Lønner seg å bruke litt penger her dersom du tror du kommer til å ha dette som en hobby litt fremover, og ikke bare et par tilfeldige loddinger nå og da.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    everlong skrev:
    Weller er vel av god kvalitet? Kanskje kjøpe en 25W og en 40W loddebolt?
    Loddetinn, avloddingslisse, tinnsuger, flussmiddel, loddetinn og kanskje noen flere loddespisser?

Se etter en brukt Weller. Da har du for resten av ditt hobby-lodde-liv :)
    Hvis du ikke skal lodde OFM komponenter, bør du gå for 40W. Stativ etc følger vanligvis med.
    Av loddetinn kan du trolig fortsatt velge mellom blyholdig og blyfritt samt med eller uten litt sølv. Blyholdig er enklest å bruke. Lisse og tinnsuger er avhengig om du lodder på kretskort eller "hard wired" (rør). Tinnsugere er effektive, men noen er ganske brutale. På rørutstyr er de effektive. Flussmiddel er det nok av i loddetinnet. Annet flussmiddel bør ikke benyttes ifm elektronikk. Til Weller finnes det veldig mange spisser.

toonz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2004
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker Metcal og er veldig fornøyd. Det hender du finner de brukt til overkommelige priser. Inntil nylig og før Weller kom med samme teknologien i noen modeller var Metcal bedre på å holde jevn temp.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har brukt Weller i alle år. Har en loddestasjon som er i tredveåra og noen vanlige loddebolter (som også er gamle) i forskjellige effektstørrelser. Aldri noe problem. Stort utvalg i spisser. Kan ikke si at jeg har opplevd temperaturreguleringen som noe problem, i hvert fall ikke hvis bolten kan levere nok varme. Kan den ikke det spiller reguleringen uansett ingen rolle. Ser at loddestasjoner koster mye penger i dag, så jeg ville ha vurdert behovet. Er det en lodding i ny og ne så gjør en vanlig loddebolt jobben.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    toonz skrev:
    Jeg bruker Metcal og er veldig fornøyd. Det hender du finner de brukt til overkommelige priser. Inntil nylig og før Weller kom med samme teknologien i noen modeller var Metcal bedre på å holde jevn temp.
    Tviler ikke på at du er fornøyd med Metcal. Litt sjelden på hobbybenken. Har ikke sett de på brukt'en heller.

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Denne holder i massevis ;)

http://www.ebay.com/itm/SOLDERING-STATION-IRON-TOOL-SOLDER-WELDING-NEW-TMC-DIGITAL-081000D-08-1000D-NEW-/130651989078?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6b772456

Bruker denne selv nesten daglig..over mange år nå..og ingen feil... superhurtig oppvarming...billig er den å ::) du blir garantert fornøyd 8)
    vet ikke om denne er 110 eller 230 volt.. men du finner samme loddestasjoner/type under annet navn også..

denne er også fin..

http://www.ebay.com/itm/EMS-AT306DHweld-solder-station-lead-free-anti-static-HF-/290579209526?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a7dedd36

mvh Sense..

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    336
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Har du 2200 får du en Ersa RDS 80 hos Elfa. Fikk min i dag. Skal visstnok være ganske bra sies det.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.449
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har denne som jeg kjøpte på netthandelen.no,tror jeg ga 150kr for den og funker meget bra :)

ser at dem har den enda ;)

(samme som vises lenger oppe på siden)

mvh

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Audiomix skrev:
    everlong skrev:
    Weller er vel av god kvalitet? Kanskje kjøpe en 25W og en 40W loddebolt?

Se etter en brukt Weller. Da har du for resten av ditt hobby-lodde-liv :)
    Hvis du ikke skal lodde OFM komponenter, bør du gå for 40W. Stativ etc følger vanligvis med.
    Av loddetinn kan du trolig fortsatt velge mellom blyholdig og blyfritt samt med eller uten litt sølv. Blyholdig er enklest å bruke. Lisse og tinnsuger er avhengig om du lodder på kretskort eller "hard wired" (rør). Tinnsugere er effektive, men noen er ganske brutale. På rørutstyr er de effektive. Flussmiddel er det nok av i loddetinnet. Annet flussmiddel bør ikke benyttes ifm elektronikk. Til Weller finnes det veldig mange spisser.
    Apropos tinnsuger så er min mer enn brutal. Min har en sånn rekyl at jeg nærmest knekker komponentene ut at festene!!! Lisse er mer knot, men skånsomere.....

Burde kasnje hatt ern weller loddestasjon,men har klart meg greit med en sak fra Elfa med strilleskrue for temp på selve bolten

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Holmestrand
    Ta det med ro folkens, tinn kan med hell smeltes med annet enn Weller og Metcal. For den som ikke skal starte produksjon kan forholdsvis rimelig utstyr gjøre nytten i årevis.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.658
    Torget vurderinger
    23
    TTmania skrev:
    Jeg fikk kjøpt denne av en hyggelig kar her på sentralen. Med denne har du en loddestasjon evig ;) Anbefales og er hyppig i bruk!
    Samme som en jeg har. Meget bra, anbefales. En 70W pistol i tillegg og du har det du trenger!

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Sleiven skrev:
    Apropos tinnsuger så er min mer enn brutal. Min har en sånn rekyl at jeg nærmest knekker komponentene ut at festene!!! Lisse er mer knot, men skånsomere.....
    En Soldapult SUGER og er ikke brutal. Jeg har hatt min siden før 1975. Har kun byttet spiss og O-ring på stempelet. I mange tilfeller er den mer skånsom enn loddelisse. Loddelisse er forøvrig "ferskvare". Etter en stund er flussmiddelet borte og kobberet suger ikke i det hele tatt.

Vedlegg

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Antall liker
    186
    Støtter de som velger å gå for en Weller loddestasjon.
    Har benyttet slike tidligere i jobbsituasjon og har stort sett bare positivt å si om dem.

Anbefaler å skaffe skikkelig svamp til å gjøre ren spissen, og gjør det ofte.

Tinnsuger....

De ble forbudt å benytte hos Tandberg Data på 80 tallet.

Årsaken er at når loddelandet varmes opp under loddeprosess, så svekkes også limet under. Rekylen i tinnsugeren får sugespissen til å slå løs små loddeland.
    Da her hælvete løs....

Loddelisse er dermed langt å foretrekke. Har selv lang erfaring med dem, men husk å klippe bort tinnfyllt lisse.
    Årsak, de suger bort varme, og forlenger varmetiden, som igjen kan skade komponenter og print.

Skal du fjerne en defekt komponent, så anbefales det å klippe av alle beina, fjerne komponenten, og lodde ut ett og ett ben med loddebolt.

Tilføre litt tinn på hvert punkt slik at tinnets flyt og sugeevne forbedres.

Deretter benyttes lisse til å fjerne alt tinn.

Det er viktig for neste innlodding at alt gammelt tinn er borte.
    Gammelt tinn er tørt, sprøtt og har dårligere feste og lede evne.

God påske.

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har den vedlagte loddestasjonen fra Biltema(tror også Clas Ohlson selger den).

Vedlegg

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har ikke prøvd Biltema eller Clas Ohlson sine, men ikke kjøp Jula sin iallfall! :mad:
    Gå for Weller hvis du ser for deg å lodde en del...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Heimdall skrev:
    Jeg har ikke prøvd Biltema eller Clas Ohlson sine, men ikke kjøp Jula sin iallfall! :mad:
    Gå for Weller hvis du ser for deg å lodde en del...
    En brukt Weller holder i minst 20-30 år etter at den er pensjonert. Når den er utbrukt, kan du kjøpe en ny brukt.
    Kan ikke se at en hobbylodder har bruk for digitalt display og funksjoner for set og real temp. Jeg har det ikke i hvert fall :)

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får prøve å holde øynene oppe, men har så langt ikke funnet noen brukte Weller tilsalgs :)

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en Weller PU81. Dette er en veldig god loddestasjon. 80W er greit å ha.

NB: Hvis du kjøper Weller, sørg for å kjøpe bolten over, og ikke den klumpete varianten vist under. PU81 er en mye bedre stasjon enn PU51.

Vedlegg

EspenW

Medlem
    Ble medlem
    28.11.2006
    Antall liker
    0
    Tja, mer watt er alltid greit, men til småelektronikk er 50W nok.

Jeg har brukt en slik WS50 i årevis og den fungerer utmerket.

Hva er det som er så mye bedre med PU81?

e

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Holmestrand
    OAlex skrev:
    Jeg har en Weller PU81. Dette er en veldig god loddestasjon. 80W er greit å ha.

NB: Hvis du kjøper Weller, sørg for å kjøpe bolten over, og ikke den klumpete varianten vist under. PU81 er en mye bedre stasjon enn PU51.

Jeg har en gammel versjon av denne (mao eldre enn den du ser her). At den skal være klumpete,
    og at en annen skulle være mye bedre har jeg egentlig aldri tenkt over. Weller har laget kvalitetsverktøy i alle år.
    Jeg har brukt denne og andre av samme generasjon profesjonelt i mange år uten problemer, og til hobbybruk er det ingen ting å spekulerere på.
    Det er en loddebolt, og du skal sikkert ikke sitte i produksjon, så den ene eller andre modellen spiller nok ikke så stor rolle.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Trondheim
    Først må jeg korrigere meg selv. Loddestasjonene jeg tenker på har betegnelsen WS81 og WS51. PU81/51 betegner kun strømforsyningen

Hvis man skal lodde ting med mer gods er WS81 kjappere. Men hovedfordelen med WS81 er den fine bolten som følger med. Den føles mye mer presis enn den som følger med WS51. Vi har begge disse stasjonene på jobben. Jeg unngår å bruke WS51.

Som en korreksjon må det nevnes at dette dreier seg mest om følelser. WS51 er en god loddestasjon som jeg har brukt mye. Men da jeg skulle kjøpe en privat var prisen for de to modellene den samme hos Farnell. Ta også i betraktning at en loddestasjon av god kvalitet har du livet ut.

Priser hos Elfa:
    WS81 (80W) kr 1867.
    WTCP 51 (50W) kr 1528
    WHS 40 (40W) kr 749 --billigste Weller-løsning fra Elfa.

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Den siste Weller WHS 40

Noen som har testet denne kontra de blå loddestasjonene til Weller(SW81 og WS51)? Hvordan er gummikablene mellom stasjonen og bolten, myk eller hard? Vil ha mye behagelig kabel, slik at bolten er lett å håndtre.

OAlex skrev:
    Først må jeg korrigere meg selv. Loddestasjonene jeg tenker på har betegnelsen WS81 og WS51. PU81/51 betegner kun strømforsyningen

Hvis man skal lodde ting med mer gods er WS81 kjappere. Men hovedfordelen med WS81 er den fine bolten som følger med. Den føles mye mer presis enn den som følger med WS51. Vi har begge disse stasjonene på jobben. Jeg unngår å bruke WS51.

Som en korreksjon må det nevnes at dette dreier seg mest om følelser. WS51 er en god loddestasjon som jeg har brukt mye. Men da jeg skulle kjøpe en privat var prisen for de to modellene den samme hos Farnell. Ta også i betraktning at en loddestasjon av god kvalitet har du livet ut.

Priser hos Elfa:
    WS81 (80W) kr 1867.
    WTCP 51 (50W) kr 1528
    WHS 40 (40W) kr 749 --billigste Weller-løsning fra Elfa.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Har WSD81, (samme "penn" som WS81), og liker den, bortsett fra at nå har 2 x varme-elementer røket...og prisen på nye er for høy.
    Når min tredje bolt/"penn" ryker...skal jeg ha en annen som hoved-verktøy.
    Har derfor bestillt en HAKKO for test...

Arne K

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Cobra2 skrev:
    Har WSD81, (samme "penn" som WS81), og liker den, bortsett fra at nå har 2 x varme-elementer røket...og prisen på nye er for høy.
    Arne K
    Uflaks :(
    Delepriser vil nok alltid ligge relativt høyt på proff verktøy kontra amatør-.
    Jeg har sett at tempswitchen på de gamle med magnet som regulatorelement sluttet å virke. Varmeelement har jeg aldri byttet.
    Min første Weller har gått i arv til en kompis. Den med firkantet blå kasse og svampen på toppen.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    At dette emnet skulle medføre såpass diskusjon, er jo litt morsomt! ;D
    Til syvende og sist handler det jo bare om å smelte loddetinn ved riktig temperatur, enkelt sagt. Noe som de aller fleste alternativene som foreslått, vil ta på strak arm. ;)
    Om ikke "everlong" har klart å skaffe seg nødvendig utstyr i så måte, så har han meget spesielle krav.......

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, "problemet" mitt er at det finnes for mye å velge mellom og et hav av anbefalinger og advarsler, og når man i tillegg er vinglepetter og litt gnien så blir det vanskelig. Det hjelper heller ikke at jeg ikke behøver utstyret med en gang:)

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    prnesse skrev:
    Har du 2200 får du en Ersa RDS 80 hos Elfa. Fikk min i dag. Skal visstnok være ganske bra sies det.
    Enig.
    Ersa er skikkelig godsaker. Har 3 forskjellige Ersa til hvert sitt bruk.

Legger merke til at "alle" sverger til Weller. Joda, man har jo ikke kunne unngått å bruker en Weller når man jobber i servicebransjen.
    Men det finnes masse andre merker, som er vel så bra....

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke Ersa RDS 80 en veldig stiv kabel mellom loddestasjonen og bolten?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Svarene er preget av "høy ende"-tenkning. Må man ha det beste av alt? Ikke til hobbybruk med sporadisk bruk.

Jeg har både Weller og Biltema (i hus og hytte, ikke i samme rom), og begge smelter tinn helt fint. Deretter størkner det av seg selv! Har aldri hatt problemer.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    everlong skrev:
    Noen som har den vedlagte loddestasjonen fra Biltema(tror også Clas Ohlson selger den).
    Ja, det er den jeg har. Pluss en gammel Weller kjøpt av Motron.

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Antall liker
    186
    Med stor fare for å dra de fleste ut på ville veier, så har jeg fremdeles flere kommentarer til dette med loddebolter og lodding.

Sånn bare for å plassere kompetansen, så har jeg lodde og modifiseringssertifikat fra Tandbarg Data. Det holdt til "mil-spek" på den tiden.
    Og gjennom 8 år innen reparasjon og modding, så har jeg fått brynt meg på litt av hvert.

Så til erfaringene, eller anbefalingene.

Første felles øvelse....

Ta tinnsugeren i din høyre hånd og gå ut på terassen eller verandaen. Bøy armen tilbake som om du forbereder en kastebevegelse.
    sikte mot noe som ikke kan skades,
    Fullfør kastebevegelsen, ( husk å slippe tinnsugeren i riktig øyeblikk ).
    Dere venstrehendte kan selvfølgelig bruke deres foretrukne hånd.

Sånn, nå har du kvittet deg med det som skader flest print i loddeprosessen. :)

Sugelisse er mere tungvindt, men det skader ikke printet.
    Skadet print er ofte tungvindt å fikse, og det ser aldri fint ut.
    Lydmessig er det vel heller aldri et pluss....

Velg en loddebolt eller loddestasjon du føler deg fortrolig med. Merket er ikke viktig, det er mye viktigere å velge riktig loddespiss til oppgaven.

Velg derfor en utgave hvor det å bytte spiss er relativt enkelt. Spisser er forbruksvare, så det bør også være lett å få tak i nye spisser.
    Fortinningen på spissen skaper en god varmeoverføring til komponent og loddelandet på printet. Du er avhengig av at spissen lett kan fortinnes på nytt og på nytt.

Husk å rense spissen ofte, svamp er perfekt, men fuktig tørkepapir kan også benyttes.

Gamle spisser måååå eventuelt fortinnes på nytt, eller kastes. Gjenta eventuelt første øvelse, men denne gangen med de ødelagte spissene.

Tykke komponentben og store loddeland krever mere varme en små og tynne. Derfor er det viktig å ha ulike tykkelser.

Dersom du har lite erfaring så få tak i gammel elektronikk som du kan trene på.
    Da slipper du å sitte der med mange postkasser i sjegget og tårene i handa pga skadet elektronikk.
    Og husk armlenke.....
    Statisk elektrisitet er heller ikke bra for ømfintlig komponenter.

Lykke til.

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    everlong skrev:
    Ja, det er den jeg har. Pluss en gammel Weller kjøpt av Motron.
    Hvordan er den fra Biltema? Syntes du kabelen mellom stasjon og bolt er stiv kontra Weller? Og blir loddebolten(håndtaket) varm under lodding?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn