Hjelp til valg av MC pu

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
540
Antall liker
1.102
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Hei
Jeg trenger litt newbe hjelp tilvalg av MC pu til min Pro-Ject The Classic og Opera Consonance Cyber 40 riaa.
Har ikke prøvd MC før, men er nå bestemt på å investere i det. Lurer derfor på om noen av dere har gode råd til hvilken pu som passer bra til mitt oppsett?
Budsjettet er opp til 8000kr
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
540
Antall liker
1.102
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Det er en av de jeg vurderer, samme
Ortofon MC Quintet Blue
Audio-Technica AT33PTG/II
Denon DL-103

Men jeg har jo ikke testet noen av disse. Det blir bare å lese om de. Og alle skrytes av. Vanskelig dette :)
 
Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
404
Torget vurderinger
3
Ville ikke brukt like mye penger på en PU som resten av spilleren koster. Prøv en AT95SH så får du en PU som gir deg god lyd. Spar resten av pengene til du oppgraderer spilleren.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.857
Antall liker
8.558
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har sett The Classic få gode skussmål flere steder og Reference 40 skal vel også være ganske habil, så jeg tenker at komboen godt kan forsvare en OK MC pickup. Dessuten er det jo råd om MC trådstarter spør om, så hvorfor ikke bare forholde seg til det....

Hana SL og AT33PTG/II ville vært mine førstevalg. Hana SL er varmere og mer avrundet enn AT33 i mine ører, uten at det innebærer at man går på akkord med oppløsning oppover eller dybde og smidighet nedover. AT33PTG/II er mer nøytral (veldig nøytral) og graver dypere etter detaljene i rillene med sin MicroLine nål. Jeg heller nok mot sistnevnte, men begger er glimrende utgaver av arten og gir mer for pengene enn kanskje noe annet. IMO.

Så ville jeg nok stoppet der og heller byttet spiller i neste omgang om det blir aktuelt.
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
540
Antall liker
1.102
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Er det noe jeg bør tenke på i forhold til å matche riaa trinnet også?
Dette er hva jeg finner av info om spec på min Consonance Cyber 40.


CONTROL FUNCTIONS: Power On/Off , Switch MM / MC and Switch High / Low
HARMONIC DISTORTION (for 2V RMS at output): 0.01%
INPUT IMPEDANCE: 47k ( MM ), 5 /40 ohms ( MC )
INPUT INTERFACES: 1 group (RCA)
OUTPUT INTERFACES: 1 group (RCA)
GROUNDING INTERFACES: 1 group
SIGNAL/NOISE: 80dB ( MM ), 70dB ( MC )
CONSUMPTION: 10watt
VACUUM TUBE: 12AX7 x 2, EZ80 x1
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Det er en av de jeg vurderer, samme
Ortofon MC Quintet Blue
Audio-Technica AT33PTG/II
Denon DL-103

Men jeg har jo ikke testet noen av disse. Det blir bare å lese om de. Og alle skrytes av. Vanskelig dette :)
Jeg ville valgt AT33PTG, den passer lydmessig meget godt til spilleren din og er en meget god pickup.
Ortofon har begynt å prise seg ganske dyrt, så du må nok opp på Quintet Bronze og Black for å kunne
holde følge med AT33PTG lydmessig.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.377
Antall liker
6.971
Sted
Under stjernene
Dersom arm/pickup heng saman, kan spelaren godt vere billeg, og pickupen dyr. Ein DV10x5 kostar i dag meir enn mange billegspelarar, og leverer storarta lyd med relativt billege armar.
Arve

Lurer på hva du mener med "Dersom arm/pickup heng saman", er det andre ting enn Armresonansfrekvens du tenker på?
Kan være greit med dypdykk fra en som har prøvd mye.

Hilsen

Jens
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
540
Antall liker
1.102
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Jeg lurer jo på hvilken pu som matcher armen bra. Prismessing er Ortofon MC Quintet Blue meget interessant. Til bare 3500kr på PK. Det er min første MC pu så jeg lurer på om det kanskje er en gre innstegsmodell? Eller vil jeg bli skuffet og bør heller gå for en dobbelt så dyr pu?
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
540
Antall liker
1.102
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Kjøp en Hana SL og kos deg med den....... og så flytter du den over på en evt ny oppgradert spiller i fremtiden og opplev at den får et nytt liv på den.
Takk for tilbakemelding Rudi. Har leste flere av dine anmeldelser i Audiophil som jeg setter stor pris på.
Det heller mot en Hana SL på meg. Den vil fungerer bra med min spiller og riaa etter hva jeg har forstått? Har fått inntrykk av at en dårlig matchet pu med resten av oppsettet kan være "katastrofalt" Også er det det med montering og justering. Er det slik at en shibata sliping er vanskelig å få til for en som ikke har gjort dette før?
Jeg bør kanskje få noen til å sette den opp for meg?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.685
Antall liker
8.069
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Hana SL tror jeg neppe vil være noen katastrofe nær sagt uansett hvilket anelgg du plasserer den i.

Montering og justering bør alltid utføres på en ordentlig måte ja....... ved hjemme montering er protractor og elektronisk stifttrykks vekt en selvfølge. Du bør sette deg litt inn i hvordan det hele gjøres fordi du må regne med at du må justere stiftrykket en gang i blandt og også kontrolere det etter at du kommer hjem fra butikken.
En elektronisk stifttrykks vekt er en god innvestering og er en ting du kan bruke i mange år ( min er 15 år gammel og den hadde før den jeg har nå varte i 20 år).
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Amou: Sjekk Sumikos utvalg! Spiller bra i så lette armer som din.Ellers: Audio Technica:cool:
 

alibeba

Medlem
Ble medlem
17.01.2011
Innlegg
32
Antall liker
8
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
20
Sjekk denne:AT-OC9XSH
Byttet min Hana SL med denne og er storfornøyd: Lyden var mer åpen med bedre bass og diskant, mellomtone som Hana, men smaken er som baken, delt :)
Info:
Model AT-OC9XSH
Mounting 1/2” centers / Threaded inserts
Frequency Response 20 - 47,000 Hz
Body Material Aluminium
Channel Separation 27 dB (1 kHz)
Output Channel Balance 1.0 dB (1 kHz)
Output Voltage 0.4 mV (@ 1 kHz, 5 cm/sec)
Vertical Tracking Angle 20 degrees
Vertical Tracking Force Range 1.8 to 2.2 g (standard 2.0 g)
Stylus Shape Shibata
Stylus Size 2.7 x 0.26 mil
Stylus Construction Nude square shank
Cantilever 0.28 mm Ø nude boron
Coil Impedance 12 Ohms (1 kHz)
Coil Inductance 25 μH (1 kHz)
DC Resistance 12 Ohms
Static Compliance 20 x 10 – 6 cm / dyne
Dynamic Compliance 16 x 10 – 6 cm / dyne (100 Hz)
Terminal Pins Brass
Wire Used for Coil PCOCC (Copper by Ohno Continuous Casting process.)
Recommended Load Impedance Min 100 Ohms
Cartridge Weight 7.6 g
Dimensions 17.3 (H) x 16.8 (W) x 25.7 (L) mm
Accessories Included 1 non magnetic screw driver
1 brush
2 washers
4 pairs of mounting screws: 5mm, 8mm, 10mm, 12mm
1 plastic protector
Pris ligger på 7500,- hos Platebutikken
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ville ikke brukt like mye penger på en PU som resten av spilleren koster. Prøv en AT95SH så får du en PU som gir deg god lyd. Spar resten av pengene til du oppgraderer spilleren.
Det ville jeg kjapt. Hvorfor ikke? Hvis han oppgraderer spilleren, kan han vel bare ta med seg pickupen.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.084
Antall liker
148
Torget vurderinger
3
Hvorfor er ikke de dyreste Audio Technica MM pickupene nevnt . Har selv denne AT95SH med shibatanål og den spiller helt fantastisk . De dyreste MM pickupene må vel låte mye bedre -eller kanskje ikke. AT95SH koster kun kr.1.990 og den dyreste AT mm pickupen kr.8.000.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
404
Torget vurderinger
3
Ville ikke brukt like mye penger på en PU som resten av spilleren koster. Prøv en AT95SH så får du en PU som gir deg god lyd. Spar resten av pengene til du oppgraderer spilleren.
Det ville jeg kjapt. Hvorfor ikke? Hvis han oppgraderer spilleren, kan han vel bare ta med seg pickupen.
Siden du spør så får du vel få et svar:
Fordi det meste her i livet handler om balanse og det er det ikke å sette på en PU i den klassen på en billig platespiller. Du får ikke ut potensialet i en såpass god PU før du har en spiller som koster vesentlig mer enn spilleren til trådstarter.
Klart han kan ta med denne videre hvis han oppgraderer spilleren, men PU'er som kjent fremdeles slitedeler og har vesentlig kortere levetid enn resten av platespilleren. Så investeringen er ikke nødvendigvis så veldig fornuftig.
Ser forøvrig at trådstarter liker innlegget ditt så han gjør vel uansett det motsatte av hva jeg foreslår, men det er helt greit. Det er hans investering, ikke min.

Jeg spiller forøvrig på en PU til 30k selv og grunnen til at jeg anbefaler AT95SH er at jeg monterte en slik for en bekjent og ble imponert over at det er mulig å få så god lyd ut av en PU til under 2k.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ville ikke brukt like mye penger på en PU som resten av spilleren koster. Prøv en AT95SH så får du en PU som gir deg god lyd. Spar resten av pengene til du oppgraderer spilleren.
Det ville jeg kjapt. Hvorfor ikke? Hvis han oppgraderer spilleren, kan han vel bare ta med seg pickupen.
Siden du spør så får du vel få et svar:
Fordi det meste her i livet handler om balanse og det er det ikke å sette på en PU i den klassen på en billig platespiller. Du får ikke ut potensialet i en såpass god PU før du har en spiller som koster vesentlig mer enn spilleren til trådstarter.
Klart han kan ta med denne videre hvis han oppgraderer spilleren, men PU'er som kjent fremdeles slitedeler og har vesentlig kortere levetid enn resten av platespilleren. Så investeringen er ikke nødvendigvis så veldig fornuftig.
Ser forøvrig at trådstarter liker innlegget ditt så han gjør vel uansett det motsatte av hva jeg foreslår, men det er helt greit. Det er hans investering, ikke min.

Jeg spiller forøvrig på en PU til 30k selv og grunnen til at jeg anbefaler AT95SH er at jeg monterte en slik for en bekjent og ble imponert over at det er mulig å få så god lyd ut av en PU til under 2k.
Helt enig ang. AT95.

Mener bare at pickupen utgjør en så stor del av lydkvaliteten, at en "litt over innstegsmodell" platespiller i dagens marked, med et minimum av kvalitet på arm og drivverk, kan få ganske mye vellyd ut av en fin pickup. Alt med måte,selvsagt. :) Jeg hadde selv en Dynavector DV-10x5 på en Pro-Ject Debut, og det spilte ganske bra det.Selvsagt spilte pickupen enda bedre i Nottingham 294, men det skulle jo også bare mangle.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Hvalross: Om du får en mer klassisk AT MM til å spille her er slett ikke sikkert Designs fra en noe annen tid, de,.. En OC9 MC har blitt brukt i lett SME 3009 i flere tiår, så den vil nok fungere helt knall i en lett karbonarm også. Men det er altså IKKE bare pris det kommer an på. I ditt tilfelle er hus og andre specs KLIN like som på en 450-kroners konisk AT, bortsett fra stylus. Og 95ene er ment å være universalpickups. Noe de også i høyeste grad er. Altså KAN ikke de være like kritiske til armmatch som en mer spesialisert MC. Det slår ut hele poenget med dem. Dessuten: TS ønsker en MC..OC9 er og blir en av Japans tre VIRKELIGE klassikere....Denon 103 og Lyra/Kiseki er de andre...
 
Sist redigert:

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Nå er vel ikke Pro ject classic armen den letteste armen. Effective arm mass 13,5 g mot 9cc på 8,5g
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
6BM8: Karbonfiberarmer er lettere enn noen metallarm. Det begrenser valgmulighetene mht. brukbare pickups. Men BLANT de ultralette armene er nok Classic´en noe greiere å få til enn de fleste..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En karbonfiber-arm KAN lages lettere, men det MÅ ikke være tilfelle. ;) Uansett: Armens masse er ikke det samme som dens effektive masse heller, så det trenger ikke være slik man antar bestandig. ...Når det er sagt, pleier pro-Ject's armer å være temmelig lette.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.668
Antall liker
2.878
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
På kjemmesiden til Pro- Ject står det armen har en effektiv masse på 13,5g.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.685
Antall liker
8.069
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Da får du deg en pickup i allfall jeg liker godt og som jeg ikke hadde hatt noe problem med og ha i huset over en lengre tid, angrer nesten litt på at jeg solgte test eksemplaret mitt.
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
540
Antall liker
1.102
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Da får du deg en pickup i allfall jeg liker godt og som jeg ikke hadde hatt noe problem med og ha i huset over en lengre tid, angrer nesten litt på at jeg solgte test eksemplaret mitt.
Ser fram til å få den. Er veldig spent på MC generelt og spesielt på Hana SL i mitt oppsett. Blir uansett et løft i forhold til min Ortofon M2 Silver som står på i dag.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Amou var en tur hos meg i går og vi fikk montert Hana SL. Classic spilleren ble levert med Ortofon silver og hadde et gedigent armlodd beregnet for pu fra 7-15G. Så med høyeste mulige nåletrykk så fløtt Hana over platen. Som en midlertidig løsning fikk vi festet en 5o øre på headshell. Nåletrykk ble perfekt.
Lønner det seg og kjøpe ett lettere lodd eller montere Headshell lodd? I følge armkalkulatoren skal denne armen ha ett 104G lodd for pu fra 4-7G.

mvh
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
Amou var en tur hos meg i går og vi fikk montert Hana SL. Classic spilleren ble levert med Ortofon silver og hadde et gedigent armlodd beregnet for pu fra 7-15G. Så med høyeste mulige nåletrykk så fløtt Hana over platen. Som en midlertidig løsning fikk vi festet en 5o øre på headshell. Nåletrykk ble perfekt.
Lønner det seg og kjøpe ett lettere lodd eller montere Headshell lodd? I følge armkalkulatoren skal denne armen ha ett 104G lodd for pu fra 4-7G.

mvh
Nok et eksempel på den nær endeløse rekke av mulige utfordringer med platespilere generelt.

Dette er finmekanikk med små "vinduer" å bevege seg innenfor, og jeg mener du endrer effektiv masse ganske radikalt ved å sette fast noe på headshell. Det vil nok være en klart bedre løsning å gå for et lettere lodd, om noe sånt finnes i ProJect-sortimentet? For øvrig er det vel også et hint om at Hana-p.u.'n ikke nødvendigvis er en optimal mekanisk match med den armen, kan vi vel si.

Min egen erfaring med armene fra ProJect, er at de responderer best på "normale" mm-pick-up'er, det finnes etter hvert mange slike som gjør mye moro i en slik arm. Alternativt de spretne moving iron-variantene, selvsagt.

Regner vel ellers med at oppgraderingsspøkelset snart besøker den arme Amou på nattestid... :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Amou: Finn et originalt Pro-Ject lodd som muliggjør Hana på Classic UTEN andre modifikasjoner. Da vil det fungere etter hensikt. Kan være vanskelig, som Håkon sier, å få tilpassa optimalt, så det er litt av en jobb å få til. En så lett arm som på en Pro-Ject er ei ekstra utfordring, all den tid at det krever mer mht mekanisk match. HVIS det viser seg at det ikke funker, se etter en OC9 av ny type...;)
 
Sist redigert:

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Armen er ikke så lett, hvertfall ikke i forhold til 9cc eller andre rene carbon armer. Problemet er at det sitter ett lodd på 127g. Hana bør ha et lodd på 104g . Har flere pro ject lodd, men det tyngste var på 100g og det fungerte dårlig, nåletrykket ble for høyt. Blir bestilt et part nr 1940875182 pro ject lodd. Dette er for pu fra 4 -7g
 
Sist redigert:

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
540
Antall liker
1.102
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Som 6bm8 skriver over, hadde vi noen utfordringer med montering på den aktuelle spilleren, men med litt triksing så fikk vi satt riktig trykk(2g), og den spiller meget bra per nå. Blir nok enda bedre med riktig lodd og noen tusen runder i rillene. Litt av det som er gøy med plater og platespiller er jo nettopp dette med tviking og justering syntes jeg.

Som Håkon_Rognlien påpeker, kommer helt sikker oppgraderingsspøkelset snikende. Men per nå må jeg holde det litt på avstand da jeg har gjort flere investeringer på årets budsjett allerede.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Amou: Tweaker du for mye vil du ikke få til å nyte musikken...Om det viser seg at det ikke funker vil du høre det med een eneste gang..bare et lite tips..

6bm8: Disse armene plasserer seg GODT inniblant de letteste armene som er på NOEN spiller. Kall meg gjerne konservativ, men jeg anser det faktisk som en ulempe å bruke karbonarmer på platespillere- i alle deres former. Dvs: Canadiske Oracle har fått dem til. Ved å fullføre den dempejobben Pro-Ject BURDE gjort på en 9CC. Og så satt den resulterende armen på sin Paris Mk V...Dog, enhver Oraclemann vet at det er og blir SME som BØR være på de fine canadierne..Den som idag er mest montert på en ny Paris er SME 345...hvis jeg husker..
 
Sist redigert:

kazan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
321
Antall liker
447
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Kjøp en Hana SL og kos deg med den....... og så flytter du den over på en evt ny oppgradert spiller i fremtiden og opplev at den får et nytt liv på den.
Hei! mener du Hana SL fungerer bra med Pro-Ject Evolution arm?den er forholdsvis lett. Er kanskje ikkenoe problem. Da tenker jeg på min Pro-ject 2xperience
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
540
Antall liker
1.102
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Kan si at den fungerer meget bra på min Pro-Ject The Classik. Måtte bytte til et lettere motvektslobb levert av Pro-ject. 104g. Uproblematisk.
Anbefaler Hana SL
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.269
Antall liker
3.349
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Ser at Classic har en arm masse på 13,5g mens 2Xperience har på 8,5. Men ser ut til at Hana SL har relativt høy compliance så da blir resonansen sånn rundt 9-10 Hz ut fra det jeg finner ut her.

Så da burde det vel funke :)

Men må kanskje bytte armlodd ?
Er jo en relativt lett pickup,
 
Topp Bunn