Hjelp, trenger nye høyttalerledninger.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Så litt bling ut ja :)

Trur eg må sjå etter dyrere Nordost, som skal vere bra på Burmester.
Ikke det, Chord som jeg har til høyttalerkabler (2000kr) nå er bra/ok, og de har den dyreste til 10.000 Referance (som er kåret til en toppkabel mot kabler til 100.000) som en sikkert kan få på brukten til ok pris.
Roalds kabler er knall, men akk så dyrt.
Sense sine er en mulighet også.
Organic Audio skal vistnok vere en skatt også. Er litt å velge i og evnt prøve.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.274
Sted
Oslo
@ lovemusikk: Har et par N.O. Flatline Gold, biwire du kan låne av meg hvis du bor i Oslo el. omegn.

mvh

T

tce-teams

Gjest

Ikke det, Chord som jeg har til høyttalerkabler (2000kr) nå er bra/ok, og de har den dyreste til 10.000 Referance (som er kåret til en toppkabel mot kabler til 100.000) som en sikkert kan få på brukten til ok pris.
her har du sikkilige nordost kabler
nordost_tyr_2_norse_kabel_banan_1.jpg
54995,- disse tenker jeg får burmester til og blomstre...

T

tce-teams

Gjest

her har du sikkilige nordost kabler Vis vedlegget 146491 54995,- disse tenker jeg får burmester til og blomstre...
nå har jeg søkt litt på nettet angående , di nordost kablene og burmester , og nordost tyr og burmester var vist bra sammen...

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
@ lovemusikk: Har et par N.O. Flatline Gold, biwire du kan låne av meg hvis du bor i Oslo el. omegn.

mvh
Bor nordom Bergen, en liten halvtime fra byn :)

her har du sikkilige nordost kabler Vis vedlegget 146491 54995,- disse tenker jeg får burmester til og blomstre...
nå har jeg søkt litt på nettet angående , di nordost kablene og burmester , og nordost tyr og burmester var vist bra sammen...
Ja lest slikt skal vere bra. Forløpig er det lufting av hva jeg skal prøve. Får ikke hyttalere før skattepengene er komt på konto. I år fikk jeg ikke de i juni pga eit eller anna.. sikkert sjekk om jeg snyter på skatten eller noe..

Det jeg har hørt av Nordost høyttalerkabler (på butikker) er meget bra. Så trua på de kablene. Men for en pris! Litt som å kjøpe en dyr Mercedes, men er jo knall bil.

Signalkabler, så er XLR fra cd spiller nok ok, det var en dyr Nordost som jeg fikk rimelig på brukten. Fra DAC kjøpte jeg hin dagen, den som jeg la ut bilder av her. Litt usikker på hvor bra den er. Har ikke noen skikkelige høyttalere for å sjekke nå, bare noen Tannoy Mercury stativ, men låter bra.

Kan og vere at Chord som jeg har er meget gode kabler, som tester tilsier, men bør nok prøve en Nordost mot mine for å finne ut. Trur Heimdal kunne vert en grei plass å starte muligens.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.274
Sted
Oslo
@lovemusikk: Litt langt unna det ja. Men Heimdall er god H.T. kabel. Brukte dem selv, før jeg tok steget opp til Valhalla.

mvh

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
730
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Organic Audio skal vistnok vere en skatt også. Er litt å velge i og evnt prøve
Har hørt litt om disse ja,men ingen som kan bekrefte eller gi noen inntrykk ,det hadde hvert innteresant
A sister company of Argento Audio of Denmark, Organic Audio now launched a complete line of copper cables. These include Organic Audio interconnects ($995/1m pair RCA, $1075/1m pair XLR), speaker cable ($1950/2m pair), and power cords ($995/2m). By contrast, interconnects in the all-silver Argento range from $2000–$9500/1m pair. All products are distributed by Ricardo Reyes (left) of Musical Artisans in Skokie, IL.
Ulrik Madsen (right), who designs the cables and owns the company, was on hand to discuss his products. All Organic Audio cables are derived from Argento Audio’s entry-level Argento Serenity. “I wanted to take advantage of the connectors I developed for Argento,” Madsen explain. “We make all our Organic Audio connectors ourselves from the same metal as the conductors in the cables, which is OFC 99.997% copper. (The more expensive Argento cabling uses silver). There are no solder points; all attachments are made by applying set-screws to accomplish compression.
Because the connectors are composed of all copper, and without brass, means that they are more conductive than many other conductors. “Ours are probably 20 times more conductive than a standard Neutrik connector.” The company also has a patented system to make a tight connection.
Organic Audio cables use a very lightweight fluffy fiber as insulation to hold internal wire in place, which creates a mostly air dielectric. This results in a cable with very low dielectric constant, which results in greater neutrality. In Madsen’s opinion, low resonance cables make for a lovely calmness and increased dynamics. “This is what makes these cables stand out,” Madsen explained. “Everything is made in house; nothing is off-the-spool. Newly available are Argento Audio’s pure silver XLR sockets, which can be used in equipment. Since silver prices went up 100% last year, the company is still calculating prices for the sockets
.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Organic Audio skal vistnok vere en skatt også. Er litt å velge i og evnt prøve
Har hørt litt om disse ja,men ingen som kan bekrefte eller gi noen inntrykk ,det hadde hvert innteresant
Ja håper det dukker opp noen som har erfaringer med dette merket. Er vel litt ferskt merke i Norge?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.121
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har en kjenning med komplett Burmester, han endte opp med Synergistic Reserach som langt bedre match en Nordost. Xlr signal og høyttalerkabler.
Hør med Acoustic Tuning så får du sikkert prøvd et sett, hils fra meg :)

52split

Medlem
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Burmester BLU er flotte ht kabler! :)

Har prøvd Synergistic Reserach Tesla Accelator uten å bli imponert!

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.913
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Hvilke kvaliteter/egenskaper ønsker du at din neste høytalerkabel skal ha, da, lovemusikk?

Har noen forslag på lur, serru, men vil høre preferenser/ønsker først....

mvh
Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8

Hvilke kvaliteter/egenskaper ønsker du at din neste høytalerkabel skal ha, da, lovemusikk?

Har noen forslag på lur, serru, men vil høre preferenser/ønsker først....

mvh
Proffen
Ekte !!! Dvs sånn det låter i virkligheten og ikke noe treg kopper hehe.. :) nei, men du og andre skjønner nok :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8

Legg gjerne opp te en kabeldiskusjon her på Burmester, Då vil jeg lese te øynene er våte.
Skriv hvordan dere opplever de mot Nordost.

jan_is44

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2010
Antall liker
22
Har strøkne heimdalkabler til salgs vist du er inntresert

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.913
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ikke se deg blind på at det må være kabler av det eller det materialet. Har hørt kobberkabler spille bedre enn sølvkabler, og sølvkabler spille meget godt...
Nå har ikke jeg hørt alt som finnes av kabler, og Brumester er meg ganske ukjent. Har dog hørt et seriøst BM-oppsett... Ville kanskje betenkt meg litt ifht å finne kabler som ikke blir for "lyse" i klangen...
Jeg ville kikket en gang til på disse; BADA HP-33 speaker loudspeaker cables banana plugs HP33 | eBay
Tror komboen av kobberkabling til mellomtone/bass og sølvbelagt kobber til diskant kan slå gunstig ut.
De funker i alle fall meget godt i mitt oppsett nr 2, med Xindak og BKS + en Philips bd-spiller....
Får usedvanlig mye og riktig bass ut av BKS`enes 5-tommere, og bånddiskanten er godt oppløst...
Det er jo kabler til nesten ingen penger, anyway, og skulle de ikke funke hos deg, er det jo ikke rare tapet å selge de videre...og imho er det mye godkabel for lite penger... Klart det finnes bedre, men jeg tror du skal betale dyrt for noe som er markant bedre!
Tror pokker meg at jeg skal teste de i oppsett nr 1 også en dag snart...:cool:

mvh
Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Ikke se deg blind på at det må være kabler av det eller det materialet. Har hørt kobberkabler spille bedre enn sølvkabler, og sølvkabler spille meget godt...
Nå har ikke jeg hørt alt som finnes av kabler, og Brumester er meg ganske ukjent. Har dog hørt et seriøst BM-oppsett... Ville kanskje betenkt meg litt ifht å finne kabler som ikke blir for "lyse" i klangen...
Jeg ville kikket en gang til på disse; BADA HP-33 speaker loudspeaker cables banana plugs HP33 | eBay
Tror komboen av kobberkabling til mellomtone/bass og sølvbelagt kobber til diskant kan slå gunstig ut.
De funker i alle fall meget godt i mitt oppsett nr 2, med Xindak og BKS + en Philips bd-spiller....
Får usedvanlig mye og riktig bass ut av BKS`enes 5-tommere, og bånddiskanten er godt oppløst...
Det er jo kabler til nesten ingen penger, anyway, og skulle de ikke funke hos deg, er det jo ikke rare tapet å selge de videre...og imho er det mye godkabel for lite penger... Klart det finnes bedre, men jeg tror du skal betale dyrt for noe som er markant bedre!

mvh
Proffen

Ja der sa du noe.. kan jo prøve noe kobber greier med god kvadrat til bassen og de andre til mellomtone og diskant f.eks.
Så i manualen eller var det heftet til specific'en som følgte med.. Burmester kjører heftig inni høyttalerne med 10 kvadrat til bass og mellomtone og 4 kvadrat til diskantene :)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.913
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

mvh
Proffen

Ja der sa du noe.. kan jo prøve noe kobber greier med god kvadrat til bassen og de andre til mellomtone og diskant f.eks.
Så i manualen eller var det heftet til specific'en som følgte med.. Burmester kjører heftig inni høyttalerne med 10 kvadrat til bass og mellomtone og 4 kvadrat til diskantene :)
Hvordan opplever du lyden slik det står hos deg i dag, og i hvilken retning vil du dra `an....?

mvh
Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8

mvh
Proffen

Hvordan opplever du lyden slik det står hos deg i dag, og i hvilken retning vil du dra `an....?

mvh
Proffen
Skulle det vere noe savn her, må det vere en sub for de laveste frekvensene :) Nei, vet ikke enda.. koser meg bare. Må forske mer på høyttalerplassering osv.. Men ikke gjort det så mye enda, for bare hørt på musikk og kosa meg. :) Testet bare med høyttalerne bak med veggen, men syns ikke det var så bra, for mistet liksom rommet rundt meg. Var mer som å sitte langt bak i salen da. Vinklet innover gav vel mer presist lydbilde, men står nå omtrent rett ut, daa det gav et mye større lydbilde og liker det best egentlig. Hvilken vei jeg vil dra han? Nei, tror ikke jeg trenger dra det noe vei. Da spiller flott. Men no er jo dette nytt for meg, så får se senere når jeg blir vant til kvaliteten. :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Seriøst: Kjøp noen meter med Klotz-kabel LY225T og hør om det kan være noe før du kjøper noe annet.
Satte på ett sett 2x2,5mm2 på 1m mellom DPA 300b SE blokkene mine og Imagic 2.0 i går kveld. Bare tvinnet ender og skrudde godt i terminalene. Bling blir det ikke men du slipper å tenke på dårlige kontakter.
Låter like bra i dag;)
Gjorde det samme (1.5m) i dungeonen mellom DPA 211 PSE blokkene og B&W CDM1 SE også. Funker mer enn greit det også.

PS: gjorde dette mest for moro skyld i og med at jeg likevel var innom 4sound i Trheim i går og til 10,-m er det verdt forsøket.

big_123842.jpg

Sist redigert:

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Heisann Lovemusikk,
Du som bor i Bergensområdet har jo ganske mange spennende muligheter til hjemlån.
Hva med å organisere en test av forskjellige merker i egen stue?
Det er sikkert mulig å få lånt både Crystal, Jorma, RA, og Nordost over en helg dersom du planlegger litt.
Og tar du deg litt ekstra tid kan du kanskje skaffe deg noe kabel fra Litz Wire Configurations | Type 1 - 8 Round, Rectangular, Profiled Rutherford Style | HM Wire International, Inc. som etter det jeg leser, leverer internkablingen til Burmester. Sistnevnte må jo nødvendigvis ha noe for seg dersom du er ute etter et reint burmesteroppsett?
Forslaget fra emotikon om å kjøpe rimelige, uterminerte kabler fra Klotz er forøvrig veldig god også.

Jeg tror ikke det først og fremst er prislappen som forteller om en kabel er god, men det betyr jo derimot heller ikke at en dyr kabel ikke kan være nettopp det.

Gratulerer med nye HT forresten. :)

mvh
StingrayV

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Heisann Lovemusikk,
Du som bor i Bergensområdet har jo ganske mange spennende muligheter til hjemlån.
Hva med å organisere en test av forskjellige merker i egen stue?
Det er sikkert mulig å få lånt både Crystal, Jorma, RA, og Nordost over en helg dersom du planlegger litt.
Og tar du deg litt ekstra tid kan du kanskje skaffe deg noe kabel fra Litz Wire Configurations | Type 1 - 8 Round, Rectangular, Profiled Rutherford Style | HM Wire International, Inc. som etter det jeg leser, leverer internkablingen til Burmester. Sistnevnte må jo nødvendigvis ha noe for seg dersom du er ute etter et reint burmesteroppsett?
Forslaget fra emotikon om å kjøpe rimelige, uterminerte kabler fra Klotz er forøvrig veldig god også.

Jeg tror ikke det først og fremst er prislappen som forteller om en kabel er god, men det betyr jo derimot heller ikke at en dyr kabel ikke kan være nettopp det.

Gratulerer med nye HT forresten. :)

mvh
StingrayV
Jo, takk for det.
Ja, du har en meget god ide der. :)

Men nå etter jeg fikk høyttalerne i hus, haster det ikke med nye kabler. Det låter liksom bra no. :)
Så får vi evnt ta småjusteringene etter hvert.

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Hehe, klart.
Kabler er jo antagelig de komponentene som gir minst uttelling i et anlegg? Derom tror jeg både lærde og legfolk strides. ;)
uansett artig å finne kablene som setter prikken over i'en nettopp der en selv vil prikken skal være.

Hvor mange timer har HT fått nå da?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
891
Jeg kjøpte nylig noen Chord Signature. Disse er bedre enn Soundstring som jeg har hatt inntil nå og som slett ikke er dårlige kabler. Først og fremst låter de renere. Atskillig mindre grums i lydbildet.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Jeg kjøpte nylig noen Chord Signature. Disse er bedre enn Soundstring som jeg har hatt inntil nå og som slett ikke er dårlige kabler. Først og fremst låter de renere. Atskillig mindre grums i lydbildet.
De har jeg nemlig lurt seriøst på også, da jeg er bra fornøyd med mine Chord Odyssey 2 som jeg fikk med mine første skikkelige høyttalere en gang. :)

De har jo fått meget gode omtale i et norsk hifi blad mot kabler til sykt mye, 1-200.000 kr.. hehe.. så..
Mine var lite forskjell mot Roald sine, de uten olje og de koster vel ca 18,000

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Hehe, klart.
Kabler er jo antagelig de komponentene som gir minst uttelling i et anlegg? Derom tror jeg både lærde og legfolk strides. ;)
uansett artig å finne kablene som setter prikken over i'en nettopp der en selv vil prikken skal være.

Ja, det er aartig, for forskjellene er der ofte. :)

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Hehe, klart.

Agreed.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Hehe, klart.

Agreed.

Glemt vel å svare på timer på høyttalerne.. Ikke så grådig mye på lyttenivå.. 20 kanskje, men stått en del på når til tven har vert på, men da har det ikke vert høyt.
Heller ikke spilt veldig høyt, bare litt. Må vel bli litt mer kjent me de før jeg tør dra på mye. :)

C

Cyber

Gjest
Selvfølgelig. Eventuelle forskjeller mellom kabler er jo for ingenting å regne i forhold til akustikk og forskjeller mellom høyttalere. ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
Kanskje man rett og slett burde fortsette med kabel av samme kvalitet som den som er benyttet mellom utgangstrinn og terminaler i forsterkeren.

Topp Bunn