Hjemme hos Birdman

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Før jeg fullstendig mister oversikten over mitt eget liv starter jeg min egen hifi-tråd her. Det har etter hvert hopet seg opp en del hifi-bilder på Photobucket. Jeg skal i denne tråden prøve å sette noe av det i system.

Starter med et bilde av oppsettet slik det så ut i gamlehuset for ca. 3 år siden.

Anlegget besto på den tiden av

• Electrocompaniet EMC1-UP
    • Electrocompaniet EC4.7 MKII
    • Electrocompaniet AW180
    • Rega Planar3 m/Rega Exact
    • Acurus P-10
    • Dali Helicon 800W

I skrivende stund er det kun cd-spilleren som befinner seg i mitt eie.

Birdman

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Tror det var det annlegget du hadde første gang jeg var hjemme hos deg. Det låt veldig bra. Husker jeg lenge vurderte å kjøpe Helicon etter å ha hørt dem hos deg men budsjettet strakk ikke til den gangen.

mvh,
    OS

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Låt sikkert bra det der.
    Hva var det som fikk deg til å oppgradere?
    Hva savnet du?

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Dali Helicon 800 var jeg ekstremt godt fornøyd med. Jeg kunne nok ha levd godt med de fortsatt, men sånn ble det ikke.

I det hele tatt så var jeg veldig godt fornøyd med hele oppsettet. Hva var det så som fikk meg til å oppgradere? Det startet nok med en mistanke om at det fantes bedre forforsterkere enn EC 4.7, men mest handlet det nok om lysten på å prøve noe nytt.

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Denne

ble byttet ut med det i midten her

og den nederste erstattet kort tid etter disse

Birdman

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.260
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner en liten følelse av savn Birdman når jeg ser igjen de samme EC-komponentene som jeg restartet hobbyen med. - Ikke minst stod dine Dali'er i lang periode helt øverst på ønskelisten. Tilfeldighetene gjorde sitt til at jeg havnet opp med noe alt annet enn Dali den gang. På mange måter har vi nok trolig hatt sammenfallende følelser og tankegang etterhvert som vi har "kjøpt" oss videre. Jeg sitter her med laptoppen på fanget, styrer Squeezecenter og hører den samme Arne Domnerus-skiva (Sketches and Standards) som jeg spilte så mange ganger på EC'ene ...det låter nok annerledes nå. Det gjør det helt sikkert hos deg også.
    Lykke til med neste kapittel. Jeg abonnerer! :D

Mvh
    Jan P.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Nesten vemodig å se hvilke fine ting jeg har latt "reise" :'(.

Uansett så "krevde" nyanskaffelsene nytt møbel. Odder hadde det jeg trengte, og det ble slik...

I dag er steinalder-tven byttet ut med noe annet på den plassen :).

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Grumpy skrev:
    ...det låter nok annerledes nå. Det gjør det helt sikkert hos deg også.
    Det låter annerledes nå ja, men savner faktisk enkelte ting, som jeg ikke hører nå, fra det gamle oppsettet. Jeg bør vel legge til at det da høyst sannsynlig handler om egenskaper ved rommene den gangen og nå. Den gamle stua med panel på veggene samt parkettgulv var et meget godt lydrom, etter min mening.

Grumpy skrev:
    Lykke til med neste kapittel. Jeg abonnerer! :D
    Takk, abonnementet er gratis ;D.

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    De av dere som er opptatt av detaljer la sikkert merke til at

denne

og denne

ble borte.

Det var p.g.a. denne

som kom :D.

Tenkte det var greit å ta en pause fra vinylen.

Birdman

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Birdman skrev:
    Det er jo utrolig at han har lært seg å lese instruksjonen på cd-coveret i slik en ung alder... ;D

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    Pen tråd, Birdman.
    Vi venter i spenning ;)

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    I forbindelse med anskaffelsen av unge gikk jeg også til anskaffelse av en slik

Dét er noe av det mest sinnssyke jeg har hatt med tanke på å formidle detaljer fra en cd. Nesten så det ble for mye av det gode, men bare nesten :).

Men ungen hadde godt sovehjerte og staxen ble lite brukt,...og solgt.

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Disse WW Supereclipsene ble i sin tid spesialbestilt i 1,3 meters lengde for å passe avstanden fra pre til AW180-blokkene

De er også solgt.

Senere har det gått mest i Gold Eclipse. Liker dette bildet! Nesten så jeg får lyst til å bære kablene rundt halsen ;D.

Forresten tror jeg de vanvittig eksklusive treeskene som følger med Wireworldkablene, ihvertfall i Norge, er et forsøk på å rettferdiggjøre den høye prisen ;).

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    kjoenik skrev:
    Det er jo utrolig at han har lært seg å lese instruksjonen på cd-coveret i slik en ung alder... ;D
    Når faren er lærer og mora er journalist er slike ting nesten medfødt :).

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Vil ta med en liten solskinnshistorie før jeg gir meg for i dag.

I 2007 oppdaget jeg dette på mine Helicon 800, som jeg hadde kjøpt brukt.

Frontbaffelen var i ferd med å løsne. Jeg hadde forresten hørt rykter om at dette kunne være en svakhet på disse høyttalerne.
    Jeg tok med bilder av "skaden" til Hifi-klubben i Trondheim, samt kvittering fra første eier. Fikk høre at det mest sannsynlig var en reklamasjonssak, og at de raskere kunne få svar fra Dali hvis de fikk bildene på mail, og kunne videresende de. Bildene ble sendt på mail.

Et par dager senere fikk jeg telefon med beskjed om at jeg skulle få splitter nye høyttalere. Dét er hva jeg kaller god service. Dali hadde vel strengt tatt kunnet krevd å prøve å reparere høyttalerne, men jeg klagde ikke.

Birdman

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fin tråd Birdman! Spent på å høre deg beskrive forskjeller mellom Dali og dine nåværende høytalere. Men det får bli imorgen. Nå er det natta... :)

M

musicus

Gjest
    Birdman skrev:
    De av dere som er opptatt av detaljer la sikkert merke til at

denne

og denne

ble borte.

Det var p.g.a. denne

som kom :D.

Tenkte det var greit å ta en pause fra vinylen.

Birdman
    Hyggelig tråd og lesning, ikke minst få det bekreftet at det ikke er en helt bort i skogen omprioritering man selv har gjort, min SME rigg ble hentet på fredag :'( , grunnet samme om/prioritering som deg, en dag sier jeg bare, så kommer det en ny rigg på plass, når poden har lært seg å handtere det sorte gullet selv ;D ...

mvh

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    musicus skrev:
    Hyggelig tråd og lesning, ikke minst få det bekreftet at det ikke er en helt bort i skogen omprioritering man selv har gjort, min SME rigg ble hentet på fredag :'( , grunnet samme om/prioritering som deg, en dag sier jeg bare, så kommer det en ny rigg på plass, når poden har lært seg å handtere det sorte gullet selv ;D ...
    Ikke så fort nå musicus, jeg er ikke ferdig enda ;).

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Sommeren 2007 kjøpte vi nytt hus, inkl. stor kjellerstue som ingen andre enn meg hadde bruk for. Vi hadde knapt flyttet inn før denne eska sto på kjellergulvet :D.

Birdman

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Birdman skrev:
    musicus skrev:

Mvh. Birdman
    Hmm, ny vinylspiller?

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    kjoenik skrev:
    Birdman skrev:
    musicus skrev:

Mvh. Birdman
    Hmm, ny vinylspiller?
    Tja, det er jo egentlig ikke noen hemmelighet, men gammelt nytt. Har dog fjernet det meste av signaturen min for å gjøre tråden mer spennende for de som ikke kjenner historikken min.

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Skal ikke vise hele oppakkingen, men det første som viser seg når en åpner en ny eske er nesten alltid spennenede.

Og mens hele kroppen skjelver litt, kommer etter hvert tingene ut av esken og på sin nye plass.

Og så ser det slik ut

På det siste bildet ser vi også riaa-trinnet, en Trichord Dino med strømforsyning.

Og rundt omkring ser dere utfordringene som kan følge med en nyervervet kjellerstue.

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Endte opp med denne PUen...(slenger inn bildet fordi jeg liker det :))

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Videre måtte det gjøres noe med rommet. Slik det var fikk det å snakke med seg selv en ny betyding. Kjøpte inn en haug med Rockwool akustikkplater, og begynte å "tapetsere" veggene.

Jeg nøyde meg ikke med å dekke førsterefleksjon :).

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Jeg legger inn et bilde til av disse nydelige høyttalerne, mest for å vise hvordan jeg løste det med monteringen av akustikkplatene.

Birdman

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Husker da du testet Bryston og lurte på hvor bassen var blitt av.
    ;D

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    Husker da du testet Bryston og lurte på hvor bassen var blitt av.
    ;D
    Ja, og jeg er ikke den eneste. Flere har blitt "lurt" av basskontrollen til Bryston. Ble veldig fascinert av tempo og punch med den nye elektronikken. Det ble ihvertfall slutt på "brumlebassen".

Mvh. Birdman

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Hvad er det for en pickup du har på billedet (den røde), Birdman?

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Det er en Benz Ace (low output).

Mvh. Birdman

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Birdman skrev:
    toref skrev:
    Få opp farta Birdman! Vi vil se varene! ;D

Mvh
    Slapp av, jeg gjør så godt jeg kan her! :p ;) ;D

Mvh. Birdman
    Nå begynner det å ligne ja Birdman. Men ikke for lange pauser videre. Du har ikke sløst bort tiden på å høre musikk vel? ;)

Mvh

C

Cyber

Gjest
    Moro å følge med i denne, slipper å vente åresvis på store oppdateringer. :)

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    Ny dag, flere bilder takk ;)

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Nå må jeg jobbe litt. Har en gymklasse som står og hamrer på garderobedøra ;D.

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Det neste kapittelet er nok det svarteste i min historie.

Når man er så fornøyd som man aldri har vært før, så går man bort og gjør noe dumt. Mye vil ha mer osv.

Jeg var kjempefornøyd med mine Helicon 800, og helt nye var de, og sikkert lettsolgte. Nå selger jeg disse og kjøper meg Dali Euphonia MS5, for de må jo være enda et hakk bedre, tenkte jeg (dum som jeg var). Heliconene ble solgt, og jeg hadde allerede fått kontakt med en som skulle selge MS5.

Slik ble det

De fleste detaljene i denne saken har jeg forsøkt å begravet i dypet i min svarteste glemmekiste. Kort fortalt handler det om ødelagt basselement (til 12750,- per stykk), selger som ikke svarer på telefon samt en høyttaler som uansett ikke svarte til forventningene. Helicon 800 var hos meg og i mine ører rett og slett en bedre høyttaler enn MS5. Og om ikke det var nok, så røk enda et basselement etter kort tid.

GRUMPF!!! :mad: :'(

Birdman

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei Birdman. Artig tråd - morro å følge utviklinga.

Den Scoutmasteren er berre lekker.

MS5 vart nedtur altså? Kjedelege greier. Kva gjekk dette på? Har hørt veslebror MS4 på bl.a. 4B SST med bra resultat.

Edit:
    Ser kommentarane du la til i etterkant (?) under bildene, kjedelege greier det der. Hørte forresten MS4 (meinar det var Tact elektronikk) i et av hifiklubben i Grimstad sine rom, som er sparsomt møblert med mykje harde flater og "nakne" ventilasjonsrør. Der falt det heilt gjennom. Eg valgte å tru at hovedgrunnen til at dette fungerte dårlig var rommet, iom at samme ht hørtes ganske så bra ut hjå ein kamerat i meir normalt møblert rom.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn