Hjemme hos Birdman

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    MS5 ble nedtur ja. Først og fremst var det mellomtonen som var dårligere enn hos Helicon 800. Selvfølgelig hadde den dårlige opplevelsen med den useriøse selgeren også sterk innvirkning på hvordan mitt forhold til høyttaleren utartet.

Har også hørt at MS4 skal være en mer vellykket høyttaler enn MS5.

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Men til tross for problemer kan jeg ikke si annet enn at dette ihvertfall er nydelige høyttalere å se på.

Skuffelsen min må selvfølgelig ses i sammenheng med de enorme forventningene jeg hadde, samt problemene med høyttaler og selger. MS5 er selvfølgelig en veldig god høyttaler for de aller fleste. Men etter å ha favorisert Dali helt siden mine første Dali 104 i 1991, fikk dette en brå slutt for ca. et år siden. Høyttalerne ble solgt med sviende tap, men jeg kunne ihvertfall begynne å legge tre-fire kjedelige måneder bak meg.

Og jeg hadde på det tidspunktet allerede gitt meg selv grunn til å smile igjen :D, men det venter jeg litt med....

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Noen har kanskje lagt merke til det som har snodd seg fra forsterkeren til høyttalerne hele veien.

Sammen med cd-spilleren er disse sølvskinnene den delen av anlegget som jeg lenge overhodet ikke vurderte å bytte ut. Begge deler pga. pris i forhold til ytelse. Lydmessig fant jeg lite eller ingen ting å sette fingeren på med disse skinnene. Det eneste som kunne være litt leit var at de var litt stive og litt skumle å håndtere når de skulle kobles til eller fra.

Dette fikk den nye eieren smertelig erfare da jeg allikevel til slutt valgte å selge. En av skinnene bestemte seg for å slå borti og knuse et av rørene på hans rørforsterker. Siden røret var det ene i et matchet par ble dette dessverre et trist første møte med gode kabler for den nye eierene. Håper han har kommet seg videre og til slutt fått glede av sølvet.

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Jeg nevnte at smilet kom tilbake. Det var ikke et slik " :)", eller slik " :D" men et slik ";D".

Det skjedde for ca. et år siden, takket være disse

Og da så det slik ut i kjelleren

Høyttalerne er Marten Bird.

I gledesrusen endret jeg like godt nicket mitt her på sentralen til Birdman :).

Birdman

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    Dæven steike. Det må være de lekreste høyttalerne jeg har sett!!
    Hadde de hatt sort pianolakk, hadde de vært optimale ;)

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.169
    Flott utsjånad på "fuglane" :) om dei spelar like bra som dei ser ut så må dette vere ein svært trivelig plass å høyre god musikk!

Kva er største skilnaden frå Dali-modellane som du hadde før?

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    REX skrev:
    Dæven steike. Det må være de lekreste høyttalerne jeg har sett!!
    Hadde de hatt sort pianolakk, hadde de vært optimale ;)
    Som du vet hadde jeg valget mellom valnøtt og svart. Uegoistisk som jeg er valgte jeg valnøtt ;).

Mvh. Birdman

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.346
    Torget vurderinger
    26
    Flott oppsett, og de høyttalerne er bare så avsindig lekre. Selv hadde jeg som trådstarter valgt nøtt. Dette er møbelkunst.
    Hva var nicket ditt før forresten? Beklager off-topic.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    jmolnes skrev:
    Flott utsjånad på "fuglane" :) om dei spelar like bra som dei ser ut så må dette vere ein svært trivelig plass å høyre god musikk!

Kva er største skilnaden frå Dali-modellane som du hadde før?
    De spiller minst like godt som de ser ut ;). De største forskjellene befinner seg fra "midjen" og oppover. Det spiller utrolig uanstrengt i toppen. Takker diamantene for det :). Mellomtonen, som jeg "mistet" med MS5, kan jeg ikke finne noen feil ved. Dette er rett og slett høyttalere jeg skal leve med lenge.

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Fosse skrev:
    Flott oppsett, og de høyttalerne er bare så avsindig lekre. Selv hadde jeg som trådstarter valgt nøtt. Dette er møbelkunst.
    Hva var nicket ditt før forresten? Beklager off-topic.
    Takk, Leif har gjort godt arbeid, ja :).

Mitt gamle nick var F.R.A.N.K

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Etter høyttalerne skjedde det ikke noe nytt på en lang stund. Ikke følte jeg noe behov for det, og ikke var det mere penger igjen heller. Budsjettet var kraftig overskredet :-[. Men det var verdt det.

Det neste som skjedde, som hadde interesse for meg, var at "ssm" la ut et senterlodd, som han hadde ekstra etter spillerkjøp, på bruktbørsen.

Bildet er "stjålet" fra "nynorsk-Arve"

Dette loddet ville blitt prikken over i'en på Scoutmasteren. Selvfølgelig klarte Posten eller Bring (my ass) å rote bort pakken, så jeg får klare meg uten en stund til.

Birdman

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei F og til lykke med fin tråd :)

Artig å se bilder av utviklingen (som jeg har fått følge med på live :))
    Følger spent med videre jeg.

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Fedt anlæg du har Birdman.

Men hvad skal du have i stedet for din Bryston pre?

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper det kanskje kommer bilde av arvtaker etterhvert.

Gleder meg også til å høre litt om hva slags forskjeller byttet har gitt. Kan i alle fall rapportere at anlegget, med EC, bryston, VPI og Marten, er noe av det beste jeg har hørt, og i grunn årsaken til at jeg forkastet tankene om surround en gang for alle.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    emotikon skrev:

Takker. Tror forresten du var den første fra sentralen jeg ble kjent med. Det har vært interessant å høre dine innspill underveis. Regner med at du tar deg en tur igjen om ikke alt for lenge.

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Brian7500 skrev:
    Fedt anlæg du har Birdman.
    Takker.

Brian7500 skrev:
    Men hvad skal du have i stedet for din Bryston pre?
    Det kunne jeg ha fortalt deg, men da blir fortsettelsen litt mindre spennende ;).

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    tore_v1 skrev:

Gleder meg også til å høre litt om hva slags forskjeller byttet har gitt. Kan i alle fall rapportere at anlegget, med EC, bryston, VPI og Marten, er noe av det beste jeg har hørt, og i grunn årsaken til at jeg forkastet tankene om surround en gang for alle.
    Bilder kommer ja, men alt til sin tid, som du antyder :).

Må forresten få avsløre at det byttet du tenker på ikke er fullbyrdet enda, men varene er bestilt :). Har vel og merke hatt sakene på prøve, og vet at det funker ;).

Mvh. Birdman

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Birdman skrev:
    tore_v1 skrev:

Må forresten få avsløre at det byttet du tenker på ikke er fullbyrdet enda, men varene er bestilt :). Har vel og merke hatt sakene på prøve, og vet at det funker ;).

Mvh. Birdman
    Nyskjerrig!!!!!!! ;D ;D ;D

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    65finger skrev:
    Birdman skrev:
    tore_v1 skrev:

Mvh. Birdman
    Nyskjerrig!!!!!!! ;D ;D ;D
    Meget!!! ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Birdman skrev:
    emotikon skrev:

Takker. Tror forresten du var den første fra sentralen jeg ble kjent med. Det har vært interessant å høre dine innspill underveis. Regner med at du tar deg en tur igjen om ikke alt for lenge.

Mvh. Birdman
    Seff kommer jeg på besøk.

Så kjedelig at jeg vet hva som kommer i hyllene dine da........ :p ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    emotikon skrev:
    Birdman skrev:
    emotikon skrev:

Mvh. Birdman
    Seff kommer jeg på besøk.

Så kjedelig at jeg vet hva som kommer i hyllene dine da........ :p ;D
    da kan vel du være en skøyerfant å slippe katten ut av sekken da.... 8)

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Nytt bilde med noen forandringer siden sist.

Sånn ser det ut akkurat nå.

Birdman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Stilig oppsett, må jeg si. Tipper at det låter like bra som det ser ut. Jeg sier tipper, for Marten-høyttalere har jeg aldri hørt - bare hørt om.

Ellers kan jeg berolige alle med at den halvdelen av Brystonsettet som ikke lenger sees på bildet, lever i beste velgående i min TVstue - der den gjør en flott jobb på et par små ProAc 1SC. Hadde Birdman vært ute et år tidligere med den oppgraderingen han nå har vist frem, hadde jeg kjøpt den andre halvdelen av Bryston-settet også. Tvert.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Ja Ulf, det handler ofte om timing når man skal selge hifi-utstyr. Noen ganger går ting på dagen, andre ganger må man vente i månedsvis. Folk skulle bare visst hvor utrolig strøken og bra forforsterkeren er, og jeg har ikke engang fått et skambud på den. Har ikke folk fått med seg at renta er på vei ned? ;D

Mvh. Birdman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du får ha lykke til med salget!

Og til alle potensielle kjøpere der ute: Birdman behandler utstyret sitt pent. Det effekttrinnet jeg kjøpte, var så strøkent at man ikke skulle tro at det hadde vært ute av esken sin.

Men jeg er like nysgjerrig som de andre på å høre mer om det nye du er i ferd med å vise frem.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Her er forsterkeren som har fått midlertidig ansettelse her mens jeg venter på pakkene mine.

Dette er en kruttønne av en forsterker. Den leverer lyd i bøtter og spann. Og jeg som alltid har trodd at Brystonforsterkeren var et råskinn (og det er den jo forsåvidt også) ::). Nå har merket på volumkontrollen måttet finne seg et nytt sted å oppholde seg :), minst "en time" tilbake på urskiva. Det er utvilsomt en forsterker av høy kvalitet, men er i mine ører ganske ulik den som etter hvert skal overta plassen.

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Ulf-B skrev:

Og til alle potensielle kjøpere der ute: Birdman behandler utstyret sitt pent. Det effekttrinnet jeg kjøpte, var så strøkent at man ikke skulle tro at det hadde vært ute av esken sin.

Men jeg er like nysgjerrig som de andre på å høre mer om det nye du er i ferd med å vise frem.
    Takk for attesten ;).

Tror jeg må holde folk på pinebenken en stund til, men du er jo en av de innvidde som vet hva som kommer ;).

Mvh. Birdman

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hehe - vi kan sikkert bytte pre, Birdman, jeg vet hvor petimetrisk godt du har tatt vare på alteret og dets relikvier.

Noen lytteinntrykk med Gamut ift Bryston?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    fin å se på den gamuten, pinebenken er vond å være på til orientering!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Birdman skrev:
    Ulf-B skrev:

Takk for attesten ;).

Tror jeg må holde folk på pinebenken en stund til, men du er jo en av de innvidde som vet hva som kommer ;).

Mvh. Birdman
    My lips are sealed! Kan ikke ødelegge en god tråd.

Men den Gamuten virker som en spennende sak. Vi kan godt høre litt om den i mellomtiden.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    tore_v1 skrev:
    Hehe - vi kan sikkert bytte pre, Birdman, jeg vet hvor petimetrisk godt du har tatt vare på alteret og dets relikvier.

Noen lytteinntrykk med Gamut ift Bryston?
    Hos meg virker GamuTen mye mer frampå, nesten litt "småhissig", uten at det nødvendigvis må oppfattes negativt. Førsteinntrykket mitt var litt "in your face" hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg tenker at lydbildet er flyttet opp og fram. Personlig slappet jeg bedre av med Bryston, men jeg kan også bli sittende og la meg imponere av dynamikken fra GamuTen. Det handler nok som vanlig om smak og behag, og ikke minst hva man har blitt vant til og fortrolig med. Det som er sikkert er at både Bryston og GamuT lager gode forsterkere.

Mvh. Birdman

M

musicus

Gjest
    Ser jo nu også at jeg var tidlig frempå ang vinylen her tidligere ;D , men har man eget lytterom er klart det gjør det hele noe enklere.
    Mmmm, hva kommer nå? har vel ett par ting jeg kunne tenkt meg å gjettet på, men klok av skade får jeg heller ha litt tålmodighet 8) ....

mvh

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    musicus skrev:
    Ser jo nu også at jeg var tidlig frempå ang vinylen her tidligere ;D , men har man eget lytterom er klart det gjør det hele noe enklere.
    Eget lytterom har alt å si i den situasjonen vi er i. Uten dét får man gjøre det så enkelt som mulig, og med så få knapper og dippetutter som mulig. "BT" mente han skulle klare å holde minstemann unna platespilleren, men jeg mener han har vært et par turer for å kjøpe ny PU :-\.

Mvh. Birdman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - jeg ser det for meg. Jeg har nemlig hatt tre slike små "minstemenn", og det er bare én ting å si om det: Be en daglig bønn til de høyere makter for alt som står lavere enn halvannen meter over gulvet. Slike minstemenn lar seg ikke stoppe av noe som helst. De skyver på stoler, krakker og hva vet jeg, for å komme i kontakt med alt det de har lyst til å klå på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn