Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    6.658
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Pass på nå, selger du feil plater så går han i strupen på deg 😁

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    6.304
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Rart du skulle poste bilde av kattenes første bytte i dag. For jeg måtte også fjerne en død fulgt utenfor huset i dag. Jeg er litt usikker på hva slags art det var. Men den var brunspraglet og i ca. duestørrelse, så kanskje en tårnfalk ?
    Det er mulig den har flydd inn i ett vindu og brekt nakken, for jeg ser ikke helt for meg at disse to latsabbene kan fange noe som helst 😂
    7B537905-48C8-44AF-881F-46ADCAAEF931.jpeg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    9.282
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Synes det stadig "klages" over bæring i denne lange trappen, men bildet viser jo med all tydelighet at denne residensen i skråningen er satt opp med heis - til og med rett inn i garderoben ;) .

Jonlyd

Fersking
    Ble medlem
    15.12.2020
    Antall liker
    1
    Sted
    Moss
    Manley-blokkene har jeg kun testet én kveld på Harbeth 40.2 før jeg fikk Tannoy GRF 90 dagen etterpå. Synes Manleyene virker å ha greit med krefter, men det er klart at de har fordeler og ulemper knyttet til 300B og lav effekt Sammenlignet med andre konstruksjoner. Mellomtonen og toppen er nydelig, men de har ikke kontrollen til Accuphase A-60. På den annen side så opplever jeg de, når jeg ikke sammenlignet direkte, å ikke ha problemer nedover heller.

Jeg har et stort rom, hvor de akustiske utfordringene på mange måter er omvendt av hva mange sliter med. Det betyr nok også at jeg trenger litt krefter for å fylle rommet med lyd.

Aldri testet Doxa på disse. Når koronaen gir seg så kan du høre de om det er interessant. Fantastisk mellomtone.
    Takk for tips. Manley er vel også kjent for å fungere bra til Tannoy så de skulle sikkert vert testet med de :)
    Nei klart så blir det vell litt voldsomt å sammenligne med Accuphase A-60 i bunnen men helt klart ønsker jeg å beholde litt av det jeg i dag har i bunnen av lydbildet noe jeg har skjønt Doxa kan tilby :)
    Min stue er bare på ca 42m2 og i vinkel så langt i fra ideelt her med rommet, men får super lyd ut av mine gamle Aerial Acoustics 9T som er plasserings vennlige.

Helt klart interessant å høre Doxa etter vert . Så ja om kanskje Coronaen roer seg snart kunne det være av interesse.
    Ut ifra beskrivelser jeg har fått så henger den høyt på min liste og må høres før jeg tør å snu meg etter andre merker.

Uansett takk for litt innputt.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    14.080
    Torget vurderinger
    15
    Stue på 42 m2 er vel ingen liten stue. Men det er klart at om den er i vinkel så kan den muligens akustisk «oppføre» seg som om den er mindre.

Som sagt er det mulig å høre Manley her på sikt, og Crosswind har kjøpt Snapper, så Manley bør være enkelt å få lytte til.

Hva gjelder anlegget her så er vel forkorting av rack for mulighet for å skyve høyttalerne nærmere bakvegg det mest drastiske jeg tenker på. Nå står høyttalerne så nærme bakvegg som de kommer, men jeg mistenker at jeg kunne fått litt mer nivå i bunnen om jeg fikk dem lenger bakover.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    14.080
    Torget vurderinger
    15
    Det er vinterferie for småbarnsforeldre. Ikke her i huset. Hva gjør man da? Jo man åpner en enkel, men grei chablis, litt snacks, og så går vi i gang med å sammenligne bånd og vinyl. Fruen i førersete.

Låten er «Day in the Life» fra St. P.L.H.C.B. Beatles.

Bånd er kopi av safety master, vinyl er stereoboksen fra noen år siden, den store sorte.

Studer A80 på bånd, XV-1S + Kuzma 4point (11) + Music First trafo + Luxman EQ-500 for vinyl.

Konklusjon: Det er så stor forskjell mellom råopptaket (bånd) og vinyl at det nesten er umulig å sammenligne. Bånd er midt i fleisen, åpent, i rommet, mye mellomtone, dynamisk. Vinylen er mastret. Noen har skrudd opp bass og diskant veldig. Det låter lukket og prosessert. Bassen gjør seg, men den veier ikke opp for mellomtonen man mister.

Jo, det er forskjell mellom mediene, men hvor mye av forskjellen ligger egentlig i mastringen som følger etter. Jeg er ikke sikker på at konklusjonen blir den samme for alle album. Men her var det helt klart at bånd låt best.

D943B8A1-407E-4231-80D2-EFC0545E2B0C.jpeg
    A2A52C7A-BD7C-4105-857F-EB73E74D58A7.jpeg

E99E04A3-47E4-4AF7-BD3A-FAF318347BA6.jpeg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    14.080
    Torget vurderinger
    15
    Beskjeden var at flere bånd med Beatles må inn. Stort sett spiller jeg mono-utgivelysene fra Beatles (vinyl) men ser helt klart at dette er musikk som fortjener å stå i båndhylla (nei, ikke bunnhylla).

Det låter rimelig kontrollert og presist her om dagen, så det å høre forskjell på ting er enklere enn noen gang. Audio Valve er mye mer presise enn Manley i så måte. Sistnevnte maler med bredere pensel/tegner med mykere bly, det blir som å gå fra 3B til HB.

Jon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    2.899
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    1
    Var Beatles på bånd i stereo eller mono?
    Synes det er veldig stor forskjell på den på vinyl i stereo og mono også. Foretrekker klart den i mono boksen her.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    14.080
    Torget vurderinger
    15
    Hadde faktisk ikke reflektert over det. Jeg mener å huske at Abbey Road var mono, men se det, da skulle man sammenlignet med St. Pepper i mono, den har jeg ikke.

Mange hull som må tettes skjønner jeg ...

Jon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    2.899
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    1
    Hadde faktisk ikke reflektert over det. Jeg mener å huske at Abbey Road var mono, men se det, da skulle man sammenlignet med St. Pepper i mono, den har jeg ikke.

Mange hull som må tettes skjønner jeg ...
    Var og hørte på en spiller en gang og tenkte her var det noe helt feil. Helt til jeg skjønte det var stereoutgaven av Sgt Pepper jeg hørte på.
    Mono kan du gjerne låne her om du vil teste videre. Og med tid og stund også den nye mastringen på jubileumsutgaven i stereo som får topp skussmål. Den er innestengt i Sverige for tiden

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    8.157
    Sted
    Viken
    Undertegnede får Arne Bendiksen følelsen her og den er jævlig. Greit å forsøke tekkes folket, men her har allerede Thomas og Harald strukket ut ei hånd ( å holde i). Nei og nei.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    14.080
    Torget vurderinger
    15
    Setter på litt ingeniørrock til glede for pasienten. Det er klart man ikke kan justere plassering av høyttalere etter Arne Bendiksen alene.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    8.157
    Sted
    Viken
    Setter på litt ingeniørrock til glede for pasienten. Det er klart man ikke kan justere plassering av høyttalere etter Arne Bendiksen alene.
    Under beltestedet. Prinsen i skråningen med fall mot havnebassenget som på gode dager speiler dassen av et sykkelparadis av en hovedstad burde være mer følsom.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn