Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    I morgen skal vinden passe for bålbrenning på hytta (fralandsvind).

    I dag nyter Lucas sol og mennesker som roter i busker og kratt. Deilig å ligge på rekkverket og se ned på verden.:

    599B00C9-CA38-4D1E-A04D-F2C48CA31300.jpeg


    AFEE0865-DF50-431E-94B2-E10069FAB9D4.jpeg
    77DAEBC3-69E9-458F-B5CC-402882511C1D.jpeg


    Senere er klassisk aften:

    - lange gode telefonsamtaler
    - risotto
    - godt musikkutvalg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror Flath med Meddle var 2008, og dine bilder fra 2009. Det var uansett to flotte somre, og nå har du gått på land.
    Når jeg ser på bildene så tenker jeg at rent teoretisk burde jeg ha tatt innpå aldersmessig, likevel ser det ikke slik ut. Mon tro om jeg eldes som er NOS-rør?

    Kaptein, kjøp deg båt igjen!
    du har evig rett. jeg måtte dypdykke i arkivet. 2008, året det var så stille og varmt. Fosse kunne allerede nyte de gode ting livet finner det for godt å by på, lenge før rørene kom inn i livet. lucas har det fra noen!

    2008-07-31 at 21-33-49.jpg


    2008-07-31 at 10-48-16.jpg
     
    Sist redigert:

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gud bedre som du roter. Vi ble kjent i 2007 og det stod rør i stua allerede den gang.

    Fikk forresten noen nye rør i dag.

    957E8E5F-E519-4341-A77C-3509FE824DEE.jpeg


    Det er plass til åtte signalrør i en Lotus Elise.

    Så til noe seriøst:

    Vi har en tråd gående her som omhandler rør og fremskritt. Der i tråden ble jeg klar over Sigberg Audio sine subwoofere. Det er pokker ta meg noe av det mest sexy jeg har sett. https://www.sigbergaudio.no/collections/dronn-subwoofere

    Jeg savner litt trøkk i bunnen.

    Siden jeg er dum som et brød, er dette velegnet for et klassisk, bakstreversk stereooppsett som mitt uten fasejusteringsmulighet? Eller justerer man fase ved dsp?

    Eller bør jeg heller finne på noe annet (nei, jeg har ikke tenkt å bygge basshorn inn i vaskerommet).
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Ser ikke ut til at det er noen innebygget automatisk dsp i de subbene, så da trenger du nok en antimode 2.0 eller 8033 i tillegg, om du vil gjøre det 100% foolproof.
    Subber er alltid verdt det, så jeg ville uansett klinket til (med en antimode naturligvis) ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Forforsterkeren har dobbelt opp med utganger. Er dette en liten boks mellom pre og sub som kan holdes utenfor øvrig signal? Ja, nå vet jeg at jeg vekker en del folk her, men jeg er ikke interessert i å måtte forholde meg til datamaskiner, digitalskit og annet når jeg skal spille musikk. Det er mitt anlegg og jeg som bestemmer 💪
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    jepp, kobles bare mellom pre og sub så resten av signalet forblir rent og pent som det helligste dåpsvann.
    personlig har jeg ikke noe erfaring med antimode, men synes å huske at tilbakemeldingene var meget gode når den ble lansert.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk, det høres ut som en god løsning.

    De ser jo helt fantastisk ut. Aner ikke hvordan det låter, men her er det jo mulig å plassere to små subber med 12-tommere som nesten ikke synes. Eller fire for den saks skyld.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Kort kommentar John Ambrose Fleming fant opp det første vacuum røret , så kom B&W med DB1D :)

    Mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Knall fornøyd med es-14 så fornøyd jeg kjøpte et par es-12.2 også :love: men leter nå etter en eldre god sub til dem .
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hva tenker dere kunne være gode løsninger for å få litt mer i bunnen? Det er litt bassfattig her.
    Uten å hive ut Tannoy, bare fylle på litt i bunnen.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare sub da. Men.... Å få det skikkelig krever mye. Kanskje flere. Blir det elegant? Du har et enormt rom. Slå deg til ro med den dypbassen du har. Kan også bli problemer med mer. Hvis jeg var deg ville jeg gått for større høyttalere. Mer membran. Nødvendigvis ikke så mye mer helt nederst, men dynamikk og overskudd.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Blir det ikke litt puslete med 6,5 tommer? Tenker intuitivt 12 tommer er minimum.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tar poenget ditt Dire Wolf, men nå var tanken primært å finne ut hva som skjer om det fylles på i bunnen. Jeg spiller sjeldent særlig høyt, og opplever vel egentlig at det jeg savner er bass. Det kan hende jeg må ha mer membranareal, men det ville vært interessant å finne ut om et par subber lot seg integrere på en god måte.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Kun sub da. Ikke noe å lure på. Ingen forsterker i verden kan få mer dypbass ut av de skotske kistene.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Hva med noe plassbygd? Det er flere dyktige snekkere her på HFS som sikkert kan bistå. Og er helt enig i at membranareal må til. Små elementer som fyker ut og inn låter sjeldent bra sammen med større mellombass elementer.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    En subwoofer med element + slave er kjappere. Unngå løsninger med bassport. Og ett skikkelig solid kabinett såklart. Longtrow element er ikke så dumt. Noe bør du jo kunne få teste ut før kjøp. Lykke til.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Blir det ikke litt puslete med 6,5 tommer? Tenker intuitivt 12 tommer er minimum.
    Nå tenkte jeg først og fremst på noe som ikke tok så mye plass og som gir kvalitetsbass, men jeg er enig i at du får noe enda bedre hvis du går opp i størrelse.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Frequency response 24 Hz - 27 kHz (-6 dB) (210 liter) med de data skulle en ikke tro det var bass mangel ?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    60 dagers åpent kjøp på de Sigbergene, så hva har du å tape om det ikke klaffer?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir det ikke litt puslete med 6,5 tommer? Tenker intuitivt 12 tommer er minimum.
    Om du først får til en solid bassrespons er det plutselig vanskelig å leve uten. Klart det må være en vilje til å prøve og feile litt og ikke tro at et par 12 tommere plutselig gjør underverker. Klart noen av oss idioter tar helt av!☠

    Har tro på at du vil lykkes om du vil altså, bare at det er no skit til tider å være ei basshore Var ikke et surpomp-innlegg. :)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    To tolv tommere gjør sikkert ikke underverker, men de kan utgjøre en signifikant forskjell ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Sitter å snurrer et par av Chet-tapene du også sikkert har i porteføljen. Du må ha sub, helt klart ;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg har jo audiophysics suben jeg kjøpte av deg stående, og en atc c1 – klar til utlån –, men tror nok det lureste er å få lånt inn noen litt større til det store rommet ditt, og få satt det opp sånn nogenlunde av folk med kunnskap. hvis ikke er jeg redd for at erfaringen ikke står opp til forventningene, og det er sjeldent særlig bra. da kommer du deg aldri videre … ;)

    prolyd har atc, de kunne kanskje være til hjelp med en c6
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Wilson Audio, Cabasse med flere hadde subwoofere som så ut som elegante salongbord
    det hadde kanskje vært en ide.....så lenge de opererer under 50-60 hz er de ikke særlig direksjonelle

    salongbord gir jo plass til 15 eller 18....da begynner det å monne og det vil bare ligge og cruise under Tannoy


     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Hva med å prøve ut det gamle tjuvtrikset med loudnes? Presse mere ut av Tannoyelementene når det måtte friste. Sitter her nå, i ei rolig kveldsstund med lav musikk for ikke å vekke flokken, med lodness aktivert. Gir fin tyngde på lavt lyttevolum. Ikke det samme som sub, men stor effekt med lite inngripen i stuemiljøet.

    Det var nok dagens mest politisk ukorrekte forslaget på sentralen, jeg dukket og logger ut😉

    8DFDE54A-2B61-4C13-83A9-DA1B3B8607B6.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Da jeg fyrte opp min nåværende rigg første gangen (med Accupiss preamp) låt det så umenneskelig bra på superlavt volum at jeg trodde jeg hadde trykket inn loudnessknappen i vanvare! Men dengang ei... :giggle:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det blir for lite bass med Accuphase, Audio Valve, Manley og til dels også med Air Tight (men i mindre grad, den er litt feitere nedover) så løsningen ligger nok ikke i bytte av effektforsterker. Jeg kan selvsagt gå for pre med loudness og tonekontroller, eller sette inn Luxman jeg har i kjelleren for å teste. Men jeg bygget om pre for ikke lenge siden og liker den godt.

    Tannoyene kan jeg selvsagt bytte ut, men jeg ønsker å se om det er ting jeg kan gjøre for å dra lyden videre, jeg er utrolig godt fornøyd med dem ellers.

    Jeg kan bygge om rack og flytte høyttalerne bakover for å se om det hjelper. Begge deler er løsninger jeg primært ikke ønsker og som er krevende både med henblikk på å få inn resten av anlegget, og det vil ha andre lydmessige kompromisser.

    Sigbergs subber har jeg ikke slått fra meg, og disse er jo slik at man kan få plass til mange dersom det kreves. Men skal jeg gå for sub så bør jeg jo undersøke litt og ikke kjøpe det første produktet jeg ser på? Jeg regner med det har noen ulemper at Sigbergs subber har så liten kasse, men hva vet jeg.

    Så kan man selvsagt bygge selv, eller med hjelp. Det kan så absolutt være et alternativ.

    Lytteavstanden er ca 2,8 meter til ene sweetspot, men jeg sitter også mye i stolen med høy rygg lenger bak. Jeg opplever mangel på bass begge steder, i mindre grad i hjørnet, men der sitter jeg ikke så mye.

    Harbeth 40.2 hadde nok noe mer bass, men den trengte også noe mer skyv nedover. Men med Air Tight var det ganske fett, men andre kombinasjoner hadde andre fordeler så dette ble litt smak og behag. Men så liker jeg Tannoy bedre på de fleste andre områder.

    Jeg kvittet meg med eget lytterom for mange år siden, jeg vil ikke tilbake dit, og jeg ønsker heller ikke at stua skal se ut som et lydstudio, med unntak av som nå når jeg omorganiserer. Rett og slett fordi jeg spiller mye musikk, veldig mye, og jeg spiller typisk lavt og er sammen med min samboer. Det er viktigere for meg å spille ofte og sammen med noen enn å sitte fokusert og isolert.

    Rommet er stort, og det er 4,8 meter under himling ved anlegget. Jeg har flyttet høyttalerne en del frem og tilbake, men der er det begrensninger. Så har jeg flyttet sideveis, og jobbet med vinkling.

    9A2544D7-5EF1-4767-A5FA-AC68EAA82855.jpeg
    87C0652C-83DB-4646-9DBF-6BF1CD7341F4.jpeg
    20896213-5B13-429A-827E-362714B677F7.jpeg


    Det er selvsagt mange muligheter og mye man kan gjøre, men jeg er primært interessert i å finne ut hva sub kan bidra med, som supplement til det som står her nå. Om eller hva som skjer på lang sikt er ikke godt å si.

    Fullstendig kaos da jeg jobber med å stokke forforsterkerbokser og riaabokser uten å dra med meg støy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn