Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.319
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med grønn og fin firhjuling 😎 Bilstereo neste?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Forumets fremste livsnytertråd og alltid god stemning. Slikt liker man.

    Gutter. Misunnelse driver man ikke med. Men gleder seg over andre. (Min samboer likte størrelsen på åpen baffel testhøyttalerne på 80x90) :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Må si den var lekker og vil gjøre seg på solskinnsdager.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med «Ola-bil»;).
    For det er vel det en «plankebil» heter, er det ikke?
    Her er det ikke rust man bør se etter, men stokkmaur:cool:.
    Fra fleip til alvor: Gratulerer med en virkelig flott bil:)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.589
    Antall liker
    11.069
    Gratulerer med nydelig bil! Nå begynner jeg og forstå behovet for innkjøp av lagringsbokser . . .😂
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som sagt er


    Du gjettet riktig du, selv om du ikke helt hadde trua :cool:

    Bilder sist lørdag etter prøvekjøring. Nå er den på Car Spa for skinn- og lakkbehandling. Hentes trolig tidlig neste uke. Gleder meg.

    Vis vedlegget 813296 Vis vedlegget 813297 Vis vedlegget 813298
    Gratulerer! Dette er morsomt, litt slitsomt og noe som gir store smil når en bruker den. En kompis hadde en slik, lånte den en uke, koste meg glugg. Spent på hva som blir hovedbil på sommeren.. De er vidt forskjellige, gratulerer så masse :).

    P. S Tenkt deg til Fornebu første mai?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tøft! Er det +4 eller +8?
    Morgan + 8, en av de siste 100 produserte av modellen med Rover-motor, 35-års jubileumsmodell. Én eier siden ny og han har vært tidligere formann i Morgan-klubben. Fruen ble betatt under prøvekjøringen og var tydelig på at «skal du ha en bil til så kjøp denne». Herlig 4-liters V8-er.

    Jeg har kort tid igjen før jeg fyller femti og må utnytte krisa til fulle.

    Rett nok «feil» modell ifht hva jeg har kjøpt, men det gir en pekepinn.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.211
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    +8 er "da shit" i forhold til +4. har kjørt begge for noen år siden, kona til bestisen jobbet hos Hallan som hadde importen. For anglofile må dette være høyt oppe på lista.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.399
    Antall liker
    20.831
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Now mister the day the lottery I win
    I ain't ever gonna ride in no used car again
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    +8 er "da shit" i forhold til +4. har kjørt begge for noen år siden, kona til bestisen jobbet hos Hallan som hadde importen. For anglofile må dette være høyt oppe på lista.
    Bare til info.... så heter de 4/4 eller +8 :)
    @Fosse.... du skriver 4-liter. Var Rover-motoren ikke 3.5 ??
    Og kjempe tillykke forresten 🤩

    Edit... Fannt selv svar: +8 er lavet med Rover V8 OHV 3.5L, Rover V8 3.9L Rover, V8 4.6L Rover V8
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fra intervju med Ø. Sunde:

    Låtene ”Gammal Amazon” og ”Forbikjøringen” har med bilkjøring å gjøre. Hvordan er bilinteressen din?

    – Jeg har alltid vært veldig interessert i biler fordi det er spennende. I dag er kanskje interessen mindre fordi det ser ut som om alle bilene er blitt utviklet i samme vindtunnel, og det er kjedelig. Men jeg liker å kjøre min Morgan +8 2004-modell med V8 motor. Den er et fantastisk stykke engelsk biltradisjon. Forstillingen er stort sett den samme som for 100 år siden med fjær over og under kingbolten. Bare små forbedringer har skjedd, og hjulene står loddrett på veien. Min Morgan er så følsom for underlaget at du ikke bare kjenner at du kjører over en tier – du kjenner om det er kron eller mynt.

    :LOL:
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bare og utvide garasjen, kan jo ikke ha slike smykker bortgjemt. Da kan du sitte i garasjen med litt Solberg & Hansen i koppen eller en gid vin i glasset og spille musikk og nyte synet. Bedre enn mye av det tarvelige som er på tv.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ahh, nydelig bil!

    Sånn på sidelinjen fra mr. Ø. Sunde:

    Jeg har eid mange biler i mitt syndige liv
    Med og uten aksept fra min yndige viv.
    Fra banken har jeg fått mange myndige skriv
    Og fra verkstedet mangt et kyndig korrektiv.
    Jeg begynte med en Saab, en oljetrompet,
    Som harka og hosta og prompa og slet,
    Med sjarm og frihjul og gearstang med ratt
    Og bagasjerom med plass til en hatt.

    Så ble det
    Engelsk bil, engelsk bil,
    En Vauxhall Victor og nok Dispril.
    Et tempel for britisk tradisjon,
    Salig' er de faste i troen.
    Jeg hadde
    Engelsk bil, engelsk bil,
    Jeg kan'kke noe for det, jeg er anglofil.
    Men å dytte'n hjem ble et slitt refreng,
    Så da kjøpte jeg Citroen.
    osv....
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Som sagt er


    Du gjettet riktig du, selv om du ikke helt hadde trua :cool:

    Bilder sist lørdag etter prøvekjøring. Nå er den på Car Spa for skinn- og lakkbehandling. Hentes trolig tidlig neste uke. Gleder meg.

    Vis vedlegget 813296 Vis vedlegget 813297 Vis vedlegget 813298
    Wooow. Gratulerer med nydelig bil.
    har kjørt mye Morgan. Riktignok en 57 modell med trimmer motor (dessverre ikke min) men moro og kjøre bil på «gamle» måten. Uten bremseservo og servostyring, dtående pedaler som står så trangt at du vet ikke alltid hva man tråkker på😱
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    …så følsom for underlaget at du ikke bare kjenner at du kjører over en tier – du kjenner om det er kron eller mynt.
    Eller som Sandelien (tidl. motorjournalist i Vi Menn) pleide å uttrykke det: Understellet var så følsomt at ikke bare merket du at du kjørte over en maur - du kjente om det var hann- eller hunkjønn.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg besøkte Morgan i Malvern Link en gang.
    Husker det mest moderne verktøyet.
    Vis vedlegget 813304
    Litt mer fra Morgan:
    Da jeg var der fikk jeg med noen bøker om Morgan.
    Som Peter Morgan signerte.

    En gang jeg møtte en engelskmann (han snakket noe norsk) med +8 fortalte han om et problem med en "kongebolt".
    Han visste ikke at vi her kaller det kingbolt og at det på engelsk oftest kalles kingpin.

    Husk å ha med smøring til disse boltene på lengre turer :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Bare til info.... så heter de 4/4 eller +8 :)
    @Fosse.... du skriver 4-liter. Var Rover-motoren ikke 3.5 ??
    Og kjempe tillykke forresten 🤩

    Edit... Fannt selv svar: +8 er lavet med Rover V8 OHV 3.5L, Rover V8 3.9L Rover, V8 4.6L Rover V8
    Denne er kloss på 4000, 399X, husker ikke helt. Uansett, veldig kunnskapsrik selger hos Insignia «Morgan-klubben bruker X til service, de kjøper deler selv og synes vi er for dyre». Jeg spurte om nytt ratt pga en del skrap. Dette er Jaguar-ratt, ikke kjøp nytt, søk på eBay. Det er ærlighet som jeg setter pris på.

    Dette er jo en mer moderne bil, og det var litt av poenget når jeg skulle handle. Jeg kan ikke skru, men jeg forsøker å lære. Etter mye om og men, vurdering av alt fra mer moderne Aston Martin til eldre Ferrari, alt av Jaguar. Eldre Mercedes SL. Egentlig har jeg vært igjennom bortimot alt og vurdert fordeler og ulemper. På mange måter opplever jeg 911-en slik den er satt opp med RS-svinghjul, clutch, bytte av dempere og til sportskatalysator er henimot den ulitimate kjøremaskin når jeg skal «herje». E-typen sklir deilig gjennom landskapet, og er utrolig fin å kjøre. Men, jeg ser at siden jeg ikke kan skru, og eldre biler trenger litt mer kjærlighet enn jeg nødvendigvis kan utføre selv på stående fot, så kan det være greit med et mer moderne substitutt. Jeg tenker også at deletilgang er greit på Roveren. Jeg er veldig sikker på at jeg landet på det rette, skjønt det har vært mange runder med MB SL, Jaguar XJS og XK, og faktisk også MKII. Dette blir bra.

    Takk for alle hyggelige kommenterer! Vi er jo gutter, klart vi liker å leke med biler!
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.794
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny kul bil Fosse. Ett øyeblikk var jeg redd for at du hadde kjøpt deg en gammel BSA eller liknende for å holde alderdommen på avstand :D
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Enten det er 2 eller fire hjul så har de fleste gutter ett forhold til noe som har hjul og går rundt, hadde selv en DKW K200 fra 1938 frem til i fjor sommer. Den lot jeg noen andre i familien overta, ikke alltid lett og skaffe det man trenger av deler lett når noe ryker på førkrigs modeller. Detter er jo så mye bedre en noe som er haugammalt, dere kommer til og trives godt i denne.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og et par ord til minne om Lars Ola Sandelien, siden jeg brakte hans navn på banen.
    Håper det er greit @Fosse .

    En utrolig dyktig motorjournalist, som hadde sin egne spesielle evne til å formidle testing og omtale av biler på en lun og særdeles humoristiske måte, med hyppig bruk av vittige kommentarer. Han gikk dessverre bort i 2015, etter lengre tids sykdom. Dypt savnet. RIP.

    Husker flere av hans morsomme kommentarer, som f.eks konklusjonen i en test av en Skoda på 80-tallet:
    Enkelte påstår at Skoda er en dårlig bil - og de har helt rett. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn