Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    4
    Tannoy Westminister har vi jo sett på bruktbørsen, eller var det finn...?! Funker sikkert helt bruktbart med McIntosh i et TV anlegg, når man nå først har lagt listen litt høyt 😙
    Forforsterker er vel litt mer vrien. Men er jo fristende å gjette på McIntosh...kanskje C53?
    Om jeg skulle være så uheldig å vinne vil jeg be pent om å slippe å motta premien. Har allerede et par meter med uinteressante plater på gjesterommet som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal bli kvitt...😋

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.605
    Torget vurderinger
    27
    Tweedjakke har selvsagt rett i at klassiske JBL ville vært korrekt. Og det hadde sikkert både sett fett ut, og spilt storslagent.
    Den godeste Dire Wolf har et godt utvalg jeg er kjent med. Men har aldri eid noe selv.

Kjoenik er inne på samme tanken som streifet meg her i julen. Men landet på at det ble i overkant stort og voldsomt for en så liten TV-stue. Ikke minst ville jeg fått litt utfordringer med avstand til vedovn, om jeg ikke skulle sette hele rommet på hodet. Men helt klart, dette fristet. Litt vondt er det å ikke teste Tannoy igjen i dette rommet, særlig med tanke på at de beskjedne Sandringham spilte aldeles forrykende der. Hvorfor beholdt jeg da ikke bare GRF90? Jo, de var egentlig for fine og store til å ha i ei stue hvor kattene må få fritt spillerom. Ikke at de har gjort noe galt noen gang, det er tidligere Cremona-eiers katt som har tatt gummiopphenget på dem, ikke våre to krabater (jeg har vært smart nok til å legge ut klorematter og brett slik at gode vaner allerede er etablert).

Nei, denne gangen ble utseende og klassiker-status tilsidesatt for minner om en demo av dimensjoner, tilbake i 2006. Jeg var ung, og det er jeg fortsatt, og eget anlegg var nok ikke helt på topp, men jeg var likevel ikke ferskere enn at jeg forstod et par ting. Anlegget jeg den gang hørte gav primært lyst på en Avid Acutus med Dynavector arm og pickup, men oppsettet inkluderte også høyttalerne som snart skal inn her.

Jeg frykter at de er for store for rommet. Så dere er advart. Men det er jo som kjent bare én måte å få det bekreftet på. Samtidig har nlykke klart å få vellyd ut av sine transmisjonslinjehøyttalere i lite rom, så kanskje det er muligheter? I kombinasjon med forforsterkeren C-48 er det kanskje enda større grunn til optimisme? Den har nemlig fembånds tonekontroll. Jeg hadde vel egentlig landet på å kjøre videre uten pre, kun med D100 (dac med volumkontroll). Men siden C48 har både riaa, dac og tonekontroller så legger dette i sum tilrette for noen muligheter. C53 har en mer «moderne» lydsignatur slik jeg forstår det, og er sikkert egentlig bedre, i hvert fall dacen, men så var det dette med å begrense pengebruken litt, særlig når man er vel vitende om at man er på god vei inn i noe høyst unødvendig. Jeg skulle jo selge Audio Valve og kjøpe noe jeg hadde bruk for, men så viste det seg at Audio Valve trenger litt omsorg av en tekniker, og der satt jeg med enda mer av alt … Det er en evig runddans dette, nesten som kalenderåret.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.605
    Torget vurderinger
    27
    Begrense pengebruken på høyst unødvendige ting?
    Særdeles besynderlig.
    Jeg deler villig, økonomiske råd og livsvisdom, helt gratis!

Nå var dette mest ment som en fleip fra min side, og det var det sikkert fra din side også, men det er egentlig er snev av alvor i det jeg skriver. Noen produkter kjøper jeg fordi jeg vil ha dem, vel vitende om at jeg kommer til å tape penger om jeg selger. Jeg kommer ikke til å tjene penger på å selge Ikeda 9GSS om jeg skulle bestemme meg for det. Men den skulle jeg ha. En del andre ting vet jeg med rimelig stor sikkerhet at holder seg godt i verdi, så da er det egentlig bare bundet (skattefri) kapital. Et eksempel på en slik handel var da jeg kjøpte en demobrukt SME 20/2A for etter noen år å selge spilleren, men da uten arm, for nøyaktig samme sum. Den store fordelen med hi-fi, økonomisk sett, er at verditap og prisutvikling på ulike produkter er relativt forutsigbart, og det er ofte ikke utelukkende relatert til faktiske prestasjoner, snarere en kombinasjon av status, hype, kvalitet etc. Men det er uansett sånn at du fort får varer som er like gode som nye, med stort prisavslag. Dessuten er driftskostnadene nesten null. Bil er f.eks helt annerledes, nytt, dyrt, med garanti, eller gammelt, billig i kjøp men med høye driftskostnader.

Jeg er nesten alltid like opptatt av forventet prisutvikling og potensialet for å tape/tjene penger som av faktisk pris. Om du vet du kan selge til samme pris, så handler det i grunnen bare om likviditet, ikke å bruke penger. Og så vet man jo aldri helt sikkert, men i det siste har jeg stort sett solgt til høyere pris enn jeg har kjøpt det for.

Sist redigert:

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.451
    Torget vurderinger
    5
    På høyttalerfronten drister jeg meg til å tippe Meadowlark Blue Heron 2. De har jo noen år på baken, forsterkervennlig følsomhet og er litt for store. Siden det nettopp er solgt et par som har ligget ute en stund…?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.605
    Torget vurderinger
    27
    81ABB152-5A46-4ABF-A6B9-E5825EF7E7F3.jpeg

Det er nesten alltid en fornøyelse å kjøpe klassisk på LP: God lyd, lave priser, feilfrie skiver. Denne har et skrap på coveret, det er unntaket som bekrefter regelen. @jorwed_ har typisk et godt lager …

Ellers har jeg et kort lytting til McIntosh C-48 konkludert at bare tonekontrollene er verd prisdifferansen fra D100. Hvorfor? Jo, jeg kunne flytte høyttalerne lenger ut fra bakvegg, til der mellomtonen var best, for så å skru opp bassen for å kompensere for det jeg da mistet i bunnen. Det gir meg muligheter for i større grad å få alt jeg har lyst på. Jeg vet mange småbarnsforeldre mener dét ikke er sunt, men vi har kun katter. Dette bidrar til en annen fylde og større homogenitet. Knappen for å bypasse tonekontrollene viste seg effektiv: Begynte på tredje sesong av Lykkeland i går og opplevde at selv om det totalt sett var best lyd også på film, med tonekontrollene inne, så ble det i partier hvor det er vanskelig å høre all dialog, enklere å få med seg dette når man bypasset disse. Sikkert fordi en del bakgrunnsmusikk, som har mer bass enn tale, ble mer fremtredende. Den da noe mer «anemiske» lyden gjorde talen enklere å oppfatte. Jeg er ingen surrerundtmann som dere skjønner.
    Om det er verd å beholde D100 fremfor innebygget dac i C48, det vet jeg ikke, men siden jeg liker enkelt, kompakt og minimalt så er det mulig at den nå blir overflødig.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.599
    Vis vedlegget 1086504

.................men siden jeg liker enkelt, kompakt og minimalt ...................
    Ja, det er noen av de minste/enkleste platespillerne jeg noen gang har lagt mine øyne på.
    Sorry Fosse, jeg er nok bare misunnelig på all den fine mekanikken som snurrer i stuene dine. Du har for øvrig rett angående brukt klassisk vinyl. Det er ofte gull det som finnes inne i coveret.
    Steen

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.605
    Torget vurderinger
    27
    Om du har problemer med å stokke luft og øl, og ellers opplever kognitiv svikt, så bør du roe litt ned Karmana. Husk vi er mange her inne som er glad i deg ❤

Poenget, dere roter: «Det enkle og kompakte» er ikke ment å være anlegget med «alle platespillerne», det er de to andre anleggene som er enkle.

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.451
    Torget vurderinger
    5
    Apropos enkelt og kompakt; det er vel ikke så lenge til Meadowlark melder sin ankomst?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.605
    Torget vurderinger
    27

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.605
    Torget vurderinger
    27
    Apropos enkelt og kompakt; det er vel ikke så lenge til Meadowlark melder sin ankomst?
    Høyttalerne står i Bergen, uten originalemballasje, så jeg må planlegge litt mht frakt. Har gjort en avtale om at de kan få stå en stund hos selger før jeg henter. Selger er en veldig, veldig hyggelig fyr så dette ordner seg nok greit.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.083
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Høyttalerne står i Bergen, uten originalemballasje, så jeg må planlegge litt mht frakt. Har gjort en avtale om at de kan få stå en stund hos selger før jeg henter. Selger er en veldig, veldig hyggelig fyr så dette ordner seg nok greit.
    Hvis du da får tid til å komme enda lenger vest enn Bergen, skal jeg finne frem noe vin som også fungerer for deg 😊 Eventuelt kan jeg ta høyttalerne med over fjellet hvis løslig planlagte turer i februar og mars blir å innbefatte bil.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.605
    Torget vurderinger
    27
    Hvis du da får tid til å komme enda lenger vest enn Bergen, skal jeg finne frem noe vin som også fungerer for deg 😊 Eventuelt kan jeg ta høyttalerne med over fjellet hvis løslig planlagte turer i februar og mars blir å innbefatte bil.
    Fantastiske tilbud, begge to! Dette setter jeg umåtelig stor pris på. Takk ❤

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn